Gebruikersavatar
Mariëlle
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2019 23:40

Eenzaam in psychische klachten

Hallo!

Ik plaats een korte versie van mijn verhaal op dit forum omdat ik benieuwd ben of mensen dit herkennen en misschien tips hebben!

Ik heb last van verlatingsangst in relatie, en irrationele angsten. Hiervoor ben ik ook in behandeling bij psychologen. Dit helpt wel voor een groot gedeelte, maar helaas is het nog steeds wel aanwezig.
Voornamelijk heb ik last van angst dat mijn relatie me zal verlaten of bedriegen.
Zodra ik last heb van zo'n angst gedachte, voelt die zo echt aan, alsof je echt overtuigd ben dat het zo is. Ik leer in therapie wel wat ik dan moet doen, maar soms lukt dat gewoon niet.

Waar ik nu eigenlijk mee zit, is dat ik me op die angst momenten zo erg eenzaam voel, en hulpeloos. Het liefst zou ik hulp hebben op zo'n moment dat het gebeurt! Maar dat is natuurlijk niet zo, dan moet je het helemaal alleen doen..
Mn man probeert me wel te helpen, maar ik besef dat het voor iemand die er zelf niet mee kampt, het echt niet te begrijpen valt wat er allemaal in je hoofd kan afspelen. En voor hem is het ook frustrerend dat het lijkt alsof ik niks vertrouw.

Ik wil graag weer positief zijn en niet alles wantrouwen. En daar doe ik ook hard mn best voor. Maar die eenzaamheid en hulpeloosheid en het gevoel dat niemand het begrijpt vind ik zo lastig !

Iemand tips? Andere reacties zijn ook welkom natuurlijk.
Bedankt!
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Eenzaam in psychische klachten

Warm welkom Mariëlle. Ik wil je alvast zeggen dat je hier altijd je verhaal kwijt kan. Daarnaast, als je vragen of opmerkingen hebt mag je die altijd stellen of aangeven. Naast dat je dat op het forum kan en mag doen staat de PBfunctie ook open. Ik hoop altijd dat leden die lid zijn zich veilig en gewenst voelen, dus dat hoop ik nu ook en ik vind het al dapper dat je alvast een stukje van je verhaal hebt gedaan. Voor nu alvast even een openingspost van mij naar jou.

Ik hoop dat je je hier fijn en op je plekje gaat voelen. Wij kunnen misschien de eenzaamheid niet geheel wegnemen, maar misschien is het al een prettig idee dat je hier, onder voorwaarden die ik vast niet hoef uit te leggen en je vast begrijpt, jezelf kan zijn.
Inclusief al die struggles en de pijn. :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Mariëlle
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2019 23:40

Re: Eenzaam in psychische klachten

Memories schreef: 02 nov 2019 23:49 Warm welkom Mariëlle. Ik wil je alvast zeggen dat je hier altijd je verhaal kwijt kan. Daarnaast, als je vragen of opmerkingen hebt mag je die altijd stellen of aangeven. Naast dat je dat op het forum kan en mag doen staat de PBfunctie ook open. Ik hoop altijd dat leden die lid zijn zich veilig en gewenst voelen, dus dat hoop ik nu ook en ik vind het al dapper dat je alvast een stukje van je verhaal hebt gedaan. Voor nu alvast even een openingspost van mij naar jou.

Ik hoop dat je je hier fijn en op je plekje gaat voelen. Wij kunnen misschien de eenzaamheid niet geheel wegnemen, maar misschien is het al een prettig idee dat je hier, onder voorwaarden die ik vast niet hoef uit te leggen en je vast begrijpt, jezelf kan zijn.
Inclusief al die struggles en de pijn. :knuffel:
Bedankt voor dit warme welkom! Dit doet me goed. Er zullen hier vast ook veel mensen zijn die veel herkennen en begrijpen. Psychische klachten zijn zo ingewikkeld! Vaak snap je het zelf niet eens. :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Eenzaam in psychische klachten

Zijn er in het verleden of in het heden dingen gebeurd die ervoor hebben kunnen zorgen dat je deze klachten hebt? En zijn er dingen die het triggeren voordat je de klachten krijgt die je beschrijft?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Mariëlle
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2019 23:40

