Gebruikersavatar
Druktemaker
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2023 00:07

Krabben/ pulken

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem en vroeg me af of anderen dit herkennen of misschien weten wat ik er tegen kan doen. Ik krab namelijk mijn huid kapot, vooral mijn gezicht. Als ik stress heb ga ik krabben en vaak heb ik het niet eens door dat ik het doe. Ik probeer er wel mee te stoppen maar dit lukt me niet. Ik loop altijd met een kapotte huid en ik schaam me hier ook voor.

De laatste tijd heb ik ook meer stress. Ik werk veel en het valt me soms op dat ik zelfs op mijn werk (onbewust!) aan mijn gezicht zit. Als 28-jarige vind ik het vrij gênant, hoe kan ik doen alsof ik professioneel ben als ik mezelf dit aandoe. Mijn vriend vindt het ook vreselijk om te zien. Het doet me meer pijn dat hij dit zo vervelend vindt, dan dat ik het zelf erg vind. Ik heb er toch een beetje mee leren leven.

Iemand die zich herkent in dit verhaal of tips heeft om hier wat mee te doen? ‘Gewoon stoppen’ lukt niet omdat ik er soms niet bewust van ben dat ik het doe. Ik doe het ook al 15 jaar dus het is lastig te doorbreken…

Alvast bedankt! :)
Melanoisia
Berichten: 2035
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Krabben/ pulken

Weet jij waar die stress vandaan komt en welke gevoelens daarbij horen? Het krabben kan een manier zijn om van die gevoelens weg te gaan en de stressreactie tijdelijk te verminderen. Maar daarmee verhelp je het niet. Het zou mooi zijn als je toelaat wat je voelt en jezelf te kalmeren door het krabben te vervangen door iets waar jij echt wat aan hebt. Het krabben en de gevolgen ervan is zelf ook al echt niet fijn :(. Maar wees daar ook mild over want waarschijnlijk voel je heel veel vanbinnen en verdient dat meer aandacht.

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”