Gebruikersavatar
Bieslore
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2020 17:09

Romantische vicieuze cirkel

Hallo allemaal,

Sinds altijd zijn liefdesrelaties best spannend voor mij. En geraak ik telkens in een vicieuze cirkel terecht. Nu ben ik me eindelijk bewust van die cirkel maar weet ik nog niet hoe ik erdoor breek. Laat me het effe schetsen; wanneer ik iemand leer kennen die ik romantisch wel zie zitten, word ik heel onzeker en verlegen. Weet ik niet meer wat zeggen, heb ik stress over waar ik hem mee naartoe kan nemen, overdenk ik verhalen en mopjes op voorhand. Kortom, ik kan niet rustig blijven en krijg stress en zet express mijn masker op van leuk persoon zodat de ander mij zeker een toffe vind. Wanneer het dan tot een relatie komt, verlies ik mezelf compleet. Ik weet niet meer waar ik voor sta, wat mijn interesses zijn, ik neem interesses van de ander over, ben veel te lief en laat over mijn grenzen gaan, ken mijn grenzen niet,…
Nu, sinds een paar weken ben ik vrijgezel na een relatie van twee jaar. En hoewel ik mezelf had voorgenomen om even single te blijven en aan mezelf te werken, ben ik wel gevoelens gaan krijgen voor iemand uit een vereniging die ik al een tijdje ken maar nu pas beter leer kennen. Ik voel de kriebels in mijn buik, maar ben zo hard in paniek omdat ik weet wat zal volgen (mezelf verliezen etc) en ook omdat ik niet weet of het een crush is die zal overgaan of echte verliefdheid (maar zó goed ken ik hem nog niet), moet ik er iets mee doen en het hem eerlijk vertellen. Ik heb geen clue!

Oké dit bericht lijkt een passage uit de Joepie maar ik hoopte op inzichten van jullie lezers of mss tips of herkenning.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15139
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Romantische vicieuze cirkel

Als je op voorhand al gaat bedenken dat je misschien in je oude routines gaat vervallen creëer ·je eigenlijk al de basivoorwaarde waardoor het mis kan gaan. Je zegt dat je bewust bent geworden van je gedrag als je in een relatie zit, maar heb je enig idee waarom je de ander wilt pleasen en jezelf voorbij loopt? Het is een vraagstuk dat waarschijnlijk te maken heeft met onzekerheid, hechtingsproblematiek en verlatingsangst.

Ik denk niet dat het kwaad kan om aan je nieuwe crush aan te geven dat jij je wel eens onzeker voelt wanneer je iemand pas leert kennen. Open en eerlijk communiceren over emoties is altijd een goed uitgangspunt bij een beginnende relatie.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Romantische vicieuze cirkel

Beste Bieslore,

Bedankt voor het delen van je openhartige bericht. Het is duidelijk dat je een diepgaande innerlijke strijd doormaakt en worstelt met het vinden van balans in liefdesrelaties. Het feit dat je je bewust bent van deze vicieuze cirkel waarin je telkens terechtkomt, getuigt van een groot inzicht in jezelf en je situatie.

Ik wil je laten weten dat je niet alleen bent in deze gevoelens van onzekerheid en verlegenheid wanneer je romantische interesse voelt voor iemand. Sterker nog, Ik zou deze zin zelf geschreven kunnen hebben. Velen van ons ervaren dezelfde angsten en twijfels wanneer we ons kwetsbaar opstellen in de liefde. Het is een natuurlijke reactie om jezelf te willen beschermen en je beste beentje voor te zetten, maar het kan ook leiden tot het verliezen van je eigen identiteit en behoef-ten in een relatie.

Het is belangrijk om te erkennen dat het normaal is om onzeker te zijn en jezelf te verliezen in een relatie, vooral na een breuk. Maar het is ook een kans om te groeien en te leren van deze ervarin-gen. Misschien is het nu tijd om even pas op de plaats te maken en je te richten op zelfontdekking en zelfliefde. Door jezelf beter te leren kennen en je eigen grenzen te respecteren, kun je sterker en zelfverzekerder in een nieuwe relatie stappen.

Wat betreft je gevoelens voor de persoon uit de vereniging, het is begrijpelijk dat je in tweestrijd bent over wat te doen. Het kan helpen om eerst wat tijd te nemen om hem beter te leren kennen voordat je je volledig openstelt voor deze nieuwe gevoelens. Neem de tijd om rustig te verkennen wat deze gevoelens voor jou betekenen en wat je echt verlangt in een relatie.

Onthoud dat het belangrijk is om eerlijk te zijn naar jezelf toe en je eigen welzijn op de eerste plaats te zetten. Je verdient het om gelukkig en vervuld te zijn, zowel in jezelf als in je relaties. Wees geduldig en mild voor jezelf tijdens dit proces van zelfontdekking en groei.

Groet,

Kyron
Melanoisia
Berichten: 2048
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Romantische vicieuze cirkel

Wou even zeggen dat ik in een beginnende relatie zit en erg herken wat jij ook zegt, namelijk dat ik erg mijn best wil doen. Door dingen die ik wil zeggen en doen van tevoren zat voor te bereiden. Omdat ik dacht dat ik anders niet leuk genoeg zou zijn en de ander me zou afwijzen. Het begint bij dit los te laten en te kijken wat er dan gebeurt. Door in het moment zelf iets te doen om bij jezelf te blijven en jezelf lief te hebben en gerust te stellen. Er zit waarschijnlijk angst voor afwijzing achter die voorbereiding en het is de vraag of hetgeen waar je bang voor bent uitkomt. Of dat je pas echt de verbinding met de ander kan aangaan en ervan kan genieten als je het voorbereiden loslaat. Dat is heel eng en zwaar, maar mij helpt het om lief voor mezelf te zijn. Als ik die liefde voor mezelf kan voelen dan ben ik veel vrijer in het moment en dan komt alles meer vanzelf. Ik ben dan leuker en spontaner en voel mezelf ook veel fijner en enthousiaster. Ik had bijvoorbeeld nooit gedacht dat ik geschikt was om met iemand naar bed te gaan en daarvan kon genieten. Het leek me een verschrikkelijke afgang. Vanaf de eerste keer gaat dat als vanzelf omdat het puur op gevoel gaat en ik bij mezelf blijf. Ik wist ergens al dat ik die kanten van mezelf had, maar om het nu ook echt te beleven is fantastisch. Onzekerheden verdwijnen dan als sneeuw voor de zon, het heeft gewoon geen grip meer op je omdat je jezelf bent. Dat is enorm krachtig. Ik wil je graag bijstaan hierin.
Melanoisia
Berichten: 2048
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Romantische vicieuze cirkel

En ja ik moet vaak kotsen en word boos als ik mensen hoor zeggen: je moet gewoon jezelf zijn!!! En dat gaat ook niet in 1 keer maar als je voorbereiding loslaat, bij je gevoel blijft en je jezelf ondersteunt met helpende gedachten dan kom je er steeds meer achter hoe het werkt. Je moet het echt ervaren en ik begin het ook pas net een beetje te leren. Maar er is zeker hoop!

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”