GabrielCY10

Kan ik psycholoog worden?

Ik wil graag psycholoog worden, maar ik heb zelf ook wat problemen. Ik ga zelf iedere twee weken naar een psycholoog voor ondersteunende gesprekken en af en toe naar een psychiater om over de medicijnen te hebben. De psychiater noemde mij een uniek geval, want ik heb niet duidelijk één iets; ik heb veel kenmerken van adhd, maar lang niet alle, ik heb sommige symptomen van een angststoornis, identiteitsstoornis of stemmingsstoornis, maar niet alle. Ik krijg het medicijn Metielfenidaat (voor adhd o.a.). Nu mijn vraag:

Kan ik wel psycholoog worden met een stoornis? Ik ben echt geen jongen met hele erge problemen dat ik niet zonder medicijnen kan of zonder hulp, maar ze raden het mij aan om scheefgroei te voorkomen.

Ik wil eigenlijk piloot worden, maar de psychiater zei dat ik wellicht die selectie niet doorkom van hen (door aandachtsproblemen o.a.). Ik heb gezegd dat ik het toch ga proberen, maar psychologie is ook iets waar ik van houd.

Please, wat antwoorden...... Ik wil dit echt weten!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Kan ik psycholoog worden?

Áls je geen piloot kunt worde, dan maar psycholoog. Hm ...

In principe hoeft het hebben van een stoornis geen beletsel te zijn om een studie psychologie te kunnen volgen. Het is mischien handig om één stap tegelijkertijd te zetten. Eesrt maar zorgen dat je
op de universiteit terecht komt. Welke richting je daarna kiest kun je altijd altijd nog bepalen.
* Liebe Macht Frei *
GabrielCY10

Re: Kan ik psycholoog worden?

volhoudertje schreef:Áls je geen piloot kunt worde, dan maar psycholoog. Hm ...

In principe hoeft het hebben van een stoornis geen beletsel te zijn om een studie psychologie te kunnen volgen. Het is mischien handig om één stap tegelijkertijd te zetten. Eesrt maar zorgen dat je
op de universiteit terecht komt. Welke richting je daarna kiest kun je altijd altijd nog bepalen.
Ja, als ik word afgekeurd tijdens de keuring van de vliegschool, dan moet ik toch wat anders gaan doen? Ik kan dan niet voor de rest van mijn leven mezelf gaan opsluiten en uithuilen dat ik ben afgekeurd. Ik WIL het graag. Als ik die keuring doorkom, betekent het dat ik een echte piloot ben (vanwege de ''problemen'' die ik opnoemde), maar eerst maar afwachten. :P

Ik wil bijna net zo graag psycholoog worden als piloot. Het is dus niet zo dat het iets is van: ''Ach, dan maar dit doen.''.

Wat bedoelt u met één stap tegelijkertijd? Ik weet nog niet hoe ik het zal doen op HBO of WO niveau, want ik zit nog op middelbare. Ja, ik weet dat je wo nodig hebt om psycholoog te worden! :P Ik heb wel het gevoel dat ik het aankan, want ik vind leren leuk (ja... leuk).

Ik kan me ook niet voorstellen dat er geen psychologen/psychiaters zijn die ook problemen hebben of hebben gehad. Misschien heb ik zo ook wat meer ervaring, als ik zelf wat heb gehad/heb (adhd o.a.).
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Kan ik psycholoog worden?

GabrielCY10 schreef:Wat bedoelt u met één stap tegelijkertijd?
Ik weet nog niet hoe ik het zal doen op HBO of WO niveau, want ik zit nog op middelbare.
Wat ik er mee bedoel? Als je een doel wilt bereiken iedere keer één stap noodzakelijke stap zetten.
Eerst zorgen dat jij je middelbare haalt, etc. etc. ;-)
* Liebe Macht Frei *
GabrielCY10

Re: Kan ik psycholoog worden?

volhoudertje schreef:
GabrielCY10 schreef:Wat bedoelt u met één stap tegelijkertijd?
Ik weet nog niet hoe ik het zal doen op HBO of WO niveau, want ik zit nog op middelbare.
Wat ik er mee bedoel? Als je een doel wilt bereiken iedere keer één stap noodzakelijke stap zetten.
Eerst zorgen dat jij je middelbare haalt, etc. etc. ;-)
Ja, dat klopt. Ik moet eerst mijn diploma halen. Ik moet echter ook wel kijken wat ik allemaal wil! Ik moet me al inschrijven voordat ik mijn examens heb gedaan, weet je dat?

Ik wil gewoon graag antwoord op mijn hoofdvraag, niet oppervlakkig doen...
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Kan ik psycholoog worden?

GabrielCY10 schreef:
volhoudertje schreef:
GabrielCY10 schreef:Wat bedoelt u met één stap tegelijkertijd?
Ik weet nog niet hoe ik het zal doen op HBO of WO niveau, want ik zit nog op middelbare.
Wat ik er mee bedoel? Als je een doel wilt bereiken iedere keer één stap noodzakelijke stap zetten.
Eerst zorgen dat jij je middelbare haalt, etc. etc. ;-)
Ja, dat klopt. Ik moet eerst mijn diploma halen. Ik moet echter ook wel kijken wat ik allemaal wil! Ik moet me al inschrijven voordat ik mijn examens heb gedaan, weet je dat?

