Gebruikersavatar
Backspace
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2020 14:54

Fluoxetine (prozac)

Zijn er hier mensen die Fluoxetine gebruiken? Ik heb persoonlijk helemaal geen depressieve klachten, ben juist een erg vrolijk mens en zit veelal goed in mijn vel, totdat er bijvoorbeeld een nieuwe man in mijn leven komt waar ik verliefd op word, of een goede vriendin waar ik een band mee opbouw. Ik word dan wantrouwend, onrustig, krijg checkgedrag, word onzeker, kan denken dat ze me voor de gek houden, of stiekeme dingen doen die ik niet mag weten. Als ik die man of vriendin dan spreek ben ik meteen gerustgesteld en weet ik dat dit maar mijn eigen gedachten zijn, maar als ik een tijd niets hoor worden de gedachten juist versterkt. Ik kan mezelf zeg maar niet geruststellen, waarschijnlijk omdat ik in mijn leven al meerdere keren ben bedrogen en voor de gek ben gehouden. Het lijkt alsof ik geen relatie meer kan aangaan. Ik probeer het wel, maar na enkele dates stopt het vaak toch.

En hierom wil mijn therapeut me antidepressiva voorschrijven. Ik vind het persoonlijk heel eng en heb echt het gevoel dat ik over mijn grens ga als ik er eenmaal mee begin. Dat ik afgevlakt word en een soort van 'naïef'.

Daarom ben ik benieuwd naar ervaringsdeskundigen. Mijn therapeut zegt dat het bij iemand met jaloezie bijvoorbeeld ook heel erg geholpen heeft, maar ik kan me dit echt niet voorstellen. Ik dacht altijd dat antidepressiva specifiek voor depressiviteit was.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Fluoxetine (prozac)

Backspace schreef: 06 jul 2020 00:00 En hierom wil mijn therapeut me antidepressiva voorschrijven.
Heeft je therapeut je specifiek Prozac voorgeschreven? De Prozac hype ligt al jaren achter ons en er was ook negatieve publiciteit over het middel.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Backspace
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2020 14:54

Re: Fluoxetine (prozac)

volhoudertje schreef: 06 jul 2020 00:13
Backspace schreef: 06 jul 2020 00:00 En hierom wil mijn therapeut me antidepressiva voorschrijven.
Heeft je therapeut je specifiek Prozac voorgeschreven? De Prozac hype ligt al jaren achter ons en er was ook negatieve publiciteit over het middel.
Ja hij had het specifiek over Fluoxetine (prozac) twintig mg. Heb je misschien een link naar die negatieve publicatie? Of wat werd er over gezegd dan?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Fluoxetine (prozac)

Het is bekend dat Prozac bepaalde bijwerkingen heeft, vooral in de beginfase. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat bij jongeren onder de 25 jaar het gebruik van Prozac kan leiden tot een verhoogde kans op suïcidale gedachten.
Prozac is vooral negatief in het nieuws gekomen door de bijwerkingen, de weduwe van de zanger Del Shannon heeft in
de jaren 90 de producent van Prozac aangeklaagd omdat het middel dusdanige gedragsveranderingen bij haar echtgenoot tot gevolg had dat hij zich uiteindelijk van het leven beroofd heeft.

* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Backspace
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2020 14:54

Re: Fluoxetine (prozac)

volhoudertje schreef: 06 jul 2020 11:24 Het is bekend dat Prozac bepaalde bijwerkingen heeft, vooral in de beginfase. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat bij jongeren onder de 25 jaar het gebruik van Prozac kan leiden tot een verhoogde kans op suïcidale gedachten.
Prozac is vooral negatief in het nieuws gekomen door de bijwerkingen, de weduwe van de zanger Del Shannon heeft in
de jaren 90 de producent van Prozac aangeklaagd omdat het middel dusdanige gedragsveranderingen bij haar echtgenoot tot gevolg had dat hij zich uiteindelijk van het leven beroofd heeft.

