Sayo

Persoonlijkheidsstoornis ( schizoide/schizotypisch)

Laat ik allereerst duidelijk maken dat ik heel goed begrijp dat alleen een psych dit kan constateren.
Maar ik ben wel erg op zoek naar mezelf en het hoe en wat. Iedereen wil graag weten "Wie ben ik?".

Afijn, het rijtje kenmerken dan maar:
- Ik heb absoluut geen behoefte aan vriendschap
Ik heb 1 vriendin, die ver weg woont. Ik zie haar dus niet dagelijks, zelfs niet wekelijks of maandelijks. Ik vind dit erg prettig, heb ook geen behoefte om haar vaak te zien.
- Als ik iemand op straat tegenkom kijk ik diegene niet aan en zeg geen hoi.
Soms als ik denk een bekende te zien, ga ik een blokje om, draai ik mijn hoofd weg of ben ik inene erg bezig met mijn telefoon of iets anders. Alles om maar geen hoi te hoeven zeggen.
- Ik beleef geen plezier aan dingen samen doen met iemand anders dan mijn vriend.
Vorige maand Sinterklaasinkopen gedaan met schoonmoeder en schoonzusje, maar ik was net zo lief thuis gebleven.
- Ik doe bepaalde dingen gerust alleen, zoals naar de stad gaan, naar de bioscoop.
- Seks interesseert me eigenlijk niet.
Ik doe het wel, omdat ik vind dat ik mijn vriend dat niet kan ontzeggen. Maar ik heb nooit opwinding gekend. Verliefdheid eigenlijk ook niet.
- Ik heb een hekel aan verplichte praatjes.
Ik wil alleen praten als ik dat wil. En dat is eigenlijk niet vaak. Je zal met mij geen diepgaande gesprekken hebben. Ik heb ook een gruwelijke hekel aan vragen als: "Wat ga je doen?" "Wat heb je gedaan vandaag?" en opmerkingen als: "Wat ben je stil." Ik heb een jobcoach en zij irriteert me zo verschrikkelijk met haar blik en haar vragen, argh! Soms wil ik haar wel een mep verkopen.
- ik ben totaal niet attent. Ik stuur geen kaartjes als iemand jarig is, of een kindje heeft, of met kerst (toevallig laatste kerst eens een keer wel mijn best gedaan en 30 kaarten verstuurd). Ik onderhoud nauwelijks contact met mijn familie en die ene vriendin. Ik vraag eigenlijk nooit aan iemand hoe diens dag is geweest, hoe iets is afgelopen, of hoe het met iets is.
- Ik ben (meestal althans) ongevoelig voor kritiek of complimenten. Complimenten herken ik soms niet eens en zeg dan ook geen dankjewel.

Meer kan ik zo even niet bedenken, kom er misschien later nog op.

Ik ben in behandeling bij GGZ. Heb aangegeven dat ik een persoonlijkheidsstoornis vermoed. Ik wil dit graag verder laten onderzoeken.
Oh, btw ben een meisje van 27.

Groetjes Sayo.
tommy9119

Re: Persoonlijkheidsstoornis (wrs schizoide/schizotypisch

Als je echt geen behoefte hebt aan vriendschap, wat is het probleem van dit alles dan?
Sayo

Re: Persoonlijkheidsstoornis (wrs schizoide/schizotypisch

Oh er is geen probleem hoor. ;) Ik bepaal zelf inderdaad of ik vriendschappen aan wil gaan, niet iemand anders voor mij.
tommy9119

Re: Persoonlijkheidsstoornis (wrs schizoide/schizotypisch

Dan vraag ik me af waarom je het verder wilt laten onderzoeken en wil laten behandelen.

Ik zou bijna denken dat je toch wel een beetje behoefte hebt aan vriendschap. :)
Sayo

Re: Persoonlijkheidsstoornis (wrs schizoide/schizotypisch

Omdat je jezelf geen stempels op mag plakken (dan valt iedereen over je). En om, mocht het ooit nodig zijn, uitleg te kunnen geven. Maar ik heb echt, echt, echt geen behoefte aan vriendschap.
Sayo

Re: Persoonlijkheidsstoornis (wrs schizoide/schizotypisch

Ik merk trouwens vaker dat mensen menen dat ik wel behoefte heb aan vriendschap omdat ... nou ja vul maar in. Alsof ze het niet begrijpen, want zij hebben wel behoefte aan vriendschap. Maar vroeger al, zat ik liever op mijn kamertje te lezen of muziek te luisteren dan dat ik bij een klasgenootje ging spelen (of zij bij mij).
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Persoonlijkheidsstoornis (wrs schizoide/schizotypisch

