Hugo

Ervaringen met Seroquel /Quetiapine

Mijn psychiater heeft me afgelopen vrijdag Seroquel 200mg voorgeschreven. Een van de redenen waarom dat hij dit voorschreef is omdat ik zeer slehct slaap, dus moet ik een uurtje voor ik naar bed ga een Seroquel 200mg nemen.
Naar Seroquel neem ik reeds 4 weken Fluanxol, naar mijn mening zonder veel resultaat.

Vrijdagavond dus de eerste keer Seroquel genomen en eigenlijk niet zo echt goed geslapen, wel suf en moe maar toch enkele keren wakker geworden. Zaterdag overdag was ik nog steeds suf en moe, de ganse dag.
Ik heb dan maar zelf beslist om Seroquel te stoppen.
Ik wil overdag niet suf of moe rondlopen, vandaar. Nu moet ik donderdag terug naar mijn psychiater en ben eigenlijk nieuwsgierig naar zijn reactie dat ik gestopt ben na een dag.

Het grote probleem is dat ik ontzettend angstig ben van de bijwerkingen van deze medicaties maar dat er niemand mij uitlegt of dit maar enkele dagen duurt of weken of maanden of dat ze nooit verdwijnen. Ik houd graag alles onder controle en weet graag waaraan en waaraf.

Kan iemand mij vertellen of ze ervaring hebben met Seroquel en hoelang de bijwerkingen effectief duren?

Dank voor jullie reacties.
Hugo
vechter

Ik ken het medicijn niet, kan je misschien de werkzame stof opzoeken misschien kan ik daar iets meer mee.
Bianca
Hugo

Werkzaam bestansdeel is quetiapine.
miek

Ik heb eens een seroquel 300 mg gekregen van mijn psychiater. Dit omdat ik het niet meer zag zitten. Ik wilde niet echt dood maar ik wilde wel even van de wereld zijn. En dat was ik. Ik heb een ganse dag geslapen, liep rond als een zombie, en weet mij voor de rest niets meer te herinneren. Op dat moment vond ik het zalig. Maar ik heb het maar 1 keer gebruikt.

groetjes
Miek
vechter

zal eens gaan kijken op gezondheidsplein.
Bianca
WE

Quetiapine is sinds 1997 internationaal op de markt. Het is op recept verkrijgbaar in tabletten onder de merknaam Seroquel en als het merkloze Quetiapine.

1. Wat doet dit middel en waarbij wordt het gebruikt?

Quetiapine behoort tot de groep atypische antipsychotica. Het vermindert in de hersenen het effect van natuurlijk voorkomende stoffen, voornamelijk dopamine en serotonine. Hierdoor nemen psychosen af.

Artsen schrijven het voor bij psychose, manie, schizofrenie en depressie.

2. Op welke bijwerkingen moet ik letten?

Behalve het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven. Lang niet iedereen ervaart bijwerkingen en niet iedereen krijgt dezelfde. Dit is afhankelijk van uw eigen gevoeligheid voor iedere specifieke bijwerking. De meest voorkomende bijwerkingen zijn sufheid en slaperigheid. Vanaf het begin of bij verhoging van de dosering.

bron: apotheek.nl
vechter

heb even wat voor je opgezocht in de medicijngids,
Seroquel wordt gebruit bij de behandeling van schizofrenie.
de dosis dient in 4 dagen te worden opgebouwd, dag 1 50 mg, dag 2 100 mg, dag 3 200 mg, en dag 3 3oo mg.
Niet gebruiken in combianatie met alcohol, aids remmers sommige anti biotica en sommige anti depressieva.
één van de bijwerkingen is slaperigheid maar dit dient na een tijdje gebruik te verdwijnen, ook bewustzijns vermindering kan optreden in dat geval direct stoppen en je arts waarschuwen.
Meer informatie kan je vinden op http://www.ziekenhuis.nl ga dan naar de knop medicijngids en de rest wijst zich vanzelf, je kan dan de gehele bijsluiter downloaden.
succes
Bianca
Hugo

Dank voor jullie reacties. Ik zit momenteel ook nog eens met enorme depressieve gevoelens en ben een enorme twijfelaar en heb angst om dingen te doen waar ik achteraf slechte gevolgen van heb.

Ik wil me vooral overdag goed voelen en 's nachts goed slapen (zoals de meesten onder ons veronderstel ik). Met Seroquel had ik niet zo'n perfecte nachtrust en overdag was ik zo suf. Ik spreek natuurlijk maar over 1 inname.
Sinds zaterdag ben ik er al mee gestopt. Donderdag moet ik terug naar de psychiater en ben nieuwsgierig naar zijn reactie.

