Gebruikersavatar
jaffabaffa
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2021 20:30

Drang om dingen voor jezelf te houden/niet te delen met anderen

Hallo iedereen!

Ik ben op het moment bezig met het schrijven van mijn afstudeerscriptie, en ik ben opzoek naar een woord of psychologische term/begrip die het volgende inhoudt.

* De drang/neiging/wens om iets voor jezelf te houden, en (liever) niet te delen met anderen.

De context is als volgt:

Werknemers bij een bedrijf zijn "bang" om ontslagen te worden, en willen daarom zo veel mogelijk kennis en middelen in eigen beheer houden, zodat hun relatieve waarde voor het bedrijf ten opzichte van collega's behouden blijft.

Ik studeer geen psychologie of iets dergelijks, dus mijn kennis van dit vakgebied is nihil.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, en zie deze graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Drang om dingen voor jezelf te houden/niet te delen met anderen

Ik denk dat het weinig zin heeft te zoeken naar een samenvattende term uit de psychologie, omdat je het daardoor los koppelt van de specifieke context, het vraagstuk is daar ook iets te complex voor. Het niet kunnen of willen delen van kennis binnen een bedrijf wordt door verschillende factoren en emoties ingegeven, bijvoorbeeld angst, gebrek aan vertrouwen, zelfbescherming, enzovoorts. Zoektermen op Google als 'knowledge sharing' en 'knowledge hiding’ leveren geen verdere verwijzingen naar een achterliggende of samenvattende psychologische term op. Sterker nog, ik kwam al snel uit bij artikelen met titels als '16 Reasons Why People Don’t Share Their Knowledge – and what to do about it' Het is sowieso al lastig om een antoniem voor 'iets willen delen' te vinden.

Helaas, ik kan je niet verder helpen.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Psychologen en studenten”