Gebruikersavatar
nickn
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2023 10:04

Angsten / hyperventilatie

Goedemorgen,

Ik weet even niet waar ik het moet plaatsen dus ik doe het even hier, ik hoop dat iemand me antwoorden kan geven.

Mijn naam is Nick en ik ben 35 jaar jong.

Ik heb eigenlijk sinds enkele jaren al last van hyperventilatie en angsten. Vorig jaar januari ben ik gestopt met roken en heb dit tot augustus volgehouden. Tijdens de gestopte periode voelde ik me eigenlijk weer beter en had ik bijna nergens last van.

Nu ben ik sinds augustus weer aan het roken, dan weer niet, dan weer wel. En sinds de laatste weken weer een soort van volledig (dom ik weet het).

Nu heb ik sinds kort last van hyperventilatie, soms heb ik het gevoel alsof ik out ga. Ook heb ik het gevoel alsof ik vast zit in men eigen hoofd. Dus ik ben er wel maar alles is een beetje vaag, iemand hier ervaring mee? Ik moet er bij zeggen dat ik een kantoorbaan heb en nauwelijks beweeg. Ik ben 1.85 en weeg 121 kilo.. Wel zo eerlijk om dit er bij te vermelden.

Ik weet dat ik moet stoppen met roken maar dat gaat lastig, heeft iemand enig idee hoe ik van dat wazige en hyperventileren afkom? Is er een simpele verklaring voor wat het is?

Ik hoor heel graag van jullie!

Groetjes Nick.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angsten / hyperventilatie

nickn schreef: 12 apr 2023 10:09 Ik weet dat ik moet stoppen met roken maar dat gaat lastig, heeft iemand enig idee hoe ik van dat wazige en hyperventileren afkom? Is er een simpele verklaring voor wat het is?
Hallo Nick, welkom op het forum. Het is moeilijk een 'simpele' verklaring te geven waar je ansgt en hyperventilatie door worden veroorzaakt, aan de hand van de gegevens die je hier vermeld hebt. Er spelen vaak meerdere zaken een rol. Je benoemt zelf al een meer of minder bewuste angst voor je gezondheid, dat kan een rol spelen. Maar voor een beter overzicht moet je misschien wat dieper graven.

Waarom ben je er bijvoorbeeld niet in geslaagd af te blijven van de sigaretten? Ervaar je over sommige dingen stress? Maak jij je over bepaalde dingen zorgen? Heb je dingen meegemaakt die je nog steeds bezig houden? Het zijn allemaal zaken die op de achtergrond kunnen meespelen.

Hyperventitalie wordt meestal veroorzaakt doordat je lichaam adrenaline aanmaakt. Je lichaam maakt zich als het ware klaar om te vluchten en weg te rennen. Die adrenaline veroorzaakt hartkloppingen en benauwheid.

Een beetje gezonder gaan leven, niet meer roken, meer bewegen en misschien wat veranderen aan je voedingspatroon kan in ieder geval nooit kwaad.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Angsten / hyperventilatie

Warm welkom op het forum Nick :)

Hyperventilatie kan opeens de kop opsteken. Als je rusteloos bent, (on) bewuste angsten hebt, telkens in dezelfde cirkel zit, het leven je weinig uitdaging bied en je dit wel graag zou willen, en ook: Weinig bewegen. Dapper dat je een bericht hebt geplaatst op het forum. Mag ik vragen of je je in bovenstaande een beetje herkent? Zijn er dingen waar je niet uit lijkt te komen, waar je misschien verandering in wilt?

Hyperventilatie komt ook voor bij verkeerde houding. Het te lang in dezelfde houdingen bezig zijn. Of zoals je zelf al omschreven hebt: Gevoel vast te zitten in je hoofd en er voor je gevoel niet echt te zijn. Wat lijkt je leuk of boeiend om eens te proberen? Vind je wandelen leuk? Of een andere uitdaging? Als je hoofd bezig is... denk ook aan puzzelen, kleuren, een andere spelletje, dan heb je vaker minder focus op wat er mis kan gaan of zit je minder vast in je hoofd.

Schrijf hier vooral van je af als je dat fijn vind. Je kan hier terecht. Ik hoop dat je al iets hebt aan deze beginpost.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
nickn
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2023 10:04

Re: Angsten / hyperventilatie

Bedankt voor jullie reactie! Het is vooral erg vervelend om je zo te voelen. Is er iemand hier die deze klachten herkent? Ben benieuw of diegene al vooruitgang heeft geboekt op een bepaalde manier! Ik zou heel graag mijn levensstijl drastisch om willen gooien, maar weet gewoon niet zo goed waar te beginnen.

