Gebruikersavatar
Barmek
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2017 01:27

Zusje te dik

Hallo iedereen,
Ik ben zelf een jongen van 18 jaar en ik ben veel met sport, voeding en over het algemeen een gezonde lifestyle bezig. Ik voel me fit en zit hierdoor lekker in mijn vel.
Echter, bij mijn zusje van 13 jaar gaat het niet zo heel lekker. Het is niet dat ze extreem somber is (gelukkig), maar ze is wel erg onzeker over haar lichaam. Ze is ook niet extreem dik maar ze heeft toch een aardige buik en gewoon een stevig lichaam, en zeker vergeleken met haar vriendinnen.
Omdat ze zo onzeker is heeft ze ook weinig zelfvertrouwen, en daardoor heeft ze al veel moeite met dingen die toch belangrijk zijn in het leven (makkelijk contact maken met klasgenootjes etc.). Ik vind het belangrijk om haar hierbij te helpen, en dan bedoel ik met hulp bieden bij het afvallen en eventueel meer sporten, omdat ik daar zelf wel verstand van heb.
Ik weet alleen niet zo goed hoe... Een voeding/trainingsschema opstellen lukt me wel, maar ik ben bang dat als ik haar laat weten dat ze moet afvallen, en dat ik haar daarbij wil helpen, ze zelfs door kan slaan en dat ze misschien wel haar zelf kan overtuigen dat ze nog dikker is dan ze eigenlijk is, en dat ze haar zelf bijvoorbeeld gaat verbieden om ook maar íets te eten per dag.
Dus mijn vraag is, hoe is dit probleem het beste aan te pakken? Mijn ouders zitten er ook erg mee, maar ík wil er zo graag wat aan doen omdat ik zelf vroeger ook erg onzeker was over mezelf, en dat ik dat mijn zusje niet toe wens.
Mijn ouders willen er het liefst mee wachten tot na de pubertijd, om zo weinig mogelijk impact te hebben op haar zelfvertrouwen, wat ik dan ook weer kan begrijpen.
Het is zeker een lastige situatie, maar ik hoop dat ik het een beetje helder heb kunnen krijgen, en dat dit forum er een beetje geschikt voor is (ik wilde toch ergens een mening van anderen horen en dit leek me de beste oplossing). En excuus voor de lange post, ik ben benieuwd naar andermans meningen.

Vriendelijke groeten.
elgebak

Re: Zusje te dik

Ik vind het lief dat je je zusje zo graag wilt helpen, maar ik denk dat je beter een andere insteek kunt kiezen. Jij wilt je richten op het afvallen, waar ze niet om heeft gevraagd, en ik denk dat je beter je aandacht kunt richten op het echte probleem: de onzekerheid en weinig zelfvertrouwen. Misschien kun je het daar eens met haar over hebben, in plaats van over haar gewicht? Mogelijk begint ze dan zelf wel over haar gewicht en dan kunnen jullie kijken wat de volgende stap wordt. Het lijkt me niet verstandig om tegen haar te zeggen dat ze moet afvallen. Dat moet dan vanuit haarzelf komen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Zusje te dik

Barmek schreef:Dus mijn vraag is, hoe is dit probleem het beste aan te pakken? Mijn ouders zitten er ook erg mee, maar ík wil er zo graag wat aan doen omdat ik zelf vroeger ook erg onzeker was over mezelf, en dat ik dat mijn zusje niet toe wens.
Mijn ouders willen er het liefst mee wachten tot na de pubertijd, om zo weinig mogelijk impact te hebben op haar zelfvertrouwen, wat ik dan ook weer kan begrijpen.
Ik vind dat je ouders daar gelijk in hebben. Het ergste wat je een meisje kan aandoen dat al onzeker is over zichzelf, is om daar als gezin nog eens boven op te gaan zitten met allerlei goed bedoelde,maar overbezorgde adviezen, diëten, sporttrainingen om af te vallen en wat al niet meer.
Zelf bega je de fout je eigen geschiedenis wat onzekerheid betreft te projecteren op je zusje. Laat haar lekker haar zelf zijn en haar eigen weg vinden.
Barmek schreef:Het is zeker een lastige situatie, maar ik hoop dat ik het een beetje helder heb kunnen krijgen, en dat dit forum er een beetje geschikt voor is
Een kleine noot van uit de moderatie:
De vragen die op dit forum gesteld worden dienen over de eigen problematiek te gaan, dus niet over iemand anders.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Jelly_Bean_
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2018 23:44

Re: Zusje te dik

Ik vind het heel lief dat je bezorgd bent en je zusje wilt helpen. Misschien kun je haar motiveren om samen een paar keer per week te sporten, zonder dat het opvalt. Dat vind ik een gezondere plan dan allerlei dieetschema's en invloeden van buitenaf. Het zal waarschijnlijk ook nog eens jullie band versterken. Wellicht kun je ook een beetje helpen door gezondere tussendoortjes te (laten) kopen en minder frisdrank/zoete/vette eetwaren te kopen, voor zover dat bij jullie thuis gebeurd.
Trouwens, dat buikje en 'stevigheid' hoeft geen groot probleem te zijn bij een 13-jarig meisje. Ik zie in mijn omgeving dat meisjes rond en na de pubertijd belangrijker vinden hoe ze eruit zien en vanzelf afvallen als het nodig is. Maar toch wel heel aardig dat je op deze manier aan haar denkt :)

Terug naar “Eetproblemen”