Gebruikersavatar
PurpleGreen
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 jul 2018 21:04

RTS & sektes

Heeft er iemand wel eens gehoord van RTS (Religieus traumasyndroom) en/of mensen die in het verleden te maken hebben gehad met (religieuze) sektes?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Religieus_traumasyndroom

Er schijnen dus hulpverleners te zijn die er speciale therapie voor geven:

https://dogmavrij.nl/hulp-nodig/

https://www.sektehulp.nl/
Gebruikersavatar
PurpleGreen
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 jul 2018 21:04

Re: RTS & sektes

Ik heb er enige tijd over nagedacht of ik dit verhaal wel of niet zou plaatsen, maar uiteindelijk toch besloten om het te plaatsen. Ik zelf heb namelijk van Juni 2012 tot November 2017 gevangen gezeten in een sekte. De Australische C3 beweging, in de jaren 80 opgericht door de Australische zakenman Phil Pringle. Ze doen zichzelf voor als een vrolijke, moderne pinksterkerk, maar het is een sektarische organisatie met de trekjes van een pyramide spel. Zij verkondigen "The prosperity gospel", het welvaartsevangelie wat alleen maar draait om het betalen van grote bedragen geld. (je maandelijkse tienden, het liefst 2 tienden bruto)

Sinds ik in November 2017 weg ben uit de C3 beweging, doen dergelijke leden van C3 nog altijd pogingen om mij terug te halen en terug te krijgen. Bij de C3 beweging draait alles om het maandelijks 1 a 2 tienden bruto moeten betalen aan de C3 beweging, het vereren van hun "grote leider" Phil Pringle en verplicht moeten deelnemen aan alle evenementen, aktiviteiten, seminars, cursussen, Bijbelstudies (met hun eigen C3 interpretatie van de Bijbel), opleidingen, etc.
Als je niet aangemeld bent, doen zij dat voor je. Ben je niet aanwezig, dan komen ze je aan de deur ophalen. Ooit lid worden van C3 is een hele grote fout in mijn leven geweest.
Ik heb het afgelopen jaar verschillende journalisten gesproken en mijn verhaal gedaan over de C3 sekte. Mijn verhaal is immers meerdere keren gepubliceerd, waaronder in het Belgische tijdschrift Humo, en op de website van de Belgische krant De Morgen:

(Als je naar beneden scrolt dan zijn de twee stukjes #3 en #7 over manipulatie technieken mijn verhaal over C3)

https://www.demorgen.be/leven-liefde/pe ... ook.com%2F


Ik probeer langzaamaan mijn leven weer op te bouwen, geestelijke rust in mijn hoofd te krijgen, weer een beetje geld te sparen en weer van het leven te genieten. Afgelopen jaar heb ik veel therapie gehad maar besef dat ik helaas nog een lange weg te gaan heb qua verwerking.

Ik wil een samenvatting van mijn verhaal met jullie delen van wat zich heeft afgespeeld tussen 2011 en 2019. Een lang verhaal, maar het is belangrijk dat mensen gewaarschuwd worden over de C3 sekte en andere dergelijke sektes.


~Mijn ervaringen bij C3~

In de periode van 2010/2011, toen ik nog bij mijn ouders woonde, kregen mijn ouders nieuwe buren. André, een Nederlandse man die getrouwd was met zijn vrouw Jaymee uit Australië. Ze bleken vroeger eerder in Australië gewoond te hebben maar zijn weer teruggegaan naar Nederland. Zij bleken lid te zijn van de C3 beweging. Een van oorsprong Australische pinksterkerk, opgericht door de zakenman Phil Pringle en zijn vrouw Chris Pringle. Zij verkondigen het "Welvaartsevangelie" (Prosperity gospel). Op youtube is er een documentaire van het TV programma "Tegenlicht". Die documentaire heet "Het welvaartsevangelie" en daar is ook gefilmd bij C3 Amsterdam.

Op de website www.c3churchwatch.com wordt ook gewaarschuwd tegen de financiële schandalen, intimidatie, manipulatie, en andere wanpraktijken rondom de C3 beweging.
Ook in deze videos wordt vertelt dat de C3 beweging een gevaarlijke "pyramide spel" sekte is, en dat de sekteleider van C3, de Australische zakenman Phil Pringle een grote oplichter is:

https://www.youtube.com/watch?v=5_0of_AOes0

https://www.youtube.com/watch?v=2NfqqIZKlvQ


Zo rond 2011 nodigde André mij uit om eens gezellig wat avonden met hem mee te gaan naar zijn vrienden om "over het leven" te gaan praten. Ik speelde al eens eerder met hem bordspellen met een aantal vrienden van hem. Een goede kameraad van André, Gerben, was de "host" van de avonden. (Later toen ik lid werd van C3 kwam ik erachter dat dat "Connect avonden" genoemd worden.) Al gauw merkte ik dat zij mij ergens probeerde "in te duwen".

Hun "grote leider" Phil Pringle wordt door sommigen echt letterlijk aanbeden als een soort afgod. Tijdens het jaarlijkse grote C3 evenement "de Encounters conferentie", heb ik letterlijk mensen huilend op hun kniëen Phil Pringle zien aanbidden.

Phil Pringle schijnt goede banden te hebben met "Kong Hee", een pastor uit een soortgelijke pinksterbeweging uit Azië,(Maleisië of Korea) "City Harvest Church" waar een groot financiëel schandaal heeft plaatsgevonden. Die pastor Kong Hee heeft er ook een gevangenisstraf voor gekregen, omdat hij en zijn vrouw grote bedragen kerkgeld in eigen zak heeft gestoken.

