Lep

Info en vragen over alternatieve geneesmiddelen

Zijn er mensen die ervaring hebben met homeopatische geneesmiddelen?
\Ik heb een angststoornis en daardoor veel spanningen de hele dag. Ik gebruik geen medicijnen. Laatst was ik eens aan het googlen en kwam uit op valeriaan. Dit zou rustgevend zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee? Helpt het? En kan je hier ook gewoon mee functioneren? Of wordt je er bijvoorbeeld erg moe van?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Homeopatische geneesmiddelen

Hoi Lep,
valeriaan is een bekende rustgever. Doet dus niets (maar dan ook niets) tgen de angststoornis zelf (ach, dat doet een middel als prozac ook niet) maar het neemt wel de scherpe kantjes van de angst weg - en dat kan nuttig zijn. Denkbaar word je dan moe, omdat de adrenaline wat zakt (en het voor je lijf gewoon erg vermoeiend is, al die spanning al die tijd). Dat is in dat geval geen bijwerking, maar dat je in de gelegenheid komt, om je lichaam te laten herstellen.

Valeriaan is trouwens wel als homoeopatisch middel verkrijgbaar, maar de rustgevende eigenschappen komen het beste tot hun recht als je het slikt als een kruid - in plaatselijk jargon fytotherapie. Een oeroude behandelwijze die op zich haar sporen heeft verdiend.

Klassieke homeopathie heeft ook charmes. Nodig is een goed gesprek van minstens 1 uur, waarbij jij het gevoel hebt, dat de arts dan wel therapeut jou begrijpt. Daaruit komt dan 1 enkel plantje oid. dat je verdund slikt. (Schoolvoorbeeld: wie niet kan slapen krijgt homeopathisch verdunde...koffie! Of een andere onruststoker.) Heb je zelf geen goed gevoel over de persoon/ het begrip van de homeopaat: pak gewoon je biezen. De grote kunst van homeopathieis het uitzoeken van precies DAT middel, dat op DIT moment werkt voor DEZE persoon.
(In die zin kent de klassieke homeopathie ook geen echte "middellen tegen angststoornissen" - het hangt af van je geschiedenis, wie je bent, wat je wilt, hoe je tegen het leven NU aankijkt, etc. etc. etc.)

Zelf ben ik ooit bij een orthomoelculaire arts over de vloer geweest. Qua methoden werkt deze meneer zeer 'regulier': bloedonderzoek, bloeddruk, urine, wat al niet. (De methode zelf wordt vrolijk in de alternatieve hoek geduwd.)
Hij heeft een aantal tekorten aangetoond, mij een serie middelen geadviseerd en het werkte als een trein. (Okee, het duurde aantal maanden voor ik echt "boven jan" was...)
Rena

Re: Homeopatische geneesmiddelen

Hallo Lep,

In mijn hoofd is het de laatste tijd ook erg onrustig geweest, tot zo erg dat ik er niet meer van sliep. Ik wilde dus iets zodat ik kon slapen, een vriendin vanmij vertelde dat ik dat prima via een gezondheidswinkel kon doen, maar dat ik geen valeriaan moest hebben, voor rust overdag was dat prima, maar het hielp niet met slapen. Dat klinkt dus of het in jou geval wel goed zou zijn, zolang je zelf slaapt, brengt het rust overdag.

succes!
Opa Black

Re: Homeopatische geneesmiddelen

Lep schreef:Zijn er mensen die ervaring hebben met homeopatische geneesmiddelen?
\Ik heb een angststoornis en daardoor veel spanningen de hele dag. Ik gebruik geen medicijnen. Laatst was ik eens aan het googlen en kwam uit op valeriaan. Dit zou rustgevend zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee? Helpt het? En kan je hier ook gewoon mee functioneren? Of wordt je er bijvoorbeeld erg moe van?
Alternatieve geneeswijze is wel toepasbaar afhankelijk wat voor angsten je precies hebt.

Valeriaan kan ook wel....., is een soort rustgever die je angst ook dempt.

Te gebruiken bij

angsten
menstruatieproblemen
slapeloosheid
nervositeit
stress
darmkramp
rusteloosheid
hyperactiviteit

Bijwerkingen en interacties

Valeriaan en alcoholische drank gaat niet samen. Valeriaan zelf heeft geen invloed op het deelnemen aan het verkeer of het omgaan met machines. Het is niet verslavend. Voor zover bekend kan valeriaan ook tijdens de zwangerschap en lactatieperiode genomen worden, maar raadpleeg eerst uw arts.

In de kruidengeneeskunde worden onderstaande middelen gebruikt tegen angsten.

Citroen melisse, Ginkgo Biloba, Haverstro, Hop, Oranjebloesem, Passiebloem, Scullcap, Sint Janskruid, Steranijs, Valeriaan.

