Gebruikersavatar
Anoniempje145
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2017 20:00

Tegenstrijdige gevoelens kinderwens

;) ;)
Laatste maanden verlangen wij als koppel enorm naar een kindje (ik ben nog niet zwanger hoor).
Ik ben iemand die over alles heel lang nadenkt, zo ook over het krijgen van een kindje.

Ik ben enorm bang dat het egoïstisch van mezelf is om een kindje te willen. Hier heb ik een aantal redenen voor:

We hebben een jaar geleden samen een redelijk nieuw appartementje gekocht. We wouden eigenlijk een (redelijk nieuw) huis met een tuin, maar omwille van de hoge vastgoedprijzen was dit onbetaalbaar. Een appartement was wel betaalbaar, maar niet helemaal ons ding. Dan maar een soort middenweg; we kochten een gelijkvloers appartementje van +-90m2 met een terras van +-13m2. We hebben twee kleine slaapkamers, en eerder grote badkamer met twee lavabo's. Beiden werken we wel voltijds en betalen een lening af van +- 1000€/maand over 20 jaar, dat was echt ons limiet.

Nu een aantal familieleden zeiden al tegen me dat ons appartementje te klein is om ook nog een kindje te hebben. Ook zie ik in mijn omgeving vooral dat mensen met een (groot) huis en tuin kinderen krijgen. Ik ben heel bang dat ik mijn kindje tekort ga doen omdat wij niet een huis met een tuin hebben, het gaat maar een kleine slaapkamer hebben, gaat buiten niet echt kunnen spelen in een tuin... Ik ben zo bang dat ik mijn kind op materieel vlak niet gelukkig ga kunnen maken. Terwijl we wel een hele grote kinderwens hebben. Het voelt zo egoïstisch aan... Aan iemand die ik dit al eens verteld heb, zegt; dan moet je geen kind krijgen. Maar zo makkelijk is dat niet...

Nog een probleem, in de familie komen depressies vaak voor. Ik heb er ook last van en neem al sinds mijn 18de antidepressiva. Afbouw of stoppen resulteert in een (nieuwe) depressie, ik kan er gewoon niet zonder. Ik ben bang dat mijn kindje het gaat overerven van mij en ik zou het vreselijk vinden moest mijn kindje zo lijden, als ik gedaan heb of soms nog doe...

En toch die sterke kinderwens...

Misschien denken sommigen; waar zit zij zich zorgen over te maken? Maar ik ben echt een piekeraar, en wou mijn hart even luchten... Alle reacties zijn welkom.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Tegenstrijdige gevoelens kinderwens

Anoniempje145 schreef: 08 jul 2017 20:20 Nog een probleem, in de familie komen depressies vaak voor. Ik heb er ook last van en neem al sinds mijn 18de antidepressiva. Afbouw of stoppen resulteert in een (nieuwe) depressie, ik kan er gewoon niet zonder. Ik ben bang dat mijn kindje het gaat overerven van mij en ik zou het vreselijk vinden moest mijn kindje zo lijden, als ik gedaan heb of soms nog doe...
Als je bij Google de zoekopdracht 'antidepressiva en zwangerschap' uitvoert, blijkt dat het er in de meeste gevallen geen ongunstig advies gegeven wordt om deze medicijnen tijdens de zwangerschap te slikken. In zoverre zou het geen beletsel hoeven vormen om zwanger te worden.
* Liebe Macht Frei *
Jane-doe
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 apr 2017 18:03

Re: Tegenstrijdige gevoelens kinderwens

Hoi :),

Ook al is het idd deels ergens wel erfelijk, je weet niet hoe het toekomst van je kind eruit gaat zien. Misschien is hij/zij later gelukkig met het leven en is 'er niks aan de hand'.
Mijn moeder's kant kampte iedereen met depressies, ik ook. Maar mijn oudere zus heeft nooit ergens last van gehad. Die is de positieve zelve zeg maar... het hoeft dus niks te zeggen.
Als het niet gaat zoals je zou willen, herinner jezelf er dan aan dat alles stroomt en niets blijft. In welke situatie je ook zit, het is tijdelijk. Ook dit zal weer veranderen. Het leven is soms imperfect.
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: Tegenstrijdige gevoelens kinderwens

qua tuin is maar hoe je het bekijkt.

ik ken kinderen die opgroeien in een huis met tuin en hele dagen voor de tv/pc hangen en echt nooit buiten te zien zijn,en ik ken kinderen die opgroeien in een appartement en dagelijks in de nabijgelegen speeltuin/park aan het spelen zijn.
een kind heeft geen grote slaapkamer,veel plaats,.... nodig om gelukkig te zijn.
een kind heeft liefde,stabiliteit en zorgzaamheid nodig om gelukkig te zijn.
dat staat los van waar of hoe je woont.

qua depressie.

persoonlijk denk ik dat het milieu waar je in opgroeit,vaak veel meer doet dan wat je letterlijk overerft met je genen.

als je ouders constant praten en spreken in negatieve zin,dan neem je dat over.
als je ouders constant positief in het leven staan,ga je dat ook overnemen.

daar kan je als ouder heel veel in sturen.
je bewust zijn van hoe je daarmee omgaat.

want tuurlijk komt het vaak voor dat kinderen van depressieve ouder(s),later ook depressief worden,maar ze zijn dan wel opgegroeid in een omgeving waar steeds depressief gedaan werd.
als diezelfde kinderen in een positieve omgeving groot waren geworden,veel kans dat een deel van hen nooit depressief geworden was en een andere kijk op het leven had.....

bekijk het zo eens.

succes alvast!

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”