Gebruikersavatar
Sjwens
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2021 18:14

Betrouwbare IQ-test

Hey

Ik vraag me af welke online IQ-test het meest betrouwbaar/accuraat is om je intelligentie te meten. Ik heb er al veel voorbij zien komen maar de meeste ogen vrij onprofessioneel en niet betrouwbaar. De resultaten van de verschillende testen die ik kreeg varieerden van 125 tot 140. Laatst nam ik een test af op Mensa Norway https://test.mensa.no met als resultaat 133. Kan iemand zeggen hoe betrouwbaar dit is? Of kunnen jullie me doorverwijzen naar een betrouwbare IQ-test. Ik begrijp dat een IQ-test bij een psycholoog een betere manier is om je IQ te meten maar ik doe dit louter uit interesse. Ik heb er dan ook niet echt geld voor over.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Betrouwbare IQ-test

Beste Sjwens,

Ik kan dit niet aangeven.

Waar ik wel op wil inzoomen is:
- Waarom vind je het nodig om een betrouwbare IQ-test te hebben?
- Wat wil je er mee gaan doen?

Ik zou verwachten dat als je er één invult en je het antwoord ziet dat je dan genoeg zou moeten weten en tevreden zou moeten zijn. Maar blijkbaar is het niet zo. Ik vind het knap dat je verschillende IQ-testen heb ingevuld. Ieder zo zijn eigen hobby. Ik drink liever grapefruitsap ;)
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Betrouwbare IQ-test

FlowerPower2020 schreef: 05 feb 2021 16:42 Ik zou verwachten dat als je er één invult en je het antwoord ziet dat je dan genoeg zou moeten weten en tevreden zou moeten zijn.
Dat lijkt mij dus ook. Als je bij iedere test gemiddeld 125 tot 140 scoort, mag je eigenlijk niet eens ontevreden zijn. Je scoort dan namelijk hoger dan 98% van de mensheid. Wil je zo graag bij de Mensa club, dat leuke clubje van hoogbegaafde mensen horen? Als je dat zo leuk lijkt, ga gerust je gang. Je moet dan overigens minimaal 130 scoren op de Weschsler test, 132 op de Stanford–Binet of 148 op de Cattell test.

Ik vermoed dat Sjwens een man is. Jongetjes willen namelijk altijd vergelijken en meten of ze de grootste hebben. Sommige mannen blijven dat doen als ze volwassen zijn. 027
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Sjwens
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2021 18:14

Re: Betrouwbare IQ-test

Volhoudertje,
Best een belachelijke reactie. Ik wil helemaal niet bij Mensa. Ik ben ook niet ontevreden. Ik ben oprecht in geïnteresseerd in intelligentie en doe dit puur voor mijzelf. Niet om te vergelijken of de beste te willen zijn zoals jij impliceert. Ik beschik graag over correcte informatie. Je hebt toch ook graag dat een weegschaal het juiste gewicht aangeeft. zucht.gif
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Betrouwbare IQ-test

Sjwens schreef: 07 feb 2021 17:05 Je hebt toch ook graag dat een weegschaal het juiste gewicht aangeeft. zucht.gif
Dat is precies waar het om gaat, een weegschaal hoeft maar met één factor rekening te houden: het gewicht dat in de schaal gelegd wordt. Bij een IQ test wordt onder andere ook rekenvaardigheid, logisch redeneren en ruimtelijk inzicht gemeten. Gebrek aan humor wordt er gelukkig niet mee gemeten. :tongue:

Maar niet getreurd, wat je zou kunnen proberen is kijken of je ergens de herziene versie van de GIT2 (Groninger Intelligentie Test) kunt afleggen. Ook de KAIT (Kaufman - Intelligentietest voor Adolescenten en Volwassenen) is een mogelijkheid.

Toch kom je er niet onderuit dat je voor het bedrijven van je 'hobby' ook wel eens wat geld moet neertellen. Hoeveel je wilt besteden is aan jou, maar iemand met een IQ van rond de 125 zal er toch geen moeite mee hebben om dat uit te zoeken? ;-)
* Liebe Macht Frei *
Melanoisia
Berichten: 2009
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Betrouwbare IQ-test

Ik las ergens dat veel gratis tests op internet niet betrouwbaar zijn omdat ze te kort, onvolledig, niet/verkeerd genormeerd zijn of voor een specifieke normgroep bedoeld zijn. Ik heb geen idee welke betrouwbaar zijn.
Waarom ben jij geïnteresseerd in je IQ Sjwens? Ik kan me bijv. voorstellen dat het een stukje bevestiging of erkenning kan geven. Soms kan het bijv. verklaren waarom je je anders voelt dan de rest. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, ik ben gewoon benieuwd hoe het bij jou zit.
Ik wil mijn IQ eigenlijk niet weten. Denk dat het een flinke teleurstelling wordt :), en er bestaat het risico dat ik het teveel als label ga zien en er meer betekenis aan geef dan nodig. Misschien is het voor mij dan juist een goede oefening om er dan toch een keer een te maken en de score dan proberen los te laten. Maar daar ga ik me nu nog niet aan wagen :D.

Terug naar “Overige problemen en vragen”