Surreal

Re: Ritalin vs. citalopram...

Dan moet je weer eeuwen wachten voordat je eindelijk een reactie terugkrijgt :(
Ik wou het eigenlijk vandaag al proberen...
Leeuwtjuh

Re: Ritalin vs. citalopram...

tja, voor je gezondheid moet je iets over hebben he?
Surreal

Re: Ritalin vs. citalopram...

Ik probeer het wel gewoon :p
Leeuwtjuh

Re: Ritalin vs. citalopram...

Ok, laat ons even weten hoe het afloopt. :)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ritalin vs. citalopram...

Surreal schreef:Ook als je geen ADHD hebt is het niet gevaarlijk? Want in het eerste bericht staat wel dat je beter geen opwekkende middelen kunt gebruiken, maar ritalin is wel opwekkend al s je geen ADHD hebt...
Ritalin "is" gewoon speed. Het valt dus onder de "opwekkende middelen".
Mij ontgaat het, waarom iemand dat zou willen proberen.
Grote kans, dat je jezelf beschadigt, terwijl je als mens ook high en low en wat al niet kan worden door een beetje jezelf te trainen. Veel goedkoper en veiliger en geen nare bijwerkingen....

(Bij sommige mensen werkt het gek genoeg kalmerend, speed. dat noemen we dan ADHD.)
Surreal

Re: Ritalin vs. citalopram...

Janneke schreef:
Surreal schreef:Ook als je geen ADHD hebt is het niet gevaarlijk? Want in het eerste bericht staat wel dat je beter geen opwekkende middelen kunt gebruiken, maar ritalin is wel opwekkend al s je geen ADHD hebt...
Ritalin "is" gewoon speed. Het valt dus onder de "opwekkende middelen".
Mij ontgaat het, waarom iemand dat zou willen proberen.
Grote kans, dat je jezelf beschadigt, terwijl je als mens ook high en low en wat al niet kan worden door een beetje jezelf te trainen. Veel goedkoper en veiliger en geen nare bijwerkingen....

(Bij sommige mensen werkt het gek genoeg kalmerend, speed. dat noemen we dan ADHD.)
Ritalin lijkt op speed, maar is geen speed...
Surreal

Re: Ritalin vs. citalopram...

Ik heb vanmiddag 20mg ritalin gesnoven, voel me best wakker en druk, maar ik had er meer van verwacht. :)
Ik wou vanavond nog dxm gebruiken, maar is dat wel verstandig in combinatie met die ritalin? Wat zijn de gevolgen daarvan?
Positive

Re: Ritalin vs. citalopram...

Ik denk dat je hersenen dan niet meer werken, maar ja wat maakt het ook uit he.
Zoeza

Re: Ritalin vs. citalopram...

Daar kom je vanzelf achter. Ik heb het idee dat je niet echt op de antwoorden zit te wachten die wij geven.
Surreal

Re: Ritalin vs. citalopram...

Zoeza schreef:Daar kom je vanzelf achter. Ik heb het idee dat je niet echt op de antwoorden zit te wachten die wij geven.
Oh jawel hoor, anders zou ik de vraag niet stellen.
Heb net met iemand op msn gesproken die hier meer verstand van heeft en die zei dat ik het niet moest doen, dus bewaar ik de capsules voor zaterdag.
Ben wel blij dat hij er was want ik had ze al bijna ingenomen. Zou dan goed fout kunnen zijn gegaan. ;)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ritalin vs. citalopram...

Dit is een psychologie forum, geen drugs experimenteer forum. Dus ik sluit bij deze topic als zijnde niet passend binnen de aard van dit forum.

Stel je vragen bij voorkeur op de fora op internet waar je vraag thuishoort. Hier zitten geen kenners of experts m.b.t. deze materie en dat is ook niet de bedoeling.
Inzicht als Uitweg..
Zoetermeer

(Bij)-werking ritalin

Hallo allemaal,

Sinds een jaar slik ik nu ritalin en moet zeggen dat het heel wat ongewenste prikkels dempt en dat de storm van gedachte van kracht 6 naar 2 is gegaan.
Alleen na inname van Ritalin merk ik dat na een minuut of 30 een soort mist optrekt en dat een vorm van high of stoned gevoel daar voor in de plaats komt. Een soort euforie, en overmate zelfverzekerdheid. Hierdoor komt de drang naar spanning, sensatie en avontuur (drive naar kicks) weer naar boven en zit ik eigenlijk weer in hetzelfde schuitje.