In de Homeorathie de volgende goede middelen;

De monnikskap (Aconitum) werkt bij paniekaanvallen en hyperventilatie; de patiënt is letterlijk doodsbenauwd en heeft het gevoel dat zijn laatste uur is geslagen.
- Fosfor past het best bij extraverte, gevoelige en meelevende mensen die snel bang zijn (voor ziektes, donker, onweer, alleen zijn etc.) maar ook gemakkelijk weer gerustgesteld kunnen worden.
- Gelsemium (gele jasmijnwinde) en Anacardium (familie van de cashewnootboom) worden gebruikt bij examenvrees, plankenkoorts en andere vormen van faalangst.
- Zilvernitraat (Argentum nitricum) is van grote waarde bij mensen die het alleen bij het idee aan een vliegtuig, tunnel of lift al angstig benauwd krijgen.

Homeopathie is in dagelijks gebruik iets makkelijker dan kruidengeneeskunde.

Aconitum heeft (afhankelijk van de situatie) meestal mijn voorkeur i.v.m. een potentie die eenmaal per week kan worden ingenomen.

Nogmaals..... gebruik is afhankelijk van je situatie en geheel persoonsgebonden.
En er zijn wel voorwaarden aan verbonden.....

Lang verhaal kort gebracht. :)

Als je iets wilt weten stuur mij dan maar een pb-tje.
Alternatieve geneeskunde, daar ben ik wel in thuis.

Groet opa
Elisa41

Antroposofische medicatie

Hallo allemaal,

Ik ben een tijd geleden actief geweest op dit forum; kom nu van het Pandora forum, maar dat lijkt steeds meer een spelletjes forum te worden en er wordt niet veel gereageerd.

Mijn vraag gaat over antroposofische medicatie.

Naast mijn lichaamsgerichte therapie (in het alternatieve circuit) ben ik bij een antroposofisch fysiotherapeute voor ritmische massage. Nu heb ik het advies gekregen om contact op te nemen met een antroposofisch arts voor antroposofische medicatie (naast mijn reguliere medicatie).

Ik heb mijn twijfels hierover, heb al zóveel geprobeerd op het gebied van therapieën en middelen die zouden kunnen helpen en het helpt allemaal niet of mondjesmaat; het kost me alleen maar veel geld en levert steeds teleurstellingen op, dat wil ik niet meer. De fysiotherapeute zegt dan: ja, maar je hebt nog nauwelijks iets in de richting van de antroposofie geprobeerd. Dat klopt, maar ik voel gewoon weerstand, ik heb niet zoveel met die richting, die massage vind ik oké, maar meer wil ik niet. En iedereen is natuurlijk enthousiast over zijn of haar richting en zegt dat je daar nog verder in kunt gaan.

Aan de andere kant vraag ik me af als ik niet 'alles' probeerd heb, in dit geval dus die antroposofische medicatie, dat dan wil zeggen dat ik er niet alles voor over heb om 'beter te worden'?

Of mag je op een gegeven moment, als je ergens niet achter staat, weerstand voelt, zo moe bent van alles wat je geprobeerd hebt, maar wat niet of nauwelijks aan sloeg zeggen: het is genoeg geweest, ik ga door op de ingeslagen weg en probeer zo goed mogelijk, samen met mijn lichaamsgericht psychotherapeute, om te leren gaan met mijn beperkingen en probeer te accepteren hoe ik ben en wat er is? Ik heb het gevoel dat dat niet mag, vooral dat IK dat niet mag, dat ik dan niet genoeg mijn best doe, dat ik dan niet genoeg wil. Maar ik kan echt niet meer.

Ik besprak dit gisteren met de antroposofisch therapeute van wie ik de massage krijg (daar wil ik ook mee doorgaan, omdat het me goed doet). Zij zei wel dat ze het begreep, maar ik voelde het niet. Ze zei dat die medicatie ook haar behandeling zou ondersteunen, dat die medicatie iets in werking zou kunnen zetten wat ik op eigen kracht niet voor elkaar krijg. Geen spectaculaire veranderingen, maar net wat extra's. Ik geloof er niet zo in, voel vooral weerstand.

Graag hoor ik wat anderen hiervan vinden en of er mensen zijn die baat hebben bij deze medicatie.

Groetjes, Elisa
Mickey~

Re: Antroposofische medicatie

Ik weet niet precies hoe het gesprek tussen jou en die fysiotherapeute verlopen is, maar ik zou het er zelf niet op hebben om allerlei medicatie te gaan proberen waarvan de werking nooit bewezen is.
Er lopen veel beunhazen in het alternatieve circuit rond en er gebeuren soms schandalige dingen, die ook regelmatig in tv-programma's met verborgen camera's te zien zijn.

ik zou mij in ieder geval sowieso niet aan laten praten dat je zogenaamd niet alles geprobeerd hebt.
Je hoeft ook niet alles te proberen, zeker niet in de alternatieve circuits. Ik snap wel dat mensen dat uit wanhoop proberen als niets anders lijkt te werken, maar de meeste verhalen wijzen er toch op dat het hen uiteindelijk weinig tot niets oplevert.

ik zou er zelf zeer sceptisch tegenover staan. maar zoals ik al zei, ik ben er niet bij geweest. En daarnaast, ieder mens is hier natuurlijk anders in.
Manon7

Re: Info en vragen over alternatieve geneesmiddelen

Ik ben onlangs afgevallen met het mediterraan dieet. Dit heeft mij echt geholpen

groetjes Manon
Laatst gewijzigd door momo op 08 dec 2012 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: reclame verwijderd

Terug naar “[ARCHIEF]”