Ik werd al vrij snel onder druk gezet om lid te worden van de C3 beweging en de Bijbel te lezen, en mee te doen met "Life training". Dat was toendertijd een soort studie of cursus van C3, maar daar heb ik nooit aan meegedaan. Ondanks het feit dat André de mensen van C3 toen opbelde met de opmerking: "Ik neem hem mee naar Life training, dan kan hij vast wennen!" André bleef toendertijd steeds maar aan de deur komen en dit waren enkelen van zijn meest radicale uitspraken: Ik citeer:

"Jullie Nederlanders zijn allemaal een stelletje VIEZERIKKEN! Jullie met die homo huwelijken!
Nederland is VERVLOEKT! Nederland is het VERVLOEKTE land, en Australië is het HEILIGE land!" (Want daar komt natuurlijk de C3 beweging vandaan) Volgens André woont God in Australië, in Sydney, want daar komt C3 vandaan!

Er mocht bij André en zijn vrouw thuis absoluut GEEN Nederlands gesproken worden, en ook in het begin tijdens de eerste "connect avonden" werd er voornamelijk Engels gesproken, zelfs al waren er alleen Nederlanders in de woonkamer. André is een keer helemaal gaan flippen toen ik de videogame "Super Mario Kart" met zijn kinderen speelde. Zijn uitspatting klonk zo ongeveer als dit: "AFZETTEN!!! AFZETTEN!!! DAT ZIJN ALLEMAAL BOZE GEESTEN!!!"

Tijdens een van hun "avonden" leerde ik Ricardo Kok kennen. Een zeer radicale charismatische jonge evangelist die je nog het beste kunt vergelijken met Emile Ratelband.
Hij had de neiging om massaal mensen via Facebook ongevraagd lid te maken van allerlei evenementen en instanties die betaald moeten worden. Iedere keer als ik weer overal lid van was gemaakt, meldde ik mijzelf onmiddelijk af.
Een paar dagen daarna meldde hij mij net zo radicaal weer aan, en ik mij weer af.
Aan, af, aan, af, etc. Dat online geterroriseer van Ricaro Kok heeft een aantal jaren geduurd.
Zijn "Hel en verdoemenis" preken op Facebook en zijn charismatische geschreeuw en gestuiter kwam mij langzamerhand ook de strot uit. Tijdens een avond had Ricardo Kok eens een discussie met een connectleider van C3. Toen vroeg Ricardo Kok aan die Connectleider: "Ben jij eigenlijk wel lid van de EO?" (Want daar was/is Ricardo Kok natuurlijk lid van) Toen die connectleider zei dat hij geen lid was, vloog Ricardo Kok bijna uit z'n stoel van woede: "BEN JIJ GEEN LID VAN DE EO!!???"

Na een tijd was ik hun radicale "gedruk" spuugzat en mijdde ik hun zoveel mogelijk. Blokkeren op facebook en dergelijke. Toendertijd kende ik ook een meisje uit Barneveld waar ik al een aantal jaren chatcontact mee had. Haar had ik ergens in 2007 of daarna leren kennen op het chatforum van www.psycholoog.net/forum
Heel toevallig kende zij dus ook André en zijn Australische vrouw en....zij bleek dus ook lid te zijn van C3. Ook zij vertelde mij over C3 en nodigde mij eens uit om naar C3 te komen om te komen kijken. Ik besloot toen om een keer met haar mee te gaan. (Niet lang daarna is zij zelf weggegaan bij C3) De eerste keer dat ik er was, moet ik oprecht toegeven dat er een fijne gezellige sfeer was, helemaal geen "druk" zoals ik dat eerder had ervaren.

Wel viel mij al vrij snel op, dat sommigen vrij extreem radicaal zijn met bepaalde denkwijzes en ideeën. Tijdens een van de eerste avonden dat ik aanwezig was, was er een Engels sprekende pastor(zakenman) Steve Warren, die meteen "een profetie" over mij had uitgesproken en "voorspeld" had dat ik binnen een paar jaar een beroemde beroepsfotograaf zou worden, wereldwijd bekend zou worden en "stinkend rijk" zou worden. André riep toen tegen mij: "Jeffrey, je wordt RIJK! Je wordt STINKEND RIJK!!! Je wordt BEROEMD!!! JA! JA! JA!" "Steve Warren heeft jouw toekomst voorspeld! Steve Warren is onze heilige profeet!!!"
Toen had ik al zoiets van: eh....ok....?¿ O_o (Steve Warren is de pastor van C3 Amsterdam die je ook in de documentaire "Het welvaartsevangelie" van het programma Tegenlicht ziet)

Ik leerde meer mensen van C3 kennen en besloot om vaker terug te komen, al was het maar om wat sociale contacten op te bouwen en wat meer onder de mensen te zijn.
Wat mij echter wel opviel, is dat ik vanaf het begin dat ik de C3 "kerk" binnenliep, ik al vrij snel lid gemaakt werd van een Connectgroep en vrijwilligerswerk teams en me aan moest melden voor allerlei evenementen, aktiviteiten en conferenties. Toen had ik eigenlijk al na moeten denken aangezien ik al vanaf het begin "in het diepe bad werd gegooid". Maarja, het sociale contact was in het begin wel erg fijn.
November 2012 besloot ik om mezelf te laten dopen. (Ik ben als kind Rooms katholiek opgevoed, kinderdoop en 1e communie gedaan, het vormsel niet gedaan)
Mijn katholieke doop werd door hun niet erkend, aangezien zij dus een protestantse pinksterkerk zijn. Alles leek heel relaxed en "hoopvol" te verlopen. Tot Maart 2013...

Er werd bij C3 regelmatig (op een gegeven moment bijna elke Dinsdagavond en Zondagochtend) gesproken over "het betalen van je tienden". Gebaseerd op het Oud Testamentische Bijbelvers Maleachi 3:8-10.

