Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Hoe kan ik positief in het leven staan? Tips van Memo.

- Geniet van het moment. Je kunt het verleden niet veranderen. Beleef het nu. (En dat kan al via een uurtje in een bos zitten. Wandelen, hinkelen, achteruit lopen, skaten, steppen, wat je maar wilt.) Probeer elke minuut goed in je op te nemen. Door te kijken naar wat er nu is. Door om je heen te kijken en te beleven. Je bent op dat moment bezig in het nu. De focus op het nu.

- Laat de gedachten die je hebt er zijn als ze er zijn. (Het kan helpen, juist door ze te laten voor wat zijn en te accepteren dat ze er zijn, dat ze ook snel weer verdwijnen. Onderdrukken heeft niet altijd een goed effect.) Laat ze er zijn en doe als ze er zijn ondertussen een bezigheid die je ontspant. (Positieve bezigheid!!) "Oke, de gedachten zijn er weer, maar raken mij niet zodanig dat ik van de leg raak." "Nu ga ik verder in positiviteit."

- Probeer eens door je ogen te sluiten en een juiste ademhaling aan te nemen naar de plek tussen je wenkbrauwen boven je neus te gaan. Leg daar, terwijl je ogen dicht zijn, je wijsvinger op en concentreer je op dat punt. Houd je wijsvinger op dat punt terwijl de ogen dicht zijn. Open na ongeveer 30 seconde tot een minuut je ogen. Ga dan eens na hoe je je voelt en of het zo is dat je rustiger bent. (Als je dit vaker doet, lukt het je misschien ook op drukke plekken en/of zonder wijsvinger.)

- Controleer regelmatig je ademhaling. Een kalme rustige ademhaling kan helpen bij ontspanning. (Diep in door je neus, uit door de mond.)
Doe dit zo nodig een aantal keren achter elkaar. Als je het prettig vind, sluit dan de ogen erbij.

- Maak een plan. Een plan voor leuke uitjes. Wat vind jij nou leuk om te doen en als je er de behoefte aan hebt, met wie? Waar heb je zin in en waar kan ik plezier vandaan halen?
Schrijf de ideeën op. Bespreek het desnoods met bekenden. Grijp bepaalde momenten aan om een leuk uitje die je zelf hebt bedacht te ondernemen.
Zo heb je en een leuke dag en je hebt ook nog eens een eigen inbreng omdat je zelf erover nagedacht hebt.

- Als het lukt, zorg dan voor een dagplan. Houd daarbij wat vaste en regelmatige tijden aan. Bijvoorbeeld tussen die en die tijd opstaan. Tussen die en die tijd een maaltijd nemen. Tussen die en die tijd wandelen met de hond. Tussen die en die tijd heb ik geheel de tijd aan mijzelf.

- Als het je wat lijkt kan je eens proberen om aan meditatie, mindfullness, yoga, of een andere ontspanningsmethode. (Voor zover het je lukt!!)

- Een "kijk op je dip lijst". Beschrijf de gedachten die jij hebt over je dip en waarvan jij denkt dat het vandaan komt.
Laat het dan een weekje rusten en pak dan opnieuw de tekst erbij. Ga dan eens na wat er veranderd is en wat je in de tussentijd hebt gedaan om te veranderen. Wat hielp en wat niet?
Laat het opnieuw een week rusten. Haal dan opnieuw de teksten er beide bij. Omschrijf opnieuw wat er is veranderd en wat niet. Wat heb je gedaan om het te veranderen?
Probeer dit zo'n acht keer vol te houden. Aan het einde heb je dus dan een eigen beschrijving van wat er zoal gaande is en waar je mee bezig bent.
Ga eens na wat je voelt na die weken. Geeft het enige opluchting? Heeft het misschien inzichten gegeven? Misschien zijn er doelen naar boven gekomen? Noteer het allemaal.
Ga eens na wat deze analyse voor jezelf heeft veranderd. Hoe sta je er nu in? Heeft het geholpen?

- Regelmatig gezonde voeding. Regelmatig fruit. Een regelmatig eetpatroon. (Vooral voldoende nemen!) Zorgen dat je zonder knorrende maag naar bed gaat. (Het kan je wakker houden, wat opnieuw piekeren kan veroorzaken.)

- Laat regelmatig de zon toe. Zon zorgt voor bepaalde vitaminen. Het maakt geluk wakker.

- Probeer je niet alleen maar op te sluiten. Depressieve gevoelens kunnen er juist voor zorgen dat je je wilt afsluiten voor alles en iedereen. Zoek desnoods een plek op met onbekenden en probeer een gesprek aan te gaan of regelmatig te groeten. Ga eropuit en ontdek nieuwe inzichten (misschien door anderen.) Maak regelmatig praatjes. (Dat kan ook met bekenden.) Ook als je niet veel zin hebt. Juist door iets wel te doen kan gevoel soms iets verlichten.

