thesiscase

angst en stress afstuderen

Ik zal even kort mijn verhaal uiteenzetten en daarna vraag ik jullie om een beetje advies omtrent mijn situatie.

Ik ben al tijden bezig met mijn afstuderen. Mentaal dan wel te verstaan, want in de praktijk komt er regelmatig niets van terecht. Ik kan me er totaal niet toe zetten en wanneer ik me wel dwing om achter de computer of boeken te gaan zitten dan komt er niets uit mijn handen. Ik krijg dan echt last van paniek aanvallen, omdat ik zeker weet dat ik het niet allemaal ga snappen of dat het allemaal te lang duurt. Ik vrees ook dat mensen in mijn omgeving er inmiddels een beetje zat van zijn om mij maar te horen zeggen dat het nu toch wel goed lijkt te gaan en dat ik vervolgens toch weer vastloop en er dagen/weken niets uit mijn handen komt. Het advies is meestal: gewoon doen! Nou, dat werkt dus niet voor mij. Het lijkt wel of ik constante begeleiding nodig heb en iemand die iedere dag op mij inpraat. Maar zo iemand is niet aanwezig. En ik wil daar ook niemand voor tot last zijn. Met als gevolg dat mijn scriptie dus niet opschiet en ik inmiddels betwijfel of het ooit wel zal lukken. Dat zou zonde zijn van de tijd en moeite die het me heeft gekost. Dan heb ik bijna twee jaar weggegooid. Twee jaar waarin me ik me met grote regelmaat echt slecht voel. Angstig, gefrustreerd, depri, verdrietig, alleen. Iedereen heeft wel het beste met me voor, maar niemand lijkt me echt te begrijpen of te kunnen helpen...

Wat moet ik doen. Mensen toch zo in vertrouwen nemen en vertellen dat ik ze eigenlijk al tijden voor de gek houd en dat ik toch niets heb gedaan terwijl ik zei dat het allemaal wel weer redelijk op de rails was? Dat lijkt me ook niet echt een makkelijke oplossing. En zorgt waarschijnlijk voor een hoop onbegrip en wellicht heb ik dan werkelijk niemand meer om me toe te wenden.

help!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: angst en stress afstuderen

Hoi Thesis case,
first things first: afstuderen IS vaak groot gedoe.
Dus vraag 'gewoon' hulp.

weliicht aan 2 kanten tegelijk: er bestaan bureau's die scrpitiebegeleiding geven.
En een psycholoog die je kan begeleiden mbt. de stress van angstig, gefrustreerd, depri, verdrietig en alleen te zijn.
Mbt. psychologie ben ik een fan van emdr - wellicht zou je veel hebben aan een sessie, waarin je je bijv. voorstelt, dat je afgestudeerd bent. Of waarin je je voorstelt, dat je je thesis verdedigt (als jouw opleiding dat schone gebruik nog in ere heeft) dan wel dat je lekker bezig bent met werken aan je thesis.
...en dan kijken, wat dat zoal met je doet.
MacDaddy

Re: angst en stress afstuderen

Spijtig dat hier geen reactie op komt,kan me heel goed voorstellen,
Jij bent tenminste 2jaar verder geraakt..al een overwinning op zich...
In mijn ogen toch...kweet hoe het voelt..spijtig dat goeie oplossingen schaars zijn...
thesiscase

Re: angst en stress afstuderen

Dank Janneke voor de tip. Heb er net eens over zitten filosoferen. Hoe zou het zijn als de scriptie af is, hoe zou het zijn om aan de scriptie te werken en merken dat het goed gaat, hoe zou het zijn om waardering te krijgen van de mensen om me heen en m'n begeleider (die overigens niet zo actief is als ik 3 maanden niets van me laat horen...)

TOCH... lukt het me niet om me er toe te zetten en verzin ik 100.000 andere dingen die ik kan gaan doen. Ook al ben ik dat ook meer dan zat. En het ging goed. Op een gegeven moment had ik iedereen in m'n omgeving ingelicht over hoe het met de scriptie ging en hoe het met mij ging. Acceptatie alom en ik had weer lucht. Alleen heeft dit maar kort geduurd. Ik raakte weer in het oude patroon. Bleef wel doen naar de buitenwereld alsof het goed gaat, maar ondertussen komt er niets uit m'n handen. Dat gaat natuurlijk een hele tijd goed, maar als het niet afkomt gaan mensen er toch vraagtekens bij zetten en het onderwerp weer mijden. En dat vind ik prima, want dan kan ik het ook mijden...