Vergeef me voor mijn misschien wat brutale vraag, maar als je geen behoefte hebt aan vriendschap, en ook niet aan seks, waarom heb je dan een vriend? Toch niet puur om hem een plezier te doen? Het lijkt me toch dat je wel behoefte hebt aan gezelschap? Ik weet dat ik er niks mee te maken heb, maar ik probeer me een beetje te verplaatsen in hoe dat zou zijn.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Sayo

Re: Persoonlijkheidsstoornis (wrs schizoide/schizotypisch

Heel begrijpelijke vraag. ;)

Mijn vriend is een van de zeer weinigen die ik langer dan een paar uur om me heen kan verdragen.
tommy9119

Re: Persoonlijkheidsstoornis (wrs schizoide/schizotypisch

Als je echt geen behoefte hebt aan vriendschap, dan raad ik je aan om wat minder vriendelijk en aardig te zijn, want ik zou nu toch maar al te graag vrienden met je worden. :)

Verders. Dit lijkt me meer een typisch geval van iemand die nog niet de juiste vrienden ontmoet heeft, want geloof me, er lopen echt fantastische mensen rond op aarde. Ze zijn schaars, maar ze bestaan hoor.
Sayo

Re: Persoonlijkheidsstoornis (wrs schizoide/schizotypisch

Ik ben op andere forums al vaak genoeg b*tchy geweest. Heb daardoor geen vrienden gemaakt.

Mijn vriendin is zo'n persoon, ze begrijpt en accepteert waarom we zo weinig contact hebben. En mijn vriend natuurlijk, anders konden we niet samenwonen. Behoefte aan meer vriendschap ontbreekt geheel. Zelfs al zou die persoon alle uitjes betalen. Ik zie gewoon niet wat er leuk is aan veel vrienden hebben en met z'n allen bij elkaar komen en lol hebben. Ik zou daar namelijk totaal geen plezier aan beleven.

Ik zie weleens groepjes vriendinnen als ik alleen in de stad ben, die gearmd, beppend en giechelend rondlopen. Nooit begrepen wat daar nou leuk aan is om 1 ervan te zijn. Ik lees thuis liever een goed boek, of kijk tv.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Persoonlijkheidsstoornis (wrs schizoide/schizotypisch

Hoi Sayo,
als het je gaat om het officiele etiketje, dan zul je het idd van een sych moetne hebben.
Maar als het gaat om jezelf beter begrijpen, ligt dat anders. (Zo magisch en machtig zijn die lui nou ook weer niet...)
Sayo schreef:Maar ik ben wel erg op zoek naar mezelf en het hoe en wat. Iedereen wil graag weten "Wie ben ik?".
Ja, idd - leuke zoektocht!.....
Sayo schreef: - Ik heb absoluut geen behoefte aan vriendschap
Ik heb 1 vriendin, die ver weg woont. Ik zie haar dus niet dagelijks, zelfs niet wekelijks of maandelijks. Ik vind dit erg prettig, heb ook geen behoefte om haar vaak te zien.
En later, J.)
Ik zie weleens groepjes vriendinnen als ik alleen in de stad ben, die gearmd, beppend en giechelend rondlopen. Nooit begrepen wat daar nou leuk aan is om 1 ervan te zijn. Ik lees thuis liever een goed boek, of kijk tv.
Als dit jouw beeld is van vriendschap, dan heb ik er ook geenbehoefte aan.
Mijn eigen beeld van vriedschap is, samen belangrijke dingen delen, je vragen bespreken, elkaar steunen, bevragen - en door alles heen accepteren. (Da's veel 'warmer' en echter dan lol trappen.)
Sayo schreef:- Als ik iemand op straat tegenkom kijk ik diegene niet aan en zeg geen hoi.
Soms als ik denk een bekende te zien, ga ik een blokje om, draai ik mijn hoofd weg of ben ik inene erg bezig met mijn telefoon of iets anders. Alles om maar geen hoi te hoeven zeggen.
Eh - wat gebeurt hier nou eigenlijk...?
Ik lees nl. niet, "dat het je koud laat", maar dat je niet *wilt*. Hoezo niet...? Wat is daar erg/ vervelend/ etc aan...?
Sayo schreef: Vorige maand Sinterklaasinkopen gedaan met schoonmoeder en schoonzusje, maar ik was net zo lief thuis gebleven.
;) dat lijkt me volstrekt normaal. Geen argument voor een persoonlijkheidsstoornis.
Sayo schreef:- Ik doe bepaalde dingen gerust alleen, zoals naar de stad gaan, naar de bioscoop.
Heerlijk toch...?
Sayo schreef:- Seks interesseert me eigenlijk niet.
Ik doe het wel, omdat ik vind dat ik mijn vriend dat niet kan ontzeggen. Maar ik heb nooit opwinding gekend. Verliefdheid eigenlijk ook niet.
Hoei..! Een orthodoxe freudiaan zal hier idd een heel complex uit weten te peuren...!
Maar nooit opwinding kennen, geen masturbatie, dat is idd wel erg kaal.
Laatst gewijzigd door momo op 19 jan 2012 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote hersteld
Sayo

