Marcelsel

Tip voor de vergeetachtigen

Hoi,

Zoals bijna alle ad(h)ders ben ik zo vergeetachtig als het maar kan zijn. Inmiddels ben ik 37 en heb al veel geprobeerd.
Agenda: altijd vergeten een agenda mee te nemen, en wie neemt er nou een agenda mee naar een verjaardag.
Papiertjes: Shit papiertje zit nog in mijn andere broek die nu in de was zit
Planboard: Moet je wel kunnen onthouden wat je allemaal wil plannen
en ga zo door.....

Wat ik (bijna) nooit vergeet is mijn telefoon.
Al een paar jaar zorg ik ervoor dat ik een telefoon heb met een volledig qwerty toetsenbord. Daarnaast moet er een groot scherm op zitten zodat ik de agenda van een hele week in 1x kan zien. Een alarm voor afspraken moet snel en makkelijk toe te voegen zijn.
Er zijn inmiddels veel telefoons op de markt die deze eigenschap hebben.
Zelf heb ik een iphone waar ik ook de app things op heb staan. Things is een todo app waar je heel makkelijk alle dingen die je voor die dag moet doen kan plannen. Maar ook een weekplanning maken is geen probleem. Als je iets op tijd moet doen geeft hij een seintje.

Voor mij werkt dit super goed, ik heb maar 1 discipline nodig en dat ik afspraken ed meteen in mijn telefoon noteren. (dus niet aan het eind van de dag of zo ) Op het moment dat ik een afspraak maak, noteer ik hem in mijn tel met een alarm die een uur en een half uur van tevoren af gaat.

Ook zit er op de iphone handige apps om boodschappenlijstjes te maken.

Belangrijk is dat je een goede toegankelijke telefoon hebt, waar je zonder veel moeite je zaken kan invoeren en die overzichtelijk is. Anders werkt het (in ieder geval voor mij) niet

Groeten,
Marcel
Marcelsel

Re: Tip voor de vergeetachtigen

nog een tip,

Voor diegenen die altijd zijn portemonnaie vergeet.
Die van mij zit aan een ketting aan mijn broek. Als ik een schone broek aantrek gaat de portemonnaie met ketting mee.
Als je het leuk vind kan de ketting uit je broek bungelen (stoer voor de skaters onder ons) of anders zoals ik gewoon in je broekzak.

Dus tenzij je in je blote kont over straat loopt weet je zeker dat je hem niet bent vergeten en tis nog handig tegen zakkenrollers ook.
Marcelsel

Re: Tip voor de vergeetachtigen

tip 3
Sleutels!!!!

Neem 1 grote bos sleutels.
Als je hem laat liggen, je omgeving ziet het vaak direct (zo'n grote bos het liefst met wat kleur er in ontgaat niemand snel).
Het weervinden van je sleutels is veel makkelijker. Ik heb er ook een haak aan zitten zodat ik hem eventueel aan mijn broek kan hangen in geval dat ik ze even weg moet leggen (wat altijd het moment is dat je ze vergeet).

Een ander voordeel is dat je biuj het weggaan direct voelt of je je sleutels bij je hebt, hoe hoeft niet alle zakken door om te kijken maar je voelt aan het gewicht al dat ze er zijn.
Maik

Re: Tip voor de vergeetachtigen

Marcelsel jij bent goed bezig!

Is wel een goede tip van die telefoon vind ik. Ik las gisteren iets over een handige applicaties en wil ook wel een iPhone kopen, maarja, eerst nog even € 3.000,- aan Maxime en Markieboy deze zomer.

Tip van mij: VGZ heeft net een medicijnen app uitgebracht.
-je kan een schema invoeren wanneer je wilt slikken
-er gaat een alarm af op het juiste moment
-je kan op elk moment vd dag een notitie maken (met een smiley-categorie) hoe je je voelt
-daarmee kan je bij je psyc goed aangeven hoe het ging. Je ziet dan ook een mooi grafiekje.

