Gebruikersavatar
Ellen59
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2021 15:36

Schoondochter bipolair ?

Ik heb dit ook al geplaatst bij voorstellen. Doe het hier ook weet eigenlijk niet waar ik het moet plaatsen. Maar ik zit met mijn handen in het haar en zie mijn zoons gezin kapot gaan.

Het is een lang verhaal, mijn schoondochter heeft een diagnose bipolaire stoornis.

Mijn zoon en schoondochter zijn al 16 jaar bij elkaar en 4 jaar getrouwd. Ze hebben 2 kinderen van 7 en 3. Na de bevalling van het laatste kindje is mijn schoondochter erg depressief geworden. En daarna kwam ze in een manie en hypo manie terecht.
Nu 3 jaar verder gaat het nog steeds niet beter. Ze loopt voor de 2de keer bij ggz, maar zelf zegt dat er niets met haar aan de hand is. Haar ouders willen ook niet zien dat ze wat heeft omdat dat niet past in hun levensstijl en denkwijze, en kijk uit wat andere wel niet zouden kunnen denken. Zowel mijn schoondochter als haar ouders zeggen dat het een relatie probleem is. De moeder van mijn schoondochter gaat ook mee naar alle gesprekken.

Ggz heeft wel een diagnose gesteld dat ze bipolair is, er is ook al 2 keer in de laatse jaar een crisisdienst bij gekomen. Omdat ze zelf niet opgenomen wil worden, word ze niet opgenomen. De laatste keer kreeg ze een keuze: of opnemen of bij haar ouders met dagelijks IHT team. Haar ouders wilden niet dat ze werd opgenomen, dus ging ze met haar ouders mee.
Maar haar ouders zeggen dat er niet met haar aan de hand is, laten haar gewoon gaan. IHT team komt om de dag 1 half uur en als mijn schoondochter dan rustig is, is het goed.

Ze zeggen dat ze een relatie probleem heeft en dat alles de schuld van mijn zoon is, terwijl zij om 2 uur in de nacht uit huis rent en om 3 uur mijn zoon belt dat ze ergens staat zonder benzine.. mijn zoon 2 kinderen in de nacht mee moet nemen om haar te zoeken en zo zijn er nog meer. Ook steeds zomaar weg rennen bij de kinderen, waardoor de kinderen in paniek achter blijven. En heel veel schulden maken nu ongeveer ca 30000 euro.

Maar mijn zoon is nu schuldig, hij is al minder gaan werken om haar te ontlasten. Hij werkt van 5 uur ochtend tot 2 uur, haalt de kinderen op van school, kookt, doet huishouding om haar te ontlasten.

Ze wil niet aan de medicijnen, met haar is niets aan de hand en het is een relatie probleem. Schoonouders willen niet met mijn zoon praten, ze zouden terug koppeling geven van IHT team, maar dat doen ze niet. Ggz en IHT team willen niet met mij zoon praten omdat hij is niet hun patiënt.

Mijn zoon weet het niet meer en ik ook sta met mij handen in het haar, ik zie een gezin kapot gaan, maar lijkt dat niemand wat wil doen. Mijn zoon heeft de afgelopen 4 weken vrij genomen van het werk en de zorg voor de kinderen op zich genomen. Hij moet nu weer werken, want meer vrij kan hij niet krijgen.

Mijn zoon kan door emoties best boos overkomen, maar dat is ook onmacht, ook hebben ze al eens een mediator gehad bij ggz, maar dat is gestopt omdat mijn schoondochter niet wil meewerken en praten..

Wat kunnen we doen, je staat zo machteloos en ik krijg soms het idee dat alle instanties haar geloven en niet mijn zoon.

Hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd.
Groetjes, Ellen
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Schoondochter bipolair ?

Het is inderdaad een moeilijke situatie, het komt er eigenlijk op neer dat jullie moeten afwachten tot het nog verder uit de hand loopt. Gedwongen opname met een rechterlijke machtiging (RM) is in dat geval mogelijk. Je zou dan moeten aantonen dat iemand een gevaar voor zichzelf en de omgeving is. Gedwongen opname met een rechterlijke machtiging (RM) is in dat geval mogelijk.

Op deze pagina kun je lezen hoe die procedure precies in zijn werk gaat: en wie de procedure kan aanvragen. In dit geval zou de echtgeoot de aanvraag kunnen doen.

https://www.umcg.nl/NL/Zorg/Volwassenen ... fault.aspx
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Ellen59
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2021 15:36

Re: Schoondochter bipolair ?

Dank je wel

Terug naar “Overige problemen en vragen”