Re: Persoonlijkheidsstoornis ( schizoide/schizotypisch)

Janneke schreef: Hoi Sayo,
als het je gaat om het officiele etiketje, dan zul je het idd van een sych moetne hebben. 
Maar als het gaat om jezelf beter begrijpen, ligt dat anders. (Zo magisch en machtig zijn die lui nou ook weer niet...)
Het gaat me inderdaad om een officiële diagnose. Dit in verband met het UWV die iets niet aanneemt zonder diagnose. Ik heb erg veel moeite met werk houden, en nu ik werkloos ben, met werk vinden. Een eventuele persoonlijkheidsstoornis is niet de enige reden dat werk vinden/houden zo moeilijk is. (En nee, het is niet de crisis. ;) )
Janneke schreef: Ja, idd - leuke zoektocht!.....
Ik vind het niet heel vervelend. Ook niet één van de leukste dingen, maar het is wel belangrijk voor mij.
Janneke schreef: Als dit jouw beeld is van vriendschap, dan heb ik er ook geenbehoefte aan.
Mijn eigen beeld van vriedschap is, samen belangrijke dingen delen, je vragen bespreken, elkaar steunen, bevragen - en door alles heen accepteren. (Da's veel 'warmer' en echter dan lol trappen.)
Ik heb geen behoefte om dingen te delen met een vriendin. Dan moet ik weer praten en dat vind ik toch niet leuk. Als ik een gesprek "moet" hebben luister ik liever. Steunen kan ik al helemaal niet. Ik kan niet tegen mensen met verdriet. Ik heb geen idee hoe ik iemand kan troosten/steunen en dat komt door mijn probleem met praten.
Een 'warme' vriendschap klinkt voor mij als het gehele huishouden in 1 dag doen. Dat is ook niet iets waar je behoefte aan hebt of naar uitkijkt. Ik niet tenminste.
Janneke schreef: Eh - wat gebeurt hier nou eigenlijk...?
Ik lees nl. niet, "dat het je koud laat", maar dat je niet *wilt*. Hoezo niet...? Wat is daar erg/ vervelend/ etc aan...?
Het is het contact met een ander he... En dat vind ik vreselijk. Ik heb geen behoefte aan contact, dus ook dit niet.
Janneke schreef: ;) dat lijkt me volstrekt normaal. Geen argument voor een persoonlijkheidsstoornis.
Nee, ergens is dat niet normaal. Want de zin ervoor zegt alles: Ik beleef er totaal geen plezier aan. Ik denk eigenlijk alleen maar: "Wanneer kan ik weer naar huis?"
Janneke schreef: Heerlijk toch...?
Heerlijk ja.
Verschil met sommige andere mensen is dat ik liever alleen ga, behalve als mijn vriend mee wil. Sommige anderen zouden wachten totdat vriendin(nen) mee kunnen en/of zouden niet alleen durven.
Janneke schreef: Hoei..! Een orthodoxe freudiaan zal hier idd een heel complex uit weten te peuren...!
Maar nooit opwinding kennen, geen masturbatie, dat is idd wel erg kaal.
Maar ik ga niet naar een orthodoxe freudiaan. ;)
Het past in ieder geval bij de kenmerken van schizoide PS.

En ik wil het graag onderzocht hebben, dus ben ik daar momenteel mee bezig.
Vind het een beetje jammer dat sommige mensen het raar schijnen te vinden, als je onderzoek naar jezelf wil doen. Ik vind juist dat meer mensen dat zouden moeten doen, dan komen bijv familiedrama's of andere moorden misschien iets minder voor. Als mensen maar op tijd aan de bel trekken, dat het niet goed met ze gaat.