_________________________________________________________________________
Citaat:

Maleachi 3:8-10

O nee? Mag een mens God beroven?
Beslist niet! En toch hebt u Mij beroofd.
“Wanneer hebben wij U beroofd?” vraagt u dan.
U hebt Mij beroofd van de tienden en de gaven die voor Mij waren bestemd.
Daarom wordt u getroffen door een vreselijke vervloeking van God,
want uw hele volk heeft Mij beroofd.
Breng het hele tiende deel naar de voorraadkamer,
zodat er voldoende voedsel zal zijn in mijn tempel.
Probeer het toch eens,’ moedigt de Here van de hemelse legers aan,
‘dan zult u zien dat Ik de vensters van de hemel zal openen
en een stroom van zegen over u zal uitstorten.

__________________________________________________________________________


Tijdens een bijeenkomst Maart 2013 werd er gezegd dat als je je tienden niet betaald, dat je dan van de Heer steelt. Toen ik daar een discussie over had met iemand van C3, werd er gezegd: (ik citeer) "EN TOCH MOET JIJ JE TIENDEN BETALEN!!!""Als je geen tienden kan betalen, dan eet je toch 1 dag in de week minder?"
"Dan ga je toch 1 dag in de week bij Gerben (connectleider) eten"? "Want je MOET je tienden betalen!!!"

Ik heb dat de afgelopen jaren op internet helemaal uitgezocht, maar de tienden-wet was 4000 jaar geleden een belasting van het Jodendom, waarin de Joden, het volk van Israël, elk jaar 1x per jaar 1 tiende van hun graan oogst naar de tempel moesten brengen.
Er staat nergens geschreven dat je 1 a 2 tienden bruto maandsalaris moet afdragen aan de kerk. De tienden wet was een Joodse wet van het Oude Testament. Vanaf het Nieuwe Testament geldt de Oud-Testamentische Joodse Tienden wet niet meer.
Want het Oude Testament is het Jodendom en het Nieuwe Testament is het Christendom.
Maar het wordt door C3 wel bewust zo uitgelegd en geinterpreteerd, dat de Tiendenwet nog steeds geldt, en anders geinterpreteerd, waardoor je bij C3 verplicht 1 a 2 tienden moet geven. En het liefst Bruto natuurlijk.

Tijdens de "Encountersconferentie" (Het grote jaarlijkse C3 evenement in Amsterdam),
preekte Peter Paauwe, de pastor van "Doorbrekers", een pinksterkerk in Barneveld die net zo radicaal is als C3. Hier een citaat van die pastor: "Als jij vind dat jij als mens iets waard bent, dan MOET je maandelijks 2 tienden geven! Anders geef je NIET naar wat je waard bent!" Dat heeft dus werkelijk niets met het evangelie te maken. Sinds wanneer moet je liefde, genade, je redding of je waardigheid als mens"kopen"?¿

Er werden regelmatig tijdens de dienst in C3 "getuigenissen" verteld met hoeveel geld er wel niet gegeven wordt. Zo kwamen er dan meerdere mensen op het podium om te vertellen dat zij wel meer dan 2 tienden geven, + hun vakantiegeld + hun belastingteruggaves!
Overal moest tienden over betaald worden: Je salaris, belastingteruggave, zorgtoeslag teruggave, verjaardagsgeld, vakantiegeld, eindejaars uitkering, etc.
Je werd als het ware aangespoord om in de loop der tijd steeds grotere bedragen te geven.
(Daar heb ik ze een keer mee geconfronteerd maar dat werd door hun ontkent)
Zo heb ik eens een keer een brief gehad van C3 waarin er nadrukkelijk op werd gewezen om: (ik citeer) "streng te gaan budgetteren om aan onze (financiële) toezeggingen te voldoen".

Hoe dan ook, er werd vanaf dat moment keihard een financiële druk op mij gelegd,
als het ware mij "financiëel de strot dichtgeknepen". 5 jaar lang... En daar bleef het niet bij. Er werd ook van je verwacht dat je 3 a 4 avonden in de week + de weekenden ALTIJD aanwezig was bij hun: Evenementen, aktiviteiten, conferenties, seminars, Bijbelstudies, DNA cursussen (DNA staat voor: Denk Nu Anders), groepsaktiviteiten, gebedsavonden, en zaterdag vaak vrijwilligerswerk waaronder stoelen klaarzetten, spullen sjouwen maar ook vaak mensen helpen verhuizen, tuinieren etc.
Vooral toen ik nog maar net lid was van C3, werden mij en andere leden een aantal formulieren en een pen in de handen gedrukt, om je aan te melden voor al die evenementen, aktiviteiten, conferenties, seminars, Bijbelstudies, cursussen, etc.
En waag het niet om geen handtekening te zetten en je aan te melden. Daar werd echt keihard druk op gelegd met steeds dezelfde woorden: "Stap nu uit in geloof! Wil jij niet uitstappen in geloof?"
Er zijn momenten geweest dat als ik 1 of 2x niet aanwezig was, of mij niet had aangemeld voor een van die evenementen, ik dan KEIHARD werd aangepakt, en er stappen ondernomen werden. De "prestatiedruk" was killing.
Ik citeer: "Als jij niet naar dat evenement gaat, dan heeft de DUIVEL je te pakken! Dan houdt DE DUIVEL je tegen!!!"
Op een gegeven moment kwamen ze mij steeds vaker via de telefoon controleren waar ik ben en of ik al onderweg was om te checken of ik wel aanwezig zou zijn. En op een gegeven moment zelfs steeds vaker savonds aan de deur ophalen. Niet aanwezig? Dan komen we je NU halen! Zo ging het echt.

Ik heb in het verleden verscheidene keren met griep, rillend van de koorts en kotsend van de migraine aanvallen, in de C3 "kerk" gezeten omdat ik het NIET moest flikken om in bed te blijven liggen en afwezig te zijn. Tijdens vrijwilligerswerk ben ik een keer van oververmoeidheid en hoofdpijn flauw gevallen, een black-out, *boem*. Ik werd opgeraapt om vervolgens mijn vrijwilligerswerk weer voort te zetten. Zoals ik al zei, de prestatiedruk was KILLING.

