Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Psychologische gevolgen ?

Ik vraag mij af wat de psychologische gevolgen zijn wanneer je als kind het volgende meemaakt, een meisje van 10 groeit op als enigste kind in een situatie waar er dagelijks ruzie is tussen haar ouders, het meisje heeft een zeer goede band met haar vader en kan geen slecht woord van hem aanhoren, haar moeder heeft regelmatig woedeaanvallen waarbij ze haar dochter ook slaat en dreigt ook regelmatig dat ze zich van het leven zal beroven, soms wanneer ze thuiskomt van school ligt haar moeder bewusteloos op de grond maar heeft door dat haar moeder dit in scène heeft gezet , dit gaat zo door tot het meisje een volwassen vrouw is..

Toen ze gehuwd was en zelf kinderen kreeg had ze nog steeds een goede band met haar vader maar niet met haar moeder, op een gegeven moment slaat het noodlot toe en sterft haar vader veel te vroeg, ze is gebroken en het duurt een hele tijd voor ze dit kan verwerken stilaan ging het beter maar helemaal verwerken deed ze dit niet, haar moeder dacht nu haar man nu overleden was ze dichter naar elkaar gingen toe groeien maar juist het tegenovergestelde gebeurde haar dochter kreeg een enorme hekel aan haar en dit is in de loop der jaren alleen maar erger op geworden.

Deze situatie weegt ook op haar huwelijk waarbij ze haar de problemen die ze met haar moeder heeft weerspiegelt op haar echtgenoot..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Psychologische gevolgen ?

Het is duidelijk dat bepaalde gebeurtenissen een sterke impact op iemand leven kunnen hebben, de beknopte levensgeschiedenis van de vrouw die je in je verhaal beschrijft is daar een voorbeeld van. Maar wat wil je met deze vraag? Wil je kennis en inzicht omtrent eventuele psychologische gevolgen, of wil je de persoon, waarvan ik voor het gemak aanneem dat het een bekende van je is, hulp bieden?

Als je op goede voet staat met deze persoon, lijkt het me belangrijker hulp te bieden dan je te verdiepen in de achterliggende psychologische oorzaken. Het menselijke gebaar lijkt me belangrijker dan de persoon te reduceren tot een casus.

Daarnaast wil ik ook benadrukken dat vragen die op dit forum gesteld worden in hoofdzaak over de eigen situatie dienen te gaan en niet over derden.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Psychologische gevolgen ?

Ik ben er mee gehuwd en probeer inzicht te krijgen waarom ze mij dagelijks kleineert zonder grondige reden.
Wat ze meegemaakt heeft tijdens haar jeugd heeft daar zeker mee te maken vandaar mijn vraag hier
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Psychologische gevolgen ?

jan1964 schreef: 27 aug 2023 08:30 Ik ben er mee gehuwd en probeer inzicht te krijgen waarom ze mij dagelijks kleineert zonder grondige reden.
Wat ze meegemaakt heeft tijdens haar jeugd heeft daar zeker mee te maken vandaar mijn vraag hier
Maar daar maak je al jaren topics over met dezelfde antwoorden. Ook met het feit dat ze je dagelijks kleineert en zwart maakt.
Wij kunnen geen beslissing voor je nemen wat je daarmee moet doen. Vanuit mezelf, was ik allang met deze nare, giftige relatie gestopt. Omdat je echt niet alles hoeft te pikken, en je ook aan jezelf moet denken. Je partner lijkt er niet in te veranderen. Ga op je strepen staan en vertel haar dat je dat kleineren en zwart maken niet langer pikt. Jij laat zelf toe dat ze je dit blijft aan doen. Doet ze niets met wat je erover aangeeft, dan is het aan jou of je door wilt met haar.

Soms kunnen mensen helemaal niet veranderen. Of ze durven het niet. Of ze willen het niet.
Ook dan kan je conclusies trekken. Dat is moeilijk maar af en toe heel noodzakelijk.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
jan1964
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 sep 2017 11:34

Re: Psychologische gevolgen ?

Beste Moderator,

Zonder enige twijfel heb je gelijk dat jullie geen beslissing voor mij kunnen nemen en het klopt inderdaad dat op dit forum een tijd terug gelijkaardige vragen heb gesteld sorry hiervoor, ik weet dat de meesten al lang uit een giftige relatie zoals deze zouden zijn gestapt zijn doch heb ik het voor verschillende redenen nog niet gedaan en het zal ook wel voor een stuk aan mijn karakter liggen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Psychologische gevolgen ?

jan1964 schreef: 31 aug 2023 17:37 Beste Moderator,

Zonder enige twijfel heb je gelijk dat jullie geen beslissing voor mij kunnen nemen en het klopt inderdaad dat op dit forum een tijd terug gelijkaardige vragen heb gesteld sorry hiervoor, ik weet dat de meesten al lang uit een giftige relatie zoals deze zouden zijn gestapt zijn doch heb ik het voor verschillende redenen nog niet gedaan en het zal ook wel voor een stuk aan mijn karakter liggen.
Ik weet niet of de meesten al uit een giftige relatie zijn gestapt. De cijfers lopen daar zo over uiteen dat ik daar geen uitspraak over kan doen. Maar uiteindelijk denk ik dat het goed is om voor eigen geluk te kiezen als geluk in een relatie niet terugkomt, of niet kan terugkomen.
Ik heb geen weet van je karakter, dus daar kan je vooralsnog beter zelf over oordelen. Je mag het natuurlijk altijd hier voorleggen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Overige problemen en vragen”