Wendy_Dautzenberg

Re: ADHD komt door ouders (en voedsel)

adhd onstaat door te veel suiker, dat staat volgens mij vast toch... ?

en dan stimuleer je bepaalde gedragingen daarbij, door ouders bijv. maar dan heb ik het over hele kleine kindertjes maar het kan zich in alle leeftijden van de mens ontwikkelen en dan hoe beinvloed je deze..... wat is de input.....

kinderen worden als ze klein zijn vaak veel gestimuleerd om te spelen, druk druk druk, kind raakt verward en ouders moeten daar dan op in spelen he, de ouders moeten zich op het nivo van de kind proberen te plaatsen en dan goed kunnen uitleggen dat het gedrag gedoseerd moet worden.
Nathalie

Re: ADHD komt door ouders (en voedsel)

ADHD ontstaat door teveel suiker? Nou nee lijkt me niet eigenlijk.

ADHD is een neurologische aandoening.
Kortom dit komt NIET van buitenaf.
Het is niet een kwestie van kleine kindjes geen suiker meer geven of niet teveel druk op hun schoudertjes leggen.
Was het zo simpel bestond ADHD allang niet meer!
Iemand met ADHD word er mee geboren en heeft het dus al vanaf jongs af aan. Dat is ook de reden dat bij de diagnose stelling van volwassen ADHD er altijd word gevraagt naar hoe je als kind was. Want als je als kind nog niet hetzelfde gedrag vertoonde kan het geen ADHD zijn.
Het is een misverstand dat ADHD dus pas later ontstaat ... wel kan het zo zijn dat de echte problemen die het met zich mee kan brengen pas op latere leeftijd ontstaan. Vooral omdat de structuur dan wegvalt en de ADHD-er dat wel nodig heeft om zo goed mogelijk te functioneren.

Overigens is spelen de manier om te leren en erg goed voor kinderen. Dus veel spelen is zeker niet een oorzaak van welke stoornis dan ook.
Zolang het kind ernaast maar leert wanneer er even niet gespeeld mag worden en ook waarom niet en dat uitleggen moet inderdaad op hun niveau gebeuren en met liefde en geduld.
Pearl

Re: ADHD komt door ouders (en voedsel)

Josephus schreef: b.v - een kind dat word geboren in een omgeving met * te intiligente ouders word autist, of heef asperger.

Ik weet zeker dat jij geen autist bent of asperger hebt....... cheerqd5

Ik geloof dat bepaalde voedingsmiddelen van invloed zijn op het gedrag van een kind, maar dat ouders schuldig zijn dat hun kind ADHD heeft is zo´n k*lverhaal dat ik me afvraag wat voor stoornis Josephus heeft om dit te beweren.
Pearl

Re: ADHD komt door ouders (en voedsel)

En Wendy is vast familie van Josephus....... :nod:
Sandratje

Re: ADHD komt door ouders (en voedsel)

Dus het is al onze schuld.Zal ik eens wat zeggen.Toen ik zwanger was van mijn zoon heb ik op een kindje gebabysit dat toen verkouden was.Wel nu bleek achteraf dat dat kindje cmv infectie had.Ik ben zo ook besmet geraakt en zo dus ook mijn zoon.IK heb toen gevochten voor mijn kind en nu nog.Mijn zoon leeft in een goede omgeving ik en mijn man hebben geen problemen en toch heeft mijn kind adhd.Ik doe alles wat er in mijn macht ligt om hem een mooie toekomst te geven.En ook met adhd is hij een gelukkig kind datr zijn liefde naar zijn ouders en zus toont.Adhd word je mee geboren en als je goed na denkt kan je adhd al op een paar maanden zien.Als ik nu terug denk zijn peuter periode en zelfs vroeger had ik toen al kunnen merken dat er iets niet klopt.
Adhd komt niet door problematische jeugd of trauma's.Want tegenwoordig heeft iedereen zo gezegd adhd.Ik vraag me ook vaak af of mensen wel goed beseffen van wat ze zeggen.
Gebruikersavatar
Raven
Berichten: 2144
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:47

Re: ADHD komt door ouders (en voedsel)

ADHD is een Biochemische aandoening. Dat wilt zeggen dat je 2 stoffen niet of minder goed aanmaakt in de hersenen. Het is niemand schuld en het is ook niet te verhelpen met iets. Een beperking in de executieve functies in de hersenen. Men moet het er maar mee doen, met ondersteuning van allerlei hulpmiddelen, zoals medicatie.
Een ieder die anders beweert, klets lekker verder uit je nek.
Ik heb duizend levens geleefd. Duizend lessen geleerd. Het leven leidt me de spirituele weg. De weg van Druidry. -Sean, de oudste ziel-
Marcelsel

Re: ADHD komt door ouders (en voedsel)

Hij is van even geleden, maar ik verveel me dus toch ff reageren lol

Feit is dat ouders veel invloed hebben op de ontwikkeling van het kind. Daar zullen we het met zijn allen eens over zijn. Maar de hypothese van de TS is natuurlijk klinkklare onzin.

