Gebruikersavatar
tjeskoba
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jul 2014 13:39

Obsessie gewicht verliezen?

Hallo allemaal,

Ik heb enkele problemen en wil even mijn hart hier luchten en advies vragen..
Ik heb 3 jaar antidepressiva geslikt en ben sinds 3 maanden er volledige mee gestopt (wel langzaam afgebouwd). Gevolg is dat ik nu alles meer 'voel', vooral de negatieve gevoelens.Maar oke, ik probeer er mee om te gaan.
Het gekke is dat deze antidepressiva blijkbaar mijn eetlust remde? Na het stoppen van de antidepressiva ben ik 5 kg bijgekomen. Ik meer genieten van mijn eten. Ik verlang constant naar een "voldaan" gevoel in mijn maag. Ik denk dat het een beetje emo-eten was, wegens terug meer negatieve gevoelens.

Ik weeg nu 61,5 kg en ben 1m67. Ik weet dat dit een gezond gewicht is, maar in mijn hoofd ben ik verschrikkelijk lelijk en dik. Zo erg dat ik me steeds mee afzonder omdat ik me zo onzeker voel. Ik ben constant met eten bezig. Ik eet nu minder om af te vallen, maar hoe minder ik eet, hoe meer ik aan eten denk! Ik word er helemaal gek van. Ik ben obsessief bezig met kcal tellen. Als ik dan een (normale) maaltijd eet, voel ik me erna zo enorm schuldig. Het enige wat ik dan doe is bewegen bewegen bewegen om deze kcal die ik heb gegeten, hopelijk terug kwijt te raken. Ik ga dan wandelen, fietsen of lopen. Lopen gaat niet meer omdat mijn achillespees overbelast is, door overmatig veel lopen. Daar baal ik ook zo van, omdat ik met lopen de meeste kcal kon verbranden. Bijgevolg ga ik nog meer obsessief op mijn eten letten. Als ik naar mijn gedacht te veel heb gegeten, wat nog al eens gebeurd wegens extreme honger, voel ik me rot voor de hele dag. Ik word hier echt doodongelukkig van en ik haat het om mezelf in de spiegel te zien.. Ik heb geprobeerd om het los te laten en tevreden te zijn met hoe ik ben, maar heb wil me echt lukken..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Obsessie gewicht verliezen?

Jammer dat het idee dat je dik en lelijk zou zijn je zo is gaan beheersen. De enige remedie is om te stoppen met het tellen van calorieën, een normaal eetpatroon aan te houden en voldoende, maar niet overdreven veel lichaamsbeweging te nemen. Mocht je dit niet op eigen kracht lukken, zou ik je aanraden om hierover contact op te nemen met je huisarts, of een vroegere therapeut/ behandelaar.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Obsessie gewicht verliezen?

Pas op dat je geen anorectische stoornis ontwikkelt Tsjeskoba. Ik ken mensen die daar hun hele leven -heb ik het over zeker zo'n dertig jaar- aan vastzitten. Vele mensen die anorexia ontwikkelen overlijden er ook aan. Misschien staat jouw obsessie met calorien tellen en jezelf 'dik' vinden terwijl je een gewoon gezond gewicht hebt wel heel erg ver van die zeer zware psychische aandoening af, maar ik kon het niet laten je erop te wijzen. Anorexia is een dikwijls levenslang sociaal en maatschappelijk isolement waarin iedere ontplooiingsmogelijkheid geblokkeerd wordt, en geen greintje levensvreugde meer beleefd kan worden vaak.
Misschien kun je activiteiten ontplooien waarbij je jezelf afleidt van je obsessie met eten en gewicht? Activiteiten waarbij je daar gewoon nauwelijks nog tijd voor hebt?

Heel veel sterkte, Max
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Obsessie gewicht verliezen?

tjeskoba schreef: Ik eet nu minder om af te vallen,
Wat is afvallen voor jou? Veruit de meeste mensen weten niet wat dat nou precies is. Men denkt vaak gewicht, gewicht heeft er weinig mee te maken. Mijn ervaring met mensen die het over 'afvallen en gewicht' hebben, dat mensen zijn die niet weten wat nou hun echte doel is, en daarom om niet tot hun doel komen.
tjeskoba schreef: Ik ben obsessief bezig met kcal tellen.
Dit is ook zoiets. Waarom doe je dat? Controle? En hoeveel Kcal denk jij nodig te hebben? Als je denkt 2000Kcal zit je zeer waarschijnlijk fout.
tjeskoba schreef: Daar baal ik ook zo van, omdat ik met lopen de meeste kcal kon verbranden.
Bijzonder! Lopen is juist minimaal intensief en is juist funest voor hetgeen wat jij eigenlijk wilt.

Als jij tot een beter lijf en een voldaan gevoel wilt komen zul je je lijf moeten voeden met goede voeding. Liefst geheel puur natuur! Het is ook van belang goed te kijken wanneer je wat en hoeveel eet. S'ochtends weinig en s'avonds teveel (en dan s'avonds bankhangen) is natuurlijk vragen om problemen.
Misschien kun je daar 's goed naar kijken.
Gebruikersavatar
Crocro
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2016 18:33

Re: Obsessie gewicht verliezen?

Hoeveel kcal eet je nu per dag en wat is je streefgewicht eigenlijk? En nog belangrijker! Hoe oud ben je? Als je jonger bent dan 24 dan kun je een online behandeling doen op 99gram.nl. Anders kan dat ook maar dan via de huisarts.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Obsessie gewicht verliezen?

Crocro schreef:Hoeveel kcal eet je nu per dag en wat is je streefgewicht eigenlijk? En nog belangrijker! Hoe oud ben je? Als je jonger bent dan 24 dan kun je een online behandeling doen op 99gram.nl. Anders kan dat ook maar dan via de huisarts.
Lieve Crocro, ik denk dat je van deze persoon geen bericht meer ontvangt of het duurt en orm lang. Bekijk bij het reageren op berichten ook even of het ook (nog) zin heeft om te reageren op een bericht of niet (meer).
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Crocro
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2016 18:33

Re: Obsessie gewicht verliezen?

Oh bedankt, Ik zie je punt memories

Terug naar “Eetproblemen”