Daarnaast is het rebound effect een drama voor het thuisfront. Dagdromen, hyperfocussen, in je eigen gecreeerde wereld weg fantaseren en frustratie en teleurstelling scheering en inslag.

Herkenbaar?
Patrik

Ervaringen met Concerta

Heeft iemand reeds ervaring met Concerta bij volwassenen?
Gebruikersavatar
Raven
Berichten: 2144
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:47

Re: Ervaringen met Concerta

:nod:
Ik heb duizend levens geleefd. Duizend lessen geleerd. Het leven leidt me de spirituele weg. De weg van Druidry. -Sean, de oudste ziel-
Peetjuh

Re: Ervaringen met Concerta

Sinds ongeveer een half jaar slik ik concerta (54 mg)
ik voel me sinds die tijd rustiger, ben minder snel geïrriteerd
en in de stress... m'n concentratie is er nog niet veel beter
op geworden. Maar, dat kan ook liggen aan VitD tekort
en/of trage schildklier (daarvoor ben ik gisteren met medicatie
begonnen, dus daar kan ik over een week of 6 iets meer over zeggen)

Heb je plannen om met concerta te beginnen?

Groetjes,
Petra
Patrik

Re: Ervaringen met Concerta

Ik gebruik nu iets meer dan een week concerta 18mg als proefbehandeling.
Mijn ervaring is ongeveer hetzelfde. Het is nu ook iets gemakkelijker om mij te concentreren. Wel ga ik volgende maand vragen om een iets hogere dosis.

mvg

Patrik
Peetjuh

Re: Ervaringen met Concerta

Dat is een vrij lage dosering, fijn dat je al verbetering merkt!

Groetjes,
Petra
Marcelsel

Ervaring met ritalin

Hallo,

Ik ben 37. Vorig jaar heb ik me door een psychologisch centrum laten onderzoeken of ik ADHD heb. Ik dacht in de eerste instantie ADD. Later bleek het ADHD te zijn.

Ik heb het advies gekregen om medicatie te slikken. Ik wilde dit eerst niet, maar nu een jaar later heb ik toch besloten het te proberen.
Ik krijg 2x daags 10mg ritalin. En ik voel me er super goed bij. Ik slik de eerste om 09:00 uur, de tweede om 13:00 uur. Rond een uur of 5 a 6 merk ik dat de werking afneemt. Omdat ik ook savonds een redelijk druk bestaan heb mis ik voor mijn gevoel een dosis. Omdat de werking om een uur of 6 afneemt kak ik wat in, merk ik een beetje de rebound en lijkt de rem er een beetje op te zitten. Ik vind dat vervelend.

Zijn er mensen die drie keer daags ritalin slikken om dezelfde reden? hoe bevalt dit?

gr marcel
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Ervaring met ritalin

Mijn ervaring met ritalin is compleet anders. Het voelde voor mij alsof mijn wereld heel erg beperkt werd. Ik werd minder 'snel' in dingen. Ik zag minder, ik dacht minder diep na, en de wereld om mij heen leek opeens rustig en simpel. Ik vond dit absoluut niet prettig.
Ik stil dan ook helemaal geen medicijnen (om meerdere redenen) en voel me hier heel prettig bij :) Natuurlijk kan dit per individu sterk verschillen. Fijn dat het voor jou wel effect heeft, Marcel!
Trouwens, in overleg met je arts is er vast wel een derde dosis mogelijk?...
Marcelsel

Re: Ervaring met ritalin

Mmmm ja vreemd he, ik hoor vaker dat mensen juist afstompen, ik kan niet veel zeggen na die paar keer, maar ik voel me juist energieker, scherper. Contact met anderen is makkelijker omdat ik minder moe ben. Ik heb ook anti depressiva geslikt, daarmee had ik wel die ervaring. Ik vond de wereld zooooo saai. Ik vond mensen niet meer leuk enz. Maar Ritalin heeft op mij niet die uitwerking ;)
Dusty9000

Re: Ervaring met ritalin

Hoi, ik slik ook ritalin 20mg per 2 uur en concerta 1x per dag. Ben nu 20 en slik nu een half jaar.

