Gebruikersavatar
Michelle0023
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2021 13:54

Ik krijg mijn leven niet op de rit

Ik ben nu 30 en mijn leven bestaat simpelweg uit nadenken, vooruitdenken, overdenken, analyseren, angst, paniek, nog meer denken en vooral niets doen. Ik heb zoveel ideeen, zoveel dingen die ik me voorneem, maar doe er niets mee. Ergens ben ik bang dat ik de verkeerde keuze maak of ergens geld insteek en weer niet afmaak. Ik vertrouw mezelf niet.

Ik doe dus niets. waarom niet? Ik weet niet wie ik ben, waar ik voor sta, wat ik wil, waar ik vandaan kom. Ik heb het gevoel dat ik geen houvast heb, ik voel me niet geborgen, het lijkt alsof ik geen basis heb. Ik ben in de war, voel me niet geliefd, en ben vooral altijd op zoek naar dingen die me beter laten voelen. Ik doe veel aan zelfhulp maar niets lijkt te helpen.

Het gekke is, van de buiten kant lijkt het heel goed te gaan. Ik heb een relatie, een vaste baan, ik verzorg mezelf goed, lijk superpositief, lach altijd., ben intelligent. Maar van binnen dus altijd op zoek en bang voor de wereld. Ik ben heel hard op zoek naar iets maar ik weet niet wat.

Achtergrond info: mijn moeder was de laatste jaren van haar leven alcoholist en ik vond haar toen ze overleden was toen ik 13 jaar was. Bij mijn vader heb ik nooit mezelf kunnen zijn dus heb emotioneel niet gekregen wat ik nodig had. Wellicht dat het zaadje in die tijd is geplant.

Ik weet niet hoe ik mijn leven invulling kan geven en ik ben mijn hele leven al 1 grote chaoot. Ik zou graag horen waar het vandaag komt en hoe ik mijn mindset kan veranderen, ik wil mezelf zo graag snappen. Ik ben bang dat, aangezien ik hier al vanaf mijn 18e onder lijd, dit nooit meer overgaat.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ik krijg mijn leven niet op de rit

Welkom Michelle,
Achtergrond info: mijn moeder was de laatste jaren van haar leven alcoholist en ik vond haar toen ze overleden was toen ik 13 jaar was. Bij mijn vader heb ik nooit mezelf kunnen zijn dus heb emotioneel niet gekregen wat ik nodig had. Wellicht dat het zaadje in die tijd is geplant.

Ik weet niet hoe ik mijn leven invulling kan geven en ik ben mijn hele leven al 1 grote chaoot. Ik zou graag horen waar het vandaag komt en hoe ik mijn mindset kan veranderen, ik wil mezelf zo graag snappen. Ik ben bang dat, aangezien ik hier al vanaf mijn 18e onder lijd, dit nooit meer overgaat.
Het komt veel vaker voor dat als mensen al ergens lang inzitten, ze denken dat het nooit meer overgaat. Dat is op dat moment een vrij normale reactie. Maar er zijn gelukkig genoeg verhalen waarbij het uiteindelijk beter gaat. Jij bent vooral bezig met zelfhulpboeken. Dat is prima en al een mooie stap. Als je meer nodig hebt is het misschien een goed idee om met de huisarts over je situatie te praten. Wellicht kan de huisarts iets met je verhaal en kan hij of zij samen met jou mogelijke stappen zetten die nodig zijn of die jij ook graag wilt.

Eigenlijk maak je voor jezelf al veel duidelijk. Je schrijft dat het mogelijk is dat het zaadje in je puberteit al is gepland. En dat zou heel goed kunnen. Moeder was alcoholiste, vader had je een mindere band mee zo lijkt het en je hebt je moeder op heel jonge, cruciale leeftijd dood gevonden. Dat zijn situaties die ervoor zorgen dat het leven anders voor je loopt dan dat je vooraf had gehoopt. Dat kan dus inderdaad ook angsten, onzekerheid, en piekeren met zich mee brengen. Het kan ervoor zorgen dat je je somber en/of depressief voelt. Ook als je altijd positief lijkt en lacht. In een ander topic kwam het toevallig deze dagen ter sprake, dat je depressief kunt zijn als je vrolijk bent/lijkt. Dat niet iedereen die hulp nodig heeft veel in de put zit. Dat kan allemaal samen gaan en regelmatig een combinatie.

Verder schrijf je dat je een vaste baan hebt en ook een relatie. Toch ook dat je je eigenlijk niet geborgen voelt. Dat is ingewikkeld. Maar ik hoop dat je je antwoorden kan vinden die je zoekt, waarbij je mogelijk ook dingen kan aanpassen of veranderen en waarmee je geluk kan terugvinden. Dat gaat niet zomaar en heeft (veel) tijd nodig. Maar je bent in ieder geval bereid om naar je omgeving en jezelf te kijken. Daarin ben je ook eerlijk. Het is goed dat je dit doet en het met jezelf aan durft te gaan.

Ik hoop dat dit forum je eventueel verder brengt, dat je hier leuke contacten kan hebben, mogelijk inzicht kan krijgen en dat je het gevoel hebt hier welkom te zijn. En mocht je dat leuk vinden naast over jezelf schrijven, dan kan je ook in andere topics bijdragen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
YvonneB
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 nov 2021 15:33

Re: Ik krijg mijn leven niet op de rit

Je verhaal is heel herkenbaar, Michelle.
De worsteling van binnen en de "schone schijn"naar de buitenkant.
Alleen ben ik al wat ouder en krijg nu pas de goede hulp hierbij.
Mijn advies: wacht niet te lang maar zet alvast een stap(je)(huisarts). De kans dat je hier niet alleen uitkomt is groot. Ook ik ben een intelligent mens en heb heel veel gelezen maar ben er niet uitgekomen. Echt, als ik dit eerder had geweten , had ik eerder de stap gezet naar hulpverlening en was mijn leven nu al zoveel fijner geweest.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”