Zo had een ander toenmalig lid van C3 eens een keer een discussie met zijn C3 connectleider over vakanties en vrije tijd. Toen werd er door de C3 connectleider gezegd: "Je kan niet zomaar op vakantie gaan! Je kan niet zomaar vrij krijgen van de kerk!". Zo ben ik een keer terecht gewezen omdat ik na de dienst zonder toestemming naar huis ging, want ik had mij niet "afgemeld".

Er was ook eens een Zondagochtend waarin "Fergus Mcintyre" preekte, een radicale pastor uit Australië. Op een gegeven moment begon hij als een gek met zijn vuist tegen mijn borst op mij in te slaan omdat ik niet per direct onmiddelijk "in tongen kon spreken".
Ik heb daar toen een melding van gedaan, maar nee, ik moest niet zo negatief doen, want hij probeerde enkel "De Heilige Geest in mij los te maken".

Tijdens een van de C3 Encounter-conferenties, was het zo, dat als hun grote leider en oprichter van C3 Phil Pringle je met 1 vinger op je voorhoofd aanraakte, er dan van je verwacht werd, dat je dan "bezeten door de Heilige geest" achterover viel. Als je het "toneelstukje" niet mee speelde, duwen ze je met geweld op de grond. *BAM*
Ik heb mensen achterover zien vallen, over de grond zien rollen, stuiptrekkend zien gillen, krijsen, schreeuwen, janken, huilend op hun knieën hun grote leider Phil Pringle zien aanbidden, echt eng om te zien.

Dit kun je vergelijken met de Amerikaanse televisie evangelist "Benny Hinn", een soort charismatische Jomanda-achtige Goeroe die ook zulke praktijken uitvoert, door mensen "tegen de grond te slaan" en vervolgens grote bedragen geld in z'n eigen zak steekt.
Benny Hinn staat op internet ook berucht als een grote meester-oplichter.

Ik heb ooit mensen gekend die helemaal fan waren van Benny Hinn. Ook zij waren ooit lid van de C3 beweging. Die mensen vroegen mij ooit of ik hun wilde helpen om een bureau te helpen versjouwen, die lag opgeslagen bij een andere kerk, "De Oase".
Daar aangekomen, komt iemand van die kerk naar me toe met de opmerking: "Zo, dus jij wordt onze nieuwe coaching buddy?"
"Wij gaan jou opleiden! Wij gaan jou trainen! Jij wordt onze zelfstandig ondernemer, onze nieuwe coaching buddy, om werklozen weer aan het werk te krijgen!
Ik dacht bij mezelf: Waar heeft die man het over? O_o ?¿
Wat bleek nu het geval te zijn: De "Benny Hinn aanhangers" die ik zou gaan helpen met het sjouwen van dat bureau, bleken mij achter mijn rug om aangemeld te hebben voor een religieuze opleiding tot zelfstandig ondernemer, om werklozen weer aan het werk te krijgen.
"Coaching buddy" dus. Er is mij nooit iets gevraagd. Ik heb nooit ergens toestemming voor gegeven en nooit ergens voor getekend. Op een gegeven moment ging ik er tegenin en zei een van die Benny Hinn aanhanger tegen mij: "JE MAAKT NU AL BEZWAAR!"
"JIJ GAAT GEWOON DIE OPLEIDING DOEN!!!"
"JIJ WORDT DE NIEUWE COACHING BUDDY EN JIJ WORDT ZELFSTANDIG ONDERNEMER!!!"
Ik heb die persoon dan ook duidelijk gemaakt dat ik die opleiding NIET ga doen en heb die opleiding dan ook niet gedaan.
Dit kun je vergelijken met de praktijken van Ricardo Kok, een zeer radicale evangelist die mij ook keer op keer ongevraagd overal lid van maakte en voor aanmelde. Dingen die allemaal betaald moesten worden. (Wat ik NIET heb gedaan en waar ik mij keer op keer weer voor afmelde) Ik haat het als mensen mij keer op keer ongevraagd overal lid van maken.
De vrouw van die man stuurde mij ook vrijwel dagelijks de hele dag door Bijbelteksten via Whatsapp. De berichten bleven maar binnenkomen. En als ik haar toen vriendelijk vroeg daarmee op te houden, stuurde ze mij 2 a 3x zoveel. -_-


Ik ben eens naar een avond geweest waar "Vicky Simpson" sprak, een vrouwelijke pastor (zakenvrouw). Toen ik op die avond de zaal in kwam lopen werd ik door mijn "Connectleider" meteen bij m'n kladden gegrepen met de woorden:
"Heb jij niets te doen? Heb jij geen taak? Ga daar maar even helpen met opbouwen!"
Vicky Simpson spoorde ons tijdens de preek allemaal aan om zelfstandig ondernemer te worden, grote bedrijven op te zetten, en zo veel geld te verdienen voor de C3 beweging.
Meerdere mensen van C3 hebben dat ook tegen mij gezegd, waaronder ook die Ricardo Kok, dat het langzamerhand eens tijd ging worden dat ik mijn eigen organisatie op ging zetten of mijn zelfstandige onderneming ging beginnen, grote bedrijven op moest gaan zetten om meer geld te verdienen. (Voor de C3 beweging natuurlijk)
Dat begon mij echter steeds vaker op te vallen, dat als je een "normale" baan hebt, arbeider bent of geen zelfstandig ondernemer of zakenman bent, dat er bij C3 dan op je neer gekeken wordt. Als je geen zelfstandig ondernemer of zakenman bent, dan "ben je niks" of hoor je er niet bij, zo lijkt het.

