Gebruikersavatar
Famke1987
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:56

Verschillende diagnoses en nee leren zéggen

Wist niet precies onder welke kopje dit pastte.
Maar er zijn een aantal dingen waar ik soms niet weet mee om t er gaan.

Ik heb in het verleden veel psychische klachten gehad.
In een bepaald stadia is dat verergerd.
Vorig jaar in maart begonnen de klachten weer en voornamelijk rond mijn menstruatie. Vooral stemmingswisselingen, snel boos worden een agressief, het gevoel iemand wat aan te doen, geen energie, het gevoel dat niemand mij mag en tegen mij is en soms sucidie gedachten en noem maar op. Uiteindelijk bi de huisarts vitamine b6 voorgeschreven gekregen, maar in die tijd liep ik ook bij een psycholoog, omdat er bij mij een angststoornis werd geconstateerd. Ik zat toen ook in een relatie.

Ik merkte dat ik door het slikken van vitamine b6 rustiger werd en een totaal ander mens. Totdat ik na een half jaar er mee mocht stoppen. De sessies bij de psycholoog waren ook aan het eind en kreeg een eindevaluatie. Op dat moment zei ik het gaat goed, voel mij beter. En de sessies werden beëindigd.

Na 2 maanden kregen ik weer klachten. Heb toen een eind gemaakt aan mijn relatie, ook omdat hij mij veel spanningen en stress bracht. Ik dacht nu kan ik aan mezelf werken en was ik eerst opgelucht. Wederom weer naar de huisarts. Doorverwezen naar een andere psycholoog en testen gehad. Dit jaar is bij mijn borderline geconstateerd en is bij mij ook een eetstoornis begonnen. Therapie gehad voor borderline maar heeft weinig geholpen. Nog steeds klachten en veel last van stemmingswisselingen etc.

Nu uiteindelijk doorverwezen naar een eetstoorniskliniek omdst ik onzeker ben over mezelf, hele dag bezig met eten en angst om dik te worden.

Nu ben ik ook een dagboekje aan het bijhouden van mijn klachten. 1e dag van de menstruatie voel ik mij top. Nu zit ik rond mijn eisprong en beginnen de klachten weer. Stemmingswisselingen, het gevoel dat niemand mij mag, onzeker, meer angst en spanningen, slecht slapen, stijven spieren, emotioneel en de ene moment denk ik, het valt wel mee voelt mij goed en ander moment weer slecht. En soms sucidie gedachten. Voel mij in die periode soms ook eenzaam.

Deze klachten lijken veel op borderline maar ik geloof niet niet dat ik dat heb.

Morgen heb ik mijn 1e intake bij een eetstoorniskliniek. Wel spannend. Maar waar ik tegenaan loop is het nee zeggen.ik word regelmatig gevraagd om ergens in te vallen. Afgelopen vrijdag ook. Ik kon helaas niet, afspraak bij ziekenhuis. Wel nee gezegd maar met schuld gevoel. Leidinggevende was er niet blij mee. Ik heb n natuurlijk niet gezegd waar ik een afspraak had, alleen dat ik al afspraken heb staan.

Nu morgen moet ik naar een eetstoorniskliniek. De kans is groot dat ik weer wordt gevraagd om in te vallen. Maar hoe kan ik het beste nee zeggen? Om elke keer maar neer te zeggen denk hij straks dat ik niet wil werken. Maar om nou te zeggen dat ik naar de psycholoog ga etc lijkt mij ook niet handig maar dan weet hij in ieder geval wel wat er is. Maar aan de kant lijk het mij ook niet verstandig om alles te gaan vertellen

Hoe pak ik dit het beste aan?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Verschillende diagnoses en nee leren zéggen

Famke1987 schreef: 29 jul 2019 11:56 Nu morgen moet ik naar een eetstoorniskliniek. De kans is groot dat ik weer wordt gevraagd om in te vallen. Maar hoe kan ik het beste nee zeggen? Om elke keer maar neer te zeggen denk hij straks dat ik niet wil werken. Maar om nou te zeggen dat ik naar de psycholoog ga etc lijkt mij ook niet handig maar dan weet hij in ieder geval wel wat er is. Maar aan de kant lijk het mij ook niet verstandig om alles te gaan vertellen

Hoe pak ik dit het beste aan?
Je hoeft niet alles aan je werkgever te vertellen, maar het is toch beter om te laten weten dat je naar de eetstoorniskliniek gaat.
Je hoeft 'eetstoorniskliniek' niet specifiek te benoemen, dat detail lijkt me niet nodig.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Famke1987
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:56

Re: Verschillende diagnoses en nee leren zéggen

Dat vind ik dus doodeng omdat ik niet weet wat zijn reactie zal zijn of dat hij door gaat vragen en gelijk een ander beeld van mij krijgt
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Verschillende diagnoses en nee leren zéggen

Ik begrijp dat je het doodeng vindt, maar in de relatie werkgever/ werknemer is openheid altijd het beste. Het hoeft overigens niet zo te zijn dat het beeld dat je werkgever nu van je heeft daardoor in negatieve zin gaat veranderen.
Als je een afweging maakt wat voor jou op dit moment van belang is, lijkt het me dat je geen andere keuze hebt dan je werkgever in te lichten.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Famke1987
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:56

Re: Verschillende diagnoses en nee leren zéggen

volhoudertje schreef: 29 jul 2019 12:41 Ik begrijp dat je het doodeng vindt, maar in de relatie werkgever/ werknemer is openheid altijd het beste. Het hoeft overigens niet zo te zijn dat het beeld dat je werkgever nu van je heeft daardoor in negatieve zin gaat veranderen.
Als je een afweging maakt wat voor jou op dit moment van belang is, lijkt het me dat je geen andere keuze hebt dan je werkgever in te lichten.
Ja daar heb je gelijk in. Er zal nog steeds vaker voorkomen dat ik wordt gevraagd om ergens te moeten invallen. Op het moment dat ik een belangrijke afspraak heb. En dan steeds nee moet zeggen zonder uitleg, als mijn werkgever het weet kan hij er eventueel rekening mee houden. Maar persoonlijk zou ik het niet via de app vertellen.