Ik sta 's ochtends op en neem 1 pilletje van 10mg ritalin. vervolgens neem ik rond 12u mn concerta in die 6 a 7 uur werkt. als ik 's avonds nog moet studeren/iets anders doen neem ik 20mg ritalin. deze is dan om 8u uitgewerkt en dan neem ik soms weer 20mg als dat nodig is.

Ik vind het meer dan fijn. ik ben scherper, kan me concentreren, heb motivatie om iets te doen, voel me opgewekter.
In overleg met je arts (psychiater) kun je zoveel slikken als dat jij nodig vindt ;)


groetjes!
Marcelsel

Re: Ervaring met ritalin

Helaas werkt het voor mij niet zo, inmiddels ben ik een week verder en ben gestopt. Hoewel ik me overdag beter voel gaat het savonds helemaal mis.

Ik weet dat ik overgevoelig reageer op uppers (xtc, speed etc) , bij gebruik super, maar mijn hersenen pakken daarna de aanmaak van serotonine, dopamine etc niet meer voldoende op met als gevolg depressies angstaanvallen etc.

Ik heb dus vroeger niet veel kunnen expirimenteren, want na drie keer gebruik van een pretpil was het bij mij al mis.

Helaas heeft ritalin (wat eigenlijk ook een upper is) hetzelfde effect als recreatieve drugs. Voor mij dus geen oplossing. Een alternatief is het slikken van antio depressiva waar ik beter op reageer. Ik voor een behandeling van een depressie effexor geslikt. Hoewel ik geen last heb van depressies werd ik daarmee juist heel erg beperkt. Geen creativiteit, extreem moe, geen zin meer hebben, contact met mensen niet meer leuk vinden, eigenlijk niets meer leuk vinden. Dus ik ga me maar eens inlezen in licht therapie. Als er mensen zijn met andere opties dan hoor ik die graag.

Marcel
Timothy Lee

Re: Ervaring met ritalin

Hoi Marcel,

ik ben nu sinds 4/5 weken aan de Ritalin, 4x per dag 10mg. In het begin is het inderdaad enorm wennen aan die rebounds... Heel heel vervelend. Ik werd er zelf heel down van of juist hyper :s Plus hoe ik me die dag voelde kwam daarna 2x zo hard aan :(

Ik werd er ook een beetje paranoia van... vroeg me op een gegeven moment af of ik wel Ritalin kreeg en geen placebo. Het hele effect was weg, tenminste dat leekt zo. In het begin vond ik het wel prima, had rust in mijn hoofd en moest niet meer te veel nadenken. Nu na 4/5 weken merk ik ook een paar vervelende dingen op... Ik wordt vergeetachtig en ben snel geirriteerd.

Vandaag heb ik ze dan ook niet ingenomen, omdat ik er geen zin in heb. En kijken of ze wel nog een werken hebben... :s
Marcelsel

Re: Ervaring met ritalin

Hoi Timnl, ja vervelend he, ik was echt helemaal de weg kwijt. Ik ben meteen gestopt en voel me zo langzamerhand een beetje beter maar ben er nog niet helemaal. Ik hoop dat jij je weg er in kan vinden.
Terry

80mg Ritalin wel normaal ?

hi allemaal :)

ik heb sinds 1,5 maand de diagnose ADHD en ben in overleg met de psych gestart met Ritalin. Ik gebruikte al Citalopram 30 mg voor mijn depressieve klachten. Ik gebruik ritalin nu 4 weken en ben begonnen met 4 maal daags 5 mg. dit had geheel geen merkbare werking bij mij. toen 4 maal 10mg een week, 4 maal 15 mg gedurende een week en nu 4 maal daags 20 mg.
ik begin nu zo af en toe wat tekenen van werkzaamheid te ontdekken zoals het beter kunnen volgen van een gesprek, maar het is nog lang geen hosanna. Mijn psych zegt dat we desnoods tot 4 maal 40 mg kunnen gaan!! Ik vraag me af of dit wel normaal is, ik lees hier diverse verhalen van mensen die 20 tot 40 mg slikken er hier zeer duidelijk effect van merken. Daarnaast is de maximale dosis volgens de fabrikant 1 mg per kilo lichaamsgewicht, wat in mijn geval 75 mg zou zijn !

Wie durft hier iets zinnigs over te zeggen? zijn er mensen die iets soortgelijks hebben ervaren ?

Ik ben zeer benieuwd :)

Alvast bedankt !

Terug naar “Medicatie”