Gebruikersavatar
Elinealofs
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2023 23:04

Ik houd niet van festivals/ sociale evenementen

Dag allemaal,

Ik weet even niet bij welk forum ik terecht kan met mijn vraag. Ik ben +- 30 jaar en ik merk dat ik geen geluk haal uit sociale evenementen, denk aan festivals, grote feesten en dingen waar veel mensen zijn. Zoals nu de zomerfeesten in Nijmegen. Mijn vrienden gaan allemaal wel, ik ga mee maar ik geef van te voren een eindtijd aan. Ze zeggen dan ' sinds wanneer ben jij zo' ' doe niet zo saai' e.d. ik heb het idee dat ik continu mijn grens moet aangeven. En ik kijk al weken op tegen een evenement, sindskort ben ik er achter gekomen dat er er ook term is hiervoor namelijk JOMO (Joy of missing out) ipv FOMO. Heeft iemand tips voor me of andere sites blogs waar ik met mogelijk gelijkgestemde kan praten hierover. Ik voel me vaak ongelukkig in de drukte, en vind het fijner om thuis te zijn. Maar het is toch die sociale druk telkens weer.. en dan vraag ik me af waarom ik daar niet mijn plezier uit haal.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ik houd niet van festivals/ sociale evenementen

Hallo en welkom op 't forum!

Het is helemaal niet zo vreemd als je festivals en grote feesten, waar veel mensen aanwezig zijn, liever mijdt. Als de oorzaak van je afkeer van feesten niet ligt in sociale angst of een erkende fobie is er in principe niets om je zorgen om te maken.

Het wordt natuurlijk wat lastiger als je een vriendengroep hebt die wèl graag het feestgedruis opzoekt. Het is heel goed dat jij je grens aan geeft en zegt dat je liever wat eerder naar huis wilt en niet tot in de kleine uurtjes door wilt gaan. Dat je vrienden je daardoor 'saai' vinden is eerder hun probleem dan het jouwe.

Wat de Nijmeegse Zomerfeesten betreft, die zijn inderdaad behoorlijk massaal. Er zijn plekken waar het er wat gemoedelijker aan toe gaat, zoals de De Kaaij, of in het Kronenburger park, daar is de sfeer wat alternatiever, daar komen meer de alto's en de hippies. Bij grote feesten slaat de sfeer ook vaak om als het middernachtelijk uur gepasseerd is en er al de nodige hoeveelheid alcohol genuttigd is door de feestvierders. Ik kan je eigenlijk alleen maar gelijk geven dat je dan liever thuis wilt zijn.

Sociale druk om mee te moeten doen aan iets waar je eigenlijk geen zin in hebt, is iets waar je niets van moet aantrekken, leg dat naast je neer. 'Joy of Missing Out' is dan weer het andere uiterste. Als je iets niet leuk vindt hoef je er ook niet op af te geven, dat is een negatieve houding die niet nodig is.

Het hangt er van af of er forumleden zijn die op je verhaal willen reageren, maar je bent zeker niet de enige die niet zo heel erg dol is op massale feesten.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Pams
Berichten: 1297
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:26

Re: Ik houd niet van festivals/ sociale evenementen

Welkom :nod:

Je verhaal is voor mij voor zover herkenbaar dat ik ook rond jouw leeftijd ben en ook eerder thuis blijf in plaats van dat ik mensen massa's op zoek. Je geeft aan dat jouw vrienden allemaal wel gaan, waaruit ik opmaak dat je een vriendengroep hebt. Dit heb ik niet, ik heb een paar vriendinnen, maar ik kan me wel goed voorstellen dat je de druk van de groep dan erg voelt. Zeker als je daar misschien gevoelig voor bent en wanneer er opmerkingen gemaakt worden zoals je noemde.

Ik denk dat het heel goed is om voor je vrienden (en jezelf!) een eindtijd te stellen. Zo leren zij jouw grenzen te respecteren en kun jij herstellen van wat jou veel inspanning heeft gekost. En als het je zoals je zegt ongelukkig maakt om in die drukte te zijn, is het ook gewoon oké om thuis te blijven met jezelf en het fijn te hebben met wat je wel gelukkig maakt.

