Amanda3785

Stress, stress, stress

Is alweer even geweest dat ik op dit forum ben geweest en de laatste tijd ging het ook redelijk goed. De laatste keer dat ik hier was, zat ik ermee in mijn maag over het afstuderen. Inmiddels ben ik eind juni afgestudeerd en heb ik mijn diploma HRM op zak. Die kunnen ze mij dus niet meer afnemen :D .

Vanaf februari ben ik al aan het solliciteren, vanaf april volop. Maar ik word alleen maar afgewezen. De reden?
- Mijn niveau is te hoog (als ik solliciteer op functies lager dan HBO-niveau)
- Ik heb te weinig werkervaring (terwijl ik toch vijf jaar fulltime werkervaring heb en anderhalf jaar als stagiaire in het HRM werkveld)
- Organisaties eisen belachelijke dingen en ze kunnen het nog vragen ook omdat er zo veel mensen op zoek zijn naar werk. Als je niet aan alle eisen voldoet hoef je eigenlijk al niet te solliciteren (doe ik wel, je weet maar nooit).
- Er komen zo veel mensen op één vacature af

Vorige week heb ik dan ook de stap gemaakt om toch een Bijstand uitkering aan te vragen. Dat was het laatste dat ik wil, maar ik heb geen andere keuze. Toen kreeg ik een oproep voor een sollicitatietraining! Ik heb daar zelf vier jaar voor gestudeerd, heb die trainingen zelf gegeven, heb ze ontworpen en zelfs een complete handleiding erover geschreven. Maar goed. Als de Gemeente geld over de balk wil smijten dan werk ik daar wel aan mee.

Maar toen kreeg ik vorige week een ander idee. Waarom me niet gewoon opnieuw aanmelden voor een opleiding (op de valreep)? Dan hoef ik geen uitkering aan te vragen, zit ik ook niet stil en doe iets nuttigs, en ik kan gewoon door solliciteren. Mocht ik dan een baan vinden, zet ik de opleiding gewoon om naar deeltijd. Goede oplossing dacht ik zo!

Tot vandaag. Ik kreeg net bericht dat ik dan onder de instellingscollegegeld kom te vallen omdat ik een tweede HBO opleiding wil gaan volgen. Of ik even meer dan 7000 euro wil betalen. Oh, ik mag het wel verdelen over 12 termijnen maar dat geld heb ik dus niet hé.

Met andere woorden. Ik word dankzij de overheid gewoon gedwongen de bijstand in te gaan.

Er zijn dan nog altijd mensen die doodleuk zeggen 'als je echt wilt werken, dan kan dat'. Nou niet dus! Ik solliciteer me rot en echt niet alleen op functies die me leuk lijken. Ook op productiewerk, verkoop, klantenservice, en schoonmaak. Ik word gewoon niet aangenomen.

Ik begin er echt helemaal doorheen te zitten. Ik ben de hele dag gewoon doodmoe en heb bijna nergens meer zin in.
johan799

Re: Stress, stress, stress

meid, laatje niet triggeren door meningen van anderen.. veel weten niet waar ze over praten... ik zeg soms wel eens.. (als ze zeggen: goh, lekker dat je niks hoeft.. ik zou ook wel even niks willen) Zullen we ons leven ruilen??? met alles erop en eraan?

ga de bijstand in, je hebt er zo te horen recht op? (als je aan de voorwaarden voldoet.. qua vermogen enzo..). Misschien kan je wat vrijwilligerswerk gaan doen?
of jezelf gratis aanbieden voor stages, meeloopdagen?

het zijn maar ideeen..

sterkte!!
Amanda3785

Re: Stress, stress, stress

@ Johan: ja ik heb al me al aangemeld voor een goedkope cursus, maar jouw idee om vrijwilligerswerk te gaan doen is wel een goeie. Dan ben ik ook bezig en is er ook afleiding. Ik ga hier zeker even naar kijken. En tja, de bijstand... Daar heb ik geen keuze in. Ik moet iets al ga ik veeeeeeeel liever werken. Thnx voor je berichtje! Heeft me goed gedaan :)
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Stress, stress, stress

Frustrerend lijkt me dat als je met je papieren niet aan het werk komt. In de gemeente waar ik woon worden mensen met een bijstandsuitkering geholpen aan vrijwilligerswerk. Bij de lokale kringloopwinkel zijn veel mensen via de gemeente aan het werk gezet. Johans idee is dus zo gek nog niet, dan hoef je je in ieder geval niet te vervelen, en vrijwilligerswerk is vaak dankbaar werk met gezellige en idealistische collega's.

Uiteindelijk zou je natuurlijk gewoon een baan op niveau moeten krijgen. Je hebt die opleiding neem ik aan niet gedaan omdat je zo graag met je neus in de boeken zit. Zou je het niet leuk vinden een paar jaar in het buitenland te werken? Als je vervolgens terug wil komen heb je werkervaring en liggen je kansen op de arbeidsmarkt veel gunstiger. Sterkte en succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Amanda3785

Re: Stress, stress, stress

@ Radius: ik ben ook al een hele tijd in het buitenland aan het solliciteren, maar ook daar is het ontzettend lastig. Daarnaast heb ik een paar weken geleden te horen gekregen dat mijn oma leverkanker en darmkanker heeft en waarschijnlijk niet lang meer leeft. Is ook niet het juiste moment om naar het buitenland te gaan. Maar het zit nog steeds in mijn achterhoofd en ik ben ook aan het solliciteren op functies in Schotland. Dan ben ik met een paar uur weer terug in Nederland als het nodig is.