Mijn hypothese is dat er altijd ADHDers zijn geweest. Je zou kunnen zeggen een groep die zich door de afwijkende werking van neurotransmitters onderscheid van anderen. Een ander type mens. Maar waarom komen wij aADHDers de laatste jaren zo boven drijven in de maatschappij? Het is bekent dat het aantal prikkels wat een mens te verwerken heeft per dag explosief is toegenomen in de laatste eeuw. Uit onderzoek blijkt (ik heb niet alle feiten, dus pin me niet op een dag meer of minder vast) dat het aantal prikkels wat wij nu in een dag te verwerken hebben, vergelijkbaar is met wat een mens een eeuw geleden in een week te verwerken krijgt.

Op deze manier bekeken zou je kunnen zeggen dat we hooguit afwijken van anderen, maar dat er geen sprake is van een ziekte.

We stevenen af op een punt waarbij we als maatschappij tot de conclusie komen dat het zo niet langer kan. Het moet meer meer meer, we worden alsmaar gekker. En wij ADHDers kunnen daar niet in mee komen. Wij zijn de creativelingen, die ons ontwikkelen in de breedte. Niet zozeer meer meer meer, maar alles halen uit wat er al is ;) Let maar op, straks weet iedereen het, ADHD is zo gek nog niet whahahaha.

Groeten,
marcel
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: ADHD komt door ouders (en voedsel)

Ik denk dat deze post....
Officieel draag ik de diagnose ADD. Ik kijk hier echter compleet anders tegenaan dan algemeen geaccepteerd.
Ik zie hier ook meerdere malen staan 'volgens mij heeft tegenwoordig iedereen ADD'. Ja, zo zou je het in mijn ogen bijna kunnen stellen. :lol: Mensen die zich laten testen voor AD(H)D gaan vaak al met een ADD-gerichte bias naar de psycholoog, omdat zij hier vaak al enige kennis over hebben vergaard. (Ook is het trouwens heel makkelijk om ADD verwante 'klachten' te ontwikkelen door simpelweg bepaalde hersengebieden meer of minder te belasten. *nature/nurture* De grens tussen 'aandoening' en persoonlijkheid is in mijn ogen dan ook vrij klein.)
AD(H)D is in mijn ogen een maatschappij-ziekte. Ik vind het persoonlijk raar om te stellen dat iemand ADD (om me hier even tot te beperken) heeft simpelweg omdat deze niet het systeem accepteert wat hem/haar wordt voorgeschoteld. Ik interesseerde mij gewoonweg in andere dingen dan de studieboeken die mij werden voorgeschoteld. (attention disorder)
Ik slik weloverwogen geen medicatie, gezien deze medicatie vaak het doel heeft om mensen volledig te laten conformeren aan de maatschappelijke standaard. Ik heb het gevoel dat medicatie als ritalin mij 'beperkt'.
Sommigen zien het als ziekte/afwijking/tekortkoming. Ik zie het als uitbreiding, en misschien wel een (zwaar hypothetisch) stap in evolutie.
Mensen met ADD kijken vaak volledig anders tegen dingen aan, en hebben algemeen meer prikkeling nodig. Ik zou mensen met deze diagnose dan ook aanraden om vooral veel met hun leven te doen. Maak er wat van, geniet van dingen, onderzoek dingen, zoek het avontuur. (In een boek over ADD waar ik een stukje uit las werd ook het 'hunter-peasant' principe aangehaald, ook interessant.)