- Waardeer wat je hebt. Bekijk niet telkens wat je mist. Je kan je meer optrekken aan wat je hebt dan aan wat je helemaal niet hebt.

- Houd je eens bezig met creatieve activiteiten. Schilderen, tekenen, boetseren, houtsnijwerk, kettingen maken, haken, breien, beelden maken, fotografie, kaartjes maken (en ga zo maar door.) Creativiteit maakt levenslust in je los en zorgt vaak voor een blijer, gelukkiger gevoel. Je kan gedachten verzetten.

- Waardeer (meer) de natuur. Door je bezig te houden met natuur, kan je rust in jezelf vinden. Natuur is naast dat het woest kan zijn, ook heel rustig en kalmerend.

- Als je ontspant, ontspan dan zonder dat je verder nog iets hoeft. "Wat is, is dit moment". Neem bij dat moment een kop thee, een kop koffie, de krant, een magazine, een weekblad, of werkelijk helemaal niets.

- Stil staan bij het nu. Ga ergens op een comfortabele manier zitten of liggen. (Desnoods op een rustige, kalme, stille plek.) "Je hoeft niets, je bent er nu alleen maar zonder verplichtingen." "Ik mag genieten van dit moment zonder iets te doen." (Als het helpt, kan je dit best in je hoofd een tijdje herhalen.)

- Complimenten geven. Ook aan jezelf. Je hebt iets gedaan wat je moeilijk vond, vervelend of lastig. Complimenteer jezelf dat je het toch hebt gedaan. "Dat heb ik toch maar volbracht, dat is knap en goed." Complimenteren kan ook voor de spiegel. "Goedemorgen, middag, avond: het gaat een leuke dag worden, vast en zeker, ik heb er zin in en ik mag genieten vandaag, dat heb je verdiend". "De ochtend is goed verlopen, het was ontspannen, leuk, gezellig, inspirerend, met veel activiteiten en het heeft mij goed gedaan." (ook als het klusjes zijn.) "Het is nu avond en het was een waardevolle, leuke dag!" (En jij...hebt daar aan bijgedragen.)

- Complimenten van anderen leren ontvangen, aannemen, incasseren. (En ze zonodig ook bedanken voor het compliment.)

- Complimenten geven aan anderen. (Dat kan ook jezelf een fijn, prettig gevoel geven!)

- Jezelf de tijd gunnen. Niet overhaasten. Geef zelf ook aan waarom. "Ik ga daar toch nog even over nadenken, want...." "Ik ga dat nog niet doen omdat...." "Daar begin ik straks aan want...." "Dat ga ik nog doen het moet alleen even wachten omdat...."
Gun jezelf tijd maar niet teveel tijd. Te is nooit goed. Behalve het woord tevreden. Tevredenheid is heel belangrijk!
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe kan ik positief in het leven staan? Tips van Memo.

Nuttig [045] [045] [045]
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe kan ik positief in het leven staan? Tips van Memo.

koen0069 schreef:Nuttig [045] [045] [045]
Daar ben ik blij om. Dank je wel Koen. :-)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe kan ik positief in het leven staan? Tips van Memo.

Vraagje Memories:
- Probeer eens door je ogen te sluiten en een juiste ademhaling aan te nemen naar de plek tussen je wenkbrauwen boven je neus te gaan. Leg daar, terwijl je ogen dicht zijn, je wijsvinger op en concentreer je op dat punt. Houd je wijsvinger op dat punt terwijl de ogen dicht zijn. Open na ongeveer 30 seconde tot een minuut je ogen. Ga dan eens na hoe je je voelt en of het zo is dat je rustiger bent. (Als je dit vaker doet, lukt het je misschien ook op drukke plekken en/of zonder wijsvinger.)
Ik pas deze af en toe wel eens toe. Maar het enige wat ik voel is mijn voorhoofd. En het vel wat ik aanraak is strak, het voelt als een bobbel. Dat lijkt mij niet goed he? Zou het echt zo simpel zijn als vaker proberen? 006
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe kan ik positief in het leven staan? Tips van Memo.

koen0069 schreef:Vraagje Memories:
- Probeer eens door je ogen te sluiten en een juiste ademhaling aan te nemen naar de plek tussen je wenkbrauwen boven je neus te gaan. Leg daar, terwijl je ogen dicht zijn, je wijsvinger op en concentreer je op dat punt. Houd je wijsvinger op dat punt terwijl de ogen dicht zijn. Open na ongeveer 30 seconde tot een minuut je ogen. Ga dan eens na hoe je je voelt en of het zo is dat je rustiger bent. (Als je dit vaker doet, lukt het je misschien ook op drukke plekken en/of zonder wijsvinger.)
Ik pas deze af en toe wel eens toe. Maar het enige wat ik voel is mijn voorhoofd. En het vel wat ik aanraak is strak, het voelt als een bobbel. Dat lijkt mij niet goed he? Zou het echt zo simpel zijn als vaker proberen? 006
Voor mij werkt het. Lichtjes aanraken. Niet gezegd dat het ook voor iedereen allemaal werkt.
(Strakheid van spieren, huid, enzovoort, zijn vaak spanningen.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Hoe kan ik positief in het leven staan? Tips van Memo.

