altus

wat is over je heen laten lopen????

De titel zegt het eigenlijk al.
Wat is over je heen laten lopen?
Is hier misschien ooit eens een studie naar gedaan? zo ja welke

groet
Altus
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: wat is over je heen laten lopen????

Hoi Altus,

Allereerst welkom op het forum. :)

Wat belangrijk is naar anderen in het leven is dat je voor jezelf als dat nodig is leert om grenzen te stellen. Wat vind ik prettig, wat vind ik fijn, wat vind ik prima en goed en waar kan ik niet mee leven en vind ik niet kunnen, wat gaat over mijn grenzen. Kijk eens voor jezelf waar jij iets mee kan en laat het weten aan een ander als je dat niet kan.
Als je telkens doet wat een ander van je vraagt of wat een ander zelf graag wilt, en vergeet daarbij jezelf terwijl het wel nodig om op een gezonde, fijne manier voor jezelf te zorgen, dan laat je over je heen lopen. Grenzen aangeven en op tijd aangeven als iets niet gaat of dat je het zo niet leuk vind gaan of geen zin ergens in hebt, is heel belangrijk. Anders loopt de emmer op een gegeven moment over, terwijl je ook ruimte nodig hebt om dingen voor jezelf te plannen. Bekijk eens of personen telkens maar weer hun zin doordrijven en ga eens na hoe jij erop reageert. Als je adequaat zou zijn, dan geef je op een gegeven moment op tijd aan dat het zo niet langer gaat, doe je dat niet, dan laat je over je heen lopen en zal je merken dat je als een hondje achter alles aan loopt, terwijl je niet graag doet wat is voorgesteld.
Een basisregel is; luister naar wat je zelf wilt regelmatig en doe niet altijd wat anderen willen of van je vragen. Laat je ook niet altijd overhalen maar wees duidelijk in je eigen grenzen. Het is leuk om met mensen iets te doen en een keer of een paar keer mee te doen met de rest en water bij de wijn doen ook. Maar je zou een lijn moeten trekken als dat te veel gaat worden en regelmatig voor jezelf op komen. Daarbij mag je best direct zijn.

Waarschijnlijk komt dit onderdeeltje ook wel voor in de sociale psychologie. Omdat dit een kwestie is wat veel voorkomt in het sociale leven.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
quodpersortem

Re: wat is over je heen laten lopen????

Ik dacht altijd dat het iets was van wanneer je je aan anderen aanpast, of anderen hun gang laat gaan (al dan niet met jouzelf). Dat mensen op een bepaalde manier gebruik van je maken, omdat jij je weinig weerbaar opstelt.

Waarom wil je dit weten, Altus?
Leeuwtjuh

Re: wat is over je heen laten lopen????

Als men telkens een eigen mening of zin doordrijft, jou opzadelt met zaken waar je eigenlijk geen trek in hebt en daarbij geen rekening houdt met jouw wensen/gedachten/gevoelens of behoeftes.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: wat is over je heen laten lopen????

Over je heen laten lopen is iets wat niet een ander jou aan doet maar wat jij een ander laat doen bij jou. Het heeft met grenzen stellen te maken. Als je jezelf als de spreekwoordelijke "deurmat" laat gebruiken, dan lopen anderen over je heen want jij zegt niet "ho, stop, dit wil ik niet".

Over je heen laten heeft te maken met de begrippen subassertiviteit en assertiviteit.

Iemand die over zich heen laat lopen is subassertief. Die wilt het misschien niet maar uit dit niet. Die laat het gebeuren. Die moppert er misschien over of geeft anderen de schuld van zijn eigen subassertieve gedrag maar uiteindelijk ligt het aan de persoon zelf. Je hebt altijd een keuze. Het ligt niet buiten je eigen controle namelijk of je over je heen laat lopen of niet. Je kan er wat aan doen, je kan er wat van zeggen maar dan moet je wel assertief zijn.

Assertief zijn wil zeggen dat je op een volwassen, niet kwetsende en niet agressieve manier zegt wat je wilt en wat je niet wilt. Dat je grenzen aan geeft. Dat je zegt: dit wil ik niet want ik vind dit niet leuk, niet prettig, het kwetst mij, ik stop hiermee. Mensen die assertief zijn die stemmen hun denken en handelen af op de ander zonder (verbaal) geweld te gebruiken. Ze benoemen hun gevoelens eventueel daarbij als in: ik zou graag willen dat je hiermee stopt want ik voel me gekwetst als je me zo en zo behandelt. Ik vind dat niet fijn en ik wil dit niet meer.

Eventueel gevolgd door: ik zou graag willen dat je voortaan... (vul hier in wat je wel graag wilt).

Doe je dat niet.. en laat je de ander voortdurend over jouw grenzen heen gaan, dan laat je dus over je heen lopen. Dit is echter iets wat spreekwoordelijk in taal zo gezegd wordt. Het gaat om een psychisch iets, niet letterlijk dus ;)

Soms is het moeilijk om grenzen te stellen aan anderen vooral als anderen heel manipulatief zijn, agressief tegen je doen of emotionele chantage toepassen. Wil je daar meer over weten dan is hier nog een site voor je met wat informatie: http://www.psychologische-manipulatie.nl/index.html
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: wat is over je heen laten lopen????

In mijn ogen loopt iemand over je heen als diegene jouw grenzen over gaat. Als jij het als vervelend ervaart. Zo beleef ik het in ieder geval. Als er iemand over mij heen loopt heb ik ook vaak het gevoel dat ik onzichtbaar ben, en dat ze het met opzet doen. Maar goed, ik heb geen idee hoe jij dat voelt, maar zo zie ik het. Iemand gaat ongewenst jouw grenzen over.
It seems like nothing has changed, but everything is different now.
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: wat is over je heen laten lopen????

Oh, en wat ik ook zo ervaar is dat iemand die over mij heen loopt zijn of haar gelijk wil halen. En dat hij of zij daar net zo lang mee door gaat, tot diegene zijn of haar zin krijgt.
It seems like nothing has changed, but everything is different now.

Terug naar “Overige problemen”