Ik ben net vd week begonnen met kortwerkend methylfenidaat. Lijkt me perfect zo'n app!
GroLegO

Re: Tip voor de vergeetachtigen

Stuk voor stuk goede tips.
Binnenkort ga ik beginnen met methylfenidaat, de app heb ik al op de telefoon staan :)

Wat betreft de spullen die ik mee neem als ik de deur uit ga; die liggen allemaal bij mekaar OP de kast.
Voor visite oogt het soms wat rommelig, maar ik vergeet het nooit.
Zelfs als ik de hond uit laat gaat alles mee.
Wanneer ik mijn spulletjes (portefeuille, sleutels, telefoon) niet bij mekaar heb liggen vergeet ik hetgeen er niet bij ligt zeker :(

Voor mijn werk heb ik altijd pen en papier op zak.
Ideaal, als ik iets wil of moet onthouden schrijf ik het op en stop ik in de broekzak.
Thuisgekomen gaan alle broekzakken leeg en kom ik het briefje vanzelf tegen.
Dit leg ik thuis ook weer op de vaste plaats terug.

Wanneer iets verplaatst wordt of simpelweg niet is opgeruimd moet ik altijd zoeken of mijn vrouw vragen waar het gebleven is :(
Leeuwtjuh

Re: Tip voor de vergeetachtigen

Ik ben zo blij dat ik alleen woon :nod:

Bij mij ligt ook alles op een vaste plaats, want ik vergeet het anders ook :nod:

Ik maak gebruik van vele postits en notitieblokken, telefoon, digitale agenda's en doe onderweg naar mn werk aan 'nadenken' over wat er vandaag op de planning staat. Wat bij mij ontzettend helpt is 1 dag tegelijk pakken. Alles wat niet voor vandaag op de planning staat, schrijf ik op, zet ik onder een bepaalde dag, en werk het lijstje af.
Marcelsel

Re: Tip voor de vergeetachtigen

Mooooi :) elke ochtend voor de dag begint een kwartiertje "nadenken". Zoals je het brengt is het goed in een systeem in te passen.

Goede tip Thanks!

Nog meer mensen goede tips?
GroLegO

Re: Tip voor de vergeetachtigen

Leeuwtjuh schreef:Ik ben zo blij dat ik alleen woon :nod:
Soms zou ik dat ook wel willen.
Ik vergeet vaak nog dingen te doen die mijn vrouw aan mij vraagt.
Hier kan soms enkele minuten tussen zitten :(
Leeuwtjuh

Re: Tip voor de vergeetachtigen

Zolang je je vrouw maar niet vergeet :D

Alhoewel, zal dan wel een beleving worden in de slaapkamer. (grapje). Ik heb dat ook soms in drukke periodes. Dan zit ik zo'n 100x tegen mezelf te zeggen; niet vergeten vuilniszakken te kopen! En dan sta ik in de supermarkt en dan denk ik: wat moest ik ook alsweer kopen? De shampoo is bijna op, dus laat ik maar shampoo meenemen! En dan loop ik glad de vuilniszakken voorbij.
GroLegO

Re: Tip voor de vergeetachtigen

Leeuwtjuh schreef:Zolang je je vrouw maar niet vergeet :D

Alhoewel, zal dan wel een beleving worden in de slaapkamer. (grapje). Ik heb dat ook soms in drukke periodes. Dan zit ik zo'n 100x tegen mezelf te zeggen; niet vergeten vuilniszakken te kopen! En dan sta ik in de supermarkt en dan denk ik: wat moest ik ook alsweer kopen? De shampoo is bijna op, dus laat ik maar shampoo meenemen! En dan loop ik glad de vuilniszakken voorbij.
Gelukkig nog steeds niet :)

In de supermarkt, vooral als ik iets niet meer weet, loop ik door ieder gangpad heen.
Hopelijk kom ik dan hetgeen ik nog moet halen maar ben vergeten weer tegen.
AeneA

Re: Tip voor de vergeetachtigen

Leeuwtjuh schreef:...zit ik zo'n 100x tegen mezelf te zeggen; niet vergeten vuilniszakken te kopen! En dan sta ik in de supermarkt en dan denk ik: wat moest ik ook alsweer kopen? De shampoo is bijna op, dus laat ik maar shampoo meenemen! En dan loop ik glad de vuilniszakken voorbij.
yep... omdat de aandacht ligt op vergeten
Onze hersenen registreren het woordje `niet` niet... Niet-vergeten wordt dan ~vergeten~ en zo vergeet je de vuilniszakken...
Beter is derhalve om te ONTHOUDEN dat je vuilniszakken nodig hebt...
Leeuwtjuh