ZO dat is wel erg heftig. Ik heb mijn twijfels over dit medicijn laten merken aan mijn therapeut en aangegeven dat ik bang ben om er aan te beginnen. Voor mijn gevoel heb ik af en toe last van mijn wantrouwen, maar tijdens therapie blijkt dat het mijn leven dusdanig beïnvloed dat het me zou kunnen helpen. Maar als ik de bijwerkingen lees en deze verhalen hoor, neig ik nog meer naar een NEE. Ik heb liever last van wantrouwen, dan van die bijwerkingen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Fluoxetine (prozac)

Backspace schreef: 06 jul 2020 15:40
volhoudertje schreef: 06 jul 2020 11:24 Het is bekend dat Prozac bepaalde bijwerkingen heeft, vooral in de beginfase. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat bij jongeren onder de 25 jaar het gebruik van Prozac kan leiden tot een verhoogde kans op suïcidale gedachten.
Prozac is vooral negatief in het nieuws gekomen door de bijwerkingen, de weduwe van de zanger Del Shannon heeft in
de jaren 90 de producent van Prozac aangeklaagd omdat het middel dusdanige gedragsveranderingen bij haar echtgenoot tot gevolg had dat hij zich uiteindelijk van het leven beroofd heeft.

ZO dat is wel erg heftig. Ik heb mijn twijfels over dit medicijn laten merken aan mijn therapeut en aangegeven dat ik bang ben om er aan te beginnen. Voor mijn gevoel heb ik af en toe last van mijn wantrouwen, maar tijdens therapie blijkt dat het mijn leven dusdanig beïnvloed dat het me zou kunnen helpen. Maar als ik de bijwerkingen lees en deze verhalen hoor, neig ik nog meer naar een NEE. Ik heb liever last van wantrouwen, dan van die bijwerkingen.
Er zijn ook andere middelen en mogelijkheden om aan je wantrouwen te werken dan Prozac. Als je zo twijfelt over dit medicijn dan moet je overwegen het niet te nemen. Ik ga ervanuit dat er in jou geval niet zo'n hoge noodzaak is, dat ze Prozac MOETEN geven.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
elgebak

Re: Fluoxetine (prozac)

Hoi Backspace,

Ik gebruik nu ruim anderhalf jaar fluoxetine (20 mg/dag). Ik heb me vier jaar lang verzet tegen medicatie, uit angst om een doodzieke zombie te worden. Uiteindelijk probeerde ik het toch maar; mijn toestand kon niet nóg ondraaglijker en uitzichtlozer worden. Een zombie was ik zonder medicatie ook al en als ik er dood aan zou gaan, dan was dat in elk geval beter dan zo verder leven.

Na zes weken gebruik voelde ik nog steeds geen positieve effecten en ik verwachtte dat deze ook niet meer zouden komen. De mensen in mijn omgeving merkten echter wel een verbetering: ik straalde volgens hen meer rust uit. Zo'n twee weken later begon ik het zelf ook te merken. Ik reageerde opeens opvallend kalm op alledaagse tegenslagen. Ik trapte de deuren niet meer stuk, sloeg geen gaten meer in muren en scheurde niet meer als een kip zonder kop tussen mijn mede-weggebruikers door. Ik zocht gewoon rustig naar een oplossing of accepteerde dat er even geen oplossing was. Dat was het eerste waaraan ik merkte dat de medicatie iets goeds deed.

Fluoxetine maakt mij rustiger in mijn hoofd én gedrag. Mijn gevoelsleven is veranderd: ik word niet meer razend; ik word op een gezonde manier boos. Ik voel me niet meer uitgeput van angst; ik voel minder angst dan de meeste mensen om mij heen, maar ik voel net genoeg angsten om verantwoord te reageren op gevaren. Ik ben niet meer 24/7 gespannen, onrustig en ongemakkelijk; ik voel me meestal wel op mijn gemak. Ik voel me geen slaaf meer van mijn emoties; ik accepteer dat ze er zijn en kies er vervolgens voor om er niet naar te handelen. Gevolg: minder problemen in sociale contacten, dus grotendeels positieve ervaringen in contact, dus meer positieve gedachten en meer positieve gevoelens. Een ander gevolg: geen gevaarlijk en destructief gedrag meer, dus meer veiligheid voor mezelf en mensen om me heen. En natuurlijk minder financiële schade van alle voorwerpen die bespaard blijven ;)

