Gebruikersavatar
Steffen Meijer
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2024 02:32

Positief persoonlijk draadje

Na een goede nachtrust was ik iets aan de vroege kant wakker, maar een bakje koffie en een beetje nieuws lezen is altijd een mooi ochtend ritueel voor mij om de dag te beginnen. Ik zat nog een beetje in twijfel voor mijn ochtend ontbijt of het een boterham met pindakaas zou gaan worden of een bakje yoghurt met fruit - keuzes maken is een dilemma als veel dingen lekker zijn - , het is yoghurt, druiven en een banaan geworden.

Omdat ik het laatste half jaar heel veel hobby's heb geprobeerd is het in huis veel te vol geworden en de achtertuin is ook een beetje een bende geworden. Kwa huishouden zelf heb ik het laatste half jaar wel goed mijn best gedaan en loop vrijwel nooit meer achter, de basis is goed schoon tot in de kleine kiertjes en alles krijgt met regelmaat zijn sop beurtje, maar toch is het wel te vol met spullen en wil hier lekker mee aan de slag de aankomende tijd.


---

Hobby's, hobby's en nog eens hobby's !
Ik merkte aan mijzelf dat er véél te véél leuk is (als je begint met ontdekken en er voor openstaat blijkt het meer te zijn dan gedacht) en eigenlijk teveel aan het doen ben waardoor ik niet alles afmaak zoals ik zou willen; Nu moet ik zeggen dat dit niet per definitie voelt als negatief, maar moet ook niet overdrijven. Wel ben ik blij dat ik dit heb gedaan en mijzelf niet heb laten remmen in de gedachte dat het toch niet lukt of het geen zin heeft, veelal was mijn negatieve gedachte dat niets zin had en in de gedachte dat ik het niet zou kunnen. Dit blijkt gelukkig niet zo te zijn en heb er ook plezier in omdat sommige dingen zelf in mijn voordeel zijn.

Één van mijn leukste hobby's is metrologie geworden (het meten van gegevens) waarin je alle kanten op kunt voor hetgeen je wilt ontdekken. Het gaat van motortechniek (tuning) naar meteorologie (tussen de aarde en sterren) tot aan chemie. Ik blijk heel veel plezier te halen uit feitelijkheden die ik kan meten en/of een vorm van bijhouden van gegevens. Doordat ik dit doe merk ik op dat ik verbeteringen kan waarnemen die mij anders ontgaan of die niet tastbaar zijn voor mij, het prettige is dat ik door bijvoorbeeld climate controle mijn gasverbruik met 40% naar beneden heb gebracht en daarmee ook een enorme besparing heb. Om dit te meten heb ik leuke spullen aangeschaft om te maken met elektrotechniek en dingen programmeren, vervolgens heb ik uit dat een beveiligingssysteem in/om huis gebouwd voor plezier om uiteindelijk een 'slim' huis te maken (ben daar nu lekker mee bezig). Door niet te denken dat het allemaal niets uitmaakt, blijkt het uiteindelijk wel iets uit te maken en het voelt ook nuttig; dit heb ik dan ook heel erg gemist.
Het tekenen en iets leuks inkleuren was dus niet voor mij bestemd, maar haalde er wel iets uit wat ik anders niet had ontdekt.
Waar moet ik beginnen en wat moet als eerste ?
De eerste weken koste het wat moeite om te veranderen in de gedachte dat ik iets wou gaan doen, ik had wat lichamelijke problemen en het lukte mij niet goed om de boel op te pakken. Wat mij heeft geholpen is denken dat als in mijn gedachte dat het toch allemaal niets meer uitmaakt, ik dit net zo goed kan gebruiken om te zeggen dat het niet uitmaakt waar ik begon en hoe snel het ging. Soms deed ik dagen níets en was het een absolute puinhoop om mij heen - kreeg ook echt wel drukte in mijn hoofd daardoor - maar had mij de stelling aangenomen dat het niet erg is en niet alles gelijktijdig moet.


Mijn ervaring hoe te beginnen met hobby's ontdekken:

  • klein beginnen met geen tot zeer lage kosten;
  • proberen het in een doos te kunnen opbergen;
  • geen verplichting van maken;
  • en buiten je kaders denken.


Ik heb papier en wel wat potloden...
Tekenen was het eerste wat ik thuis kon doen en waar ik niets voor hoefde aan te schaffen, maar heel veel verder dan rechte lijnen en gebouwen tekenen kwam er niet uit. Op een gegeven moment met kleurpotloden bezig, maar de kleuren kregen telkens een betekenis en zie daar... tabellen met kleurtjes maken blijkt leuk te zijn. Ik heb nog een periode geprobeerd om een soort boekwerkje te maken met opdrachten en die leuk te bewerken (is een speciale naam voor maar weet het niet meer), maar ook hier kwam er al snel de technische voorkeur uit met schema's en symbolen die het voor mij opfleurden. Het tekenen en iets leuks inkleuren was dus niet voor mij bestemd, maar haalde er wel iets uit wat ik anders niet had ontdekt...

(CCZl) Zwart Grafisch Papier - Bich Tran / Pexels
Afbeelding

Het maken van patronen gaf mij wel een prettig gevoel, een aantal lijnen op papier met kleurlabel en een symbool wat ergens voor staat; het gaf een gevoel van controle en grip waar ik verder op kon bouwen. Het overzichtelijk maken gaf rust en een blik van verleden naar heden en de toekomst van verwachting. Wat ook heel fijn bleek te zijn in dit overzicht was de "Latch" (uitgaande gegevens worden gekoppeld aan ingaande en veranderen weer het patroon naar een nieuwe uitkomst - als ik er zo over nadenk is het bijna karma en voorkomen van selffulfilling prophecy -.

Eenmaal dit patroon te hebben gevonden wat in oorsprong een teken hobby zou zijn, bleek het dus ook direct nuttig te zijn voor mij en leerde er zelfs van op een persoonlijke manier. Ik ben dit gaan toepassen op mijn huishouden wat altijd een drama was en door de opstapelende zooi geen inzicht meer op had. Uiteindelijk heb ik een magneet white bord gekocht met magnetisch papier (iets van 8 euro bij elkaar van de "Action"), en daar ontstond mijn positieve gedrag in schoonmaken. Had ik dit niet eerder bedacht en geprobeerd? Ja zeker heb ik dit eerder geprobeerd, maar dat was in de gedachte van moeten en er totaal géén plezier of voldoening in ervaren. Het huishouden was een noodzaak en zocht een manier om het werkend te krijgen, maar vanuit hobby iets doen en dan het voordeel van een schoon huishouden is een totaal andere beleving wat positief voelt.

---

Het volgende stuk gaat over het ontdekken van de hobby's: schrijven, filmen en fotografie. Ergens heb ik hier altijd een sterke behoefte aan gehad maar niets bewust mee gedaan, ik had nog niet een plek om mijn verhaal te delen en in te zetten in meerdere voordelen naar mijzelf toe en ter inspiratie naar een ander wat mij gelukkig maakte. Ook is het mijn doel om hier een patroon in te ontwikkelen wat voor mij een fijne manier is om mij te uiten, dit is dan naar mijn inziens een mooie leerweg en ontdekking.

Terug naar “Positieve verhalen en tips”