Ik wil gewoon graag antwoord op mijn hoofdvraag, niet oppervlakkig doen...
Als je een goede psycholoog wilt zijn, moet je weten wie jij bent. Wat je beweegt, wat je gedachten zijn.
Jezelf goed kennen, spiegels voor kunnen houden, in de ziel kunnen kijken.
Ik geloof ook dat in vooropleidingen of bij de opleiding zelf volgens mij ook "op de divan gaat" en je zelf therapie krijgt als het ware.
Jezelf doorgronden.... weten wie en wat de IK is.

Ik geloof niet dat het oppervlakkig is. Of je psycholoog kan worden? Daar is geen Ja op. Daar is geen Nee op. Dat ligt deels aan hoe je alles doorloopt en niet alleen maar in die opleidingen, maar zoals Volhoudertje zegt... inderdaad zeker door de middelbare school.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
GabrielCY10

Re: Kan ik psycholoog worden?

volhoudertje schreef:Wat ik er mee bedoel? Als je een doel wilt bereiken iedere keer één stap noodzakelijke stap zetten.
Eerst zorgen dat jij je middelbare haalt, etc. etc. ;-)
Ja, dat klopt. Ik moet eerst mijn diploma halen. Ik moet echter ook wel kijken wat ik allemaal wil! Ik moet me al inschrijven voordat ik mijn examens heb gedaan, weet je dat?

Ik wil gewoon graag antwoord op mijn hoofdvraag, niet oppervlakkig doen...

Memories schreef:Als je een goede psycholoog wilt zijn, moet je weten wie jij bent. Wat je beweegt, wat je gedachten zijn.
Jezelf goed kennen, spiegels voor kunnen houden, in de ziel kunnen kijken.
Ik geloof ook dat in vooropleidingen of bij de opleiding zelf volgens mij ook "op de divan gaat" en je zelf therapie krijgt als het ware.
Jezelf doorgronden.... weten wie en wat de IK is.

Ik geloof niet dat het oppervlakkig is. Of je psycholoog kan worden? Daar is geen Ja op. Daar is geen Nee op. Dat ligt deels aan hoe je alles doorloopt en niet alleen maar in die opleidingen, maar zoals Volhoudertje zegt... inderdaad zeker door de middelbare school.
Kijk, er is niks mis met mijn intelligentie of hoe ik ben. Ik ben niet een persoon die snel agressief word of te snel conclusies trekt over dingen (terwijl ik er niet veel van weet). Ik vraag me gewoon af of de bovengenoemde stoornis(sen) ervoor kunnen zorgen dat ze mij afkeuren als ik me aanmeld voor de opleiding (psychologie).
Laatst gewijzigd door volhoudertje op 18 aug 2013 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes hersteld,
GabrielCY10

Re: Kan ik psycholoog worden?

Kijk, er is niks mis met mijn intelligentie of hoe ik ben. Ik ben niet een persoon die snel agressief word of te snel conclusies trekt over dingen (terwijl ik er niet veel van weet). Ik vraag me gewoon af of de bovengenoemde stoornis(sen) ervoor kunnen zorgen dat ze mij afkeuren als ik me aanmeld voor de opleiding (psychologie).
Star90

Re: Kan ik psycholoog worden?

Hoi,

Ik zag je berichtje en vond dat ik er even op moest reageren.
Zelf heb ik net mijn bachelor psychologie gehaald en ben ik nu bezig met mijn master.
En ook ik heb heel veel gesprekken met psychologen en psychiaters gehad. Ik ben zelfs 5 jaar geleden opgenomen geweest op een open groep in de kinder en jeugd psychiatrie. (Wat overigens heftiger klinkt dan het is hoor. Ook ik heb en stoornis: Gilles de la Tourette.

Ik weet niet hoe erg jouw problemen zijn? Mijn problemen vallen anderen niet op. Sterker nog, op mijn opleiding weet niemand het. Dus het is echt niet zo dat je met een stoornis geen psychologie zou mogen of kunnen studeren. Er is ook geen keuring voordat je met de studie begint. Wel is er een numerus fixus, wat inhoudt dat er een loting is. Hoe hoger je eindcijfers zijn, hoe meer kans je hebt om ingeloot te worden. Niet iedereen die psychologie wil studeren, kan het dus doen, maar je wordt dus niet afgewezen op een mogelijke stoornis.
Als jij denkt dat je het kan, zou ik het zeker proberen! Het kan namelijk ook voordelen hebben dat je weet hoe het is om een stoornis te hebben. Misschien kan je je daardoor wel veel beter inleven in andere mensen?
Heel veel succes!
aklipz

Re: Kan ik psycholoog worden?

Als je echt iets wilt, ga er dan voor!
motivatie is al heel wat ;)

Terug naar “Psychologen en studenten”