Doordat angsten afzwakten en mijn levenslust toenam, kreeg ik het voor elkaar om drempels over te stappen waar ik voorheen met geen mogelijkheid overheen kwam. Ik durfde opeens uit mijn comfortzone te stappen. Sterker nog: ik was nieuwsgierig naar de wereld buiten mijn comfortzone en ging met een enthousiast gevoel op ontdekkingstocht. Dit leidde tot een carrièreswitch en een toffe baan (waarvan ik van te voren dacht dat het niets voor mij zou zijn; ik wilde gewoon even van een andere wereld proeven, iets nieuws doen, iets onbekends leren, nieuwe typen mensen ontmoeten - en nu werk ik er met veel plezier fulltime. Ja, ik kan voor het eerst een fulltime baan aan!). Ik haal meer voldoening uit sociaal contact, ben niet meer overdreven bang voor afwijzing - en als iemand mij afwijst: geen haat, geen verdriet, geen schaamte. Gewoon doei 038 038 038 en ik richt mijn aandacht op mensen en dingen die ik leuker vind.

Bijwerkingen heb ik vrijwel niet. Het ergste wat er gebeurt, is dat ik wel eens maagzuur krijg als ik de medicatie zonder eten inneem (dus een gemakkelijk te voorkomen bijwerking). En ik vermoed dat mijn vlagen van misselijkheid ook te maken hebben met de medicatie. Maar dat accepteer ik. Ik ben liever elke dag een paar keer wat misselijk, dan elke dag depressief, angstig, gek van onrust, agressief en suïcidaal. Als een beetje misselijkheid de prijs is die ik moet betalen voor het leven wat ik nu leid, dan heb ik dat er heel graag voor over!

Al met al is mijn ervaring met fluoxetine dus erg positief. Ik wil er wel bij zeggen dat het voor mij geen wondermiddel is. Alleen een pil slikken en wachten op een beter leven heeft geen zin: ik moet het meeste gewoon zelf doen. Zoals ik in een blog schreef:
Uitdagingen waar ik mij eerder niet toe kon zetten, ga ik nu aan. Zonder medicatie moest ik mij dagelijks opmaken voor een klim van de Mount Everest, op blote voeten, in een sneeuwstorm, bij nacht. ‘Gewoon doen,’ zeiden mensen dan. En bijna niemand begreep waarom ik het niet ‘gewoon’ deed, waarom ik bijna geen stap vooruit kwam. Dankzij de medicatie is de berg gekrompen tot een flinke heuvel met een zichtbare top, die ik kan bewandelen op stevige wandelschoenen, met het zonnetje in mijn gezicht en een zacht briesje langs mijn huid. Het is nog steeds een intensieve klim, maar wel haalbaar.
Of Fluoxetine (of andere medicatiesoort) voor jou zal werken, kan ik niet zeggen. Psychofarmaca blijft een soort loterij: je kunt van te voren niet weten of jij die ene persoon bent die er enorm van opknapt of dat jij die ene persoon bent die er slechter van wordt. Ik kan jou niet adviseren om het wel of niet te proberen; ik kan jou alleen vertellen dat er in ieder geval één persoon bestaat die met behulp van fluoxetine nu een bevredigend leven leidt. Dat ik de persoon ben die met behulp van fluoxetine überhaupt nog leeft. Dat het middel niet voor iedereen troep is (wat de wereld om ons heen ons soms probeert te laten geloven).

Succes met het maken van je keuze!
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Fluoxetine (prozac)

Elgebak schreef:
Dat ik de persoon ben die met behulp van fluoxetine überhaupt nog leeft. Dat het middel niet voor iedereen troep is (wat de wereld om ons heen ons soms probeert te laten geloven).
Wat is het moraal van deze zin? Ik ben heel blij voor je dat het voor jou werkt. Want inderdaad: Voor sommige mensen werkt het. Het overgrote deel is ermee niet verbetert, of is überhaupt niet meer in leven. Dat is bij dit middel zo'n groot deel, de negatieve verhalen en aspecten, dat komt niet voor niets (vaker) in het nieuws. Wat dat betreft heeft 'de wereld' waar jij over schrijft gelijk, en daar moet gewoon zoveel mogelijk voor gewaarschuwd worden. Omdat de negatieve dingen in dit geval meestal zwaarder wegen dan positieve ervaringen. En het dus inderdaad met stip in veler procenten troep is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
elgebak

