angel86

eetbuien

Hallo,
Hoe kan het dan ik vaak gewoon heel normaal eet. Opzich dan.
En daarna bijna elke avond een (vr)eetbui heb? Ik begrijp mezelf niet. Ik vind het op een gegeven moment ook niet eens meer lekker, maar ik ben dan niet meer te stoppen. Ik ben zo bang, dat iemand het gaat zien ofzo. Ik vind het echt heel schaamtevol, wat ik allemaal wel niet naar binnenwerk in een korte tijd. En ik snap het gewoon niet. Kan iemand mij het uitleggen?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: eetbuien

Hoi Angel,
meestal is het zo met eetbuien, dat het een manier is, om *iets* af te reageren.
Herken je je daarin..? (Ieder mens is anders en het leven is ook geen dag hetzelfde.)
Het doel is dus niet zo zeer "ik heb honger, dus ik neem een boterham" (dan zou je idd stoppen na 1 of 4 oid. boterhammen) het doel is *iets anders*, iets emotioneels.
Idem 'dat het niet lekker is' - vaak is het zo, dat je emoties de regie overnemen en tot je emoties er genoeg van hebben moet je idd doorgaan.

Op zich prima, dat je gewoon eet!! (Wie eerst gaat hongeren solliciteert naar een eetbui, want je lichaam heetf nu eenmaal voedsel nodig.)

En probeer je schaamte binnen de perken te houden: schaamte is en hele pijnlijke emotie. Dus als je veel schaamte voelt mbt. je eetbuien, ben je ook makkelijker een nieuwe eetbui in te triggeren.
Prent jezelf in, dat je het niet expres doet.

...en zeker al je je min of meer herkent in dit verhaal: probeer te zoeken, naar wat jou zoal triggert. Wat maakt jou boos...? Wat vind jij oneerlijk...? Wat maakt je machteloos...? Waar 'kun je gewoon niet tegen'...? Wat vind je beneden peil...? Wat jaagt jou de boom in...? Waar word je verdrietig van...? Wat gaat voor jou 'alle perken te buiten'...? Wara erger jij je aan..?

(Achterliggend idee: als je weet, wat er aan scheelt, kun je wellicht maatregelen nemen om bijv dingen die jij oneerlijk vindt, te veranderen. Dan hoef je je daarna niet meer zo af te reageren in een eetbui.)
angel86

Re: eetbuien

schaamte is inderdaad heel erg, omdat ik gewoon denk van als andere mensen dit zouden weten, dan zouden ze me wel een ... vinden. Enz.

Wat de aanleiding is. Meestal voel ik me dan eenzaam en alleen. Niet goed genoeg. Het is ook heel raar, want ik plan het ook echt. Als ik me rot voel dan troost ik mezelf met, straks mag je dat en dat en dat eten. En dan voel ik me iets beter.
En veel mensen zijn niet te vertrouwen. Voel me best wel naar, nu ik dit zo heb neergezet.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: eetbuien

angel86 schreef:Wat de aanleiding is. Meestal voel ik me dan eenzaam en alleen. Niet goed genoeg.
:knuffel:
Nu ja, als dat jouw grote pijnpunt is, is dat ook het belangrijkste punt om aan te pakken.
Zijn er specifieke momenten warop je je extra alleen voelt...?
Mogelijk is daar 'beleid op te maken', afspraken plannen, dingen doen (liefst leuke dingen doen).

Zijn er specifiek dingen die dat rotgevoel van :knuffel: dat je niet goed genoeg zou zijn, oproepen...?
Mogelijk valt daar ook op een of andere manier iets aan te doen.
angel86 schreef:Het is ook heel raar, want ik plan het ook echt. Als ik me rot voel dan troost ik mezelf met, straks mag je dat en dat en dat eten. En dan voel ik me iets beter.
Hm - ja, het klinkt misschien gek, maar het voelt een beetje als een wekker (zo'n ouderwetse, met een veer) opwinden - en als de veer voldoende gespannen is, dan houd je het niet meer tegen.