Re: Eenzaam in psychische klachten

Memories schreef: 03 nov 2019 01:56 Zijn er in het verleden of in het heden dingen gebeurd die ervoor hebben kunnen zorgen dat je deze klachten hebt? En zijn er dingen die het triggeren voordat je de klachten krijgt die je beschrijft?
Waarschijnlijk is het voor een groot gedeelte veroorzaakt door in het verleden schaden van mijn vertrouwen. En m'n psycholoog denkt ook wel dat de scheiding van m'n ouders ermee te maken kan hebben, omdat ik zelf ook bang ben om te moeten scheiden.
Soms is er niks dat het triggert en komt het opeens. En soms zijn onschuldige kleine dingen al aanleiding, bijv een meningsverschilletje of eventjes op de telefoon zitten.
Ik heb hier cognitieve gedragstherapie voor, zodat ik moet leren dat ik het wel waard ben en ik niet zo negatief over mezelf denk.
Ik heb ook wel door wanneer het fout gaat en wat ik dan eigenlijk moet doen. Maar als het eenmaal zo'n situatie is, kan ik er gewoon lastig weer uitkomen. En op dát moment zou ik hulp willen hebben, maar goed, vaak moet je psychische klachten echt zelf oplossen!
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Eenzaam in psychische klachten

Ja, ik begrijp dat je dan op dat moment hulp wilt. Dat is ook ontzettend vervelend en kan ook beangstigend zijn.
Als je eerder een traumatische of meerdere traumatische ervaringen hebt gehad, of andere nare dingen hebt meegemaakt kan je psychische klachten krijgen en het is heel goed dat je daarvoor hulp en begeleiding hebt. En daarnaast heb je je hier aangemeld en ook al een beetje van je afgeschreven. Dat is soms lastig, maar dapper genoeg dat je het al wel een klein beetje hebt gedaan en ik hoop dat het je wat helpt. Al is het maar dat je het wellicht een fijn idee vind dat je word gelezen, dat er 'geluisterd'wordt.

Een scheiding kan heel moeilijk zijn en dan kan het voorkomen dat je dan inderdaad bang bent later om ook te moeten scheiden. Is het een vechtscheiding geweest?

Voor nu ga ik er vanuit dat je man en jij niet gaan scheiden, of is daar nu ook een aanleiding voor? Ik snap dat je daarmee echt kan zitten, dat je niet hetzelfde wil meemaken. Dat is heel begrijpelijk.

Kan je vertellen waarom jij vind dat jij het niet waard zou zijn? Volgens mij ben je een lieve, aardige meid en dat weet ik ook inderdaad, zonder dat ik je ken. Want ik ga er echt blanco in, en dan ga er vanuit dat je karakter echt wel prima is. Maar door dingen die je zijn overkomen, misschien ook door de scheiding, maar wellicht ook door andere dingen, kan je een laag zelfbeeld krijgen. Ik gun je echt dat het uiteindelijk verbeterd!

Je hoeft psychische problemen niet zelf op te lossen. Je kan er samen naar kijken en het samen aanpakken.
Het voelt misschien alsof je het alleen moet doen, en in feite ben je alleen met jezelf met alles wat er is, maar er staan ook mensen naast je, die meekijken, die je steun kunnen bieden en waar mogelijk te begeleiden.
Dus naast je strijd die je levert binnenin je.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Mariëlle
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2019 23:40

Re: Eenzaam in psychische klachten

Het was gelukkig geen vecht scheiding. En ben er naar mijn mening ook wel goed mee omgegaan, maar mn psycholoog denkt dat het toch wel invloed heeft.

Nee er is nu helemaal geen aanleiding om te gaam scheiden, het is juist hartstikke leuk samen. Maar zodra het met hem even wat minder gaat, dan ga ik er al vanuit dat dat door mij komt, en heeft dat zoveel invloed op me. Terwijl ik juist zou willen helpen, en dan kan ik wel ontzettend boos en teleurgesteld zijn in mezelf.

Het is zeker fijn om even mn verhaal te doen, en dat er ook nog iemand het leest en antwoordt. Respect voor jou!

Tja, het lage zelfbeeld zal komen door slechte ervaringen met liefde en trouw in het verleden. Een familielid met wie ik goed kan praten, zegt ook dat ik vroeger ook niet een liefdevol thuis heb gehad, dat dat misschien meespeelt (ruzies bijv), maar er zijn ook een hoop goede dingen geweest en had ik niet een extreem slechte jeugd ofzo.

Dus ja, eigenlijk wel een hele opsomming van dingen die hebben gemaakt hoe ik nu ben. Heel onzeker in liefde, maar daarbuiten heb ik daar niet zoveel last van.

Het voelt wel zo, dat je het alleen moet doen, want het zit in jouw hoofd en dat neemt niemand weg, behalve jezelf. De psych zei vorige keer dat ik wat consequenter of "strenger' moet zijn misschien.
Maar met zo'n angstgedachte, als die opkomt, die voelt zo voor waarheid aan, en dan is het net alsof je jezelf moet overtuigen dan 2+2, 7 is, in plaats van 4...

Mijn dank voor jou is groot, dat je dit leest en antwoordt.. ♡

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”