Groeten,
Hugo
Hugo

Ben zojuist bij de psychiater geweest en we zijn tot besluit gekomen om het antidepressivum Prothiaden op te starten.
Ik ga het proberen langer dan 1 dag vol te houden want ik voel me toch wel behoorlijk depressief en ik wil er toch wel uit komen dus zal ik iets toch wel de kans moeten geven.
Hopelijk vallen de bijwerkingen mee, anders neem ik even Temesta ter ondersteuning.

Kan er iemand mij info of ervaring bezorgen over Prothiaden.

Groetjes,
Hugo
DarkElf

Prothiaden is een wat ouder AD, maar wordt nog vrij veel gebruikt. Dit medicijn valt onder de tryciclische AD's. Het remt de heropname van serotonine, noradrenaline en in mindere mate dopamine. Dit zijn stoffen die iemand met depressie te weinig kan hebben.
Het tekort aan stoffen verschilt al eens bij iedereen, daarom is het soms zo zoeken naar het juiste middel.

Verdere info:

http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medic ... lepine.htm

Ik heb het middel zelf een tijdje genomen, maar kan eigenlijk weinig vertellen over het effect van dit middel op zichzelf, omdat ik toen ook al Efexor nam. Ik kreeg het voorgeschreven in een periode dat ik me opwond in alles en iedereen, om die kwaadheid te temperen. En het wordt aangeraden om het 's avonds te nemen, wegens het licht sederende effect. Veranderingen die ik toeschreef aan de Prothiaden waren dat ik wel rustiger werd, maar ik kreeg ook last van droge mond, dat heb ik van Efexor niet zo. Ondertussen neem ik het niet meer, omdat ik de helft van de tijd vergeet 's avonds pillen te nemen... :?
Hugo

Ik moet zeggen dat het voorlopig goed gaat, hiermee bedoel ik dat ik voorlopig geen last heb van bijwerkingen van Prothiaden.
Gisterenavond voor de eerste keer genomen, redelijk geslapen en ik ben niet suf overdag, hopelijk kunnen we binnen enkele weken zeggen dat het medicijn een effect heeft.

Dank voor jullie reacties,
Hugo
lovesit

Seroquel

Hoi,
Ben nieuw hier, en net gediagnostiseerd met MDS.
Ben een week geleden begonnen met Seroquel. De eerste dag 100 mg, en moest daarna al overgaan naar 200 mg. Was me alleen veel te veel allemaal! Ik sliep er wel heerlijk van, alleen ook overdag. Was zooo suf. Heb gelijk in overleg mn psych mn dosis verlaagd naar 75mg. Ik neem ze nu gewoon voordat ik naar bed ga. In mijn manische periode slaap ik ontzettend weinig, dus het is wel erg lekker om nu es 7 uur te slapen ipv altijd maar 4 uurtjes. Ja, en de bijwerkingen...ik heb er ook last van. Suf (als ik ze net ingenomen heb), stijve spieren, beetje dikker aan t worden denk ik. Ach ja, zelf denk ik ze niet nodig te hebben (heeft ook te maken met mn ziektebeeld), alleen ik zet wel even door. Ik geeft ze denk ik een maand of 2 en dan zien we weer verder.
Succes.
Annelies1976

Gebruik van Seroquel

Beste Hugo,

Ik slik nu bijna vier maanden 300mg Seroquel per dag, verdeeld over drie dagdelen. In het begin (de eerste maand) heb ik enorm gezweet en kreeg ik hartkloppingen. Vooral 's nachts. Daarna is deze bijwerking niet meer voorgekomen. Ik ben er geen kilo van aangekomen en kreeg er ook geen vreetbuien van. Misschien heeft dit meer te maken met zelfdiscipline. Normaal blijven eten (drie maaltijden per dag, geen tussendoortjes, tenzij fruit en blijven sporten) Ook werd ik er niet suf en moe van er vaar er juist wel bij. Ik dreigde in een psychose terecht te komen door een manie, waardoor de psychiater mij dit heeft voorgeschreven. Om goed te kunnen blijven slapen schreef hij mij ook Oxazepam voor, maar dat had in combinatie met de Seroquel voor mij een vervelende bijwerking: een hartslag die ineens keihard omlaag ging. Dat vond ik heel angstig. Met Oxazepam ben ik snel gestopt, ook omdat je lichaam daar aan went.
Ik vaar nu wel bij de Seroquel en heb een heerlijk leeg hoofd (niet dat ik nu een leeghoofd ben :)) Geen hoofdpijn meer en geen continue chaos van gedachten.
Iedereen reageert anders op medicatie, dus bespreek dit met de psychiater. Mijn behandeling wordt nu overgezet naar Nijmegen en daar willen ze dat ik op Lithium overstap. Ik heb daar weer geen ervaring mee dus ben ook op allerlei manieren hier info aan het verzamelen.

