jeanet

Ervaringen met Prozac / Fluoxetine

Ik ga vandaag of morgen beginnen met prozac. Het wordt afgeraden om alcohol te drinken. Nu drink ik in het weekend 's-avonds 3 glaasjes wijn en dit zijn eigenlijk de enige uren in de week die ik nog fijn vind. Dus als ik dit niet meer kan, blijft er nog zo weinig over. Zou ik toch niet bv. 1 of 2 glaasjes kunnen drinken. Iemand ervaring hiermee.
Jeanette
Faker

Re: Prozac en alcohol

Het wordt afgeraden( niet voor niks) maar ke kan natuurlijk kijken hoe je je voelt na een glas wijn.. want afraden is niet hetzelfde als verbieden..
Medicijnen en alcohol werkt bij iedereen anders dat moet je denk ik zelf ondervinden en niet afgaan op hoe iemand anders zich daarbij voelt..
Arcadia

Re: Prozac en alcohol

ik heb gewoon gedronken bij de prozac, niet vaak hoor, maar gewoon zo af en toe;
wel 's last gehad, maar dat hoort er dan bij..ik kan me niet voorstellen dat 3 glaasjs per week je lever nog erger zouden overbelasten dan de prozac zelf...
mss goed idee om veel water te drinken de dag ervoor en erna...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Prozac en alcohol

Een vriendin van mij slikt al een paar jaar Prozac. Als ze bij mij is drinkt ze bij het avondeten gewoon een paar glaasjes wijn mee. Ik zie niet echt dat het effect wezenlijk verschilt met de periode waarin ze nog geen Prozac slikte.
Liever had ik dat ze die rotzooi niet slikte, maar dat is verder mijn verantwoordelijkheid niet.
Ik ken verder voldoende mensen uit de kroeg die naast hun Prozac gewoon de nodige alcoholische consumpties wegtikken.
Dit is gewoon wat ik in mijn naaste omgeving zie, waarmee ik niet wil zeggen dat de combinatie Prozac en matig alochol gebruik aan of af te raden is. Dat beslis je uiteindelijk zelf.
* Liebe Macht Frei *
B.Nikolik

Re: Prozac en alcohol

Je kan wel een paar glaasjes drinken. Maar hou vooral in het begin rekening mee dat je misschien anders op de glaasjes gaat reageren.
mees

Ervaringen met Prozac, Fluoxetine

Hoi,

Zit sinds 3 dagen aan de prozac, maar ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen in het begin en op langere termijn.
Heb nu zelf last van misselijkheid, hoofdpijn, heeeeeel onrustig, gejaagd, onoplettend. En slapen is er niet echt bij.
missthimble

Re: Ervaringen met Prozac, Fluoxetine

Ervaring met Prozac heb ik niet,maar ken wel iemand die het jarenlang heeft moeten gebruiken.
Het legt je hersens zo gezegt plat.Het heeft op hem een slechte werking gehad.Het heeft duidelijk zijn hersens aangetast,begon allemaal gekke dingen te doen etc.

Ik heb wel ervaring met Fluoxetine,ook deze leggen je hersen helemaal plat zodat je niet meer kan of hoeft te denken.
Het heeft bij mij wel effect gehad,alleen ben ik er mee gestopt (afbouwend) omdat ik merkte dat het bij mij net zo ging werken als Prozac bij mijn kennis.
Bijv.: midden in pad blijven staan en niet meer weten waar je heen moet.
Bij bepaalde dingen niet meer weten wat je doen moet omdat je niet meer weet hoe het werkt.
Ik was lichtelijk dizzy en kon ook niet auto rijden,moest daarvoor te veel focussen.
Concentratie was totaal pleite.