Wees lief voor jezelf 3some
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ik houd niet van festivals/ sociale evenementen

Hallo en welkom!

Ten eerste: Goddank is iedereen anders. En in het leven komt het voor dat je veranderd. Dus wat je vrienden eerst van jou gewend waren, kan opeens nieuw zijn en anders. Waar overigens niets mis mee is. Vrienden blijven vrienden als ze nog bij je passen of nog nemen hoe je op dat moment bent. En eerlijk gezegd, vind ik het leuk om af en toe zoiets te doen en mee te gaan, maar een grote hobby zal het nooit van mij worden. Het ligt er ook aan met wie overigens. Jij bent dus ook niet verplicht om het leuk te vinden. En ook niet verplicht voelen om gezellig mee te gaan. Waarschijnlijk zit je in een andere fase dan je meeste vrienden. Dat is niet erg. Waarom zou je er perse plezier uit moeten halen? Jezelf dwang opleggen is niet nodig. Waarschijnlijk ben je niet de persoon voor zulke activiteiten of wil je het liever niet zo vaak. En ik kan het mij voorstellen, drukte is echt niet altijd fijn.

Blijf duidelijk naar jezelf en anderen. Naast dat je hier eerlijk over kan en durft te zijn, blijven er echt nog wel leuke dingen over hoor!
Je weet immers waar je aan toe bent als ze zich niet een beetje in kunnen leven of je door eerlijkheid saai gaan vinden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Ik houd niet van festivals/ sociale evenementen

Goede morgen, middag of avond, Eline,

Na lange tijd hier afwezig geweest te zijn, en wat grasduin door deze site terug … , krijg ik toch weer de kriebel om te reageren… , omdat ik wel herken in jou bericht en wellicht helpt het te we-ten dat je niet de enige bent hierin…

Ik ben ook niet zo van festivals/sociale evenementen… Ik heb ze dan ook niet zoveel bezocht in mijn leven .

Ik hou van een goed diepgaand gesprek, live of in mailvorm… Ik kies mijn vrienden uit die daar ook van houden, dan word je niet zo gauw saai genoemd. Integendeel, je wordt door deze personen gewaardeerd als een zeldzame rare vogel die je dan bent…

Ik hou ook van lezen en als ik de auteur interessant vind, dan zoek ik die persoon op en knoop er een gesprek mee aan… Ik heb dus gewoon geen tijd over om nog tijd en energie te steken in festi-vals of sociale evenementen… Alleen maar door het feit dat ik liever mijn tijd en energie in mijn liefhebberijen stop.

Dus ik zou richten waar je wel van houdt. Je kunt natuurlijk ook verder zoeken naar ander blogs, sites als je daar behoefte aan hebt..

Ik zou zeggen wees gewoon jezelf , en dan trek je de juiste personen aan die je interessant in plaats van saai vinden. Deze site wordt helaas niet zo druk bezocht. Maar toch zijn hier blijvers te vinden, en ik denk daarom dat je met een beetje geluk hier ook zielsverwanten kunt vinden… , die je op de duur als vrienden kunt beschouwen…

Ik wil je hierbij danken dat je dit thema bespreekbaar maakt, al komen er misschien minder reactie op dan je hoopte, dat is omdat helaas facebook tegenwoordig populairder is dan fora. Wat ik per-soonlijk wel jammer vind, want fora vind ik een mooie setting…

Intussen ook de reacties gelezen, zo zie je dat (zoals ik al voorspelde) mensen in je verhaal her-kennen…

Groetjes voorlopig uit Indonesië…
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Ik houd niet van festivals/ sociale evenementen

Blijkbaar zijn mijn bovenstaande woorden gebroken met een koppelteken zoals festi-vals, dat was niet de bedoeling… Ik schreef de reactie eerst op word, de koppeltekens kwamen automatisch, … misschien bij het knippen en plakken en/of bij het verzenden …. Al is het niet zo erg dat het onleesbaar maakt gelukkig. :)

Terug naar “Overige problemen en vragen”