Re: Fluoxetine (prozac)

Memories schreef: 05 aug 2020 16:06 Elgebak schreef:
Dat ik de persoon ben die met behulp van fluoxetine überhaupt nog leeft. Dat het middel niet voor iedereen troep is (wat de wereld om ons heen ons soms probeert te laten geloven).
Wat is het moraal van deze zin? Ik ben heel blij voor je dat het voor jou werkt. Want inderdaad: Voor sommige mensen werkt het. Het overgrote deel is ermee niet verbetert, of is überhaupt niet meer in leven. Dat is bij dit middel zo'n groot deel, de negatieve verhalen en aspecten, dat komt niet voor niets (vaker) in het nieuws. Wat dat betreft heeft 'de wereld' waar jij over schrijft gelijk, en daar moet gewoon zoveel mogelijk voor gewaarschuwd worden. Omdat de negatieve dingen in dit geval meestal zwaarder wegen dan positieve ervaringen. En het dus inderdaad met stip in veler procenten troep is.
Dan ben ik wel benieuwd bij hoeveel procent van de mensen dit middel troep is, en bij hoeveel procent het wel iets goeds doet. Heb jij de cijfers?
Wat ik bedoel te zeggen is dat er vaak eenzijdige informatie de wereld in geslingerd wordt, waardoor een onjuist beeld van de werkelijkheid kan ontstaan. Alleen de schandalen halen het nieuws (wat op zich logisch is) met het gevolg dat men ervan overtuigd raakt dat zo'n middel voor iedereen, of in elk geval voor de meerderheid, slecht is. Dat hoeft niet zo te zijn. Misschien zijn het de uitzonderingen. Misschien ben ik wel onderdeel van de meerderheid. Ik weet het niet. Ik heb de cijfers niet. Maar jij wel begrijp ik?

Ik heb mijn keuze jarenlang gebaseerd op vooroordelen. Omdat ik geloofde dat het vergif was. Zoals bijna iedereen dat gelooft. Maar hoeveel mensen onder ons hebben werkelijk verstand van psychofarmaca? Vaar niet blind op vooroordelen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Fluoxetine (prozac)

elgebak schreef: 06 aug 2020 08:49Dan ben ik wel benieuwd bij hoeveel procent van de mensen dit middel troep is, en bij hoeveel procent het wel iets goeds doet. Heb jij de cijfers?
Ja, die cijfers heb ik. Als je de moeite had genomen de video die ik heb ingesloten aan te klikken en te bekijken, had je kunnen weten dat er een bewezen correlatie is tussen gebruik van Fluoxetine en suïcidaliteit bij jongeren, we hebben het dan over 4 op de 1000 patiënten. Je kunt dat proberen te bagetaliseren en weg te zetten als uitzonderingen, eenzijdige informatie en vooroordelen, maar de cijfers liegen niet. Het is heel fijn voor je dat Fluoxetine op jouw een gunstg uitwerking heeft gehad, doe er je voordeel mee, zou ik zeggen, maar maak niet de fout door te preken en Fluoxetine kritiekloos de hemel in te prijzen. Wat voor jou geen vergif was, was dat helaas voor sommige mensen wel, mensen die wellicht nu nog in leven waren als ze het middel niet genomen hadden. Vergeet dat laatste vooral niet.
* Liebe Macht Frei *
elgebak

Re: Fluoxetine (prozac)

Ik prijs het niet kritiekloos de hemel in en ik neem de ernstige gevallen ook zeker serieus. Er zijn twee kanten, die beiden belicht mogen worden.

Ik roep niet op om fluoxetine of psychofarmaca in het algemeen te gebruiken. Wat voor mij werkt, werkt niet voor iedereen. En een optie die voor mij rampzalige gevolgen heeft, werkt voor een ander misschien wel.