Over alcohol gebruik samen met Prozac of Fluoxetine,kan ik alleen een tip geven want drink zelf niet.Maar dat geldt dan eigenlijk voor alle medicijnen en het het gebruik van alcohol samen.
Er staat duidelijk op de gele sticker pas op met alcohol.Dat staat er niet voor niks.Ik denk wel dat 1 glaasje geen kwaad kan doen,maar je helemaal lam zuipen is niet de bedoeling natuurlijk.
En het gaat niet zozeer omdat je je lever daardoor aantast,maar meer omdat de werking van alcohol en medicijnen een averechts en in sommige gevallen een dodelijk effect kunnen hebben.
Benji262

Re: Ervaringen met Prozac, Fluoxetine

Ik heb geen goede ervaring met prozac (fluoxetine) na een 16 tal dagen de behandeling moeten stopzetten wegens het nog véél erger worden van depressieve gevoelens en paniekaanvallen s'nachts, en zelfmoord gedachten. nu na een 4tal dagen te zijn gestopt is het terug iets beter.Heb nu ook overal jeuk en branderig gevoel,zou volgens de bijsluiter ook een bijwerking zijn. Voor mij alvast geen fluoxetine meer. Forum58
jan02

Re: Ervaringen met Prozac, Fluoxetine

Ik heb vroeger 6 maanden prozac genomen en moet zeggen dat het super was.
Ik was de gelukkigste mens op aarde, ik wist alleen niet waarom.
Mijn moeder herkende mij zelfs niet meer, ik stond s'morgens fluitend op en was ook veel socialer geworden.
Alcohol maakte geen verschil.
De reden dat ik na 6 maanden ben gestopt was dat ik enorm last had van trillen.

Er is trouwens een boek geschreven over Prozac zou je eens moeten lezen.
Sander1986

Re: Ervaringen met Prozac, Fluoxetine

jan02 schreef:Ik heb vroeger 6 maanden prozac genomen en moet zeggen dat het super was.
Ik was de gelukkigste mens op aarde, ik wist alleen niet waarom.
MDMA doet dat ook met je ... waarschijnlijk nog beter.
Benji262 schreef:Ik heb geen goede ervaring met prozac (fluoxetine) na een 16 tal dagen de behandeling moeten stopzetten wegens het nog véél erger worden van depressieve gevoelens en paniekaanvallen s'nachts, en zelfmoord gedachten.
Het blijft troep.
tiffany

Re: Ervaringen met Prozac, Fluoxetine

Ik ben juist wel tevreden over de werking van Prozac. Natuurlijk de bijwerkingen zijn niet fijn en zal het bij iedereen anders werken, maar voor mij werkt het. Twee en een half jaar geleden ben ik zelf voor het eerst begonnen (ik was toen 14 jaar). De eerste weken waren echt niet leuk. Zag allemaal dingen die er niet zijn, kon niet slapen en de klachten werden alleen maar erger.

Inmiddels slik ik het dus al heel lang en mijn medicatie is laatst weer verhoogd. Ik slik nu 2 tabletten prozac per dag. Het haalt voor mij alle scherpe kantjes van het leven af en zorgt ervoor dat ik beter met angstige gedachten om kan gaan. Ik ben niet de enige die het slikt in mijn famillie. Mijn moeder, tante en neefje slikken het ook.

Maar het zal voor iedereen anders zijn, bij mij valt het in ieder geval goed. Heb alleen last van concentratieproblemen en moeilijk kunnen nadenken. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Sandra74

Re: Ervaringen met Prozac, Fluoxetine

Hallo allemaal mijn naam is Sandra ben alleenstaande moeder van 2 kids en ben 36 jaar.

Heb verschillende soorten anti depressia gebruikt maar daar had ik allemaal nare bijwerkingen van.
Ik ben vorig jaar juli begonnen met Prozac, oftewel Fluoxetine, heb totaal geen last gehad van de bijwerkingen, ben alleen in 1 maand tijd 17 kilo kwijtgeraakt omdat mijn eetlust totaal verdwenen was. Ben er dan ook mee gestopt. Heel jammer want dit was het ideale medicijn zonder bijwerking.