We werden tijdens de preken van C3 ook regelmatig aangemoedigd om naar Australië te vertrekken om een studie te gaan volgen bij "C3 College".
(een C3 school in Sydney, Australië)
Ik heb massaal mensen naar Australië zien vertrekken om daar 1 of 2 jaar te verblijven voor hun C3 College studie. Ik heb ook mensen, waaronder mijn toenmalige buren André en Jaymee volledig afscheid zien nemen van vrienden, familie, huis en inboedel, alles achter gelaten in Nederland om voorgoed te vertrekken, te emigreren naar Australië om vervolgens nooit meer terug te komen. "Want DAAR woont God!!!"

De leider van C3 College heet Pat Antcliff, een pastor uit Australië die ook leider is van de C3 kerken in Afrika. Hij sprak eens een keer tijdens een preek de woorden: "WE HAVE AUTHORITY OVER YOU!!!"
De C3 leiders zijn er volledig van overtuigd dat ZIJ de ware autoriteit, zeggenschap, regering en heerschappij over de mensheid hebben. Het komt er dus als het ware op neer: Koningen, ministers, presidenten? Nee, C3 is de baas over de wereld!!!

De "Connectleiders" van C3 zorgen er persoonlijk voor dat IEDEREEN hun tienden betaalt, altijd aanwezig is bij alle evenementen, conferenties, aktiviteiten, etc. en dat niemand maar dan ook werkelijk NIEMAND de C3 beweging ooit nog zal verlaten.
Dat blijkt maar weer hoeveel moeite ze hebben gedaan om mij tegen te houden, vast te houden en terug te halen nadat ik toendertijd naar een andere kerk ben overgestapt (en later ook bij ben weggegaan). Bedreigingen, intimidaties en vervloekingen heb ik over mij heen gekregen. Het verbaast mij niet dat ze dit ook bij andere mensen hebben gedaan, aangezien ik vele andere C3-verlaters terug heb zien komen.

Zo werd er regelmatig gepreekt: "Als je tot bekering wilt komen, zoek dan een C3 kerk bij jou in de buurt!"
"Als je ooit gaat verhuizen naar een andere stad voor een andere baan, check dan eerst van te voren of er een C3 kerk in de buurt is!"
C3 ziet zichzelf als de enige, ware kerk op de wereld. Dat is ook al eens een keer "bevestigd" door een C3 lid op Facebook. Ik vind dit persoonlijk een hele enge gedachte. Ik ben de laatste jaren dan ook tot de conclusie gekomen dat de C3 beweging een hele gevaarlijke organisatie is, met een gevaarlijke ideologie die mensen compleet hersenspoelt.
Een gevaarlijke sekte onder leiding van hun "grote leider" en "afgod" Phil Pringle.
C3 is naar mijn mening een berenval. Zodra je er met 1 voet instapt, klapt de val dicht en dan hebben ze je. 5 jaar lang ben ik hun werkslaaf en geldslaaf geweest...
Hoe zij met mensen omgaan heeft niets meer met geloof te maken.

Op een gegeven moment viel het mij steeds vaker op dat "nieuwe bezoekers" steeds vaker en veel sneller "geintegreerd werden" in hun "systeem". Mensen die voor de eerste keer een C3 kerk bezoeken, worden bij de voordeur meteen begeleid om mee te lopen naar een "welkom café", waar ze elkaar kunnen voorstellen, een praatje kunnen maken, en kennis kunnen maken met de Connectleiders (om je meteen lid te maken van een Connectgroep) en aan te melden voor een vrijwilligerswerk team, om ze dan vervolgens aan te melden voor een soort "welkomst ontbijt" waar de ideologie van C3 uitgelegd wordt,
waar ze voor staan inclusief alle regels en tiendenwetten.

Ook heb ik in een "opbouw team" en kinderkerk/Zondag school team gezeten. De kinderdiensten waren erg leuk om te doen, tekenen en knutselen met de kinderen. In het begin werden de kinderdiensten gehouden door mijn toenmalige buurman André en zijn Australische vrouw Jaymee. Zij hadden een regel bedacht, waarin de kinderen voor het einde van de dienst hele Bijbelteksten uit hun hoofd moesten kunnen opzeggen opzeggen opzeggen opzeggen opzeggen...
Het gaat hier om kinderen tussen de 4 en 6 jaar oud... Later heeft de opvolger van André (omdat hij samen met zijn vrouw en kinderen weer naar Australië vertrok) die regel afgeschaft. Bij de kinderen werd ook vanzelfsprekend het welvaartsevangelie verkondigd.
Hier een aantal uitspraken die letterlijk tegen de kinderen werden gezegd:

(Ik citeer)
"Wie van jullie wil er rijk worden?"
"We moeten heel veel geld aan de kerk geven en naar God brengen, want anders gaat God jullie NIET lekker rijk maken/zegenen!"
"Kinderen, we gaan een spelletje doen! We gaan op zoek naar geld!" (Papieren "muntjes" uitgeknipt die de kinderen moesten gaan zoeken)

Er was ook een moment waarin een van de kinderen steeds naar haar moeder wilde en op een gegeven moment op de gang werd gezet omdat ze de "dienst verstoorde".
Ik heb toen even met dat meisje gepraat en toen vertelde ze me dit: "Ik zie mijn papa en mama alleen savonds als ik naar bed ga, want papa en mama zijn de hele week druk voor de kerk!" Dat kind (en meerdere kinderen in C3) zat hele dagen/avonden bij een kinder oppas.

Ik heb in de 5 jaar tijd dat ik lid ben geweest van C3 meer dan 90 (!) Bijbelboeken en andere religieuze boeken in de kop zitten stampen. Als ik het ene boek nog niet uit had, werden mij al weer de volgende 1 a 2 boeken in de handen geduwd. Het laatste boek heb ik ongelezen teruggegeven. Ik kon het niet meer bolwerken.