Re: Tip voor de vergeetachtigen

Weet je ook helpt? Gewoon terugfietsen voor boodschappen als je ze vergeten bent. Daar word ik boos van, omdat ik nog wel meer te doen heb op een dag. En dan baal ik gigantisch en dan onthoud ik het de volgende keer wel, omdat ik te lui ben om nog een keer te fietsen. :lol:
kenpachii27

Re: Tip voor de vergeetachtigen

HOI,
Ik heb de HTC desire HD.
Daar zit een agenda functie op van Gmail.
Ik deel dat account ook met me vriendinnetje zodat ze gewoon op haar laptopje iets in
me agenda kan plaatsen dan ga me telefoon vanzelf trippen wanneer ik iets moet doen.
Zelf doe ik dat met volle overgave gebruiken, schrijf gewoon er in 22.15 wasmachine aan doen of zoiets.
Dat is wel mega handig
Marcelsel

Re: Tip voor de vergeetachtigen

Mijn vrouw wil ook vaak van alles voor me plannen. Dingen in mijn agenda schrijven en zo. Ik begin er niet aan. Ik wil wel graag zelf bepalen wat ik belangrijk vind. Als ik haar mijn agenda laat beheren dan word ik meer een boodschappenjongen.

Als ze wat vraagt dan noteer ik het in mijn iphone. Bij mij werkt het niet als ik elke dag belaagd word met 20 meldingen. Drie a vier is meer dan genoeg. En als dat een probleem word voor anderen....... Helaas pindakaas 001_tongue 008
kenpachii27

Re: Tip voor de vergeetachtigen

HEHE, Nou ik weiger boodschappen jongen te worden hoor.
Maar me meissie heb zelf ADD dus het komt wel goed uit.
Laatst zouden we een cadeau kopen, een boek voor iemand van marcell verstraten of zoiets.
Pas toen we daar aankwamen op die verjaardag dachten we, ooooooooo nee hè, we zijn volgens mij een cadeau
vergeten. Nu weken later besef ik eigenlijk dat ik het nog steeds niet heb opgestuurd hehehe.
Maar het is wel handig om samen af en toe iets in te plannen. Tandarts afspraken of zo.
We proberen elkaar te herinneren aan van alles en nog wat.
Marion91

Re: Tip voor de vergeetachtigen

Misschien klinkt het raar, maar ik vind het wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dingen vergeet. Ik heb pas een maand de diagnose ADHD en daarvoor werd er echt zo vaak door mijn ouders geirriteerd gereageerd, vooral mijn vader, dat ik nou es moest nadenken en dat het me eigen schuld is. Heel frustrerend altijd, want ik kan er heel vaak gewoon niks aan doen. Nu lees ik hier wat tips en denk ik o,ja dat kan ik ook doen, zoals sleutels op 1 plek liggen. Als ik thuis kom gooi ik ze meestal ergens neer, met als gevolg dat ik de volgende keer weer alles over hoop moet gooien. Ik heb wel een agenda, maar die gebruik ik echt nooit, maar heb wel een smartphone, met een agenda erin, dus daar kan ik inderdaad dingen in opschrijven want die vergeet ik echt nooit!
Misschien een nutteloos berichtje, maar wou het even kwijt dat ik er toch wat aan gehad heb :).
kenpachii27

Re: Tip voor de vergeetachtigen

@marion91
Voor mij geld het zelfde hoor, ik heb ook een maand die diagnose, ik heb mezelf wel wat truckjes aangeleerd voordat ik überhaupt wist wat er aan de hand was, maar ik ben 1x in me leven me telefoon kwijt geraakt. Lag nog in de sportschool. Ik ben zwaar paranoïde als het op me telefoon aan komt. Al is dat ding leeg hij moet in me rechterbroekzak zitten en ik voel ook echt 100.000x per dag of die er nog wel zit.
Lang leve agenda’s op smartfone/androide of PDA :D:D:D:D.

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”