Begin me wel weer alleen te voelen en gefrustreerd. En ik ben bang voor de gevolgen als het zometeen uitkomt dat ik nog helemaal niet zover ben als dat ik men doe geloven. Ook m'n vriendin heb ik hier wel enigszins in voorgelogen... Als ze vraagt hoe het gaat of hoe het vandaag ging is mijn antwoord in de trend van 'goed'. En niet teveel uitleg. Het enige waar ik echt een skill voor heb opgebouwd is om zo snel mogelijk van het onderwerp scriptie over te gaan op een ander onderwerp.

K****-zooi. Ik maak er gewoon zo'n zootje van en ik wil zo graag, maar het 'lukt' op de een of andere manier niet.

Psycholoog, scriptiegroep, etc heb ik allemaal geprobeerd, maar op gegeven moment afgezworen omdat ik dacht dat ik nu wel weer zelf verder kon. En ik heb daar toch alles al 10 keer verteld. Had niet het idee dat ze me echt verder hielpen...

Ik ben nu van plan om, om de paar dagen hier even een verslagje te tikken en ik hoop dat ik wat steun ervaar van mensen op dit forum.

Tips, medeleven, aanmoediging, etc. Alles is welkom. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: angst en stress afstuderen

Hoi,
het dreigt idd wel een bende te worden, ja. Een psycholoog "die je het 10x" laat vertellen (1 of 2 keer kan helpen, soms zie je iets over het hoofd - maar dat is het kennelijk niet).
Je bericht staat vol met van die frustrerende zaken van "toch lukt het niet" "toch kon ik in het oude patroon" - tja, de kunst is, om dat te doorbreken.
Heb je een idee, waar je op blokkeert...?
Hoe je telkens in het uitstellen, omzeilen etc. verzand...?
Amanda3785

Re: angst en stress afstuderen

@ Thesiscase: Oh wat herken ik het! Ik zit nu ook in mijn laatste jaar en ik word af en toe ook helemaal gek! Stress, stress, stress is het enige hoe ik het kan omschrijven.

Gelukkig werden wij (van mijn opleiding) aan het begin van het jaar gewaarschuwd. Letterlijk werd er gezegd: 'het lijkt soms alsof het nooit gaat lukken en dat je het beter op kunt geven, maar blijf volhouden, praat erover en aan het einde van het jaar kan je met je diploma op zak er om lachen'. Op dit moment heb ik ook vooral dat eerste stuk in mijn hoofd.

Wat mij tot nu toe enigszins helpt is te praten. Praten met medestudenten waardoor ik gemerkt heb dat ik niet de enige ben die het moeilijk heb en dat ook zij met dezelfde gedachten en problemen zitten als mij (en jou). Praten met familie en/of vrienden over dingen die ik kwijt wil (zij weten ook echt niet alles) en proberen om via een omweg advies in te winnen (leg je probleem uit bijvoorbeeld in naam van een klasgenoot of vriend dus niet dat het jou betreft). Praten met mijn studiebegeleidster is hopeloos omdat ik er echt mee overhoop lig, maar ik praat wel met docenten waar ik het wel mee kan vinden en heb maandag ook een gesprek met een vertrouwenspersoon/studentpsycholoog.

Maakt het het makkelijker? Nee, het lost niet al je problemen op, maar het lucht wel op. En soms (af en toe) krijg je ook nog eens advies waar je iets mee kunt. Op z'n minst een stukje begrip.

En idd, kan je ook hier je verhaal kwijt. Doe ik ook en dat lucht soms ook wel op.

Misschien nog een tip wat voor mij ook wel goed werkt... Het boek 'Ontstress je leven' van Elisabeht Wilson. Daar staan hele goede ideeën in die nergens op lijken te slaan, maar ze helpen je wel een beetje rust te creëren waardoor je ook anders kunt gaan denken.

Sterkte!

Groetjes,

Amanda
Amanda3785

Re: angst en stress afstuderen

Hey Thesiscase,

Hoe gaat het nu met je?

Groetjes,

Amanda
thesiscase

Re: angst en stress afstuderen

Het gaat met ups en iets grotere downs. Het kost gewoon heel veel moeite en energie om uberhaubt aan het werk te gaan. En daarna aan het werk te blijven!

Maar sommige dagen gaat het eigenlijk wel en voel ik me daar redelijk bij. Ik zou alleen graag willen dat ik het eens, bijvoorbeeld, een week vol zou houden...

Maar het gaat beter dan slecht. Ik probeer op de positieve dingen te letten.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”