heilwesley

Boeken Psychologie

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een aantal soort boeken, en hoop dan ook hier antwoord erop te krijgen.

1. Boek over persoonlijkheidsleer. Geen versie voor dummies, maar wel duidelijk. En informatief. Het liefst een boek dat voor dit aspect van de psychologie ook wordt aangeraden, als dat er is.

2. Boek over sociale psychologie. Zelfde als 1; geen dummy. informatief en duidelijk. Ook als het bestaat een aangeraden boek.

3/4. Boek over psychologie. Een soort basisboek van de psychologie, maar niet te basis.. Gewoon een inleiding waar toch veel punten van de psychologie worden besproken en uitgelegs. Als kan, weer een aangeraden boek.

Notes:
- Geen boeken dat maar een deel van het onderwerp behandeld. Bv bij persoonlijkheidsleer alleen voor vrouwen ofzo. Echt een boek daarover dat alles erover uitlegd.
- Boeken gebasseerd op wat tegenwoordig als ''echte psychologie'' wordt beschouwd. Ik bedoel hiermee, een boek over bv persoonlijkheidsleer wat momenteel als ''echt'' wordt gezien, zo min mogelijk omstreden, tenzij dit onderwerp alleen omstreden bestaat.
- Nederlandse taal

Prijzen maakt niet uit, als bij bepaalde onderwerpen meerdere boeken beschikbaar zijn, zeg die dan aub. En als gaat ook erbij wat verschil is.

Bij voorbaat dank,

Gr Rick
heilwesley

Re: Boeken Psychologie

Sorry, bij 3/4 bedoel ik een basisboek en een ''advanced'' versie daarvan. Die weer iets dieper op de onderwerpen ingaat, of wat voor andere manier dan ook als advanced wordt gezien,.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Boeken Psychologie

Hallo Rick,

Ik kan je in ieder geval wel wat titels schrijven, waar je misschien iets aan kan hebben en wat voor je gevoel je verder brengt. Dan kan je zelf een keuze maken.

Ik heb even iets voor jou opgezocht:

Aspecten van de sociale psychologie. Greet de Brauwere

Psychologie een inleiding - Philip G. Zimbardo

Sociale psychologie een inleiding - Pol Craeynest

Algemene psychologie.
Een inleiding in de functieleer. Schouppe H.

(De boeken variëren ongeveer van 2006 tot 2011.)


Dan heb ik ook nog wel wat boeken die ik je (alvast) vanuit mezelf wil aanraden waar je toch altijd iets kan uithalen uit mijn boekenkast:

50 inzichten psychologie. Onmisbare basiskennis. A. Furnham.

Psychologie van A tot Z. Ruim 4000 begrippen op alle terreinen van de psychologie. (Woordenboek.)


Ik hoop dat je er iets aan zal hebben.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Boeken Psychologie

Sociale psychologie van E Aronson en T. D. Wilson is van 2011 overigens. Misschien heb je meer iets aan een boek wat later geschreven is, dus bij deze nogmaals opgezocht voor je. Maar wellicht heb je aan ieder wel iets.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
heilwesley

Re: Boeken Psychologie

Dat was wel heel erg snel:P en zeker geen kortaf antwoord. Ik zal ze morgen allemaal opzoeken en kijken welke mij het best lijken.

Als mensen nog meer boeken hebben, en de motivatie waarom juist dat boek over bv sociale psychologie, dan hoor ik het graag.

Verder nog een andere vraag betreffende psychologie; Welk onderdeel van de psychologie is het meest verwant aan persoonlijkheidsleer/sociale psychologie?

Sociale Psychologie en Persoonlijkheidsleer is voor mij juist interresant omdat het 'toepasbaar' is in je eigen omgeving. Cultuur Psychologie ook wel, maar een wat 'grotere groep' om het zo te zeggen, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik lees ook wel over behaviorisme, en zelfs sociologie. Is er een verschil tussen sociologie en sociale psychologie?
heilwesley

Re: Boeken Psychologie

50 inzichten psychologie. Je zegt daarna: ''Onmisbare basiskennis'', zo'n boek moet ik wel hebben. Dat is wat ik bedoelde met dat ik bij elkn boek niet maar een deel van wil hebben gelezen, ik moet van mijn onderwerpen graag de 'onmisbare basiskennis' hebben, en dan graag nog zo informatief mogelijk. Dat van bv Persoonlijkheidsleer ook echt alles behandeld is.. En als hier meerdere boeken over zijn, het liefst het best begrijpbaar mogelijke hiervan.