De maatschappij stelt in mijn optiek een bepaalde standaard waarnaar gehandeld dient te worden. Wanneer men hierbuiten valt wordt een 'afwijking' geconstateerd. (Nu ligt dat bij bepaalde serieuze afwijkingen anders, ik doel dan ook niet op mensen die met 1 arm geboren worden :P) De vraag is dan ook vaak in hoeverre je zou willen participeren in dit maatschappelijk systeem.
Doe wat je leuk vindt, en waar je je gelukkig bij voelt. :)
... beter hier had kunnen staan. :lol:

Het is natuurlijk wel zo dat externe factoren een grote invloed hebben op ontwikkeling van AD(H)D. Over of het een aangeboren 'afwijking/uitbreiding' is valt ook niet te twisten lijkt me. Er zit wel degelijk een oorzaak in de hersenen die jouw met behulp van externe invloeden AD(H)D doen laten ontwikkelen.
Toch ben ik van mening dat ook een 'normaal' kind (voor zover dat nog bestaat) AD(H)D verwante klachten zou kunnen ontwikkelen, het is in mijn ogen immers meer een maatschappij-ziekte dan een afwijking.
Dat het puur door de ouders of door suiker zou komen slaat toch wel volledig de plank mis.
Sorry hoor maar ADHD komt echt niet door opvoeding of voedsel. Dat is juist de fout die veel mensen maken. DNA is erfelijk dus je krijgt het mee van 1 van je ouders of grootouders. Dat betekend dat het gewoon een fout is in je DNA en daarmee wordt je geboren. Dat kan verkeerde opvoeding of voedsel niet veranderen en medicijnen ook niet dus kom je er ook gewoon niet vanaf...Het kan alleen verminderen of je kan er mee leren leven.
Het is zeker waar dat de genen meespelen in het ontwikkelen van AD(H)D klachten. Of je dit als 'afwijking' of 'foute DNA ontwikkeling' ziet is aan een ieder zelf om te bepalen. Het is overigens niet zo dat als je ouders een ziekte hebben jij dit ook automatisch krijgt. Een nieuw genotype bestaat uit een randomisering van genen uit vele generaties voor jou. Je draagt genetische eigenschappen (innerlijk, uiterlijk) van al je voorouders, alleen waarschijnlijk sterker van je directe ouders. Zoals Raven ook al stelde is er dus absoluut geen garantie dat twee geestelijk beperkte mensen ook een geestelijk beperkt kind krijgen.
GroLegO

Re: ADHD komt door ouders (en voedsel)

Hallo allemaal,

Als nieuw ADHD-lid, heb vandaag officieel de diagnose gekregen, ben ik mij aan het inlezen.
Zelf ben ik midden 30, ben getrouwd en heb een zoon van 11.
Ook onze zoon heeft, sinds 2009, de diagnose ADHD.
Juist door de grote gelijkenissen tussen hem en mij heb ik mij laten onderzoeken.

Wat ik in dit topic tegen wil (en moet) spreken is dat ADHD pas NA de geboorte ontstaat.
Mijn vrouw heeft vanaf de 6de maand in de zwangerschap rondgelopen met meerdere gekneusde ribben.
Niet omdat ik haar mishandelde of omdat ze gevallen was. Onze lieve zoon heeft haar de ribben gekneusd :(

Vanaf het moment dat onze zoon kon lopen zijn wij bij diverse instanties langs geweest omdat wij hem niet in de hand konden houden.
Niemand kon iets voor ons betekenen. Sterker nog, volgens de psychiater mankeerde 'dat kind' niets. Hij heeft hem nooit gezien....

Terugkomend op het topic: Navraag bij mijn vader heeft mij duidelijk gemaakt dat hij niet of nauwelijks last heeft van ADHD-klachten.
Zijn vader (mijn opa) echter kon ook niet stil zitten en had flink last van driftbuien / woedeaanvallen.

Mijn overtuiging is dat ADHD erfelijk is.

Zijn er mensen die hier in zijn of haar bloedlijn ervaring mee hebben?
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: ADHD komt door ouders (en voedsel)

De symptomen die volgens de huidige diagnose-standaard resulteren in de diagnose AD(H)D zijn inderdaad erfelijk. Ik heb niet beweerd dat dit niet zo was in mijn bovenstaande post, wat de anderen voor mij gezegd hebben weet ik niet meer. :)

Ik geloof nog steeds (zoals in mijn post van vorig jaar naar voren komt) dat ADD een maatschappijziekte/hype is, en dat wanneer heel Nederland naar een psycholoog zou stappen er bij minimaal de helft ADD uit gaat komen, of een soortgelijke hype zoals ASS, HSP, of andere varianten daarop. Ik krijg tegenwoordig steeds meer de indruk dat wanneer men bij het dwarszitten van een scheet een psycholoog bezoekt men daarna meteen de diagnose ADD krijgt. (Bij wijze van) Er is een ontzettende diagnosehype gaande. Er is immers geen standaard voor 'normaal gedrag'. Ik blijf de grens tussen 'persoonlijkheid' en 'aandoening' zeker bij vraagstukken als deze gehuld gaan in een enorm groot grijs gebied waar weinig vergevorderde aandacht naar uitgaat.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: ADHD komt door ouders (en voedsel)