Als - ondanks je maatregelen - je je toch rot voelt, zijn er dan andere manieren dan eten, om jezelf te troosten...?
(Lekker douchen, lekker geurtje, jezelf insmeren met heerlijke zachte olie; je favoriete muziek opzetten en dan met een kop thee op de bank puzzelen - en je zelf ook vertellen, dat je dat nu echt eens verdiend hebt om verwend te worden...!!)
angel86 schreef:schaamte is inderdaad heel erg, omdat ik gewoon denk van als andere mensen dit zouden weten, dan zouden ze me wel een ... vinden. Enz.
:knuffel:
Ja, heel naar!
(Het versterkt ook wat je schreef van ik voel me alleen, ik ben niet goed genoeg. Dus dat IS ook, lijktmij, het punt waar je klem komt te zitten, de vicieuze cirkel.)

angel86 schreef:En veel mensen zijn niet te vertrouwen.
Ja, i am sorry - het leven IS geen zet sprookje, dat klopt helaas. :knuffel:
angel86 schreef:Voel me best wel naar, nu ik dit zo heb neergezet.
:knuffel: Maar het is OOK: werken aan jezelf. Dat is goed.
En ja - jezelf uitspreken maakt je - helaas - kwetsbaar.

En het allerleukste zou het zijn, als je deep down het gevoel gaat krijgen: "Ik ben niet perfect - en dat hoeft ook niet. Soms heb ik een eetbui, maar ik ben wel degelijk een goed mens."
(En ook het gevoel, dat je dus als een fatsoenlijk mens behoorlijk behandeld hoort te worden!!)
angel86

Re: eetbuien

Ik voel me vooral alleen als ik gevoel heb dat ik word buitengesloten, mensen me niet mogen, of dat ik ergens in gefaald heb.
En wanneer dat gevoel van niet goed genoeg zijn dus aanwezig is, komt als andere mensen iets wel kunnen. En ik niet, dan baal ik er gewoon enorm van.

En om mezelf te troosten kan ik wel wat leuks op tv kijken ofzo. Maar meestal is het dan al te laat. Dan vind ik mezelf niet eens meer waard om tv te kijken zeg maar. Ik denk dat het gewoon een kwetsbaar punt is. Dat weinig lees niemand eigenlijk van me weet. Dat voelt ook eenzaam.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: eetbuien

Nou, daar zeg je idd ook eens iets pijnlijks: dat er eigenlijk niemand is, die weet waar jij mee worstelt.

Dat IS heel eenzaam!!! :knuffel: :knuffel:

En qua zelfzorg zou het goed zijn om je arsenaal uit te breiden: eerst lekker teevee kijken - en ondertussen voelen, wat je zoal nog meer zou willen aan leuke dingen voor jezelf.

En: zoals dat tegenwoordig heet: wees er pro-actief in! (Dwz.: ga niet re-ageren; als er iets naars gebeurt, ga dan niet wachten op het rotgevoel.) Als er iets naars gebeurt, beloof je jezelf meteen teevee plus een experimentje met 'iets anders'.

En ondertussen ook proberen, of je links of rechts sociale contacten kunt opbouwen. Een nieuwe kennis kun je doorgaans niet al je problemen vertellen, maar een vriendelijk iemand waar je af entoe mee kletst geeft toch net iets meer kleur.
angel12

Re: eetbuien

Ik heb vroeger anorexia en boulimia gehad. Ik had dit omdat ik mijn gevoelens niet kon uiten.
Misschien wil je bv. pijn niet voelen en duw je ze op die manier weg ?
nolife

Re: eetbuien

ja ik heb ook veel eetbuien, het is soort van verslaving , emoties niet onder controle kunnen houden.
ik weet niet hoe ik ermee moet stoppen. ik denk van als ik een eetbui voel opkomen dat ik kauwgum ga eten of iets ga drinken ofzo

Terug naar “Eetproblemen”