In ieder geval al bedankt voor de reacties, en meer reacties mogen komen:)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Boeken Psychologie

heilwesley schreef:50 inzichten psychologie. Je zegt daarna: ''Onmisbare basiskennis'', zo'n boek moet ik wel hebben. Dat is wat ik bedoelde met dat ik bij elkn boek niet maar een deel van wil hebben gelezen, ik moet van mijn onderwerpen graag de 'onmisbare basiskennis' hebben, en dan graag nog zo informatief mogelijk. Dat van bv Persoonlijkheidsleer ook echt alles behandeld is.. En als hier meerdere boeken over zijn, het liefst het best begrijpbaar mogelijke hiervan.

In ieder geval al bedankt voor de reacties, en meer reacties mogen komen:)
Er staat op de kaft na de eerste titel 50 inzichten psychologie, inderdaad: Onmisbare basiskennis. Zoals je dat ook kan zien als je het boek opzoekt.
Ik heb wel iets aan het boek gehad. :) Het is een niet zo heel dik boek met een harde kaft. Met op de achterkant wat er zoal in te vinden is. Het is niet heel uitgebreid, maar zeker wel een aanrader van mij.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
elgebak

Re: Boeken Psychologie

Memories schreef:Psychologie een inleiding - Philip G. Zimbardo
Dat is inderdaad een heel goed boek! Die heb ik ook gelezen en vond het een zeer interessant boek dat de psychologie vanuit verschillende invalshoeken belicht. Soms wat lastige onderwerpen, maar het wordt uitgelegd alsof er een docent voor de klas staat. Dit boek hoort ook bij meerdere studies bij de verplichte literatuur.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Boeken Psychologie

elgebak schreef:
Memories schreef:Psychologie een inleiding - Philip G. Zimbardo
Dat is inderdaad een heel goed boek! Die heb ik ook gelezen en vond het een zeer interessant boek dat de psychologie vanuit verschillende invalshoeken belicht. Soms wat lastige onderwerpen, maar het wordt uitgelegd alsof er een docent voor de klas staat. Dit boek hoort ook bij meerdere studies bij de verplichte literatuur.
Ja, het sprak mij aan. Ik heb het zelf nog niet gelezen. Ik heb het boek ook nog niet. Maar als ik daar de kans toe heb wil ik ook dit boek gaan aanschaffen. Vooral omdat de tekst die erbij staat mij aanspreekt en er veel aan bod lijkt te komen volgens de tekst.

Kijk eens aan Wesley, nog iemand die het een prima boek vind. [045]
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
elgebak

Re: Boeken Psychologie

klopt, er komt veel aan bod in het boek. Er worden verschillende perspectieven binnen de psychologie beschreven, waardoor je leert om op verschillende manieren tegen psychologische onderwerpen aan te kijken. Er worden allerlei onderwerpen besproken. De ontwikkeling van de mens, hoe je leert, het geheugen, waarneming, de structuur en werking van de hersenen, het zenuwstelsel en endocriene stelsel, psychische stoornissen, stress. Er worden ook regelmatig verbanden gelegd tussen de hoofdstukken, wat het makkelijker maakt om het te begrijpen en onthouden. Wat ik ook goed vind, is dat er aan de hand van de theorie tips worden gegeven die in het dagelijks leven voor iedereen bruikbaar zijn. Zo staan er leertips in het hoofdstuk over leren, en het hoofdstuk over het geheugen beschrijft trucjes om dingen te kunnen onthouden. Ook wordt elk hoofdstuk ingeleid met een bekend onderzoek, dat als kapstop dient voor de theorie dat besproken wordt. Geen droge stof. Hoewel de theorie soms lastig is, slaagt de schrijver er goed in om aan de hand van vele voorbeelden en metaforen toch duidelijk te maken waar het over gaat. Ik ben niet snel enthousiast over boeken, maar dit is echt het beste boek wat ik ooit gelezen heb.

Terug naar “Psychologen en studenten”