IrisTwee

Moeite met kind van je partner

Hallo allemaal,

Mijn partner en ik hebben nu bijna 3 jaar een lat-relatie.Hij heeft een dochter van 8, zij komt om het weekend bij hem.Ik heb een nog thuiswonende studerende zoon van 23 en een uitwonende dochter van 22 jaar. Ik heb voor een lat relatie gekozen omdat mijn zoon nog thuis woont en studeert.Zodra hij klaar is met zijn studie is ons plan om samen te gaan wonen.Mijn probleem is de dochter van mijn vriend. Zij is zeer druk, luistert slecht ,is dominant en sluw. Mijn vriend is gek op zijn dochter, maar is te soft voor haar,en is niet consequent. Dit alles heb ik hem onlangs verteld, er ook bij gezegd dat ik er 100% zeker van ben dat dit gedrag ook bij haar moeder niet getollereerd zou worden. Ik erger me het hele weekend dat zij er is, en ik *vlucht*dan ook zondags zo vroeg mogelijk naar huis.( En oo wat ben ik blij dat ik mijn huisje niet heb opgegeven en snel ben gaan samenwonen!) Mijn vriend is het helemaal met mij eens,en beloofde er wat aan te gaan doen.Het eerstvolgende weekend ging goed en daarna....ging het weer mis. Ja, ik mocht me er ook mee bemoeien.En daar heb ik absoluut geen zin in.Ten eerste ben ik dan de boeman(vrouw) en ten tweede, mijn taak zit er al lang op, ik heb geen zin in het opvoeden van zijn kind.
Dit alles loopt bij mij hoog op. Ik zie tegen die weekenden op, en het ergste is dat ik op zo'n manier ons niet zie samenwonen in de toekomst,en daar baal ik van.
Nu kan ik nog *vluchten*....

Lieve allemaal, wat is jullie mening ?

Iris.
ann61

Lieve Iris,

de situatie waarin je zit is moeilijk. Kinderen worden op steeds jongere leeftijd mondiger en 'volwassener' en als nieuwe partner van de papa heb jij natuurlijk weinig in de pap te brokken en kun je rekenen op veel verzet, zeker als je je gaat bemoeien bij haar opvoeding. Het is wel positief dat je vriend ook ziet dat er een probleem is, dat je met hem erover kunt praten en dat er bereidheid is om er iets aan te doen, ook al lukt dat niet onmiddellijk.

Er is hier een topic over Dr Phil (op Vitaya) - hij lijkt niet zo populair te zijn in Nederland en België maar ik vind dat hij soms goed advies geeft en ik ga hem hier aanhalen. Laat je niet in een positie brengen waar jij je vriend zijn dochter moet opvoeden of moet helpen opvoeden. Het is zijn taak haar te beschermen en haar voor te bereiden op de wereld dwz haar normen en waarden bijbrengen etc. Het is jouw taak, als partner, hem te steunen. Dwz. als ze jullie tegen elkaar probeert uit te spelen, kies je zijn kant, als hij iets verbiedt, kies je zijn kant. Zelf moet je niet proberen een 'nieuwe' of 'tweede' mama te worden, zeker op die leeftijd. Stel samen met je man een plan op: wat kan, wat kan niet. Wat zijn de beloningen voor goed gedrag en de consequenties wanneer ze iets doet dat niet door de beugel kan. Hoe duidelijker jullie zijn in jullie gezamelijke standpunten, hoe meer jullie een front kunnen vormen. Als er nog een redelijk contact is met de mama, kunnen jullie haar eventueel in dat plan betrekken, zodat het kind weet dat de 'regels' overal gelden en ze ook haar ouders niet tegen elkaar kan uitspelen of manipuleren.

En als laatste, probeer ook de situatie door de ogen van het kind te zien. Het zal voor haar misschien ook niet altijd even gemakkelijk zijn om 2 huizen te hebben, de nieuwe relatie van de papa, misschien ook van de mama?, etc.

