Drake

Hartklachten door stress?

Dit jaar is voor mij een gigantisch @#$%& jaar geweest ivm stress.
Veel gezeik gehad op mn werk, maar ook heel veel gezeik gehad in mn privé leven.
In het voorjaar begon ik regelmatig te hyperventileren en hartklachten te krijgen.
Regelmatig werd ik middenin de nacht wakker van benauwdheid dat ik geen lucht kreeg, hartsteken en pijn in mijn linker arm, soms ook mijn rechter arm.
Heel vaak heb ik door stress op mn werk ook met hartklachten en linkerarm pijn gelopen. :(
Ik heb het eens laten onderzoeken en ze hebben toendertijd niks kunnen vinden.
Zou dit pure stress geweest kunnen zijn of wat anders?
Want afgelopen middag viel me op dat ik die klachten weer kreeg, hartsteken tenminste, terwijl ik me momenteel zelfs een stuk relaxter voel.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hartklachten door stress?

Ik denk dat het aan stress te wijten is, Drake. Het komt heel vaak voor dat hartkloppingen, hyperventilatie en aanverwante klachten juist optreden als iemand zich relaxter voelt.
* Liebe Macht Frei *
Drake

Re: Hartklachten door stress?

Maar je zou op n gegeven moment toch wel verwachten dat nu bepaalde "problemen" opgelost zijn, en de stress minder is, dat de klachten ook af zouden moeten nemen?
Of zou het komen door "onbewust" piekeren?
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Hartklachten door stress?

http://www.gezondheidsweb.eu/stress/str ... ressgevoel
Stress maakt onlosmakelijk deel uit van het gewone leven, er bestaat ook zoiets dat gezonde stress mag worden genoemd. Wanneer de stress echter niet meer onder controle is, kan ze aanleiding geven tot emotionele, psychologische en zelfs fysische problemen. Dat kunnen inderdaad hartziekten zijn, maar ook hoge bloeddruk, pijn in de borst of een onregelmatige hartslag zijn.
Ik denk ook dat het stress is, ligt ergens ook wel het meest voor de hand lijkt me als je zo'n jaar achter de rug hebt.
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Hartklachten door stress?

Hyperventilatie klachten hebben te maken met angsten. Je zou verder moeten kijken welke angsten of angstige situaties er aan ten grondslag liggen. Waar ben je bang voor Drake ?

Als je zegt dat je zoveel problemen op je werk hebt en in je prive leven ook, dan zijn dat twee forse aantastingen in jouw bestaan. Dat zijn twee pijlers waarop jouw bestaan is gebouwd. Iemands bestaan wordt opgebouwd uit pijlers van gezin, familie, hobbys, werk, sport, gezondheid, omgeving etc.. Als er aan die pijlers flink gerammeld wordt dan ontstaat er stress, disbalans, angst voor verlies. Je zou eens verder moeten kijken waar het 'm in zit. Je hyperventilatie klachten komen daar vandaan. Dat lijkt op hartklachten maar dat is het niet. (Gelukkig maar ook al is hyperventilatie minstens net zo angstig om mee te maken als een hartaanval).
Inzicht als Uitweg..
Drake

Re: Hartklachten door stress?

Qua werksituatie gaat het gelukkig al een stuk beter.
Relatie problemen heb ik niet meer, dus dat probleem is ook min of meer opgelost.
Ik zelf pieker nog teveel over bepaalde dingen maargoed, om daar nu opeens hartsteken en benauwdheid van te krijgen. :confused:
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Hartklachten door stress?

Waar pieker je over ?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Hartklachten door stress?

Drake schreef:Dit jaar is voor mij een gigantisch @#$%& jaar geweest ivm stress.
Veel gezeik gehad op mn werk, maar ook heel veel gezeik gehad in mn privé leven.
In het voorjaar begon ik regelmatig te hyperventileren en hartklachten te krijgen.
Regelmatig werd ik middenin de nacht wakker van benauwdheid dat ik geen lucht kreeg, hartsteken en pijn in mijn linker arm, soms ook mijn rechter arm.
Heel vaak heb ik door stress op mn werk ook met hartklachten en linkerarm pijn gelopen. :(
Ik heb het eens laten onderzoeken en ze hebben toendertijd niks kunnen vinden.
Zou dit pure stress geweest kunnen zijn of wat anders?
Want afgelopen middag viel me op dat ik die klachten weer kreeg, hartsteken tenminste, terwijl ik me momenteel zelfs een stuk relaxter voel.
Hoi Drake,
ten eerste: waarom noem je het hartklachten...?
Op zich: stress kan 1000 dingen betekenen maar niet zelden is het gevolg van stress, dat je lichaam (vaak volledig op eigen initiatief) de vecht- en vlucht mechanismen aanzet.
Daar hoort dus ook bij, dat je hart "alvast maar stevig begint te bonken".
De hyperventilatie kan zorgen voor kramp en dus ook voor pijnlijke armen.

En op zich stel je een uiterst belangrijke vraag: wat gebeurt er nou precies in jouw psyche, dat je hetzij middden in de nacht wakker wordt met hyperventilatieklachten - hetzij dat het nu (nu gelukkig de stress zelf in de buitenwereldminder is) ook nog van tijd tot tijd overdag optreedt....?
Op zich: bij boffers is het idd zo, dat als het in de buitenwereld allemaal weer beter gaat, die binnenwereld ook rustiger wordt.
Helaas - niet bij iedereen.
Zo is er het woord 'trigger' - dat is een in zichzelf klein dingetje, dat jou doet denken aan iets veel heftigers. (Iemand trekt een wenkbrauw op - jij wordt herinnerd aan een hele nare ruzie.)
Denkbaar speelt er een trigger op...
(En de kunst wordt dan, de trigger de nek omdraaien.)
Drake

Re: Hartklachten door stress?

Het waren voornamelijk bij mij hartsteken en hyperventilatie.
Heel soms heb ik die hartsteken nog wel eens, die hyperventilatie komt vrijwel niet meer voor.
Maar ik merk dat wanneer ik mijzelf te druk maak, teveel pieker over dingen of bij periodes van overmate veel stress dat ik die hartsteken weer krijg.
Thundersheep*

Re: Hartklachten door stress?

Drake schreef:Het waren voornamelijk bij mij hartsteken en hyperventilatie.
Heel soms heb ik die hartsteken nog wel eens, die hyperventilatie komt vrijwel niet meer voor.
Maar ik merk dat wanneer ik mijzelf te druk maak, teveel pieker over dingen of bij periodes van overmate veel stress dat ik die hartsteken weer krijg.
Dat wat jij hartsteken noemt, noemt mijn huisarts 'spierpijn'.
Het voelt alsof het je hart is, in feite zijn het je tussenribspieren, die zich aanspannen.
Dit zijn spieren die bij mensen die hyperventileren of veel stress doormaken, overbelast raken.
Dat is, volgens mijn huisarts, wat je voelt.

3some
Leeuwtjuh

Re: Hartklachten door stress?

Mystica schreef:Waar pieker je over ?
Drake; beantwoord deze vraag eens!
Drake

Re: Hartklachten door stress?

Waar ik allemaal over pieker, is voornamelijk over werk en het zoeken naar/vinden van n woning. (Sorrie voor late reactie)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Hartklachten door stress?

Waar zit 't 'm in als het over werk gaat dan ? Kan je daar iets meer over vertellen ?
Inzicht als Uitweg..
Drake

Re: Hartklachten door stress?

Ik stuur je wel ff n pb Mystica. :knuffel:

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”