sunchild

meditatie(cursus) bij depressie?

Ik heb veel depressieve, lusteloze periodes waarin ik de zin van het leven niet meer zie.
Ik ben op zoek naar een innerlijke rust en stabiliteit, en ik speel al een tijdje met de gedachte dat het boeddhisme of een bepaald soort meditatie mij zou kunnen helpen deze te vinden.
Is er iemand die hier inderdaad 'het licht' mee heeft gezien en mij hier tips over kan geven hoe ik dit aan kan pakken?
Ik heb zelfs als een gedacht om naar een aziatisch land te gaan en me daar onder te dompelen in het buddhisme, want deze mensen lijken mij altijd zo mooi vredig en in balans.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: meditatie(cursus) bij depressie?

De westerse vorm van meditatie die gebruikt wordt tegenwoordig bij de behandeling van depressieve klachten heet mindfulness. Ik zou daar eens aan beginnen als ik jou was. Je kan op Google vast wel iets vinden aan oefeningen of iets bij jou in de buurt ?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: meditatie(cursus) bij depressie?

Hoi Sunchild,
Wellicht is verhuizen naar een vreemd ver land niet nodig (hier in Drenthe voelt het compleet anders dan de randstad) - maar ik heb jaren in de Randstad gewoond, en om daar vredig en in balans te zijn en te blijven, dat IS simpelweg erg moeilijk. Vind ik.

Een van de basisbegrippen in het boeddhisme is begeerte als de bron van alle lijden. Waarom toch dat enorme tempo..? (Het staat ook al in de bijbel: met al dat gehaast en gepieker en gedoe kun je toch geen el aan je ziel toevoegen...)
Eerlijjk gezged: ik ga/ging simpelweg mee, met dat enorme tempo van de rest (zodat je idd jezelf 'je ziel' kwijt kunt raken).

En ik heb jaren yoga inclusief meditatie gedaan: heerlijk!
Karin63

Re: meditatie(cursus) bij depressie?

Hey sunchild,

Jammer dat je zoveel last hebt van depressies. Ik hoop dat je snel terug zin hebt in het leven! Maar ik denk wel jou hierbij te kunnen helpen. Sinds december 2006 beoefen ik Falun Dafa, dat is een oude cultivatiewijze van de Boeddha School (het heeft niets te maken met Boeddhisme). Om het in een paar zinnen te omschrijven is Falun Dafa een combinatie van oefeningen, meditatie en leven volgens de principes waarachtigheid, mededogen en verdraagzaamheid.

Ik voel me zo super-geweldig-goed dankzij deze methode en ervaar een grotere hoeveelheid energie, verminderde vermoeidheid, betere gezondheid, grotere weerstand tegen ziektes, betere slaap, emotionele balans, een gevoel van kalmte, een positiever perspectief, verbeterde relaties, meer zelfbewustzijn, een dieper gevoel van betekenis, spirituele groei, enz.

Bovendien zijn alle activiteiten van Falun Dafa volledig gratis. Op het internet zijn alle boeken en videoclips van de oefeningen gratis te downloaden. Om de oefeningen te leren kan je langsgaan bij een dichtbijzijnde oefenplaats. Op de officiële webpagina van Falun Dafa kan je alle informatie lezen. De website kan je vinden bij mijn profiel.

Hopelijk kan je binnenkort genieten van tevredenheid, innerlijke rust en stabiliteit. Wens het je van harte toe! 3some
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: meditatie(cursus) bij depressie?

Depressief? Mindfulness werkt echt!

http://www.scientias.nl/depressief-mind ... echt/47984
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Karin63

Re: meditatie(cursus) bij depressie?

Hey SomsPijn, ik ben benieuwd of je Mindfulness doet en of je er iets meer over kan vertellen.
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: meditatie(cursus) bij depressie?

Nee dat niet, ik kreeg het als advies mee van ene leraar op school. Cursussen bleken alleen belachelijk duur dus heb het laten zitten. Later vertelde een psychosomatische fysiotherapeut me dat het oude technieken in een nieuw jasje zijn om geld los te kloppen. Was veel geleend van andere dingen weet alleen niet meer wat, sorry.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Karin63

Re: meditatie(cursus) bij depressie?

SomsPijn schreef:Cursussen bleken alleen belachelijk duur dus heb het laten zitten. Later vertelde een psychosomatische fysiotherapeut me dat het oude technieken in een nieuw jasje zijn om geld los te kloppen.
Zo denk ik er ook over SomsPijn. Ik ken mensen die een cursus Mindfulness hebben gevolgd en geen resultaat hebben bereikt. In Hasselt bedraagt de prijs 300 euro voor 8 weken training. :eek: Vind het schandalig duur.

Mede om die reden trok de meditatiemethode Falun Dafa me meteen aan, deze lessen zijn volledig gratis. Wij beoefenen het bijna vijf jaar en gaan 2 tot 3 keer per week naar een oefenplaats en het heeft ons geen cent gekost. Eindelijk iets dat gratis is in deze maatschappij die vooral gericht is op het pakken van geld.
quest

Re: meditatie(cursus) bij depressie?

sunchild schreef:Ik heb veel depressieve, lusteloze periodes waarin ik de zin van het leven niet meer zie.
Ik ben op zoek naar een innerlijke rust en stabiliteit, en ik speel al een tijdje met de gedachte dat het boeddhisme of een bepaald soort meditatie mij zou kunnen helpen deze te vinden.
Is er iemand die hier inderdaad 'het licht' mee heeft gezien en mij hier tips over kan geven hoe ik dit aan kan pakken?
Ik heb zelfs als een gedacht om naar een aziatisch land te gaan en me daar onder te dompelen in het buddhisme, want deze mensen lijken mij altijd zo mooi vredig en in balans.
Waarom zie je het soms even niet zitten ? heeft dat voor jou een duidelijke oorzaak. Als je deze vraag kunt beantwoorden dan geeft dat misschien een duidelijkheid om op verder te borduren.

Terug naar “Medicatie”