redydo

emotioneel na stoppen met paroxetine

hallo,1.5 jaar geleden ben ik begonnen met paraxotine. ik begon met 10 mg en dat is verhoogt na 30mg nu ben ik na 1.5 jaar in overleg met de huisarts daarmee gestopt .
ik ben van 30mg na 20mg na 10mg na 0mg gegaan .
alleen nu 8 weken later ben heel snel emotioneel de tranen springen in me ogen om niks
is dat normaal of gaat dit weer van zelf weg

alvast bedankt :sunny:
B.Nikolik

Re: emotioneel na stoppen met paroxetine

Dit zou je met je huisarts moeten bespreken maar ik denk dat als het na een tijdje niet beter wordt je weer aan de medicatie moet gaan
sanne4

Re: emotioneel na stoppen met paroxetine

Hoi,

Ik heb dit ook gehad, alleen ik sloot mijn ogen ervoor. Wat ik wil zeggen, hou jezelf goed in de gaten, luister naar anderen en trek aan de bel als je het gevoel hebt dat het niet goed gaat!

Groeten Sanne
Manuela

Ervaringen met Paroxetine gevraagd

Ik ben een tijdje terug gestart met 20mg paroxetine, maar inmiddels heeft de psychiater de dosering verhoogd naar 40mg.
Een keer in de week belt hij en zojuist heeft hij de dosering zelfs naar 50mg verhoogd en naar wat ik begreep is dat de maximale dosering.

Wie heeft ervaring met paroxetine?? Goede of slechte maakt niet uit.
Ik ben op dit moment erg moe, wat volgens de psychiater meer aan de depressie als aan de medicatie te wijten is.
Ik wil me nu langzaam aan toch wel wat beter gaan voelen dus hopelijk slaat het aan.

Groetjes
Manuela
Isaia

Re: Ervaringen met Paroxetine gevraagd

Hoi Manuela...
Ik gebruik zelf ook paroxetine 2x dd 20mg
Ben begonnen per 13 januari met 1 x dd 20 mg omdat het niets deed
begin maart ( denk ik )gestart met 2 x dd.
Zou na 4 of 5 weken andere medicatie krijgen als het niet hielp. Nog een week moeten blijven proberen. En toen is het gaan werken.
Het begon met kleine beetjes weer genieten van dingen.Dat is steeds verder verbeterd.
Ben misslijk geweest , heb hartkloppingen gehad, sterke bewegingsdrang. Maar dat was te overzien duurde geen weken.
Slaperig was ik ook....maar ook door de depressie.

Maar de ernst en de duur van de medicatie en de snelheid waarme ze aanslaan is bij iedereen anders.
Liefs Isaia
Dinbrethilien

Re: Ervaringen met Paroxetine gevraagd

hey,

ik heb het zelf ook geslikt (seroxat, zelfde als paroxetine als ik het goed heb)

ik werd zelf in het begin wel heel erg moe. veel slapen enzo. dus dat jij moe bent kan denk ik wel komen door de paroxetine. ligt er ook een beetje aan hoe lang je ze al slikt. ik was met en paar weken geloof ik wel van de bijwerkingen af.

Ik vond het zelf een fijn medicijn :). werkte erg goed. ik had geloof ik 20mg, 2 keer per dag.
hoop voor je dat ze snel aanslaan!
Manuela

Re: Ervaringen met Paroxetine gevraagd

Nou dan hoop ik maar dat het bij mij ook snel gaat aanslaan.
Ben wel telkens verhoogd, dus kan me ook wel voorstellen dat de bijwerkingen dan wat blijven, misschien als ik dadelijk eenmaal vast op die 50 mg zit dat het dan beter gaat.

Thanks voor jullie reacties!!!

