bobomelo

slikken

een vraagje...
was benieuwd of jullie dit bekend voorkomt..

ik zit zeg maar overspannen thuis(werk halve dagen)
mijn hoofd is zooooo druk, niet normaal meer...

maar, als ik snacht naar bed ga, en smorgens wakker wordt(of snachts wakker wordt)dan moet ik heel vaak slikken,(terwijl je echt geen speeksel zeg maar hebt in je mond ofzo...) terwijl je overdag lang niet zo vaak slikt...
en savonds/smorgens slikken gaat ook veel stroever, net of dat meer moeite kost...

hoop dat het geen rare vraag is...

groetjes marian
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: slikken

Ik heb dat alleen als mijn slijmvliezen in mijn keel erg geprikkeld zijn. Dan krijg ik ook die slikreflex juist om het allemaal wat vochtiger te maken denk ik. Ik kan er dan wakker van worden. Meestal helpt het om een bekertje water op je nachtkastje te zetten en wat slokjes te drinken.

Het slikken kan ook nog te maken hebben met het feit dat je je moeilijk uit. Wellicht dat je in dromen veel zegt of roept. Dan kan het zijn dat je stembanden proberen geluid te maken tijdens de slaap. Ik kan me voorstellen dat de drukte in je hoofd en het verwerkingsproces bij je overspannenheid leidt tot spanningen in het keelgebied. Sommige mensen ervaren een prop in de keel of iets dergelijks. Het heeft allemaal met uiten te maken. Er over praten..er uiting aan geven.
Inzicht als Uitweg..
Opa Black

Re: slikken

Die slikproblemen heb ik ook wel gehad in een tijd van veel spanning en drukte.
Ik werd er heel angstig van en had vaak het gevoel dat ik zou stikken..... rustig tot jezelf komen is meestal de oplossing.
Dat is makkelijk gezegd maar het is wel zo.
nordin

Re: slikken

mijn hoofd is zooooo druk, niet normaal meer...
Waarom, waardoor Marian...
Zijn er misschien dingen te bedenken die je een beetje zouden kunnen afleiden van die maalstroom van gepieker? Dat is wel belangrijk denk ik, dat je gauw een beetje meer tot rust komt, zou daar een prioriteit van maken, als een vakantie zou kunnen helpen, ga op vakantie, of ga op een sport (kan een geweldige uitlaatklep zijn) whatever maar probeer van die aanhoudende spanningen af te komen.
Jo-Anne

Re: slikken

Lieve Marian,

Wat je beschrijft over het moeilijke slikken.....

Je vertelt dat je overspannen thuis zit en dat er heel veel door je hoofd gaat. Dat is niet niks toch?

Misschien heb je gelzen dat ik zangeres ben?
eNou, ik ga je iets vertellen over een zekere meneer Alexander, een engelse acteur, in de jaren, mmm weet ik niet begin vorige eeuw. Op een gegeven moment kreeg deze man last van zijn stem, van zijn keel. Zo erg dat hij niet meer kon optreden. Hij was van de en arts naar de andere gegaan, maar niemand kon een lichamelijke oorzaak voor zijn klachten vinden.

Ten einde raad besloot hij naar zichzelf te kijken. letterlijk dus! Hij zette in een kamer diverse spiegels, zoadat hij zichzelf van alle kanten kon zien. Weet je wat hem opviel??
Zijn lichaamshouding wat totaal verkeerd.

Verkrampt, uit het lood, zeg maar. Je kent vast de uitdrukking uit het lood geslagen zijn, wat betekent dat je van slag bent, niet meer in balans.
Daardoor kon hij zijn stem niet meer gebruiken. En ziedaar; Alexandertechniek was geboren.
Deze gaat er vanuit dat het van groot belang is het lichaam goed te gebruiken en dus de wervels en gewrichten op elkaar te stapelen zoals het bedoeld is door moeder natuur.
(en als je ervan uitgaat dat rechtop lopen eigenlijk al "vreemd" is voor een lichaam!!!).