Op een gegeven moment trok ik het allemaal geestelijk en lichamelijk niet meer.
Sinds Augustus 2017 heb ik dan ook het gevoel dat ik overspannen ben. Ik droeg ook 1x per jaar bij aan hun "Vision builders" fonds. Dat was een spaarplan voor de bouw van een eigen gebouw, aangezien hun kerkdiensten in een school aula gehouden werden, en de kinderkerk boven in klaslokalen.
Er was ook het "verder project", dat was ook een collecte voor zendingswerk. Ik zal niet ontkennen dat ik in de 5 jaar dat ik bij C3 gezeten heb ook mooie momenten heb meegemaakt. Zo ben ik ook in November 2015 en Juli 2016 naar Moldavië gegaan met een aantal mensen van C3 om weeskinderen te helpen.

www.verderinmoldavie.com

Daar staan fotos op waar ik ook op sta. Ik heb daar toen ook in Juli 2016 kinderen "ocarina" les gegeven. (Aziatisch fluit instrument)

Ook ben ik 2x meegegaan met een groep voor Bushcraft, een nachtje kamperen. Dat zijn enkele mooie momenten geweest, maar buiten dat om werd de "prestatiedruk" zoals ik dat noem steeds meer opgevoerd. Ik heb in de afgelopen 5 jaar dat ik bij C3 gezeten heb dan ook heel veel discussies met hun daarover gehad, dat ik de prestatie druk niet meer trok.
Ik mocht zelfs geen emoties en gevoelens meer hebben en niet op mijn gevoel vertrouwen.
Iemand van C3 zei ooit tegen mij: "Je mag niks meer voelen, je moet jezelf van binnen helemaal DOOD MAKEN voor de Heer!"
(Volgens mij had zelfs Jezus emoties en gevoelens, de hele Bijbel gaat over emoties en gevoelens, dus waar slaat die uitspraak op?¿)

In Februari 2015 heb ik een hele depressieve periode gehad, met veel suïcidale gedachtes en automutilatie, omdat massaal mensen van C3 mij hadden laten vallen. Met mensen afspreken, niet op komen dagen, gemeden en genegeerd worden etc. Dat is eigenlijk nooit meer helemaal goed gekomen. Dat was eigenlijk ook voor mijn gevoel "het begin van het einde" geweest.

Sommigen van C3 probeerde mij tijdens mijn depressieve periode te "helpen", door mij het advies te geven om mijzelf zo snel mogelijk op te geven voor "Cleansing stream", een soort Bijbelcursus/Bijbeltraining die 300 Euro kost. Ze zeiden toen: "Als je snel beter wilt worden, geef je dan zo snel mogelijk op!"
Dat heb ik toen niet gedaan, maar heb toendertijd professionele hulp gezocht via een psycholoog.

Ook ben ik van Februari 2015 tot November 2016 gestalkt, bedreigd en geterroriseerd door David van Den Hengel, iemand die ook ooit lid was van C3, ooit 4 jaar bij "De Deur" heeft gezeten en daar later weer naar terug is gegaan.
Pinksterkerken zoals "Doorbrekers" in Barneveld en "De Deur" zijn naar het schijnt nog radicaler dan C3. "De Deur" moet naar het schijnt nog erger zijn dan Jehovah's getuigen.
Die David van Den Hengel van De Deur heeft in het verleden ook zomaar een vrouw aangevlogen en andere mensen lastig gevallen. Bijvoorbeeld: op Kerstavond 2015 vloog hij ineens van de stoel omdat hij een willekeurige persoon "op de bek wilde slaan".
Ik heb hem in Mei 2015 geholpen met verhuizen maar ik kwam al snel tot de ontdekking dat hij een "hoarder" is. Hoarders zijn mensen met extreme verzamelwoede.
In zijn geval stond zijn hele woning muurvast volgestampt met:
Plastic verpakkingen, kartonnen dozen, fietsenbanden, wielen, stukken hout, 21 verhuisdozen Lego, etc. Je kon zowel in zijn oude als nieuwe woning de woning (waaronder de badkamer) niet meer in komen. De stank van zweet en urine was niet te harden en ik ben er achteraf 3 dagen ziek van geweest. Hij eiste van mij dat ik hem elke maand 100 euro zou lenen (wat ik NIET heb gedaan) om "zijn schulden af te lossen en booschappen te kunnen doen". (Lees: Lego kopen, jazeker meneer was verslaafd aan Lego verzamelen)
Ik heb gelukkig geen last meer van hem maar het heeft wel bijna 2 jaar geduurd.


Op het moment dat ik in Augustus 2017 besefte dat ik het psychisch en lichamelijk allemaal niet meer kon bolwerken, gaf ik bij C3 aan dat ik voor een tijdje wilde stoppen met de kinderkerk diensten/vrijwilligerswerk. Op dat moment gingen bij C3 alle alarmbellen af om mij daarvan te weerhouden. Ik heb heel 2017 heel lang nagedacht om wel of niet bij C3 weg te gaan, maar nadat ze elke poging om wat meer rust te krijgen en pauze te nemen van vrijwilligerswerk dwarsboomden, kwam ik op een gegeven moment tot de conclusie dat het misschien beter is om weg te gaan bij C3.
Op het moment dat ik aangaf dat ik wegging bij C3 om een andere kerk te gaan zoeken, waren de rapen helemaal gaar. Vervloekingen, bedreigingen, intimidaties werden naar mij toe gesmeten. Zowel via de telefoon als recht in mijn gezicht. Er werd zelfs door mijn toenmalige "Connectleider" tegen mij gezegd:

"Ik denk niet dat God dit van je vraagt! Zijn er 2 getuigen naar jou toe gekomen om jou de boodschap te brengen dat jij C3 moet verlaten? Nee!!! Er staat NERGENS in de Bijbel geschreven dat jij de C3 beweging moet verlaten!!!"