Groetjes
Manuela
lizzy

Re: emotioneel na stoppen met paroxetine

Beetje laat om te reageren maar ik had dat ook nadat ik gestopt was met paroxetine.
Ik had het gevoel dat al mijn emoties drie maal zo sterk terug kwamen.
Isa

Re: emotioneel na stoppen met paroxetine

Zou goed kunnen dat al die emoties die nog in je lichaam opgeslagen liggen er nu uitkomen.
Lekker laten stromen zou ik zo denken. Niets mis mee toch? Huilen is oke!
Opa Black

Re: emotioneel na stoppen met paroxetine

Isa schreef:Zou goed kunnen dat al die emoties die nog in je lichaam opgeslagen liggen er nu uitkomen.
Lekker laten stromen zou ik zo denken. Niets mis mee toch? Huilen is oke!
Goed gezien hoor.

Op een gegeven moment denk je dat je niet mag huilen, dat je geen gevoelens en emotie mag hebben........ alleen is het zo dat dit gans normaal is.
Onderdrukte gevoelens zoeken toch een uitweg.... kunnen diverse kwaaltjes veroorzaken en voor meer ellende zorgen.
Medicijn vrij zijn is geweldig je moet alleen weer wennen aan het vrije gevoel van menselijkheid, heb je echt veel moeite of kun je het niet aan zul je de arts moeten raadplegen.
Maar laat je niet vol stoppen met medicatie........ misschien iets te snel afgebouwd is ook mogelijk.
Geeft niets hoor rustig aan maar.

Groet Opa.
StarBright

Re: Ervaringen met Paroxetine gevraagd

Ik slik ook al een aantal jaren Paroxetine. Mijn ervaring zijn voor het merendeel goed.

Alleen merk ik de laatste tijd dat ik het gevoel heb dat het niet meer zo goed werkt.

Tevens heb ik als bijwerking dat ik totaal geen zin meer heb in sex. Nu was dat in het begin geen probleem, immers ik had geen vriend. Maar ik heb nu al een aantal maanden een vriend en het begint nu toch wel een probleem te worden. Nu is mijn vriend Manisch en begrijpt me wel en doet hier ook totaal niet moeilijk over gelukkig, maar ja ik wil toch wel weer zin hebben in sex en heb daarom gevraagd om andere medicatie en heb binnenkort een afspraak met een psychiater om misschien over te stappen naar andere medicatie.
Nicol

Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

Ik heb 1 jaar ongeveer seroxat geslikt tegen sociale fobie. Ik ben heb het langzaam afgebouwd in 2 maanden, en had geen bijverschijnselen. Maar nu ik sinds een week dan helemaal gestopt ben, voel ik me zo misselijk, doodmoe, en ben erg aan het dromen en zweten s'nachts. Ik heb alsmaar van die elektrische schokjes in mijn lijf, en ik weet gewoon niet waar ik het zoeken moet.
Ik heb me in het begin toen ik het ging slikken helemaal niet ziek gevoeld, en toen ik langzaam afbouwde in die twee maanden ook niet. De psychiater zei me dat ik nu gewoon kon stoppen. Maar hoe kan dit nou? En hoe lang ga ik me zo ziek voelen?
Wie heeft hetzelfde probleem gehad?
peter74

Re: Bijverschijnselen na afbouwen Seroxat

Ik heb het 2 keer geprobeerd met nog langzamer afbouwen( 6mnd), en hoe langer ik eraf was hoe minder het ging, had geen keus als maar weer seroxat te slikken.

Ik denk dat je alleen van seroxat afkan als je klachten zijn opgelost.
Isaia

Re: Bijverschijnselen na afbouwen Seroxat

Het is bekend dat je die verschijnselen kunt krijgen als je stopt met de medicatie. Als het goed is staat het ook in de bijsluiter.
Het is denk ik aan jou wat, en hoelang je dat hebben kan. Geef het , als het haalbaar is voor jezelf , de tijd. Lukt dat niet dan zou ik overleggen met je Psychiater.
Sterkte hoor!!!!!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Bijverschijnselen na afbouwen Seroxat

...vaak heeft het te maken met vitamine B6. Als je dat net niet in ideale hoeveelheden in je lichaam hebt, kun je met alle SSRI's in de problemen komen bij het beginnen of stoppen.

