Myillusions

Maaltijden overslaan - Eva, 15 jaar

Hallo daar, Ik wil jullie mening horen van dit. Ik eet normaal wel 3 maaltijden per dag: een broodje in de ochtend voor school, 2 broodjes op school, en een bord avond eten. Maar ik heb heel vaak dat ik gewoon geen eetlust heb. En op zaterdag en zondag sport ik ook tot 12 uur, maar dan sla ik de lunch over. Of omdat ik geen trek heb, of omdat er niks voor mij word't klaar gemaakt en niet zo'n trek heb om het zelf klaar te maken. Ik slaap veel in het weekend en vakantie: Vakantie ongeveer 12 uur per dag en weekend 11 uur? En daardoor mis ik het ontbijt ook.Dus ik eet meestal: 7 x ontbijt , 5x middag eten en 6x avond eten per week. Oh en mijn andere reden om niet te eten soms is proberen af te vallen.

Ik ben 15 jaar en ben 1.67, en weeg nu 56/57 kilo. Een maand geleden woog ik nog 54 maar ben 2/3 kilo aangekomen na op vakantie te zijn gegaan (heb ook veel gegeten daarzo). Vind dat dus echt niet kunnen, dus probeer nu meer te sporten om lichter te worden en dunner. (logisch). Maar ik verminder het snacken niet ofzo. Ja, mijn manier van dieten werkt niet..

Maar wat vind jij van mij gewoontes? Ervaring? Tips?

Grtz Eva
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Maaltijden overslaan - Eva, 15 jaar

Hoi Eva,
ik zou er niet over piekeren. (Wat soms een volledig krankjorum advies is, daar niet van.)

Er zijn van die rekensommetjes om je qoteletindex en wat voor onzin al niet uit te rekenen - volgens mij zit je fysiek niet in wat voor gevarenzone dan ook. (Eet wel veel eiwit, je bent ook met 15 nog in de groei.) Dus die paar kilo's die er met de vakantie aankwamen: het zij zo, lekker laten zitten.
En als je zin hebt lekker sporten.

(En beter gezond eten dan snacken: vaak is dat emotie eten. Beter is het, om te kijken, waar je boos, verdrietig of zenuwachtig over bent en dan een oplossing, steun, een plan, etc. te vragen of te maken.)
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Maaltijden overslaan - Eva, 15 jaar

Niet eten na het sporten is onverstandig. Tijdens het sporten worden onder andere je spieren wat aangetast, om vervolgens na de activiteit met bouwstoffen uit je voedsel hersteld te worden. Krijg je deze bouwstoffen niet binnen dan nemen je spieren af. In extremere gevallen kunnen ook bloedvaten daaronder lijden.

Het is dus een goed idee om na inspanning wat (gezonds, dus met zowel de essentiële aminozuren en vetzuren als koolhydraten) te eten. Zo deden wilde mensen dat heel vroeger ook, na de zware inspanningen van de jacht was er de prooi die gegeten kon worden. Zo leidt de inspanning niet tot degeneratie, maar worden de spieren na de lichte schade hersteld tot ze juist wat sterker zijn dan voorheen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
theeleutje
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 nov 2012 21:00

Re: Maaltijden overslaan - Eva, 15 jaar

hoi,
als je uitslaapt is het het beste om wel te ontbijten en alle eetmomenten gewoon te verplaatsen. Ontbijt is in ieder geval belangrijk, sla dat niet over. En verder zou ik de snacks vervangen door fruit ofzo. En bouw het snacken af in plaats van in een keer te stoppen en neem ook af en toe een snack. En wat de anderen als zeiden, wel eten na het sporten hoor. Het is niet zo dat het sporten dan meteen zinloos was.
I fly with the stars in the sky.

Terug naar “Eetproblemen”