marcelle999

Verlegenheid? angst?

Hallo,

Ik ben een meisje van 15 jaar.
de laaste tijd ben ik me steeds meer sociaal aan het ontwikkelen alleen soms heb ik nog een probleem.

Vroeger was ik erg verlegen, nu niet zo meer.

Met sommige mensen praat ik heel gemakkelijk, met anderen sla ik gewoon dicht.
als ik dicht sla, is dat vaak bij mensen die zich 'hoger' voelen dan mij zeg maar.

Gevaarlijkere mensen, mensen met een grote bek.
dan weet ik niet wat ik terug moet zeggen, terwijl ik dat normaal wel weet?
is dit angst?
weet iemand wat ik hier aan kan doen?
help me plzz ;)


groetjes
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Verlegenheid? angst?

Welkom op het forum Marcelle. :)

Op een gegeven moment kom je in een fase dat je inderdaad veel veranderd. Dat maakt ieder mens mee. Vaak gebeurd dat in de leeftijdscategorie waar jij nu in zit. De puberteit. Elk persoon reageert weer anders. Iedereen veranderd weer anders. Zo schrijf jij dat je jaren geleden erg verlegen was, maar dat nu niet meer zo hebt. Dat betekent dus dat je inderdaad jezelf ontwikkelt. Er veranderd in deze periode veel. Hoe jij doet, veranderd ook mee.

Het is vrij normaal dat je mensen hebt, waar je beter mee praat dan met anderen. Je kan immers niet met iedereen even goed overweg. Je kan nu eenmaal niet met iedereen op dezelfde manier praten. Je schrijft dat je vaker dichtslaat bij mensen die 'hoger' zijn dan jij. Maar wat je dan altijd moet proberen te onthouden is, dat jij niet minder dan een ander bent. Ondanks de verschillen in opleidingen, interesses, of hoe jij denkt over dingen. Je moet beseffen dat je net zoveel waard bent als een ander. Dat is lastig. Zeker als je in het verleden verlegen bent geweest. Je ziet vaak dat de verlegenheid nog wel eens terugkomt, als je je ongemakkelijk voelt. Wat je in ieder geval kan proberen als er weer zo'n situatie is: rug recht, en wel blijven aankijken als je in gesprek bent. En zoals eerder gezegd: onthouden dat je niet minder bent dan de ander. Iedereen heeft dingen waar je minder goed in bent en beter. Zo zou het vast zo zijn dat jij iets hebt waar jij beter in bent dan de ander.

Mensen die een grote mond hebben en zich stoer voor doen, zijn vaak van zichzelf erg onzeker. (Vaak ook op die leeftijd.) Je hoeft niet perse iets terug te zeggen. Maar als je dat zou willen doen, blijf dan kalm, algemeen, en standaard. Dan hebben ze er niet zoveel lol meer aan en heb jij op een rustige manier iets duidelijk gemaakt aan ze.
Of het angst zou kunnen zijn, dat weet ik niet. Het zou kunnen dat je het niet zo gewend bent dat mensen zo reageren. Dat is ook niet erg. Gelukkig is niet iedereen het zelfde. Dat maakt het namelijk allemaal maar erg saai. ;)
En verlegen zijn, is op zich helemaal niets mis mee. Dat mag je best zijn.

Ik hoop dat je er iets aan hebt meid.

3some
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
marcelle999

Re: Verlegenheid? angst?

Hallo,

@memories

Dank u wel voor u bericht.
lief dat u er even de tijd voor nam:)

Ik ga het proberen te onthouden, en als ik weer in zo een situatie komt ga ik proberen normaal te reageren.

ik voel me dan soms heel ongemakkelijk.
ik vroeg me af of meer mensen dat ook hadden.

groetjes marcelle
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Verlegenheid? angst?

Hoi Marcelle,

Je mag jij zeggen hoor. ;) Anders voel ik mij zo oud en ik ben nog maar begin twintig! :D
Maar ik vind het wel lief dat je zo beleeft U schrijft.

Ik kan wel begrijpen dat je je dan ongemakkelijk voelt. Zulke situaties zijn ook wel eens lastig en dan is het moeilijk om op een manier te reageren dat het voor een ander goed overkomt. Maar hoe de ander iets oppakt is aan de ander. Jij bent zoals je bent. Daar is niets mis mee, toch? ;)

En ja, meer mensen hebben dat ook. Misschien maakt dat idee je in ieder geval wat minder onzeker en aan het twijfelen.

3some
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”