sfinx89

Nyctofobie

Ik heb last van Nyctofobie.
Als gevolg van deze fobie krijg ik paniekaanvallen in het donker.
Omdat ik met licht aan niet zo goed slaap heb ik daarom vaak mijn deur open waardoor er licht vanuit de gang naar binnen schijnt.
Nu is het zo dat ik me best wel schaam voor deze "angst in of voor het donker"
Wie heeft er ervaring met Nyctofobie of heeft er ook last van en hoe ga of ben je daar mee om gegaan?
sfinx89

Re: Nyctofobie

Achteraf had ik deze vraag mischien beter niet kunnen plaatsen want ik schaam me nu best wel voor me vraag.
Het is eigelijk voor mijn gevoel best wel genant.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Nyctofobie

Jij schaamt je teveel!

Het is toch niet iets wat je zelf kiest, dus waarom je schamen?Je schamen moet je enkel als je bewust iets doet wat je zeker weet en dat verkeerd is.

Er zijn mensen bang van spinnen, eten, slangen, microben die ze niet zien enz...

Het is ook niet voor het donker dat je bang bent, maar omdat je niet ziet wat er is?
Misschien een nachtlampje een oplossing, of inderdaad die deur op een kier laten.

Als het je niet belemmert in je leven, dan is het gewoon iets wat bij je hoort.
Net zoals ik niet kan slapen zonder mijn teddybeer, en eigenlijk ben ik die jaren allang ontgroeid,maar ik scham me er niet voor. Het is wat het is 8)
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
sfinx89

Re: Nyctofobie

momo schreef:Jij schaamt je teveel!

Het is toch niet iets wat je zelf kiest, dus waarom je schamen?Je schamen moet je enkel als je bewust iets doet wat je zeker weet en dat verkeerd is.
waarschijnlijk heb je gelijk.
Het voelt alleen zo genant en omdat het probleem zo persoonlijk is komen de reacties (als ze verkeerd zouden zijn) ook hard aan.
momo schreef: Er zijn mensen bang van spinnen, eten, slangen, microben die ze niet zien enz...

Het is ook niet voor het donker dat je bang bent, maar omdat je niet ziet wat er is?
Inderdaad het niet kunnen zien wat er is in het donker en het niet kunnen zien wat er gebeurt in het donker beangstigd mij.
Ook het gevoel van het duister dat me omsluit en opsluit maakt me erg angstig.
dan lig ik stijf in mijn bed en dat resulteerd uiteindelijk in een paniek aanval.
momo schreef: Misschien een nachtlampje een oplossing, of inderdaad die deur op een kier laten.
Door een nachtlampje slaap ik heel slecht en onrustig.
momo schreef: Als het je niet belemmert in je leven, dan is het gewoon iets wat bij je hoort.
Net zoals ik niet kan slapen zonder mijn teddybeer, en eigenlijk ben ik die jaren allang ontgroeid,maar ik scham me er niet voor. Het is wat het is 8)
Ik vraag me dan soms gewoon af hoe het is om te slapen zonder die angst en gewoon in het donker te slapen.
En ik heb dan een knuffel - een olifantje die ik allang ontgroeid ben maar waar ik ook absoluut echt niet zonder mee kan slapen.
Maar daar schaam ik me dan weer niet voor, Dat hoort bij me - Bedoel je mischien dat die angst ook bij me hoort?
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Nyctofobie

Als je geen oorzaak vind waar de angst vandaan komt en het niet dadelijk kan oplossen en het belemmert je niet, dan neig ik nogal eens te zeggen dat het bij je hoort. En eromheen werken.

Zo heb ik al jaren enorme schrik om auto te rijden, als ik de weg niet weet of autostrades begin ik er niet eens aan. Dan heb ik de neiging gewoon te stoppen en uit te stappen of te blijven staan wat niet bevorderlijk is in het verkeer :D

Ik ben ook nog eens nachtblind en kan de drukte niet aan, het overrompelt mij.
Ik heb geen idee waarvan het komt want ik had nooit een ernstig ongeluk en de schrik zat er altijd in.

Ik zou niet weten hoe ik het moet oplossen, dus werk ik eromheen. Ik rij enkel waar ik de weg weet. Voor werk was het altijd dichtbij of openbaar vervoer en s avonds niet rijden indien mogelijk.