Ik hoop dat ik het goed heb gedaan qua quoten.
Hawk L.

Re: Persoonlijkheidsstoornis ( schizoide/schizotypisch)

Eigenlijk heb ik net hetzelfde als jou, maar om dat meteen een stoornis te noemen? Ik weet het niet.
Misschien gewoon een asociaal karakter?
tommy9119

Re: Persoonlijkheidsstoornis ( schizoide/schizotypisch)

Tja. Ik kan me er ook gedeeltelijk in vinden. Maar ik heb het gewoon zo gemaakt dat uit ieder gesprek dat ik met mensen heb iets nuttigs komt voor mij. Ervaring, informatie, dingetjes om te leren, etc. Etc.

Misschien moet je dat ook eens doen, niet denken aan het gesprek zelf, maar meer aan de goede gevolgen van gesprekken. :)
Sayo

Re: Persoonlijkheidsstoornis ( schizoide/schizotypisch)

Ik ben zeker niet asociaal. Niet letterlijk of figuurlijk.

Ik zet bijv niet de muziek zo hard dat anderen er last van hebben, ik fiets niet op de stoep terwijl er mensen op lopen, als iemand mij om hulp vraagt in de supermarkt zal ik gewoon helpen (maar de kans is klein dat ze mij vragen, omdat ik dus niet naar mensen kijk), ik scheld geen mensen uit, ik boer niet in een restaurant, ik steek geen middelvinger op, enz.

Dus ik weet zeker dat ik niet "gewoon asociaal" ben. ;)
ArcticWolf

Re: Persoonlijkheidsstoornis ( schizoide/schizotypisch)

Bij mij is er waarschijnlijk ook een schyzotypische stoornis geconstateerd, maar ik herken maar de helft van de punten die je aangeeft.
Ik ben wel sociaal (met ernstige beperkingen), ik kan random paniek/agressie aanvallen krijgen als er "iets" gebeurd. Ik heb 3 goeie vrienden en daar doe ik het dan mee ;-)
Vrouwen probeer ik zover mogelijk uit de buurt te blijven en als er mensen zijn die vrienden met mij willen worden snap ik dat niet... (maar ik kan het ze ook niet uitleggen > awkward situatie)

Maar ik beleef ook geen plezier aan drukke situaties/shoppen maar ben wel in voor een feestje 001_rolleyes
bellen vind ik doodeng (maar het moet wel veel op m'n werk....)
mensen waarmee ik niet mee om wil ga, ontloop ik vaak in sociale situaties of ik word kwaad [zucht]
complimenten gaan langs me heen en kritiek maakt me depressief.

Maar wat ik laatst bij het zoveelste onderzoek hoorde van de desbetreffende psychiater is dat het zich in veel manieren kan uiten.
joopie

Re: Persoonlijkheidsstoornis ( schizoide/schizotypisch)

Hallo Sayo,

Ik las jouw verhaal, en ik moest toch even reageren. Een heleboel van de dingen die jij beschrijft herken ik namelijk ook in mezelf. Alleen met dat verschil dat jij blijkbaar wel behoefte hebt aan een partner en ik totaal niet.Vind ik altijd wel zo typisch, hoe slecht het ook met mensen gaat ze hebben altijd wel een partner. Maar goed bij mij is de diagnose ontwijkende persoonlijkheid(waar ik het niet mee eens was) met schizoide (waar ik mezelf erg in herkende)trekjes gesteld, ik heb in therapie en alles gezeten. Ik ga ook vaak alleen dingen ondernemen, ben niet in staat tot oppervlakkige lulpraatjes,groet liever geen mensen, heb ook geen baan, en van iedere baan die ik gehad heb ben ik nog ontslagen. Paar korte relaties gehad, eigenlijk alleen omdat het van me verwacht word, geen zin in seks(en ik ben nog wel een man) heel vlak in mijn gevoelsleven.Heb ook 1 vriend en die woont ver bij mij uit de buurt. Verder heb ik erg de neiging mezelf terug te trekken en af te sluiten van andere mensen, en dat kan nu eenmaal niet als je werk hebt, of een partner.
Ik denk dus dat dat schizoide wel een kan kloppen bij jouw als ik het zo lees.
jdarky

Re: Persoonlijkheidsstoornis ( schizoide/schizotypisch)

ik heb dat ook allemaal hoor sayo ^^ en ik heb geen persoonlijkheidsstoornis volgens mij

Terug naar “Map 'Psychologie'”