GroLegO schreef:
Wat ik in dit topic tegen wil (en moet) spreken is dat ADHD pas NA de geboorte ontstaat.
Mijn vrouw heeft vanaf de 6de maand in de zwangerschap rondgelopen met meerdere gekneusde ribben.
Niet omdat ik haar mishandelde of omdat ze gevallen was. Onze lieve zoon heeft haar de ribben gekneusd :(
Heftig hoor!
Maar ik geloof het grif.

En ja, er is een rfelijek component in ADHD.

Zoals Raven zei: het is/ er speelt mee: een biochemische component.
Die kun je (laten) onderzoeken.
Als je lichaam bijv. moeilijk zink blijkt op te nemen uit je voeding, dan heb je daar je leven lang mee te dealen.

Let wel: dan zul je (...wat mij betreft, do feel free...) je leven lang een pilletje zink van tijd tot tijd moeten slikken, anders MOET je eenvoudig heel hard hollen, om nog iets van het leven te kunnen snappen.

(En vaak is het ingewikkelder dan alleen zink, maar even om de gedachte te bepalen. Het onderzoek zelf is niet erg belastend: wat speeksel, urine of een buisje bloed.)
GroLegO schreef:Vanaf het moment dat onze zoon kon lopen zijn wij bij diverse instanties langs geweest omdat wij hem niet in de hand konden houden.
Niemand kon iets voor ons betekenen. Sterker nog, volgens de psychiater mankeerde 'dat kind' niets. Hij heeft hem nooit gezien....
Grrrr...!!
(Doet me denken aan de ervaringen met mijn schoonzus. Incompetentie tot en met.)
GroLegO

Re: ADHD komt door ouders (en voedsel)

Matrix schreef:De symptomen die volgens de huidige diagnose-standaard resulteren in de diagnose AD(H)D zijn inderdaad erfelijk. Ik heb niet beweerd dat dit niet zo was in mijn bovenstaande post, wat de anderen voor mij gezegd hebben weet ik niet meer. :)

Ik geloof nog steeds (zoals in mijn post van vorig jaar naar voren komt) dat ADD een maatschappijziekte/hype is, en dat wanneer heel Nederland naar een psycholoog zou stappen er bij minimaal de helft ADD uit gaat komen, of een soortgelijke hype zoals ASS, HSP, of andere varianten daarop. Ik krijg tegenwoordig steeds meer de indruk dat wanneer men bij het dwarszitten van een scheet een psycholoog bezoekt men daarna meteen de diagnose ADD krijgt. (Bij wijze van) Er is een ontzettende diagnosehype gaande. Er is immers geen standaard voor 'normaal gedrag'. Ik blijf de grens tussen 'persoonlijkheid' en 'aandoening' zeker bij vraagstukken als deze gehuld gaan in een enorm groot grijs gebied waar weinig vergevorderde aandacht naar uitgaat.
Gezien de symptomen die iemand zou moeten hebben kan idd half NL AD(H)D toegeschreven worden.
Echter, een eenduidige test voor het bepalen van AD(H)D bij volwassenen is er niet.
Hierbij wordt gekeken naar symptomen die iemand nu heeft, of zoals ik het liever omschrijf problemen waar iemand in het dagelijkse leven tegenaan loopt. Wat voor een diagnose echter veel zwaarder weegt zijn de antwoorden op stellingen of vragen die de Psycholoog stelt aan naaste familie (bij voorkeur de ouders) hoe die persoon als kind was.
Voor die bepaling is niet meer afhankelijk hoe iemand, globaal, na zijn schooltijd zijn leven heeft geleefd.

Hopelijk komt er ooit een papieren test of medisch (bloed) onderzoek waaruit onomstotelijk blijkt dat iemand ADHD heeft.
Ditzelfde hoop ik ook voor andere geestesziekten zoals Alzheimer, Autisme enz.
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: ADHD komt door ouders (en voedsel)

stel dat wat jij zeg klopt..

je hebt dus adhd door je ouders, oke..
maar omdat de oorzaak je ouders waren betekend het toch niet dat als je op jezelf gaat wonen bijv dat je genezen word?of?

ik snap neit helemaal wat je bedoeld..

groet matie

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”