Ik ben niet per se voorstander van medicatie, maar ben wel voorstander van alle opties serieus in overweging nemen. Mogelijke opbrengsten en risico's tegen elkaar afwegen. Bij mij was het een kwestie van leven of dood; dat gaf voor mij de doorslag om het toch maar te proberen. En ja, dat had verkeerd kunnen gaan. Het middel had tientallen verschillende uitkomsten kunnen hebben en bij mij kwam toevallig die ene hele goede.

Ik kan me voorstellen dat mensen in andere omstandigheden tot een ander besluit komen. Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Maar wijs het niet zonder nadenken af. Wijs een optie alleen af als dit weloverwogen is. Laat je niet leiden door alleen horrorverhalen en ook niet door alleen succesverhalen. Neem ze allemaal mee in je overweging.
volhoudertje schreef: 06 aug 2020 11:45 Wat voor jou geen vergif was, was dat helaas voor sommige mensen wel, mensen die wellicht nu nog in leven waren als ze het middel niet genomen hadden. Vergeet dat laatste vooral niet.
Vergeet ook niet dat er uitzonderingen zijn die zónder dit middel niet meer hadden geleefd. Deze uitzonderingen zijn net zo belangrijk als de uitzonderingen die jij noemt. Elke uitzondering, op wat voor manier dan ook, doet ertoe.

Maar goed, ik heb de indruk dat jullie mijn antwoord op de vraag naar onze ervaringen, niet oké vinden. Want mijn ervaring sluit helaas niet aan op jullie eigen denkbeelden. Jullie maken allebei een vijandige indruk op mij (maar wellicht zegt dat meer over mij dan over jullie, dus ik zal het jullie nu niet kwalijk nemen dat de reacties iets in mij raken).
Wat hebben jullie aan deze uitspraak? Helemaal niks! Maar ik ben hem nu kwijt en dat lucht op.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Fluoxetine (prozac)

Maar goed, ik heb de indruk dat jullie mijn antwoord op de vraag naar onze ervaringen, niet oké vinden. Want mijn ervaring sluit helaas niet aan op jullie eigen denkbeelden. Jullie maken allebei een vijandige indruk op mij (maar wellicht zegt dat meer over mij dan over jullie, dus ik zal het jullie nu niet kwalijk nemen dat de reacties iets in mij raken).
Wat hebben jullie aan deze uitspraak? Helemaal niks! Maar ik ben hem nu kwijt en dat lucht op.
Pardon? We reageren heel normaal. Mijn reactie was heel normaal. Net als elke reactie naar jou toe. Je logt maanden niet in, reageert dan op dit topic op deze manier naar ons toe? Niet nodig. Heb jij wel gelezen dat ik het fijn vind dat het voor jou werkt, maar dat ik hierin gewoon de richtlijnen volg?
Je hebt aan mij echt de verkeerde als je zeer onterecht opeens zo tegen ons doet. En je neemt het ons blijkbaar wel kwalijk, anders zet je dat niet zo er neer. Wij baseren ons op feiten, mét de uitzonderingen die er zijn, en die benoemen we wél.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Fluoxetine (prozac)

Maar goed, geeft niet Elgebak, want als iets anders is dan jij wilt, of anders dan anders, in reacties naar jou op het forum,, verwijder je mensen van sociale media.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
elgebak

Re: Fluoxetine (prozac)