Een gewoon tablet B-complex werkt vaak het beste (op voorwaarde dat er dus B6 in zit, maar bijna altijd is dat zo).
yaval

Ervaringen met Paratoxine

Heb sinds maandag van de dokter paratoxine gekregen en ik ben gewaarschuwd voor de bijwerkingen de eerste 2 weken.

Maar wanneer moet ik hem innemen, hoor zoveel verschillende meningen. De een zegt in de ochtend want je wordt er hyper van en de ander zegt 's avonds want je krijgt er slaap van. En ik gebruik het in combi met oxazepam (inmiddels vaak 4x10gr.)

Ik hoor graag jullie meningen.
Rafelraafje

Re: Wanneer innemen?

Hey Yaval,

Heeft je dokter hier niets over gezegd? Ik zou het toch eventjes aan hem/haar vragen, want de huisarts zou toch in overleg met jou moeten weten wat het beste is voor jou.
sneeuwtje

Re: Wanneer innemen?

Als het goed is,heeft de huisarts verteld wanneer die je mot innemen en anders krijg je instructies van de apotheek.
Ik nam het gewoon in de ochtend en 1 in de avond samen met de oxazepam.
Ik had enorme bijwerkingen van paratoxine gehad,bij mij werd het middeltje erger dan de kwaal,heb 3 maanden last gehad ervan.
Van bibberen,niet op me woorden komen,slapeloosheid,gewichtsverlies tot nog sombere gedachtes.

Veel succes!!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Wanneer innemen?

Hoi Yaval,
als het meezit, weet de apotheker dit ook:
er is wetenschappelijk oderzoek geweest naar de bijwerkingen van paroxetine.

Je kunt jezelf het leven makkelijker maken door vitamine B complex erbij te slikken.
Mickey~

Re: Wanneer innemen?

Hoi Yaval

Zelf slik ik ook paroxetine en ik heb meegekregen dat ik het het beste zelf uit kon proberen. De bijwerkingen verschillen namelijk per persoon, de een wordt er suf en de ander juist wakkerder van. In het begin werd ik zelf wat suffig maar na de eerste paar weken werd ik er actiever van en kon ik niet slapen als ik het s avonds innam.
Daarom slik ik het nu s ochtends. ik zou dus allebei proberen en kijken wat voor jou het beste werkt!
Mickey~

Re: Wanneer innemen?

ik slik overigens wel een heel lage dosering (20mg) en heb geen andere medicijnen.
Dat was ik vergeten te vermelden, en ik weet niet of dat uitmaakt. misschien moet jij sommige medicijnen per se tegelijk innemen? Maar als het niet uitmaakt dan is het een kwestie van zelf uitproberen voor zover ik weet..
Mickey~

bijwerkingen bij afbouwen met paroxetine?

Over een paar maanden, straks als het weer lente wordt, dan mag ik van de huisarts mijn paroxetine af gaan bouwen. Ik kijk daar naar uit, omdat ik graag wil weten of ik het weer zonder kan.. Maar aan de andere kant ben ik een beetje bang, want ik heb nare ervaringen gehad toen ik net met het medicijn begon.

Nu heb ik bijvoorbeeld wel eens een momentje dat het even niet gaat en dan denk ik heel even 'ik wil niet meer'.
maar ik zou er nooit aan denken ook echt niet verder te gaan met mijn leven. Echter in de eerste periode dat ik het medicijn slikte werden mijn angsten ivm de angststoornis heel heftig, heftiger als daarvoor, en ik werd agressief op mijzelf als ik nooit van mijzelf gekend heb, en was er een middag dat ik het écht serieus had gedurfd om mijzelf dus iets te doen...

ik heb toen mijn vader gebeld dat hij mij op moest komen halen omdat ik mijzelf er op dat moment toe in staat achtte iets héél doms te gaan doen. Mijn huisarts had ook gewaarschuwd dat dit kan gebeuren bij mensen van mijn leeftijd die met dit medicijn starten (ik was toen nog 25 en bij jongeren van 18 tot 25 komt dit in de opbouwfase vaak voor, staat zelfs in de bijsluiter). ik mocht ook niet alleen thuis zijn toen als voorzorgsmaatregel. Ik dacht toen eerst nog van, nou dat zal wel loslopen, want dat heb ik toch nog nooit zo gedacht. Maar het gebeurde dus mooi wel...