Sinds afgelopen december was ik weer begonnen met de medicatie, gelukkig had ik mijn eetlust gewoon, maar de medicatie sloeg niet aan, 3 weken geleden begonnen met verhogen op aanraden van de arts maar nog steeds geen baat bij. Ben er nu weer mee gestopt. Ben er nu een week mee gestopt en mijn gevoelens blijven gewoon hetzelfde, somber en lusteloos en ontzettend moe en veel hoofdpijn. Moet binnenkort bij de psychiater komen dan gaan we kijken of er een andere oplossing kan komen.

Gr Sandra
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ervaringen met Prozac, Fluoxetine

Hoi Sandra,
er zijn heel erg veel oplossingen. Depressie is een aandoening, waarmee niet te spotten valt.
Maar "depressief zijn" heb je in soorten en maten. Je schrijft over somber en lusteloos en ontzettend moe en veel hoofdpijn. 3some Heel rot.

Een mens kan om allerlei redenen in een depressie terechtkomen. Uitputting is een mogelijkheid. Of het kan een reactie zijn op stress, ingrijpende gebeurtenissen of trauma's.
Het kan een reactie van je lichaam zijn, om "een groter kwaad" (nog verder uitgeput raken, bijv.) te voorkomen.

En hoe nuttig alle pillen ook zijn: hier doen ze weinig aan. Ze zwakken de nare gevoelens wat af. Op zich is dat prima. Het kan een zegen zijn - maar een oplossing is het niet.

Het eerste wat je nodig hebt, is "een verhaal met kop en staart".
Heb je een idee, hoe en waarom je in deze toestand terecht bent gekomen? (Bijv. speelden er vorig jaar in april, mei, juni, juli bepaalde dingen die somehow belangrijk voor jou waren...?)

Aan de hand van het verhaal met kop en staart, kun jij stukjes oplossing gaan verzinnen.
Stel, dat "uitputting" een duidelijke rol speelt (je voelt je ontzettend moe en hebt vaak hoofdpijn) dan heeft het zin, om bijv. via een orthomoleulaire arts je cortisolspiegel te laten meten (en vaak helpt carnitine dan goed).
Zodra je lichaam weer een beetje "op adem" begint te komen, heeft bewegen zin.
(Voor wie uitgeput is, is een blokje om per dag ZAT.)

Voor je hoofdpijn kan een fysio geen kwaad. Depressieve mensen hebben sowieso nogal gespannen spieren. En: gespannen nekspieren geven hoofdpijn - en die hoofdpijn verergert reflexmatig de nekspierspanning. Je hebt al sores genoeg (...nee - te veel!!) dus bespaar jezelf deze vicieuze cirkel, dit kan gewoon worden doorbroken.

Maar op den duur kan het zin hebben, om "3x per week een half uur aan brisk walking te doen". (Brisk: stevig doorstappen, maar ;) je moet nog wel mooi kunnen zingen.) Brisk walking (of running therapy) in zichzelf kan ook goed helpen tegen depressie.

Als "stress" een belangrijke factor is, zijn er ook een aantal dingen die goed kunnen helpen. (Makkelijk advies: "Minder stress".) Regelmatig contact met mensen die jou steunen en "aanhoren en invoelen" is hier geen luxe!!
(Hopelijk heb je vrienden die dit doen - maar een depressie IS heftig, dus overbelast ze niet!!! Maatschappelijk werk, psycholoog, zo'n soort "iemand" kan hier goede diensten bewijzen.)

Eventuele trauma's kun je (andermaal: gesteld, dat je puf hebt) maar beter verwerken. (Verwerken is dankbaar werk - maar het is werk.) Daar heb je dan een psychotherapeut voor nodig. Hopelijk is jouw psychiater dat?
Esterre

Re: Ervaringen met Prozac, Fluoxetine

Ik zit er ook aan, tegen mijn wil in maar a la..
Ik werd er in het begin zwaar depressief(ook kleine periode suicidaal door die pillen),maar daarna vlakte de hele boel af.

Terug naar “Medicatie”