Gewoon een voorbeeld van een angst die bij mij hoort en hoe ik ermee omga.
Als ik me ga opvreten of ergeren aan alles waar ik niet zo een held in ben, dan blijf ik bezig. dus leg ik dat naast me neer. Ik heb genoeg om voor de rest over te stressen
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
sfinx89

Re: Nyctofobie

oke je hebt inderdaad gelijk.
alleen is het natuurlijk zo dat ik in een instelling zit en dat er veel kamers aansluiten op de gang waar mijn kamer ook op uit komt.
Ik schaam me best wel dat ik met mijn deur open slaap en dat iedereen gewoon mijn kamer in kan kijken en me gewoon kan zien liggen, maarja dat is dan iets waar ik voor kies natuurlijk.
Maar het is een genant probleem geworden omdat veel mensen het hier in de instelling van de clienten het erg raar vinden.
ook als ik vertel over mijn angst en hoe ik die ervaar wordt er raar op gereageerd.
Ze reageren dan alsof ik heel kinderachtig ben en dat alleen kinderen die angst hebben blablabla.
Ik probeer ze dan uit te leggen dat ook volwassenen die angst kunnen hebben en dat dus niet alleen kinderen met een lampje aan slapen of mket de deur open net als dat niet alleen kinder met een knuffel slapen.
Maar toch delen de meesten mensen die mening niet en wordt ik daarom kinderachtig of kinderlijk verklaard wat eigelijk nergens op slaat.
ik noem dat oppervlakkig.
Toch ben ik me daardoor gaan schamen voor dit probleem en deze angst. dft001
Terwijl de verpleegkundige en artsen er hier geen probleem van maken. [zucht]
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Nyctofobie

Ok, lastiger dus als je niet in je eigen veilige thuis zit waar je kan doen en laten wat je wil. 023


Misschien kan je dan toch andere lichtbronnen zoeken voor s nachts zodat je je deur kan dichtlaten en toch wat privacy hebt?Er is tegenwoordig veel op de markt, misschien zit er iets tussen waar je wel aan kan wennen.

Dat je mede patienten het kinderachtig vinden of niet begrijpen is hun eigen bekrompenheid. Ik zou je aanraden ook te stoppen met dit uit te gaan leggen. Dan hoeven ze ook niet gelijk hun oordeel erop te plakken, want eigenlijk maakt hun mening op JOUW probleem geen bal uit. Je kan de wereld niet veranderen, enkel jouw eigen instelling tov die wereld wel.

Als je rad van tong bent kan je misschien een repliek geven van 'waarom zit jij hier precies?' als je commentaar krijgt van mede patienten. 'Of ja, het is misschien moeilijk te begrijpen voor een perfect iemand zoals jij, dat zie ik zo...' 011

Hou het bij jezelf, dat is al lastig genoeg. Je hoeft niet gelijk het oordeel van de rest van de wereld mee te torsen [045]
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
sfinx89

Re: Nyctofobie

Je hebt helemaal gelijk @Momo .
Eigelijk zou het beter zijn om inderdaad een andere lichtbron te zoeken om mijn deur dicht te kunnen doen.
Aan de andere kant zou ik me niet moeten laten beinvloeden door de mening van andere, en in dat geval zou ik gewoon mijn deur open kunnen houden afgezien van het feit dat ik daarmee mijn privacy opoffer.
Ik ben eigelijk gewoon heel gewend aan deze manier van slapen, niet teveel licht en mijn deur open, jammer genoeg veranderde de situatie.

Dat ik me te snel laat mee slepen met andermans mening komt voort uit het volgende probleem.
Ikzelf heb erg veel moeite om intuatief aan te voelen wat normaal is en wat niet, wat algemeen geaccepteerd is en wat niet en wat maatschappelijk geaccepteerd is en wat niet.
omdat ik dat soort dingen niet intuatief aanvoel moet ik het hebben van mijn observatie en van wat me verteld wordt.
Alleen hecht ik me te veel aan die informatie.
Ik ga er van uit dat andere weten wat normaal is en wat niet en dus als iemand iets niet normaal is ga ik er ook vanuit dat iets niet normaal is - ookal hoeft het dan niet zo te zijn of is het een mening van een individu.
Daarom ben ik er in dit geval ook vanuit gegaan dat het iets heel raars is om met de deur open te slapen.
Ik zal je tips onthouden - hun zitten er inderdaad ook niet voor niets en hebben dus ook zo hun "rare" probleempjes.
dankjewel voor je reactie :)

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”