Ik wens je veel sterkte.
Groet,
Annelies
Biebel

Ik slik sinds een paar maanden ook Seroquel, momenteel ben ik aan het afbouwen, ik heb 150 mg geslikt, nu 100mg tot ana de zomervakantie en de bedoeling is dat ik na de zomervakantie er helemaal vanaf ben!
PR

Ik slik nu 3 jaar Seroquell, ik ben er zéér over te spreken....Beter slapen
en rustiger in mn hoofd.
In het begin was ik ook slaperig hoor (overdag) daarom neem ik mn 200 mg voor het slapen gaan.
Wereldmiddel voormij dan!
Inyansa

Re: Seroquel

Ik heb vijf jaar seroquel genomen en ik ben er absoluut niet tevreden van. Veel te zware medicatie waardoor ik nu het gevoel heb vijf jaar van mijn leven kwijt te zijn. Ik liep constant suf rond en energieloos en ik ben razend op de psychiatrie. Na de vijf jaar ben ik gestopt en ben dan nog eens een week in het ziekenhuis beland. Daar nam ik één tablet seroquel van 200mg, de medicatie die ik jaren nam, en ik heb de hele dag geslapen en was zo suf of maar kon! Nu besef ik wat een invloed dit medicijn op mij heeft gehad. En ik kan er niet mee lachen. Nu neem ik 2 mg risperdal, ben ik goed mee, maar ik wil een leven zonder medicatie!
edciel

Re: Seroquel

Ik heb seroquel ook gehad, maar neem het allang niet meer, was meer omdat ik slecht sliep, dat moest me gaan helpen, nou echt niet.
Ja, had 1 tabletje gehad, dat ik gelijk knock out lag, en niet meer wakker kon worden.
Dat dan maar slecht slapen en me gewone medicijnen nemen, maar geen seroquel meer.
Is mij echt heel slecht bevallen.
Carolien

Re: Seroquel

Sinds mei vorig jaar, heb ik seroquel voorgeschreven gekregen.
Zowat heel het alfabet geslikt, en de seroqeul is voor mij de beste 100mg
Carolien

Re: Seroquel

Hoi,

Was vergeten te melden, dat ik ook suf ben , na het opstaan.
Neem een wisseldouche, op het laatst ijs koudwater.
En dat helpt goed, ga dan meteen, naar buiten, boodschappen doen, ik slik ook nog slaapmedicatie, lorazepam en zopiclon, en ook 800mg lithium., dat is voor mij weinig.
Lieve groetjes Jojos.
B.Nikolik

Re: Seroquel

Wat een verhaal van de OP (original poster). Ik zag gelijk al dat dit niet helemaal deugde maar ik open het vandaag pas.. jammer.
Hij kreeg een antipsychoticum voor slaap.... terwijl insomnia veelal wordt veroorzaakt door depressie. Als de dokter had geweten dat hij depressieve klachten had gehad zou die meteen een antidepressivum moeten voorschrijven. Ik neem aan dat hij nog nooit eerder een AD heeft genomen dus waarom schrijft de docter nou een tricyclische voor?? Rare man. SSRI`s lijken me de verstandigste keuze. Niet eerst alle andere dingen proberen, maar als eerste een SSRI.
Carolien

Re: Seroquel

Ja slik ook seroquel, en inderdaad, je kunt er goed op slapen, voor mij was het bedoeld, voor wat rust, toen was ik nogal manisch , en slik het nog.
Heb een bipolaire stoornis 2, en een rapid cycling, 4 episoden per jaar.

Het ging over iets anders , dat woord ken ik niet, bedoelde je depressief?
Dan krijg je ad.
Carolien

Re: Seroquel

Even terug gelezen, wat betekent insomnia?
Is dat slapeloosheid veroorzaakt bij een depressie.
Thefear

Re: Seroquel

Ik gebruik nu 2 dagen Seroquel 50mg per dag. ik kan beter slapen
en ben rustiger in men hoofd maar voel me wel heel afwezig.
you

Re: Seroquel

Ik gebruik momenteel ook Seroquel ( nu sinds een week of 6 ). Ik ben begonnen met 50mg en neem nu 400mg. Ik ben er wel een beetje moe en suf van, al heb ik wel gelezen dat dat minder wordt.
Carolien

Re: Seroquel

Gebruik 100 mg seroquel, en slaapt er goed op.
Alleen is mijn gedrag verandert, tijdens een periode dat ik niet goed ben.
Heb woede aanvallen gekregen, anders nooit.
Of het van de seroquel is, weet ik niet.

Terug naar “Medicatie”