Memories schreef: 06 aug 2020 12:40
Maar goed, ik heb de indruk dat jullie mijn antwoord op de vraag naar onze ervaringen, niet oké vinden. Want mijn ervaring sluit helaas niet aan op jullie eigen denkbeelden. Jullie maken allebei een vijandige indruk op mij (maar wellicht zegt dat meer over mij dan over jullie, dus ik zal het jullie nu niet kwalijk nemen dat de reacties iets in mij raken).
Wat hebben jullie aan deze uitspraak? Helemaal niks! Maar ik ben hem nu kwijt en dat lucht op.
Pardon? We reageren heel normaal. Mijn reactie was heel normaal. Net als elke reactie naar jou toe. Je logt maanden niet in, reageert dan op dit topic op deze manier naar ons toe? Niet nodig. Heb jij wel gelezen dat ik het fijn vind dat het voor jou werkt, maar dat ik hierin gewoon de richtlijnen volg?
Je hebt aan mij echt de verkeerde als je zeer onterecht opeens zo tegen ons doet.
Ik zeg niet dat jullie iets verkeerd doen, ik geef alleen aan dat jullie manier van reageren bij mij verkeerd valt. Maar zoals ik al zei zegt dat wellicht meer over mij dan over jullie. Over mijn eigen gevoeligheden. Ik zeg iets over hoe ik jullie woorden beleef en ik zeg niet dat mijn persoonlijke beleving de waarheid is. Als jij dat negatief opvat, dan zegt dat niet alleen iets over mij, maar ook iets over jou. Ik heb in elk geval niet de intentie om hier mensen aan te vallen/te kwetsen. En als dat wel gebeurt, mag je mij daar best over berichten; dan luister ik en ben ik bereid om daarover in gesprek te gaan (maar niet in dit topic). Ik kom hier geen ruzie zoeken en werk ook niet mee aan gesprekken waarin we elkaar over en weer aanvallen en verwijten maken.
elgebak

Re: Fluoxetine (prozac)

Memories schreef: 06 aug 2020 12:56 Maar goed, geeft niet Elgebak, want als iets anders is dan jij wilt, of anders dan anders, in reacties naar jou op het forum,, verwijder je mensen van sociale media.
Dit is een oude koe uit de sloot (zit die je dwars?). Dit is mijn oude gedrag. Zo reageerde ik als ik mij gekwetst voelde, ja. Niet volwassen, nee. Ook niet respectvol, nee.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Fluoxetine (prozac)

elgebak schreef: 06 aug 2020 12:36 Vergeet ook niet dat er uitzonderingen zijn die zónder dit middel niet meer hadden geleefd. Deze uitzonderingen zijn net zo belangrijk als de uitzonderingen die jij noemt. Elke uitzondering, op wat voor manier dan ook, doet ertoe.
Helaas heb je het hier over iets dat niet te bewijzen valt. Cijfers liegen daarentegen niet, dat Fluoxetine bij 4 op de 1000 jongeren leidt tot een verhoogde kans op suïcidaliteit is een bewezen feit. Dat feit benoemen heeft niets met een vijandige houding tegenover jou te maken. Als mensen ergens baat bij hebben gehad preken ze graag voor eigen parochie, dat mag, maar uit oogpunt van objectiviteit is het beter ook de negatieve aspecten van medicatie te belichten.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Fluoxetine (prozac)

elgebak schreef: 06 aug 2020 12:59
Memories schreef: 06 aug 2020 12:56 Maar goed, geeft niet Elgebak, want als iets anders is dan jij wilt, of anders dan anders, in reacties naar jou op het forum,, verwijder je mensen van sociale media.
Dit is een oude koe uit de sloot (zit die je dwars?). Dit is mijn oude gedrag. Zo reageerde ik als ik mij gekwetst voelde, ja. Niet volwassen, nee. Ook niet respectvol, nee.
Nee hoor, zit mij niet dwars. Maar sommige dingen kan je niet gooien op oude gedrag en dat was toen. Want blijkbaar maakte het je geen donder uit. Dat is verder prima. Maar je laat het ook hier weer zien, volledig in de verdediging terwijl we blij zijn dat het voor jou werkt maar gewoon wel de feiten benoemen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
elgebak

Re: Fluoxetine (prozac)

volhoudertje schreef: 06 aug 2020 13:00
elgebak schreef: 06 aug 2020 12:36 Vergeet ook niet dat er uitzonderingen zijn die zónder dit middel niet meer hadden geleefd. Deze uitzonderingen zijn net zo belangrijk als de uitzonderingen die jij noemt. Elke uitzondering, op wat voor manier dan ook, doet ertoe.
Helaas heb je het hier over iets dat niet te bewijzen valt. Cijfers liegen niet, dat Fluoxetine bij 4 op de 1000 jongeren leidt tot een verhoogde kans op suïcidaliteit is een bewezen feit. Dat feit benoemen heeft niets met een vijandige houding tegenover jou te maken. Als mensen ergens baat bij hebben gehad preken graag voor eigen parochie, dat mag, maar uit oogpunt van objectiviteit is het beter ook de negatieve aspecten van medicatie te belichten.
Nee oké, er was een kans dat ik zonder het middel nu ook nog had geleefd. Ik denk het niet, maar dat kan ik inderdaad niet bewijzen. Ik kan het alleen maar vermoeden. Daar kun je wetenschappelijk gezien geen conclusies uit trekken.

