Gebruikersavatar
wburger
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2020 17:35

Heeft mijn zoon ADHD

Mijn zoon is 8 jaar, ik vraag me af of hij ADHD heeft.
Snel afgeleid, vergeet snel en hij antwoord waneer het wordt hem niet gevraagd. Hij werd snel afgeleid, maar hij kan wel stil zitten. Hij kan niet focussen.
Als hij met andere kinderen speelt, gooit de bal in het gras.
Verstoord het werk van zijn zus, als ik met de lift ga, gaat hij op de eerste etage om het te blokkeren. Als hij in het weekend wakker wordt, gaat hij rare geluid maken, op de deur trappen, en als ik hem vroeg, waarom doe je dat, zegt dat hij het grappig vindt. Hij is impulsief. Hij doet wat in hem opkomt en staat niet stil bij de gevolgen. Hij luistert slecht. Hij heeft de wakker 1 uur te vroeg gedaan zodat wij in plaats van om 6:30 wakker te worden, is we om 5:30 wakker. Nu zit hij op het speciale basisonderwijs.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heeft mijn zoon ADHD

Of je zoon ADHD heeft is op afstand niet te beoordelen. Maar kennelijk zijn er wel voldoende redenen waardoor je zoon nu op het speciale basisonderwijs zit. Als het goed is worden ouders geïnformeerd waarom hun kind op zo'n school geplaatst wordt.
Misschien is ADHD daarbij niet specifiek genoemd, maar spelen er wellicht ook andere zaken. Het kan geen kwaad daar nog eens nader naar te informeren bij de schoolleiding of de huisarts.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
wburger
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2020 17:35

Re: Heeft mijn zoon ADHD

Hij heeft IQ van 60 en dat is heel laag IQ. Hij snel afgeleid en kan niet goed constateren. Dus hij heeft probleem met consternatie, veder praat hij door heen, als de leraar praat. Zoekt probleem met andere kinderen op. De school denkt dat hij frustratie komt want hij heeft lage IQ, we denken misschien komt dit door ADHD en als dat zo is, kunnen we iet er aan doen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heeft mijn zoon ADHD

Jullie zoon heeft een laag IQ en vertoont ook gedragsproblemen die daar mee verband houden. Het is niet mogelijk om op afstand te beooordelen of hij naast gevoelens van frustratie, ook last heeft van ADHD. Maar wat denken jullie in dat geval tegen ADHD te kunnen doen? Je zegt namelijk heel stellig 'als dat zo is kunnen we er iets aan doen'. Is het niet belangrijker om je te richten op de gedragsproblemen die er zijn? Of er daarnaast ook nog sprake is van ADHD lijkt me dan niet meer zo belangrijk.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Heeft mijn zoon ADHD

wburger schreef: 05 okt 2020 09:39 Hij heeft IQ van 60 en dat is heel laag IQ. Hij snel afgeleid en kan niet goed constateren. Dus hij heeft probleem met consternatie, veder praat hij door heen, als de leraar praat. Zoekt probleem met andere kinderen op. De school denkt dat hij frustratie komt want hij heeft lage IQ, we denken misschien komt dit door ADHD en als dat zo is, kunnen we iet er aan doen.
Je kan er eigenlijk niet zoveel aan doen. Je kan het hooguit wat tegengaan en/of verminderen. Maar hulpmiddelen ervoor of niet, als je zoon ADHD heeft, dan houdt hij ADHD.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
wburger
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2020 17:35

Re: Heeft mijn zoon ADHD

Ik wil toch toevoegen, dat wij geen streng regels thuis hebben, als we weten dat hij ADHD of ADD heeft, dan kunnen we hem laten onderzoeken en vervolgens medicatie geven. Dan help dit beter. We hebben last van zijn gedrag thuis,
Hij is snel geleid, vergeet veel en heeft probleem met concentratie
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heeft mijn zoon ADHD

wburger schreef: 07 okt 2020 10:08 ... als we weten dat hij ADHD of ADD heeft, dan kunnen we hem laten onderzoeken en vervolgens medicatie geven.
Je kind laten onderzoeken is altijd een mogelijkheid. Ik vind dat je het heel snel hebt over het geven van medicatie. Medicatie tegen ADHD toedienen aan zeer jonge kinderen heeft niet de voorkeur en is iets waar pas toe besloten wordt als alle andere behandelmethoden ontoereiekend zijn gebleken.

De behandeling van ADHD bij kinderen bestaat uit niet-medicamenteuze maatregelen zoals voorlichting, opvoedingsadviezen en, indien gewenst, opvoedingsondersteuning. Bij duidelijke beperkingen in het functioneren is daarnaast gedragstherapeutische behandeling aangewezen. Als niet-medicamenteuze behandeling onvoldoende verbetering oplevert kan ter ondersteuning medicatie worden overwogen. Methylfenidaat is dan eerste keus. Bij onvoldoende effect of hinderlijke bijwerkingen komt atomoxetine of dexamfetamine in aanmerking.

bron:https://www.farmacotherapeutischkompas. ... j_kinderen
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Aandachtsproblemen (ADHD)”