Gebruikersavatar
BehindBlueEyes
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2016 21:49

Weer terug naar oude dosis?

Hee allemaal,

Ik slik al 6 jaar een antidepressiva (trazodon). Ik ben deze gaan slikken omdat ik depressief was, sociale angststoornis en slaapproblemen had en daarnaast ook diagnose borderline persoonlijkheidsstoornis (ik was toen wel pas 16, dus is na diagnose in behandeling weinig over gesproken). Ik ben hiervoor ook opgenomen geweest. De afgelopen 2 jaar ging het best wel goed met me en daarom besloot ik in januari om te proberen af te bouwen met de trazodon. Vanaf het moment dat ik qua dosis gehalveerd was, gaat het eigenlijk weer heel slecht. Ik kreeg last van nachtmerries, angsten 's nachts, somberheid en meer stemmingswisselingen en daardoor ook toegenomen angst in sociale contacten. In eerste instantie weet ik dit aan ontwenningsverschijnselen en probeerde ik door te zetten. De nachtmerries namen wel wat af maar de rest bleef. In overleg met de huisarts ben ik weer een klein stukje terug opgebouwd met mijn medicatie, maar nog niet helemaal op de oude dosis. Ik ben inmiddels ook weer begonnen aan een behandeling bij een psychotherapeut.
Hiernaast blijft mijn moeder aandringen om weer helemaal terug op mijn oude dosis te gaan zitten met mijn antidepressiva, omdat ik het mezelf niet zo moeilijk moet maken volgens haar. Zelf weet ik niet zo goed wat ik wil. Ergens zou ik willen dat ik me dan weer een stuk beter ga voelen, maar aan de andere kant heb ik niet het idee dat wat er de laatste maanden in mezelf gebeurd is en hoe ik me voel ineens weer weg gaat als ik 50 mg meer ga slikken. Ik weet het af en toe echt even niet meer allemaal en vraag me dan ook af wat jullie ervan vinden en of jullie een soort gelijk iets hebben meegemaakt met afbouwen van medicijnen.
In gesprek bij de psychotherapeut is tot nu toe wel vastgesteld dat er nog steeds sprake is van een sociale angststoornis met daarnaast een depressieve stoornis NAO (omdat mijn klachten op dit moment niet helemaal 100% overeenkomen met een echte depressie) en borderlinetrekken (echte diagnose wilde ze nog uit stellen, aangezien er pas 3 gesprekken geweest zijn). Misschien dat deze extra informatie nog meehelpt in het meedenken voor wat jullie het beste lijkt.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen in het nemen van een beslissing van wat ik zelf wil hierin.
Gebruikersavatar
Mickey~
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 mar 2016 17:57

Re: Weer terug naar oude dosis?

Heb je geen psychiater die je daarin begeleid? Ik zou namelijk een psychiater om advies vragen en er niet zelf mee gaan rommelen.
soms moet je doorgaan, tot je denkt dat je niet meer kunt, voordat het leven je weer een lichtpuntje gunt.
Gebruikersavatar
BehindBlueEyes
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2016 21:49

Re: Weer terug naar oude dosis?

Nee, heb helaas op het moment geen psychiater. Mede omdat er hier in de omgeving enorme wachttijden zijn bij de psychiaters en we dachten (huisarts en ik) voor het afbouwen dat het wel goed zou gaan. Huisarts heeft echt 0 ervaring met mijn antidepressiva en blijft erg terughoudend met naar oude dosis teruggaan, omdat het 'zonde' is.
Gebruikersavatar
Mickey~
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 mar 2016 17:57

Re: Weer terug naar oude dosis?

Eigenlijk weten huisartsen niet genoeg van psychofarmaca om ze voor te schrijven. Ik vind het ook best discutabel dat het nog steeds gebeurd.
soms moet je doorgaan, tot je denkt dat je niet meer kunt, voordat het leven je weer een lichtpuntje gunt.
Gebruikersavatar
BehindBlueEyes
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2016 21:49

Re: Weer terug naar oude dosis?

Het is in eerste instantie wel voorgeschreven door een psychiater toen ik opgenomen was. Het is daarna overgenomen door een andere psychiater, maar omdat ik vanwege studeren verhuisd ben en het toen best wel goed ging heeft de huisarts het overgenomen.

Ik ben het wel met je eens dat het eigenlijk niet door huisartsen zou moeten. Zeker niet als ze helemaal niks weten over het betreffende geneesmiddel.

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”