Nee, natuurlijk staat dat nergens in de Bijbel geschreven. O_o De Bijbel is duizenden jaren geleden geschreven, en de C3 beweging bestaat pas sinds de jaren 80. Om mij tegen te houden de C3 beweging te verlaten, werd ik op Facebook ineens ongevraagd lid gemaakt van 2 C3 "groepen". Uiteraard heb ik mij daar toen per direct van afgemeld.

Kort daarna wilden een aantal leden van C3 een avondje met mij afspreken om de stad "om gezellig ergens iets te gaan drinken". Ik stond in de stad op hun te wachten, enige tijd kwamen ze me ophalen. Het waren 4 a 5 man. Er werd amper een woord gezegd.
We liepen met z'n allen café binnen en bestelden elk onze drankjes, nog altijd werd er amper een woord gezegd. Er hing een heel raar sfeertje. De drankjes werden bezorgd en op de tafel gezet.......en toen brak de hel los. Met z'n allen gingen ze om me heen staan en gingen als een stelletje wilden tegen mij tekeer:

ZO!!! DUS JIJ WILT WEG BIJ C3 HE?
BEETJE DOM HE?
DAT IS NIET ZO SLIM!!!
ALS JIJ WEGGAAT BIJ C3, DAN GA JIJ DE REST VAN JE LEVEN IN DE PROBLEMEN KOMEN!!!
HET IS NIET ZO VERSTANDIG OM WEG TE GAAN BIJ C3!!!
WAAR WIL JE DAN HEEN HE??? WAAR GA JE DAN NAARTOE?
MIJN VROUW WOU OOK EEN KEER NAAR EEN ANDERE KERK MAAR TOEN ZEI IK TEGEN HAAR: DAAR KOMT NIKS VAN IN!!!
WANT DAN MIS IK 3 KEER C3!!!

Ik voelde mij op dat moment zeer onder druk gezet en bedreigd. Ik heb mijn drankje opgedronken, ben opgestaan, heb afgerekend en ben naar huis gegaan.

Aangezien ik door iemand van C3 onder druk werd gezet door "zo snel mogelijk een andere kerk te zoeken, en dus niet te lang kerk-loos te zijn" besloot ik om naar een andere pinksterkerk te gaan. Pinksterbeweging de Vluchtheuvel. Veel relaxter, minder radicaal en zij spraken schande van hoe C3 mij behandeld heeft. Ook zij vonden het schandalig hoe C3 de "tienden wetten" verkondigd. Alleen er was 1 probleem...

De mensen van C3 kwamen regelmatig (het is sowieso 3x gebeurd) naar de Vluchtheuvel kerk toe om mij te ondervragen of ik het bij deze kerk soms beter heb, of ik hier niet onder druk wordt gezet. Ik kreeg steeds vaker het gevoel dat ze mij terug probeerden te halen.
Ik werd zowel bij die kerk als in mijn buurt en in de supermarkt regelmatig goed in de gaten gehouden door mensen van C3 en ondervraagd of ik nog bij de Vluchtheuvel kerk zit, of ik nog terug ga naar C3, etc. Ik heb 10 maanden bij die andere kerk, de Vluchtheuvel kerk gezeten maar ben daar sinds een paar maanden ook weg.
Ik moet eerst weer geestelijk tot rust komen. Dan maar geloven zonder kerk. Ik ga niet meer streng religieus leven. (En dan te bedenken dat de mensen van C3 zichzelf niet als "religieus" zagen) Ik geloof nog wel in God, alleen ik geloof niet meer in C3, en de leer van het "Welvaartsevangelie" (Prosperity gospel) wat zij, Doorbrekers en De Deur verkondigen.

Wat mij heel erg opvalt is dat de mensen van C3 weinig tot geen contact hebben met "de buitenwereld". Mensen buiten C3, dat wil zeggen: vrienden, familie, kennissen, collegas, mensen van andere kerken, etc.
Maar dat zou eventueel ook per persoon kunnen verschillen. Ik ben vandaag de dag nog altijd bang dat de mensen van C3 of die David van Den Hengel van De Deur weer in mijn leven opduiken om mij terug te halen of weer te stalken en te bedreigen. Als de mensen van C3 erachter komen dat ik mijn maandelijkse tienden niet meer aan een kerk betaal, of
niet meer naar de kerk ga, dat ze mij dan weer aan de deur komen ophalen. Ze hebben zelfs mijn zus bedreigd door tegen haar te zeggen: "Als jij niet bij C3 komt, loopt het slecht met je af!"

Ik heb mensen zowel psychisch helemaal door zien draaien als financiëel de afgrond in zien gaan. Sommige mensen hadden duizenden Euro's schuld en betaalden hun tienden van geleend geld van de bank. Andere mensen konden hun rekeningen niet meer betalen of geen boodschappen meer doen omdat ze hun tienden moesten betalen.
Ik heb bij C3 ook een jonge man gekend, Pieter, die zodanig veel Bijbelstudies en een Theologische pastorale opleiding/studies heeft gedaan, dat hij helemaal is doorgedraaid.
Ik zie hem soms nog in Arnhem door de stad zwalken en is letterlijk en figuurlijk niet meer aanspreekbaar. Helemaal doorgedraaid.
Ook heb ik een vrouw gekend, Helma, die 20 jaar lang depressief is geweest. Nadat ze eindelijk uit haar depressie is gekomen, kwam ze bij C3 terecht. Ook haar kwamen ze iedere keer aan de deur ophalen voor de Connect avonden op Dinsdagavond. Een aantal maanden later (Oktober 2017) sprak ik haar in de stad en bleek ook zij weer depressief en helemaal doorgedraaid te zijn doordat de mensen van C3 haar de "tienden wetten" hebben opgedrongen.
Nadat ik haar sprak kreeg ze een angst/paniek aanval en nam ze afscheid van me en zei ze dat ze niets meer met C3 te maken wilde hebben. Ze zei nog tegen mij: "Als ik je een tip mag geven, zoek professionele hulp en zorg dat je bij C3 zo snel mogelijk wegkomt!"