Ik ben ook voorstander van objectiviteit, maar het valt mij wel op dat negatieve feiten worden uitgelicht en de positieve niet. Terwijl ze allebei bestaan en iets kunnen bijdragen aan een objectieve blik.

En dank voor je toelichting op de vermeende vijandigheid. Nogmaals: geen verwijten van mijn kant.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Fluoxetine (prozac)

elgebak schreef: 06 aug 2020 13:18
volhoudertje schreef: 06 aug 2020 13:00
elgebak schreef: 06 aug 2020 12:36 Vergeet ook niet dat er uitzonderingen zijn die zónder dit middel niet meer hadden geleefd. Deze uitzonderingen zijn net zo belangrijk als de uitzonderingen die jij noemt. Elke uitzondering, op wat voor manier dan ook, doet ertoe.
Helaas heb je het hier over iets dat niet te bewijzen valt. Cijfers liegen niet, dat Fluoxetine bij 4 op de 1000 jongeren leidt tot een verhoogde kans op suïcidaliteit is een bewezen feit. Dat feit benoemen heeft niets met een vijandige houding tegenover jou te maken. Als mensen ergens baat bij hebben gehad preken graag voor eigen parochie, dat mag, maar uit oogpunt van objectiviteit is het beter ook de negatieve aspecten van medicatie te belichten.
Nee oké, er was een kans dat ik zonder het middel nu ook nog had geleefd. Ik denk het niet, maar dat kan ik inderdaad niet bewijzen. Ik kan het alleen maar vermoeden. Daar kun je wetenschappelijk gezien geen conclusies uit trekken.

Ik ben ook voorstander van objectiviteit, maar het valt mij wel op dat negatieve feiten worden uitgelicht en de positieve niet. Terwijl ze allebei bestaan en iets kunnen bijdragen aan een objectieve blik.

En dank voor je toelichting op de vermeende vijandigheid. Nogmaals: geen verwijten van mijn kant.
In dit geval zijn de negatieve effecten vele malen groter (en zorgwekkender) dan de positieve punten die er voor sommigen gelukkig ook zijn. Daarom is het van belang, daarop te focussen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Fluoxetine (prozac)

elgebak schreef: 06 aug 2020 13:18 Ik ben ook voorstander van objectiviteit, maar het valt mij wel op dat negatieve feiten worden uitgelicht en de positieve niet. Terwijl ze allebei bestaan en iets kunnen bijdragen aan een objectieve blik.
Bekijk de video van de Erasmus Universiteit eens die ik heb toegevoegd, dan zul je zien dat er geen sprake van is dat negatieve feiten hierin worden uitgelicht en de positieve niet.
* Liebe Macht Frei *
elgebak

Re: Fluoxetine (prozac)

Memories schreef: 06 aug 2020 13:03
elgebak schreef: 06 aug 2020 12:59
Memories schreef: 06 aug 2020 12:56 Maar goed, geeft niet Elgebak, want als iets anders is dan jij wilt, of anders dan anders, in reacties naar jou op het forum,, verwijder je mensen van sociale media.
Dit is een oude koe uit de sloot (zit die je dwars?). Dit is mijn oude gedrag. Zo reageerde ik als ik mij gekwetst voelde, ja. Niet volwassen, nee. Ook niet respectvol, nee.
Nee hoor, zit mij niet dwars. Maar sommige dingen kan je niet gooien op oude gedrag en dat was toen. Want blijkbaar maakte het je geen donder uit. Dat is verder prima. Maar je laat het ook hier weer zien, volledig in de verdediging terwijl we blij zijn dat het voor jou werkt maar gewoon wel de feiten benoemen.
Ik zie niet in waarom ik dat niet kan gooien op oud gedrag als dat zo is. Het is nu niet meer mijn manier van reageren. Ik probeer nu op een serieuze manier het gesprek aan te gaan, zonder verwijten en zonder weg te vluchten voor uitspraken die niet lekker bij mij binnen komen. Voorheen zou ik kattig hebben gedaan, zou ik daarna meteen weggaan en jou overal blocken. Nu vind ik dat gedrag onterecht en ongepast, en blijf ik jou gewoon zien als iemand met goede bedoelingen, die soms iets schrijft wat bij mij een gevoelig plekje raakt. Wat niet jouw schuld is.
elgebak

