Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2023 10:36

Buitensporig probleemgedrag van mijn zoon van 15jaar

Beste forumleden,

Ik schrijf hier met grote bezorgdheid over de problematiek van mijn zoon. Hij is nu bijna 16 jaar oud en vertoont al sinds zijn 4e levensjaar enige vorm van gedragsproblemen op school. Hoewel we in het verleden hebben geprobeerd om hem te helpen met professionele hulp, lijkt het erop dat zijn gedrag steeds erger wordt naarmate hij ouder wordt.

De reden dat ik hier schrijf, is omdat ik niet meer weet wat ik moet doen. Mijn zoon wordt steeds losbandiger en verbaal agressiever, vooral tegenover zijn oudere zus van 19 jaar die een andere geaardheid heeft. Hij heeft een extreme haat ontwikkeld tegen mensen met een andere geaardheid, ras of beperking. Ik maak me ernstig zorgen over zijn gebrek aan empathie en gevoelens.

Bovendien is hij een extreme volger en zeer gemakkelijk beïnvloedbaar door anderen. Hij doet alles wat anderen van hem vragen, zelfs als het gevaarlijk of illegaal is. Dit baart me grote zorgen, omdat ik niet weet waar zijn grenzen liggen en wat hij nog meer zou kunnen doen.

Ik ben ten einde raad en vraag daarom jullie hulp en advies. Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Of misschien suggesties voor professionele hulp die ons zou kunnen helpen? Mijn zoon zal waarschijnlijk alle hulp weigeren, maar ik wil niet opgeven. Alle hulp en advies zijn welkom.

Met vriendelijke groet,
Bezorgde ouder
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Buitensporig probleemgedrag van mijn zoon van 15jaar

Welkom op het forum Barry :)

Dat is een lastig probleem. Ik denk dat het in het begin vooral goed is om dit toch met een professioneel iemand te bespreken. Neem als je wilt eens contact op met de huisarts, en wees daarbij eerlijk en open over de algehele situatie. Als de situatie waarin jullie je nu bevinden namelijk niet word aangepakt, dan is er een kans dat het nog erger word en de situatie moet toch veilig blijven. Moeilijk, maar veiligheid gaat voorop en uiteindelijk heeft hij toch begeleiding en eventueel onderzoek nodig naar wat er aan de hand is, om het vervolgens aan te pakken.

Het is niet fijn voor zijn zus en andere familieleden om hierin te zitten en te zien dat het zo bergafwaarts gaat. Via de huisarts kan verdere begeleiding voor hem en voor jullie ingeschakeld worden.

Voel je vrij regelmatig te delen!
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Lena C.
Berichten: 668
Lid geworden op: 07 jan 2019 15:44

Re: Buitensporig probleemgedrag van mijn zoon van 15jaar

Hallo Barry,

Ik heb zelf goede ervaringen met Karakter Kinderpsychiatrie. Mijn zoon laat zich ook niet testen of behandelen vanwege een verstandelijke beperking, maar wij hebben als gezin begeleiding gekregen. Dat heet IPG, Intensieve Psychiatrische Gezinsbegeleiding. Dan komt er iemand thuis af en toe observeren. Die persoon heeft vervolgens vooral gesprekken met mijn man en mij gehad voor het geven van advies. Via de huisarts kregen we de doorverwijzing naar Karakter.

Daarnaast kan Centrum Jeugd en Gezin (van de gemeente) ook goede adviezen geven. Zij geven ook oudercursussen en organiseren praatgroepen.

Ik wil je heel veel succes wensen met de zoektocht. Het is ontzettend verdrietig om zo onthand te zijn als ouders. Je wil het beste voor je kinderen en zeker niet dat het ene kind onder het andere lijdt. Schrijf vooral van je af, een 'luisterend oor' kan misschien al wat verlichting geven.
Demons run when a good man goes to war

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”