Anne22

Positief verhaal oude gebruiker

Hallo allemaal,

In 2006 en daarna was ik lid van dit forum als Anne18. Toen dus 18 jaar oud, nu 22. Ik zat toen behoorlijk met mezelf in de knoop: veel sociale angsten en heel negatief denken. Ik kreeg in die tijd de diagnose sociale angststoornis, maar er kwamen steeds meer aanwijzingen voor autisme. Ik ontken niet dat ik een flinke angststoornis en depressie had toen, maar de meest voor de hand liggende behandeling (cognitieve gedragstherapie) sloeg niet aan. Ik werd doorverwezen naar een autismeteam en kreeg de diagnose syndroom van Asperger. Een paar maanden later begon de behandeling. Ik kreeg veel begrip en waardering voor hoe ik was, nam deel aan verschillende groepen, kreeg nog steeds cognitieve gedragstherapie (maar dan zonder exposure) en ik begon met medicijnen tegen depressie en overprikkeling. Twee jaar later was ik eigenlijk volledig van mijn angsten af. Sommige dingen blijven natuurlijk, zoals angst voor veranderingen, maar daar kan ik mee leven.;) Mijn universitaire Bachelor heb ik inmiddels gehaald en voor mijn Master heb ik ook alweer de helft van de punten binnen. Ik heb een bijbaantje, ik heb sociale contacten, ik beweeg genoeg, enzovoort. :) Ik schrijf dit omdat ik zelf heel erg op zoek was naar verhalen van mensen die 'genezen' zijn van een angststoornis, maar die kon ik niet vinden. Vragen mogen natuurlijk.

Ik houd sinds kort ook een web-log bij met vooral leuke dingen. Ik heb laatst ook een lezing gehouden over studeren met autisme. Die staat er ook op. http://aspergermeisje1.web-log.nl/blog/
Sander1986

Re: Positief verhaal oude gebruiker

Altijd goed om zo'n positief verhaal te horen. Voor mij zeker als het van iemand met ASS en een 'genezen' angststoornis is, want ik heb ook autisme en krijg binnenkort een behandeling voor angststoornis, hoewel ik daar geen diagnose voor heb. Heb je nu helemaal geen sociale angst meer? Dat is namelijk zelfs voor iemand met autisme nog wel normaal om te hebben.
Anne22

Re: Positief verhaal oude gebruiker

Heb je nu helemaal geen sociale angst meer?
Laat ik zeggen dat ik er in het dagelijks leven geen last meer van ondervind. Er zijn nog wel een aantal dingen waar ik bang van wordt, maar die kom ik niet vaak tegen. Ik ga bijvoorbeeld nog steeds niet uit, maar dat is niet meer vanwege de sociale angst, maar vanwege autismegerelateerde dingen (drukte, mensen die tegen je aan staan, licht, geluid).
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Positief verhaal oude gebruiker

Goh goed om te lezen :) Knap van je hoor !
Inzicht als Uitweg..
Trout Mask Replica

Re: Positief verhaal oude gebruiker

dag Anne22, ik ben Geert 42 en heb recent ontdekt dat ik Asperger heb (en ADD). Ik ben daar nu mijn weg in aan het zoeken. Ik zal de komende tijd op je blog gaan kijken.

Terug naar “Positieve verhalen en tips”