Verder solliciteer ik echt op alles en nog steeds geen enkel positief bericht. Al heb ik schoonmaakwerk. Dan heb ik toch iets en kan ik van daaruit verder, maar helaas. Ik ga straks eens zoeken naar een leuke vrijwilligersbaan. Ik weet nog wel een paar adresjes waar mogelijkheden zijn.
piotr

Re: Stress, stress, stress

Amanda3785 schreef:Is alweer even geweest dat ik op dit forum ben geweest en de laatste tijd ging het ook redelijk goed. De laatste keer dat ik hier was, zat ik ermee in mijn maag over het afstuderen. Inmiddels ben ik eind juni afgestudeerd en heb ik mijn diploma HRM op zak. Die kunnen ze mij dus niet meer afnemen :D .

Vanaf februari ben ik al aan het solliciteren, vanaf april volop. Maar ik word alleen maar afgewezen. De reden?
- Mijn niveau is te hoog (als ik solliciteer op functies lager dan HBO-niveau)
- Ik heb te weinig werkervaring (terwijl ik toch vijf jaar fulltime werkervaring heb en anderhalf jaar als stagiaire in het HRM werkveld)
- Organisaties eisen belachelijke dingen en ze kunnen het nog vragen ook omdat er zo veel mensen op zoek zijn naar werk. Als je niet aan alle eisen voldoet hoef je eigenlijk al niet te solliciteren (doe ik wel, je weet maar nooit).
- Er komen zo veel mensen op één vacature af

Vorige week heb ik dan ook de stap gemaakt om toch een Bijstand uitkering aan te vragen. Dat was het laatste dat ik wil, maar ik heb geen andere keuze. Toen kreeg ik een oproep voor een sollicitatietraining! Ik heb daar zelf vier jaar voor gestudeerd, heb die trainingen zelf gegeven, heb ze ontworpen en zelfs een complete handleiding erover geschreven. Maar goed. Als de Gemeente geld over de balk wil smijten dan werk ik daar wel aan mee.

Maar toen kreeg ik vorige week een ander idee. Waarom me niet gewoon opnieuw aanmelden voor een opleiding (op de valreep)? Dan hoef ik geen uitkering aan te vragen, zit ik ook niet stil en doe iets nuttigs, en ik kan gewoon door solliciteren. Mocht ik dan een baan vinden, zet ik de opleiding gewoon om naar deeltijd. Goede oplossing dacht ik zo!

Tot vandaag. Ik kreeg net bericht dat ik dan onder de instellingscollegegeld kom te vallen omdat ik een tweede HBO opleiding wil gaan volgen. Of ik even meer dan 7000 euro wil betalen. Oh, ik mag het wel verdelen over 12 termijnen maar dat geld heb ik dus niet hé.

Met andere woorden. Ik word dankzij de overheid gewoon gedwongen de bijstand in te gaan.

Er zijn dan nog altijd mensen die doodleuk zeggen 'als je echt wilt werken, dan kan dat'. Nou niet dus! Ik solliciteer me rot en echt niet alleen op functies die me leuk lijken. Ook op productiewerk, verkoop, klantenservice, en schoonmaak. Ik word gewoon niet aangenomen.

Ik begin er echt helemaal doorheen te zitten. Ik ben de hele dag gewoon doodmoe en heb bijna nergens meer zin in.
Ja vervelend. Het lijkt er vaak op dat men de werkende en studerende mensen juist wil straffen. Daarentegen heb je als je niet werkt of studeert het vaak best wel makkelijk. Je moet goed weten wat je doel is als je begint met studeren en werken is mijn ervaring. Heb veel studenten om me heen zien afhaken en zien afvallen en die heb ik niet meer teruggezien. En ik denk dat sommigen van hen diep in de problemen zijn gekomen doordat zij hun studie niet afgemaakt hebben. Financieel en psychisch hakt dat er behoorlijk in. Mijn doel was dan ook dat ik hoe dan ook ten koste van allees dat diploma zou halen op HBO niveau. Dat is met bloed, zweet en tranen gelukt en daar ben ik nog dankbaar voor. Daarna begint de volgende strijd echter en die heet een baan hopen te vinden op de arbeidsmarkt. Ook die strijd heeft veel tijd gekost en ellende, maar dat is uiteindelijk dan toch half gelukt (part-time). Ook geen echte vetpot, maar wel een basis om op voort te borduren. Jij zit in de ellendige fase van zoeken naar werk en evt van vast werk. Ook ik heb tijdlijk een uitkering gehad na mijn afstuderen en ik schaamde me daar ook voor. Op een gegevene moment was ik het zat en ben uit die uiotkering gestapt en heb met schoonmaakwerk en invakl werk op mijn eigen HBO niveau de kost verdient. Dat was net genoeg om mijn toen nog steeds studentenkamer te betalen en niets extras, maar was wel een veel betere situatie omdat die fase van uitkering een ellendige was. Weg privacy, alles moeten ze van je weten. Heb zelfs 2.000 euro teveel verdiend geld aan hen moeten betalen. Dat was voor mij de druppel. Ze mogen toch blij zijn in de maatschappij dat iemand goed aan het werk is naast een uitkering en probeert iets op te bouwen. Zet zo iemand dan tijdelijk uit de uitkering ipv al zijn extra verdiende geld af te pakken. Toatale crap in deze maatschappij. Hopelijk kun je het ook opbrengen om via invalwerk en evt schoonmaak of bezorg werk gewoon op een lager niveau te werken naast je hbo niveau, dan ben je in ieder geval eigen baas en kan je van daaruit iets proberen op te bouwen. Succes ;-)
Amanda3785

