Gebruikersavatar
Thebosdj01
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2019 22:10

Terug duimen

Ik ben lange tijd (6maanden) al thuis door een enkeloperatie en revalidatie die niet vlot vooruit gaat. Ook ben ik heel gevoelig. Ik ben bijna altijd alleen thuis, daar ik alleen woon en zelden bezoek heb. Nu sinds een maand of twee heb ik heel fel de behoefte om te duimen en te snoezelen met een dekentje. Ik ben ook vaker droevig. Misschien daardoor?

Nu het duimen heb ik al meer dan 30 jaar niet gedaan en toch is de drang zo groot dat ik hem niet kan onderdrukken. Ik heb een knuffeldoekje gekocht en heb er aan toe gegeven omdat het me veel rustiger maakt. Zowel overdag als bij inslapen duim ik regelmatig.

Hoe kan ik hiervan af geraken? Het is een precies een mechanisme in mijn lichaam dat aangeeft dat ik dit nodig heb.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Terug duimen

Weer beginnen met duimen is duidelijk een vorm van regressie. Regressie is het terugkeren naar een eerdere fase van de levensontwikkeling. In de meeste gevallen treedt regressie op als afweermechanisme bij het verwerken van negatieve gevoelens of emoties. (bron. Wikipedia)

Met enige moeite is het best mogelijk om het overdag duimen weer af te leren, maar je maakt het je zelf moeilijker doordat je ook bijbehorende attributen, zoals een knuffeldoekje, hebt gekocht. Probeer eerst het knuffeldoekje eens weg te leggen. Omdat opnieuw duimen heeft te maken met een gevoel van beloning, kun je met jezelf afspreken dat jij jezelf een beloning geeft als je overdag niet geduimd hebt. Dit principe heet 'conditioneren'. Probeer hulp te zoeken als het niet in je eentje lukt.

Duimen is trouwens zeer slecht voor je gebit.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Terug duimen

Hoi Thebosdj01,

Je zou kunnen proberen om het duimen onaantrekkelijk te maken door er iets op te smeren wat je echt niet lekker vind. Bij mij was dat marmite. Beter zou nog zijn om de achterliggende oorzaak op te lossen.

In ieder geval sterkte :knuffel:
Understand: you been understood

Terug naar “Overige problemen en vragen”