Alvast bedankt voor jullie hulp en luisterend oor, dat doet al goed!
Gebruikersavatar
nickn
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2023 10:04

Re: Angsten / hyperventilatie

Memories schreef: 12 apr 2023 14:01 Warm welkom op het forum Nick :)

Hyperventilatie kan opeens de kop opsteken. Als je rusteloos bent, (on) bewuste angsten hebt, telkens in dezelfde cirkel zit, het leven je weinig uitdaging bied en je dit wel graag zou willen, en ook: Weinig bewegen. Dapper dat je een bericht hebt geplaatst op het forum. Mag ik vragen of je je in bovenstaande een beetje herkent? Zijn er dingen waar je niet uit lijkt te komen, waar je misschien verandering in wilt?

Hyperventilatie komt ook voor bij verkeerde houding. Het te lang in dezelfde houdingen bezig zijn. Of zoals je zelf al omschreven hebt: Gevoel vast te zitten in je hoofd en er voor je gevoel niet echt te zijn. Wat lijkt je leuk of boeiend om eens te proberen? Vind je wandelen leuk? Of een andere uitdaging? Als je hoofd bezig is... denk ook aan puzzelen, kleuren, een andere spelletje, dan heb je vaker minder focus op wat er mis kan gaan of zit je minder vast in je hoofd.

Schrijf hier vooral van je af als je dat fijn vind. Je kan hier terecht. Ik hoop dat je al iets hebt aan deze beginpost.
Ik herken me zeker in het bovenstaande. Ik wordt er alleen helemaal gek van, het beïnvloed mijn leven op teveel momenten. Ik GA stoppen met roken, dat is een gegeven, dit omdat dit veel van mijn klachten veroorzaakt. Ik wil heel graag een gezond levenspatroon, meer bewegen, gezonde voeding elke dag, zelfs een ijsbad / koude douche omdat ik daar echt in geloof. Ik weet gewoon niet zo goed waar ik moet beginnen en heb moeite met het aanleren van discipline. Mocht iemand me kunnen helpen heel graag! Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angsten / hyperventilatie

nickn schreef: 14 apr 2023 10:52 Ik wil heel graag een gezond levenspatroon, meer bewegen, gezonde voeding elke dag, zelfs een ijsbad / koude douche omdat ik daar echt in geloof. Ik weet gewoon niet zo goed waar ik moet beginnen en heb moeite met het aanleren van discipline. Mocht iemand me kunnen helpen heel graag! Alvast bedankt!
Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is een kwestie van je iets voornemen en je daar aan te houden. Wat een gezond voedingspatroon inhoudt kun je op het internet opzoeken. Meer bewegen zou je bijvoorbeeld kunnen doen door een stappenteller op je smartphone te installeren en een dagelijks doel te stellen.

Stoppen met roken is waarschiinlijk het moeilijkste, mij is het gelukt toen ik een flinke verkoudheid en bronchitis had opgelopen. In de regel stopt het menselijk lichaam na 24 à 48 uur met het produceren van antistoffen tegen de verslavende stoffen die in sigaretten aanwezig zijn, het puur lichamelijk verlangen naar een sigaret houdt dan op. In principe is het vanaf dat moment makkelijker het niet-roken vol te houden.

Veel mensen zweren hun nicotine verslaving af met de hulp van nictone pleisters. Persoonlijk geloof ik meer in Cold Turkey, maar dat is alleen omdat ik zelf die weg gegaan ben. Wat je zou kunnen doen om te stoppen is het prikken van een datum. Een lang weekend, vakantie- of feestdagen kunnen dagen zijn prima geschikt om een poging te wagen te stoppen met roken.

Het is vooral een kwestie van volhouden en doorzetten. Beloon jezelf als je een doel gehaald hebt, koop bijvoorbeeld iest moois voor jezelf als je een week niet meer gerookt hebt, voldoende beweging hebt genomen en gezond hebt gegeten. Als je kijkt naar wat sigaretten tegenwoordig kosten, moet het zeker mogelijk zijn al snel geld uit te sparen en iets leuks voor jezelf te kopen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
112019
Berichten: 290
Lid geworden op: 02 jan 2019 00:11

Re: Angsten / hyperventilatie

Hey @Nickn , wat goed dat je wilt stoppen met roken. En ik hoop ook zeker dat je wat er ook aan gekoppeld is geen hyperventilatie problemen meer hebt. En welkom trouwens. 😄

@volhoudertje, ook knap van jou dat het gelukt is.👍
Hoi ik ben een jongeman tussen 24 en 33 jaar die vaak stress, spanning, frustratie en eenzaamheid ervaart. Ik werk niet. Ik ben in het verleden gediagnosteert met een A.S.S. hoewel ik niet veel herken.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”