Lynda

Ritalin en slapeloosheid

Hallo allemaal,

Ik ben Lynda en sinds kort hier op het forum. Ik ben 18 jaar, en heb sinds ongeveer een maand de officiële diagnose ADHD gekregen. Sinds een week gebruik ik nu Ritalin, en vanaf a.s. woensdag ga ik beginnen met Methylfenidaat Retard :lol:
De eerste 2 dagen gebruikte ik 3x maal daags een half pilletje Ritalin (5mg), waar ik niks van kon merken. Op aanraden van de psychiater slik ik nu 3x daags Ritalin. Dit werkt op zich wel, het enige probleem is dat ik 's avonds gewoon NIET kan slapen, en ik slik de derde pil 's avonds al niet meer. De laatste neem ik in rond 13:00 uur. Ik ben al geen vroege slaper, dus eer ik in bed lig is het meestal wel al half 1 of 1 uur 's nachts. Dit maakt niks uit, want ik lig tot 3/4 uur 's nachts wakker wat me nu echt aan het opbreken is... Nu heb ik vandaag met de psychiater gesproken en ik heb een recept voor Melatonine gekregen wat ik hopelijk morgen kan ophalen bij de apotheek. Hoe dit zal werken is dus nog even afwachten.

Heeft iemand hier dit ook? En wat heb jij er aan gedaan, of wat werkt voor jou?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ritalin en slapeloosheid

Hoi Lynda,
welkom op het forum!
Van ritalin weet ik next to no thing - maar ik reageer even op melatonine.
Wat de psychiater je hopelijk heeft verteld (of anders de apotheker) melatonine werkt alleen, als je in een kamer zit/ ligt, di eecht goed donker is. (Anders maakt je lichaam gewoon weer serotonine of wat danook van melatonine).

Ik hoop, dat je snel beter zult slapen...!
Timothy Lee

Re: Ritalin en slapeloosheid

Hey Lynda

mede ADHD-er.. welkom bij de club zeg ik maar ;)
Waarschijnlijk heeft het te maken met de Rebound die je krijgt, waardoor je niet goed kunt inslapen.
De Ritalin maakt een stofje aan en dat word zo lekker getransporteerd, maar als die weg is komen de verschijnselen knetter hard terug. En dat zou dus een reden zijn waarom je niet kunt slapen.
Vaak wordt geadviseerd om de laatste om 16u te nemen.

Bij mij werkte 3x daags ook niet, na 17u was ik vrij onrustig en best druk. Per ongeluk (nou ik was echt te druk) heb ik eens een keer om 23u een Ritalin genomen en ik sliep er heerlijk van :D
Waardoor ik nu op een dosis van 6x 10mg zit, hierdoor ben ik de hele dag lekker rustig en kan ik ook goed inslapen :)

Misschien is dat ook iets wat je kunt overleggen met de psychiater.

Succes

Tim

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”