koen0069 schreef:Vraagje Memories:
- Probeer eens door je ogen te sluiten en een juiste ademhaling aan te nemen naar de plek tussen je wenkbrauwen boven je neus te gaan. Leg daar, terwijl je ogen dicht zijn, je wijsvinger op en concentreer je op dat punt. Houd je wijsvinger op dat punt terwijl de ogen dicht zijn. Open na ongeveer 30 seconde tot een minuut je ogen. Ga dan eens na hoe je je voelt en of het zo is dat je rustiger bent. (Als je dit vaker doet, lukt het je misschien ook op drukke plekken en/of zonder wijsvinger.)
Ik pas deze af en toe wel eens toe. Maar het enige wat ik voel is mijn voorhoofd. En het vel wat ik aanraak is strak, het voelt als een bobbel. Dat lijkt mij niet goed he? Zou het echt zo simpel zijn als vaker proberen? 006
weet je zeker dat je niet op je hoofd staat?

Probeer het anders een een 50 cm south, wedden dat het ontspant

001_tongue
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe kan ik positief in het leven staan? Tips van Memo.

momo schreef:
koen0069 schreef:Vraagje Memories:
- Probeer eens door je ogen te sluiten en een juiste ademhaling aan te nemen naar de plek tussen je wenkbrauwen boven je neus te gaan. Leg daar, terwijl je ogen dicht zijn, je wijsvinger op en concentreer je op dat punt. Houd je wijsvinger op dat punt terwijl de ogen dicht zijn. Open na ongeveer 30 seconde tot een minuut je ogen. Ga dan eens na hoe je je voelt en of het zo is dat je rustiger bent. (Als je dit vaker doet, lukt het je misschien ook op drukke plekken en/of zonder wijsvinger.)
Ik pas deze af en toe wel eens toe. Maar het enige wat ik voel is mijn voorhoofd. En het vel wat ik aanraak is strak, het voelt als een bobbel. Dat lijkt mij niet goed he? Zou het echt zo simpel zijn als vaker proberen? 006
weet je zeker dat je niet op je hoofd staat?

Probeer het anders een een 50 cm south, wedden dat het ontspant

001_tongue
Mij niet snappen. Een mislukte poging tot humor...
Staan twee borden soep tegen over elkaar zegt de ene tegen de andere: maggie?
Humor van de een na bovenste plank...
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe kan ik positief in het leven staan? Tips van Memo.

- Brand eens een wierookstokje of een (geur)kaarsje. Er zijn veel geuren die kunnen passen bij het moment. Kies voor jezelf een geur waar je op dat moment naar verlangt.

- Onderneem een bad of douche ritueel. Naast douchen of badderen je later ook heerlijk insmeren, desnoods met een muziekje op de achtergrond of in stilte.
Vergeet daarbij niet je voeten in te smeren. Er zijn ook producten voor het najaar of de winter verkrijgbaar. Je kan er ook voor kiezen om naast je voeten ook de handen regelmatig in te smeren. Als je ervoor kiest in bad te gaan, kan je in het water geurende producten gebruiken. Badparels, badschuim, badolie. (En een lekkere neksteun kan je nog meer helpen ontspannen.) En alles wat jij bij een ritueel vind passen en wat je helpt ontspannen, kan je erbij doen.

- Neem eens de tijd om alleen maar op je rug te liggen op je bed. Sluit je ogen. Leg de handen rustig naast het lichaam. Blijf zo een tijdje liggen. Open daarna je ogen en sta rustig op.

- Probeer regelmatig iets nieuws uit. Een lekkernij, een vernieuwend uitje, een geur die je zelf nog niet in huis hebt gehaald, boeken met nieuwe onderwerpen of onderwerpen die je zelf niet zo gauw zou kiezen en dergelijke.

- Plan vooruit. Als er een periode aankomt waarvan je weet dat het veel drukte en stress kan opleveren, kijk eens of je er al een begin mee kan maken, zodat je voor die tijd klaar of bijna klaar bent.

- Als het koud weer is, of weer waarvan jij vind dat het onaangenaam is, "maak een plekje voor jezelf" en gebruik daarbij zonodig een warme deken, een warme kruik, voldoende kussens en alles wat jij prettig vind en waardoor jij je fijn voelt op dat moment.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Positieve verhalen en tips”