mishadegrandi

Angst of gewoon mezelf?

Ok hallo,
Nou ik heb al heel lang last van het bang zijn om iets kwijt te raken wat ik bij me heb. Ik snap dat niemand iets wil kwijt raken, maar bijvoorbeeld ik heb me telefoon altijd in me linkerbroekzak en me sleutels in me rechterzak. Maar ik voel om de vijf minuten of ze er nog zitten en als ik ze niet voel of ze er niet zitten gaat me hart tekeer. Ik schiet meteen in volle stress.
Daar bij heb ik ook dat bijvoorbeeld ik had gister me lenzen uitgedaan op de salontafel, en heb ze weggelegd en ben naar bed gegaan. Lig ik eenmaal bed schiet ik in de paniek of ik mijn lenzen wel goed heb wegggelegd, want ik ben bang dat mijn broertje er anders aan zal komen als ze nog op de tafel staan.

Dit is toch niet normaal ofwel dat ik bij hele kleine dingetjes al volop in e stress raak en in paniek me hele hart tekeer gaat.

Dank U,
Tomas
Gebruikersavatar
Frank
Site admin
Berichten: 2106
Lid geworden op: 10 okt 2003 19:28
Contacteer: Website

Re: Angst of gewoon mezelf?

Hoi Tomas,

Welkom om het psycholoog.net/forum.

Zo te lezen krijg je elke keer eenzelfde terugkomende gedachte die je angst bezorgt. Klopt dat? Om geruststelling te krijgen, ga je controleren of je niets verloren hebt. In deze gewoonte blijf je vastzitten, waarbij het lijkt alsof je hersenen een hikje vertonen, dus blijven haken.

Wat je zou kunnen doen, is het achterwege laten van je controlegedrag (nagaan of je niets verloren bent, of je lenzen er nog liggen). Niet doen dus. Je weet natuurlijk wel dat je gedachte een beetje overdreven is, maar dan ontstaat toch het grote angstgevoel. Als je niet meer controleert, neemt wel je angst of nervositeit flink toe. Dat moet je weten. Ook goed voor jou om te weten is dat angst altijd afneemt, als je maar lang genoeg wacht. Eigenlijk moet je door je angst heen breken en die dus wel even aan den lijve ervaren.

Wat ik hierboven beschrijf zou je kunnen oefenen en doen in overleg met een therapeut/coach, als je echt veel last hebt. In dat geval kun je de huisarts vragen om een verwijsbrief te schrijven. Als je een beetje last hebt, kun je zelf proberen om de behandeling toe te passen bij OCD/dwanghandelingen.

Hoop dat je hier iets mee kunt.
Sterkte en succes!

Frank

p.s. Ik heb de achternaam in jouw bericht weggehaald. Weet natuurlijk niet of dat jouw naam was. Het lijkt me niet verstandig om op dit forum je volledige naam te vermelden, omdat het toch gaat om persoonlijke issues.
There are no mistakes in life, only lessons
mishadegrandi

Re: Angst of gewoon mezelf?

Bedankt voor je reactie, en ga nu proberen het eerst zelf op te lossen door me er gewoon overheen te zetten. En het klopt als ik niet controleer neemt mijn angst en nervositeit heel erg toe maar gaat uiteindelijk weg. Dus ik ga het nu zelf proberen lukt dat niet, dan met een therapeut/coach.

Hartelijk bedankt voor de reactie, heb me moeder ook geinfomeerd en het viel haar ook wel op dat ik vaak controleerde of me spullen niet weg waren en of ze er nog zaten. Dus haar steun heb ik al!

P.S.: Is me helemaal ontglipt dat ik me voledige naam hier heb gezet op het internet. Bedankt voor het weghalen dit is inderdaad een persoonlijk issue.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”