Een simpel voorbeeld; als iemand in een stoel gaat ziten steekt ie zijn bips achteruit en gaat zitten, een Alexandertehrapeut leert je recht naar beneden te zakken en zo, rechtop dus, te gaan zitten, of traplopen; niet enigzins met de bips naar achteren, maar alle wervels en botten gestapeld, dus rechtop.

Als ik dit terugkoppel naar jouw slik- en speekselprobleem Marian:
kun jij je voorstellen dat jouw spanningen veel doen met je lichaamshouding en spierspanning? Bijvoorbeeld;
-als de nek gespannen is, komt het strottenhoofd al in het gedrang. Daarbij opgeteld dat de adem ook hoog kan zitten en je misschien in je dromen (on)bewust ook veel verwerkt, waardoor je misschien zelfs hijgt of naar adem hapt/snakt....dan is een droge mond als gevolg hiervan envan de spanningen in je hals niet vreemd. Door die spierspanning slaap je misschien met open mond, zo simpel kan het zijn....
Wat Mystica je adviseert is een handige en praktische oplossing; een glas water naast je bedje!!!

Bij de apotheek is een tandpasta te koop speciaal voor mensen met een droge mond, tenminste, twee jaar geleden kocht ik deze. Mijn schildklier werkt niet, wat vooral in de nacht een droge mond geeft. Maar...ook ik heb een halve liter water naast mijn bed.

Ik deel de opmerking van de therapie ;1 keer per 6 weken niet veel is als je echt zoveel moeite hebt om je staande te houden. Wil je niet vaker met iemand praten? Is er geen plek voor? Het kan natuurlijk ook een geldkwestie zijn....Therapie is duur.

Misschien dat je hier kunt delen, Marin, er is hier levenservaring genoeg...doe er je voordeel mee. Ik zal ook een lezend oog (luisterend oor) voor je hebben.

Hou je goed en je bent welkom om te delen, hoor!

Liefs,
Jo-Anne
bobomelo

Re: slikken

Bedankt voor jullie tips!

Slikken gaat inderdaad slechter als ik gespannen ben, hebben jullie wel gelijk in!
Heb ik gezellige afleiding en voel ik me op dat moment goed dan slik ik idd net zoals anders, ben ik alleen, lig ik op bed, neem ik weer dingen mee in me hoofd naar bed, dan merk ik dat ik soms wel 10 keer achter elkaar moet slikken, terwijl ik idd niks te slikken heb, en het dus ook moeizaam gaat en zoals jullie al zeggen, heb dan idd een droge mond!

heb nu water naast me bed staan! gaat trouwens de afgelopen dagen wel een stuk beter!

@Jo-anne
Je schreef iets van: over dat je die mening deelt van 1 keer in 6 weken therapie...dat dat wel weinig is...

ik zie het nergens staan, en ik ga nl ook elke week heen, ben nu 5 keer geweest(hoop dat je mij niet verward hebt met iemand anders....)heb nog 3 keer tegaan dit jaar wat vergoedt wordt....dus het zal wel een paar keer zelf betalen worden....(of dat ik vanaf volgende week 1 keer per 2 week ga en dan 2 of 3 keer zelf betaal, en dan in januari weer via ziekenfonds....ja duur grapje idd)

en wat betreft over die houding wat je schreeft, zit wel wat in! leer nu bij fysio trouwens ook om "actief"en rechtop te zitten enz...maar ja dat was in eerste instantie bedoeld voor mijn rug ed....)maar rechtop zitten, lopen, staan, tillen....nou, valt nog niet mee hoor!

treed je ook op Jo-Anne?

in elk geval bedankt voor jullie lieve tips! toch fijn zo'n forum waar je even kan rondlezen, tips kan opdoen, je verhaal kwijt kan! ;)

Zal nu naar mijn nieuwe hobby gaan fysio - fitness...
(en zo sleep je je op dit moment er een beetje door, van leuke dingen naar leuke dingen...wetend dat dat rottige eenzame gevoel vanzelf wel een keer overgaat!)

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”