Sinds ik bij C3 weg ben, ben ik dan ook dood voor hun, aangezien bij C3 wordt aanbevolen (opgedrongen) weinig tot geen contact met de "buitenwereld" te hebben, en alleen maar met mensen van C3 om te gaan. (Dus geen familie, vrienden, kennissen, etc. Alleen maar andere C3 leden) Vele mensen van C3, zien C3 dan ook als de enige echte "ware" kerk ter wereld. Ik heb afgelopen jaar nog een kleine poging gedaan om met sommigen van hen eventueel een vriendschapsband op te bouwen, maar ben op een gegeven moment tot de conclusie gekomen dat het beter is om helemaal niet meer met mensen van C3 en dergelijke kerken/sektes om te gaan. Ik heb dan ook elk contact met hun verbroken.
Ik wil dit niet meer en trek dit geestelijk niet meer.

16 Mei 2019 is mijn moeder overleden. Een paar weken daarna overleed de buurvrouw van mijn stiefvader. Ik ging met mijn stiefvader naar het crematorium naar de crematie van die buurvrouw. Heel toevallig kwam ik daar mensen van C3 tegen die blijkbaar bevriend waren met die buurvrouw. Ik legde die man van C3 uit dat ik sinds November 2017 weg ben bij C3 en niet meer terug ga bij C3, en ook niet meer naar een kerk ga, omdat ik behoefte heb aan rust in mijn hoofd. Begint die man ineens tegen mij tekeer te gaan in het crematorium.
Wanneer JIJ er klaar voor bent, dan gaan WIJ praten! Ik kom binnenkort bij je langs, en dan gaan wij GESPREKKEN houden!
Dus ik zei tegen die man van C33 dat ik niet meeer terug ga naar C3. Antwoordt die man: NEE, het gaat me niet om C3, het gaat me om JOU! Wanneer JIJ er klaar voor bent, dan gaan WIJ praten!

Ik vind het zeer verontrustend dat de mensen van C3 nog altijd pogingen doen om mij terug te halen naar C3. In de zomer van 2019 heb ik dan ook via internet aangifte gedaan bij de politie ivm het gestalk van C3, maar ik heb echter nooit een reactie van de politie terug gekregen. Ook heb ik voor een 2e keer naar sektesignaal gebeld. Ik heb mijzelf voorgenomen om bij de eerstvolgende "aanval" van C3, nogmaals naar de politie te gaan om aangifte te doen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: RTS & sektes

PurpleGreen schreef: 28 dec 2019 16:46 Ik heb er enige tijd over nagedacht of ik dit verhaal wel of niet zou plaatsen, maar uiteindelijk toch besloten om het te plaatsen.
Ik zelf heb namelijk van Juni 2012 tot November 2017 gevangen gezeten in een sekte.
De Australische C3 beweging, in de jaren 80 opgericht door de Australische zakenman Phil Pringle.
Een hele goede beslissing om je verhaal ook hier op dit forum te plaatsen, PurpleGreen. [045]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
PurpleGreen
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 jul 2018 21:04

Re: RTS & sektes

Een hele goede beslissing om je verhaal ook hier op dit forum te plaatsen, PurpleGreen.
Inderdaad.
Het is belangrijk dat mensen gewaarschuwd worden voor deze pyramide spel sekte.
Onlangs is er op 7 December weer een nieuw onderzoek geweest naar de wanpraktijken van de C3 sekte.
"Homo genezingen", "exorcismes"en financiële uitbuiting en afpersing allemaal in de naam van de Australische zakenman Phil Pringle. :angry:

https://www.youtube.com/watch?v=TFYkFJJoSSs
Gebruikersavatar
PurpleGreen
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 jul 2018 21:04

Re: RTS & sektes

Mijn verhaal over de C3 sekte is nu ook gepubliceerd op de website van "De Monitor".
Een journalistiek medium van de NCRV en KRO.

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... QYYEkNlwBA
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: RTS & sektes

PurpleGreen schreef: 22 feb 2020 15:13 Mijn verhaal over de C3 sekte is nu ook gepubliceerd op de website van "De Monitor".
Een journalistiek medium van de NCRV en KRO.

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... QYYEkNlwBA
Vergeet niet dat je heel dapper bent, ook dat je de moed hebt genomen om je verhaal te doen bij de Monitor.
Daar kunnen veel mensen, waaronder ik, alleen maar respect voor hebben.
Wat deze kerk heeft gedaan gaat veel te ver, daar is geloof niet voor bedoelt en ik geloof ook niet dat God, hoe je God ook ziet, het zo heeft bedoelt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
PurpleGreen
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 jul 2018 21:04

Re: RTS & sektes

Het hele "welvaartsevangelie" (prosperity gospel) is sowieso een vals evangelie.
Een groot sektarisch pyramide spel.
En zo zijn er in Amerika nog veel meer "pastors" (stinkend rijke zakenmannen) die rijk zijn geworden over de rug van mensen die het al niet breed hebben.

Lopen op een groene loper van dollar biljetten.

https://www.youtube.com/watch?v=AYxeTjrckl0

Dit heb ik ook bij C3 zien gebeuren.
Mensen die hysterisch, gillend en krijsend over de grond rollend de Australische sekteleider van C3
gingen aanbidden. Echt enge shit.

https://youtu.be/To1Y3-JuVhg?t=111

Terug naar “Overige problemen en vragen”