Niels Kroon

Alweer annorexia, maar nu even anders; Oplossingen en tips.

Hallo iedereen!

Ik heb op dit forum een aantal verhalen gelezen over mensen die annorexia hebben, hadden, meegemaakt hebben wat dan ook. Van mezelf uit is dit ook het geval. Niet dat ik het heb, maar een hele goede vriendin, tevens ex-vriendinnetje heeft het ook. Raar genoeg ben ik me hierdoor heel erg in haar psyche gaan interesseren en wou ik weten.. wat houdt haar nou bezig? Waarom doet ze zo? Door die dingen te onderzoeken ( wat grotendeels van de tijd onbewust gebeurd ) merk je dingen op en wat mij het meest opviel, was de controle.

Volgens mij is controle het sleutelwoord voor annorexia. Nu wil ik graag een lijstje opstellen waarin jullie 2 vragen mogen beantwoorden.

1. Wie gelooft ook dat het om de controle gaat en annorexia dieper gaat dan alleen het afvallen ( en de kick hiervan.. )
2. Hebben jullie nuttige, duidelijke en reeele tips voor mensen met annorexia??
( hiermee wil ik eigenlijk een soort van Hulp-onderwerp creeren, zodat er oplossingen, misschien wel procedures gemaakt kunnen worden. )

Ik ben benieuwd.

* :koffie: hmmm
Manja

Re: Alweer annorexia, maar nu even anders; Oplossingen en tips.

Lees anders het boek Eetstoornissen en overgewicht eens van J.A. Bloks. In dit boek spreekt hij degene met een eetstoornis aan en tevens geeft hij wat adviezen voor partners en ouders.

om je vragen te beantwoorden:
- het KAN om controle gaan, wanneer je denkt geen controle te hebben over de rest van leven (emoties, verantwoordelijkheden) rest de controle over je lichaam. Het wordt een kick en obsessie wanneer men ziet dat het werkt. Maar omdat iedereen anders is, wil het niet zeggen dat in het geval van je ex of je huidige vriendin ook hierom gaat.
- Tenzij je therapeut bent kan je mensen met anorexia niet zo goed helpen. Alleen als ze zelf aangeven dat ze geholpen willen worden kan er iets gedaan worden en dat vergt toch wel professionaliteit, omdat uiteindelijk alles wat je zegt als leek averrechts kan gaan werken. Pas hiermee op. In het boek dat ik hierboven vermeldt worden wel tips gegeven en het kan jou persoonlijk meer inzicht geven. Het is dus wel heel goed dat jij als partner informatie opzoekt. Een duidelijke tip die hij geeft is in ieder geval ook dat het jouw eigen leven niet moet gaan beheersen en dat jij persoonlijk niet mee moet gaan in het gestoorde eetgedrag. Dus geen aparte potjes koken of op rare tijden eten en mijdt het onderwerp zoveel mogelijk, tenzij zij zelf aangeeft het erover te willen hebben. Uit geen verwijten, maar geef boodschappen in de ik vorm bijv.: "ik maak me zorgen over het feit dat je zo weinig eet". etc. Als het al gaat om controle laat het dan niet jouzelf controleren.

Succes en sterkte.
Laura11

Re: Alweer annorexia, maar nu even anders; Oplossingen en tips.

Heeee

Zelf heb ik 3 en een half jaar enrstig anorexia gehad en heb er nog een beetje last van maar het is nu leefbaar zegmaar al moet ik wel heel erg opletten dat geen terugval krijg natuurlijk ( mijn verhaal heb ik opgeschreven hier op het forum mischien wil je het lezen en mischien brengt dat meer inzicht in jouw vriendin :mijn verhaal over mijn anorexia) zelf weet ik heel veel van de erstige ziekte doordat ik het gehad heb natuurlijk

Je hebt gelijk het is de kick om aftevallen het gevoel van contcontrole.. eigenlijk is het te vergelijken met een drank of drugs verslaving

Ik was zelf heel perfechtionistisch en niks drong tot me door zelfs toen ik bijna gedwongen opgenomen werd

je bent echt 99 % van de dag bezig met eten niet eten aankomen en afvallen en meestal voelen ze zich alleen en sluiten zich af

Heeft jouw vriendin soms nare erge dingen meegemaakt waardoor ze depresief werd en anorexia kreeg want dat zou namelijk ook goed kunnen

Ojaa hier heb ik nog een speciale site die me in mijn hevige anorexia periode gesteund heeft en er staan ook tips op over hoe je bijv met haar om kunt gaan enzo http://www.agirl.nl/index.php/Anorexia-bij-andere.html

ik hoop dat je er wat aan hebt liefs laura
Niels Kroon

Re: Alweer annorexia, maar nu even anders; Oplossingen en tips.

Bedankt voor de tips enzo!Die websites zijn erg handig :)

Terug naar “Eetproblemen”