Re: Stress, stress, stress

Ik ben al volop aan het solliciteren op allerlei functies, het maakt me niet uit. Gesolliciteerd voor schoonmaakwerk, bij de McDonalds, KFC, Ikea, callcenterwerk maar allemaal afwijzingen gekregen. Soms heb ik het idee dat er bij mijn naam een grote rode alarmknop staat met 'niet aannemen' ofzo. Dat is natuurlijk onzin en ik heb best een goed cv met referenties dus dat kan het niet zijn. Ik weet het echt niet. En dan lees je van anderen wel dat ze een sollicitatiegesprek hebben of een nieuwe baan, waarom ik dan niet?!
johan799

Re: Stress, stress, stress

... en dan zijn er ook nog mensen die roepen dat er altijd wel werk is wat je kan doen...

ik maak die mensen wel mee.. tssss, jij bent een goed voorbeeld dat dat dus niet zo is. ik heb een hekel aan die mensen die dat roepen.
Gebruikersavatar
lienke
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:58

Re: Stress, stress, stress

Hoi,

Ik ben erg slecht in het schrijven van sollicitatiebrieven. In deze tijden, waar er talloze sollicitanten reageren op een advertentie is het de kunst om uitgenodigd te worden. Je brief moet er uit springen. Zoals je zelf al zegt, er mankeer niets aan je CV. Maar het is blijkbaar niet genoeg om uitgenodigd te worden (begrijp ik dat goed?)

Ik maakte boekjes, A5 formaat. In die boekjes vertelde ik iets over mijn ontwikkeling mbt de functie/werkveld, over wat de functie mij te bieden had en andersom: wat ik te bieden had. Deze boekjes werden aangevuld met mijn CV. Ik liet ze inbinden en stuurde ze dan op. Vaak werd ik uitgenodigd omdat ze dat nog nooit hadden gezien. Het toont in ieder geval creativiteit en eigenheid. En mij natuurlijk de mogelijkheid om het één en ander toe te lichten!

Misschien heb je er iets aan?

Succes!
Lienke
Amanda3785

Re: Stress, stress, stress

@Lienke: dat is echt heel erg origineel en een hele goede tip. Dat ga ik zeker proberen! Bedankt :D

Met mijn cv is niets mis mee. Ik heb vier jaar lang HRM gestudeerd en dit soort advies aan anderen gegeven. Zelfs een complete handleiding geschreven over solliciteren. Mijn cv is laatst nog door een consultant nagekeken en ook zij kon niets vinden. Maar ik vind jouw idee super origineel. Ik ga er meteen mee aan de slag!

@Johan: ik heb ook een gruwelijke hekel aan de mensen die dat zeggen, want dat is dus niet zo. Ik ben bereid om echt alles aan te pakken. Al moet ik er iedere dag twee uur voor reizen en is het het vieste werk dat er is. Maar iedere keer is er wel een andere reden. Vandaag belde ik voor een klantenservice functie en toen was het weer een probleem dat ik HBO niveau had terwijl het werk MBO niveau is. Om gek van te worden!
johan799

Re: Stress, stress, stress

een andere tip is netwerken. via-via proberen aan een baan te komen.. (de hogere gun-factor... vrienden van vrienden, kennissen)
maar daar zul jij alles wel van weten neeem ik aan. Linked-in, facebook,sociale media.

Wat voor werk zou jij het liefste willen en welke regio?
Amanda3785

Re: Stress, stress, stress

@Johan: ja netwerken daar ben ik al maanden druk mee bezig. Iedereen weet dat ik een baan zoek en ik blijf het ook continu zeggen en vragen.

Ik ben afgestudeerd in HRM dus wil het liefste ook wat in mijn werkveld. Realistisch gezien moet ik dan eerst denken aan HR assistant / HR medewerker. Als ik kijk naar wat ik het allerliefste wil dan is dat reïntegratie. Maar daar heb ik veel te weinig ervaring voor. De regio maakt me niet zoveel uit. Ik solliciteer ook in het noorden van het land, maar dan loop ik vaak aan tegen de afstand. De organisatie vind het al snel te ver ook wanneer ik aan geef te willen verhuizen.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”