Ik hoop dat jullie er allemaal samen uit komen en wens je veel sterkte en geluk toe!
Groetjes, Ann
IrisTwee

Lieve Ann,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ja, het is inderdaad moelijk en gelukkig kunnen wij er over praten.
En nee ik ben geen 2e mama voor haar want zij heeft al een mama.
De tip die je gaf over haar moeder, om die er bij te betrekken, daar ga ik wat mee doen.Ik stel voor dat mijn vriend en ik, of ik alleen, met haar gaan praten hierover.

Bedankt nogmaals!

Groetjes,
Iris.
ann61

Veel succes, hou ons op de hoogte, als je dat wil natuurlijk :)
paulienn

Iris Twee,

Het kan nog erger, hij zal er maar twee hebben!

Hier hetzelfde verhaal..

Met 1 uitzondering: zijn kids zijn hartstikke lief!...

3 jaar lat relatie gehad, want ook ik heb een zelfreddende dochter van bijna 15 en na heel wat jaren "gemoederd" te hebben, gaat ze nu heerlijk haar eigen weg.

Schrok me ook een hoedje toen ik mijn vriend leerde kennen. Ik was dus samen met mijn dochter en we konden ons uitstekend vermaken! Lekker op een druilerige dag op de bank een film kijken met een bakkie chips tussen ons in en tja, dan komt daar "de vriend". Hartstikke leuk natuurlijk, maar je schrikt je dood als hij zegt "ik heb twee kindjes van 3 en 6".. Dat is slikken!!

Natuurlijk geLAT dat snap je wel! Ik ging heerlijk met mijn dochter zaterdagsavonds naar hem en doei doei, wij gingen daarna heerlijk naar huis om op zondag fantastisch uit te slapen! dat was een prima oplossing hoor! Zolang je dat nodig hebt, moet je dat ook zeker blijven doen!

Mede door mijn financiele situatie wonen we nu samen. Het gaat hartstikke goed hoor, zijn kids zijn dol op mij en mijn dochter en mijn vriend heeft ze uitstekend in de hand, zijn echt erg lief en gehoorzaam maar ik kan ze op 1 nacht toch 10 jaar ouder wensen hoor!

Nu loop ik weer elke zondagmiddag op de kinderboerderij snap je?
En het kleintje is inmiddels 6 maar zingt het hoogste lied om 7 uur smorgens op de zondag slik... maar gelukkig , na 1 keer zeggen dat dat niet mag, doet hij het ook niet meer en blijft lief in zijn kamer spelen.

Het is geven en nemen, maar in jouw situatie meer nemen dan geven denk ik dan. inderdaad moet je samen met je vriend op 1 lijn gaan hoor!

Ik doe het stiekum niet altijd. mochten ze geen snoepje, dandeed ik zogenaamd heel stiekum een snoepje pakken en maakte er een spelletje van dat papa het niet mocht weten, ze vonden het geweldig, en zo had ik ze zo voor me gewonnen. ik bemoei me verder weinig met de opvoeding, dat laat ik aan mama over.

ik vind wel dat er geen 2x vla gegeten hoeft te worden als ze hun warm eten niet op hebben gegeten, maar voor de rest laat ik het aan papa over. of ze op de computer mogen of zo.

maar je zit er wel de rest van je leven aan vast elke 14 dagen, dus zolang je denkt het nog niet aan te kunnen, zeker blijven LATTEN!!

Ik ga zondags nu met mijn dochter wat leuks doen en hij gaat bijvoorbeeld zwemmen met de kinderen, blijf je eigen dingen doen dat hebben we vanaf het begin gedaan. Misschien kan je vriend op de zondagmiddag een keertje met zijn dochter naar de bioscoop en ga jij lekker wat voor jezelf doen, dan kan je bijtanken!

ben benieuwd hoe het gaat!!

groetjes

Terug naar “Relatieproblemen en seksualiteit”