Gebruikersavatar
baryy
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2019 19:45

Omgaan met erge onzekerheid

Beste forum leden,

Ik heb al heel lang last van erge onzekerheid en dan met name in mijn relatie, die hierdoor ook aan een zijde draadje hangt. Ik heb iedere keer bevestiging nodig van mijn vriendin of ze me nog wel leuk vind en of ze het nog wel zien zitten (bijna dagelijks).
En ik kom hier maar niet overheen.
Ben erg onzeker dus over mezelf en of iemand mij wel echt leuk kan vinden.
Mijn vriendin word er erg onrustig van en heeft me al veel kansen gegeven, nu lijkt het bijna echt klaar.
Deze onzekerheid moet ik vanaf want het staat mijn geluk erg in de weg.
Ook kan erg moeilijk loslaten wat in het verleden is gebeurd, voor mijn meisje is het al klaar maar ik kan het niet loslaten en begin er steeds weer over, waar zij weer erg onrustig van word.

Heeft iemand tips hoe je hier het beste mee om kan gaan?

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Omgaan met erge onzekerheid

Warm welkom op dit mooie forum, Bart :)

Ik hoop dat je het hier fijn gaat vinden en dat je hier je verhaal kwijt kan. Je hebt altijd de mogelijkheid om naast je eigen topic, ook op andere topics en berichten te reageren.

Onzekerheid is heel lastig. Het kan je leven beheersen. Zowel het heden en de toekomst. En wat je hier beschrijft kan dat tot gevolg hebben. Dat anderen je allemaal kansen geven, maar dat het je toch nog niet helemaal lukt om goed aan de onzekerheid te werken en te vertrouwen. Dat het je toch nog niet helemaal lukt om stap voor stap een andere richting uit te gaan. Dat is voor iemand anders heel frustrerend. Maar het is natuurlijk ook frustrerend voor jezelf.

Misschien is de kernvraag hier wel waarom jij zo vaak twijfelt of ze je wel leuk vind. Kan je daar meer over vertellen? Wat maakt het dat je zo onzeker en angstig ervoor bent dat zij, maar wellicht ook anderen, je helemaal niet leuk vinden en niet zien zitten?

En een volgende kernvraag is: Wat is er in het verleden gebeurd? Wat is er voor je vriendin klaar, maar voor jou niet, waardoor je er telkens opnieuw over begint?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
CathyDi
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2019 21:42

Re: Omgaan met erge onzekerheid

Hoi Bart,

Ik heb hier zelf ook enorm mee geworsteld. Het is nog steeds niet helemaal weg, maar heb hier wel heel goed mijn weg in weten te vinden. Kijk hier eens op de volgende pagina. Heeft mij erg geholpen: https://www.onlinepsycholoognederland.nl/
Gebruikersavatar
EviNazira
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2019 20:53

Re: Omgaan met erge onzekerheid

Beste Bart,

Inmiddels ben je weer een maand verder en ik ben erg benieuwd of er al iets geholpen heeft en hoe het nu met je gaat?

Ik herken je onzekerheid, alleen heb ik er last van op werkgebied. Net iets anders, maar maakt het niet minder vervelend. Ik heb mijn hele leven al enorme twijfel gehad over mijn baan/loopbaan/lot.

Gedachtes die daar aan vooraf gaan is dat ik ten diepste denk dat ik een sociaal project ben en eigenlijk niet zo heel erg veel kan. Ondanks dat ik een Universitaire studie heb behaald zonder te veel vertraging. Ondanks dat ik van de HAVO naar het VWO ben gegaan tijdens een lastige periode in mijn jeugd. Ik durf best te zeggen dat ik een vechter ben...

Ik denk vooral dat collega's mij wel lief en gezellig vinden. Maar als het om serieuze zaken gaat, als het gaat om 'de dingen die er toe doen', dan hoor ik er niet bij. Ik voel me vaak een soort spek & bonen typ waar niet iedereen op zit te wachten. Terwijl ik het uittyp moet ik er wel om lachen.

Maar ergens is het natuurlijk helemaal niet om te lachen. Er is niks aan om te denken dat ik niet de moeite waard ben, of dat niemand op mij zit te wachten. Er is ook niks aan om te denken dat ik eigenlijk niet zo veel kan en bar weinig talent heb. En er is al helemaal niks aan dat ik niet goed weet waar ik goed in ben.

Het lijkt nooit te stoppen. Die eeuwige twijfel.

Ik heb dus binnenkort voor het eerst wat gesprekken met een GZ-psycholoog hier over.

Weet jij wat jouw onzekerheid voedt? Welke gedachten heb je?

Groet,
EviNazira

Terug naar “Overige problemen en vragen”