Re: Fluoxetine (prozac)

volhoudertje schreef: 06 aug 2020 13:24
elgebak schreef: 06 aug 2020 13:18 Ik ben ook voorstander van objectiviteit, maar het valt mij wel op dat negatieve feiten worden uitgelicht en de positieve niet. Terwijl ze allebei bestaan en iets kunnen bijdragen aan een objectieve blik.
Bekijk de video van de Erasmus Universiteit eens die ik heb toegevoegd, dan zul je zien dat er geen sprake van is dat negatieve feiten hierin worden uitgelicht en de positieve niet.
Ga ik doen. Ik moet toegeven dat ik niet heb gekeken en geneigd ben om vooral te zien en horen wat voor negatieve uitspraken hierover worden gedaan.
Een volledig objectieve blik is moeilijk te bereiken, vind ik. Ik probeer het wel, maar slaag daar niet altijd even goed in.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Fluoxetine (prozac)

elgebak schreef: 06 aug 2020 13:25
Memories schreef: 06 aug 2020 13:03
elgebak schreef: 06 aug 2020 12:59
Dit is een oude koe uit de sloot (zit die je dwars?). Dit is mijn oude gedrag. Zo reageerde ik als ik mij gekwetst voelde, ja. Niet volwassen, nee. Ook niet respectvol, nee.
Nee hoor, zit mij niet dwars. Maar sommige dingen kan je niet gooien op oude gedrag en dat was toen. Want blijkbaar maakte het je geen donder uit. Dat is verder prima. Maar je laat het ook hier weer zien, volledig in de verdediging terwijl we blij zijn dat het voor jou werkt maar gewoon wel de feiten benoemen.
Ik zie niet in waarom ik dat niet kan gooien op oud gedrag als dat zo is. Het is nu niet meer mijn manier van reageren. Ik probeer nu op een serieuze manier het gesprek aan te gaan, zonder verwijten en zonder weg te vluchten voor uitspraken die niet lekker bij mij binnen komen. Voorheen zou ik kattig hebben gedaan, zou ik daarna meteen weggaan en jou overal blocken. Nu vind ik dat gedrag onterecht en ongepast, en blijf ik jou gewoon zien als iemand met goede bedoelingen, die soms iets schrijft wat bij mij een gevoelig plekje raakt. Wat niet jouw schuld is.
Prima dat is winst. Ondertussen heb ik niets ontvangen waaruit dat verder blijkt. Hoeft ook niet.
Edit: wel de video willen bekijken. Nog meer winst.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
elgebak

Re: Fluoxetine (prozac)

Dan heb je iets niet goed gelezen.
Maar goed, ik vind het prima om de conversatie hier te bëeindigen. En mocht je mij toch nog iets willen zeggen of vragen, dan staat het je vrij om mij een pb te sturen. Ben je helemaal klaar met mij, dan is dat ook prima.
Ik wens jou in ieder geval het allerbeste. En dat meen ik wel.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Fluoxetine (prozac)

elgebak schreef: 06 aug 2020 13:40 Dan heb je iets niet goed gelezen.
Maar goed, ik vind het prima om de conversatie hier te bëeindigen. En mocht je mij toch nog iets willen zeggen of vragen, dan staat het je vrij om mij een pb te sturen. Ben je helemaal klaar met mij, dan is dat ook prima.
Ik wens jou in ieder geval het allerbeste. En dat meen ik wel.
Lees even mijn edit.

Ik moet jouw een PB sturen? Jij verwijderde mij na een gewoon bericht. Dus dan stuur je mij maar een PB als je dat wilt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”