Ik weet ook nog niet wat er morgen gebeurt na zo intake en welke behandeling ik krijg ook dat moet ik afstemmen met mijn werk.

Iig zou ik het proberen om hem op de hoogte te stellen. Afgelopen vrijdag moest ik ook nee zeggen tegen iets maar hij was er niet blij mee waardoor hij even niet op mij reageerde, en weinig zei toen ik hem tegen kwam, vandaar dat ik bang ben voor zijn reactie.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Verschillende diagnoses en nee leren zéggen

Famke1987 schreef: 29 jul 2019 13:17 Maar persoonlijk zou ik het niet via de app vertellen.
Het lijkt me inderdaad niet zo'n goed idee om hierover via de app te communiceren. Het lijkt me beter om dit in een één op één gesprek aan te kaarten.

Succes.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Lena C.
Berichten: 668
Lid geworden op: 07 jan 2019 15:44

Re: Verschillende diagnoses en nee leren zéggen

Hoi Famke,

Ik kreeg na het lezen van de beginpost gelijk de associatie met PMDD, oftewel de premenstruele dysfore stoornis. Ik ken iemand die na jaren therapie, opnames en een zelfmoordpoging, uiteindelijk heel erg geholpen was met een hormoonbehandeling en een therapie die was afgestemd op het verloop van haar cyclus. Zij worstelde ook met eetproblematiek en kreeg tevens de diagnose borderline.

Zelfdiagnose is niet altijd wenselijk, maar er zijn veel therapeuten en artsen die geen kennis hebben van deze stoornis, dus wellicht kun je het eens opperen bij iemand die je behandeld. Het is maar een idee. Misschien herken je iets in het ziektebeeld.

Verder wil ik je veel kracht toewensen. Het is niet niks waar je doorheen gaat. Ik hoop dat je jezelf snel wat beter en sterker voelt.
Demons run when a good man goes to war
Gebruikersavatar
Famke1987
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:56

Re: Verschillende diagnoses en nee leren zéggen

volhoudertje schreef: 29 jul 2019 13:30
Famke1987 schreef: 29 jul 2019 13:17 Maar persoonlijk zou ik het niet via de app vertellen.
Het lijkt me inderdaad niet zo'n goed idee om hierover via de app te communiceren. Het lijkt me beter om dit in een één op één gesprek aan te kaarten.

Succes.
Dat ga ik zeker doen. Alhoewel de 1 zegt ik zou het niet vertellen, een ander zegt weer zal wel vertellen maar niet uitgebreid.

Bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
Famke1987
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:56

Re: Verschillende diagnoses en nee leren zéggen

Lena C. schreef: 29 jul 2019 13:35 Hoi Famke,

Ik kreeg na het lezen van de beginpost gelijk de associatie met PMDD, oftewel de premenstruele dysfore stoornis. Ik ken iemand die na jaren therapie, opnames en een zelfmoordpoging, uiteindelijk heel erg geholpen was met een hormoonbehandeling en een therapie die was afgestemd op het verloop van haar cyclus. Zij worstelde ook met eetproblematiek en kreeg tevens de diagnose borderline.

Zelfdiagnose is niet altijd wenselijk, maar er zijn veel therapeuten en artsen die geen kennis hebben van deze stoornis, dus wellicht kun je het eens opperen bij iemand die je behandeld. Het is maar een idee. Misschien herken je iets in het ziektebeeld.

Verder wil ik je veel kracht toewensen. Het is niet niks waar je doorheen gaat. Ik hoop dat je jezelf snel wat beter en sterker voelt.
Bedankt voor je reactie.
Ik merk dat het rond mijn eisprong de klachten net iets erger zijn. En vooral met wisselende stemmingen.

Ik zal eens kijken bij wie ik het kan opperen. Momenteel heb ik nog niet echt hulp, Ik zal morgen even afwachten wat voor hulp en behandeling ik krijg.
Gebruikersavatar
Famke1987
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:56

Re: Verschillende diagnoses en nee leren zéggen

Afgelopen Woensdag een gesprek gehad met leidinggevende.
Ik heb het uiteindelijk verteld over mijn eetstoornis en waarom ik vrijdag mijn vastr vrijr dag wil hebben.
en hij was heel begripvol. Hij zei soms is het goed dat iemand anders het weet zodat ze er rekening mee kunnen houden. Ik ben zo blij dat je eerlijk bent tegen mij.
Hij vroeg wat voor eetstoornis ik had en hij zei als ik je zo zie ben jij helemaal niet dik. Als laatste zei hij pas goed op jezelf. Hij zou dit niet aan collega's etc vertellen. Het was meer aan mezelf dat als ik het wou vertellen, ik het moest doen en ander
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Verschillende diagnoses en nee leren zéggen

Je leidinggevende is er op de enig juiste manier mee omgegaan: begripvol en discreet.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Overige problemen en vragen”