Nu ben ik heel bang dat dit ook even terugkomt als ik ga afbouwen. Heeft iemand al afgebouwd hiermee, en zoja, hoe heb je dit ervaren?
Lou

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

ik gebruik het medicijn nu 3 weken de paroxetine, het heeft idd een nadeel dat je angsten
idd groter word de eerste paar dagen week. Het werd ook aanbevolen aanmij om eerste
halve tabletten te nemen. maar het is weekend en je raad het, zit in een kuur en mn medicijnen
zijn momenteel op! Aangezien ik deze al een paar weken slik zal het niet zo snel veranderen
, dit medicijn werkt wel voormij het is geen wonder middel maar de zerotonine die het medicijn
de angsten mee regelt werkt goed. beetje erg dom dat ik zonder zit nu maar ik voel me niet depri
momenteel dus ff doorbijten denk ik..

Owjah een rare bijwerking soms krijg een opwelling in mn zenuw stelsel als een massage van uitrekken
door naar mijn hersenen waardoor ik me licht in mn hoofd voel..beetje vaag maar schijnt nuet hinderlijk te zijn

Trouwens ik vind 1,5 jaar voor dit medicijn wel lang eigenlijk, tis een hulpmiddel tegen je angsten en negatieve gedachtes
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je met behulp van dit medicijn aan jezelf gaat werken heb ik inmiddels begrepen.
Lou

Re: Ervaringen met Paroxetine gevraagd

Isaia schreef: Ben misslijk geweest , heb hartkloppingen gehad, sterke bewegingsdrang. Maar dat was te overzien duurde geen weken.
Slaperig was ik ook....maar ook door de depressie.

Maar de ernst en de duur van de medicatie en de snelheid waarme ze aanslaan is bij iedereen anders.
Liefs Isaia

ow raar de bewegings drang heb ik ook heel erg..als ik in de auto zit bijv. Ook slaap ik wat onregelmatig erdoor.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: emotioneel na stoppen met paroxetine

redydo schreef:hallo,1.5 jaar geleden ben ik begonnen met paraxotine. ik begon met 10 mg en dat is verhoogt na 30mg nu ben ik na 1.5 jaar in overleg met de huisarts daarmee gestopt .
ik ben van 30mg na 20mg na 10mg na 0mg gegaan .
alleen nu 8 weken later ben heel snel emotioneel de tranen springen in me ogen om niks
is dat normaal of gaat dit weer van zelf weg

alvast bedankt :sunny:
Hoi Redydo,
ik begrijp je vraag maar half.
AD zijn geen geneesmiddelen, maar vooral hulpmiddelen. Heb je ook andere dingen gedaan tegen de klachten die je had? AD wordt voor nogal het een en ander voorgeschreven, mar vrijwel al die klachten hebebn gemeen, dat je bij een psycholoog vaak aan het goede aders bent.
NU je gestopt bent met het hulpmiddel, voel je je emotioneler.
Dat kan. Als je daar echt last van hebt (soms stoppen mensen met de pillen, omdat die dingen zo afvlakken) heeft het zin, om een plan de campagne op te stellen.
Word je echt emotioneel "van niets"? Of van dingen, waar je vroeger maar overheen stapte, maar die eigenlijk wel belangrijk zijn...? Word je emotioneel, als je bijv. moe bent...?
Kijk of je daar een patroon in kunt zien - en bespreek het (het patroon, of het ontbtreken ervan) met een aantal mensen - en verzin dan, wat je verder wilt doen met bijv. een psycholoog of nieuwe pillen.

Terug naar “Medicatie”