Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2022 22:59

Vrouwelijke collega aanspreken op (onbewust) gedrag?

Goedemiddag iedereen,

Graag zou ik advies willen hebben over een  vrouwelijke collega.

Ik ben x jaar vrijgezel, ben ongeveer x maanden geleden begonnen aan een nieuwe baan. Door corona wordt er afwisselend thuisgewerkt en op kantoor. Met één van de vrouwelijke collega's was er bij de eerste kennismaking gelijk een leuke klik. Zij is getrouwd en heeft een kind. Ik merkte wel dat zij een beetje speels is aangelegd, omdat zij mij een beetje aan het testen/uitdagen was met bepaalde opmerkingen. Ik hap alleen niet zo snel, waardoor ik vaak alleen een bijdehante blik geef en weer verder ga met het gesprek.

Inmiddels zijn we 6 maanden verder en zoekt zij mij steeds op als we allebei op kantoor zijn. Wij hebben op zich leuk een leuke chemie met elkaar, maar ik merk aan mijzef dat ik een beetje terughoudend ben. Vaak beëindig ik het gesprek met de mededeling dat ik weer aan het werk ga. Sinds de nieuwe lockdown werken wij weer volledig op afstand en hebben wij vooral telefonisch contact of via Zoom. Ik merk dat zij tijdens de 1-op-1 contactmomenten is veranderd van een spontane, leuke en zelfverzekerde dame, in een verlegen klein meisje. Vanaf de eerste kennismaking hebben  ​wij tijdens onze gesprekken langdurig oogcontact, maar nu breekt zij het af naar beneden, giechelt zij regelmatig en gedraagt zich nerveus. Ook tijdens de Zoom-meetings met andere collega's merk ik dat zij mij in de gaten houdt en dat zij mij aan het spiegelen is (als ik moet gapen dan doet zij het ook).

Vooral het gespiegeld worden voelt ongemakkelijk. Ik ken haar niet goed genoeg om te weten of zij dit bewust of onbewust doet. Hoe kan ik haar op een luchtige manier hierop aanspreken? Of hebben jullie andere tips?


Alvast bedankt voor de reactie!


Groeten Danny
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vrouwelijke collega aanspreken op (onbewust) gedrag?

Ik merk dat zij tijdens de 1-op-1 contactmomenten is veranderd van een spontane, leuke en zelfverzekerde dame, in een verlegen klein meisje. Vanaf de eerste kennismaking hebben ​wij tijdens onze gesprekken langdurig oogcontact, maar nu breekt zij het af naar beneden, giechelt zij regelmatig en gedraagt zich nerveus.
Typisch een mannenfantsie, mannen willen altijd denken dat zij de cenrale rol zijn in een contact en dat vrouwen giechelen omdat zijn in hun geïnteresseerd zijn en aan het flirten zijn. Mannen blijven wat dat betreft toch tot op behoorlijke late leeftijd de andere sekse vanuit een puberaal perspectief observeren.

Mijn advies: laat die mannenfantasie fijn voor wat het is, dat jij je ongemakkeijk voelt en je hoofd op hol laat brengen door wat je graag zou willen, is niets meer dan een hormonaal probleem. Jouw collega wil gewoon vriendelijkheid en misschien een beetje aandacht, meer niet.
* Liebe Macht Frei *
Melanoisia
Berichten: 2009
Lid geworden op: 01 feb 2020 03:23

Re: Vrouwelijke collega aanspreken op (onbewust) gedrag?

Wat voor opmerkingen maakt zij die jij als speels opvat? Je zegt dat je je er ongemakkelijk bij voelt hoe ze doet sinds ze volgens jou veranderd is. Maar vind je het contact over het algemeen wel leuk?

Als ze echt opvallend gedrag vertoont, dingen zegt, zou ik zo open en vriendelijk mogelijk, zonder teveel voor haar in te vullen of haar te verwijten, vragen waarom ze zo doet. Als je twijfelt of je dat wel of niet moet/kan doen, ga dan eerst na of een buitenstaander die jullie beide niet kent en niets afweet van jullie contact, haar gedrag ook zou opvallen, en welke verklaringen voor haar gedrag die buitenstaander zou kunnen bedenken. In mijn ogen is het niet erg om je gedachten bij anderen te toetsen. Als je gewoon eerlijk bent en bij jezelf blijft, en rekening houdt met hoe het voor haar is om dit te horen, dan is daar in mijn ogen een goed voorbeeld van communicatie en omgang met anderen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vrouwelijke collega aanspreken op (onbewust) gedrag?

Je kan ook rustig in dit topic met berichten reageren, Danny. Welkom. ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”