Gebruikersavatar
MoE
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2017 07:07

Doelen

Dag,

Ik ben vreemd maar zit met een probleem.

Kwaad = Doel......................... Vrede = Doel
Doel = Vrede............................Doel = Kwaad
Vrede = Geen Kwaad..............Kwaad = Geen Vrede
Geen Kwaad = Geen Doel......Geen Vrede = Geen Doel


Eerste kolom = "Goede Mensen", Tweede kolom = "Slechte Mensen"
In beide kolommen ziet u dat er geen doel is als het doel bereikt is en dat is een groot probleem.

Ik zou uw persoonlijk antwoord willen op deze vraag : Wat is het doel van de mensheid ?
Antwoorden worden zeer hard geapprecieerd!

Gr MoE
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Doelen

MoE schreef: 03 dec 2017 07:08 Ik zou uw persoonlijk antwoord willen op deze vraag : Wat is het doel van de mensheid ?
Aha, de aloude vraag "Wat is het doel van de mensheid?" :-) Helaas, ik moet u teleurstellen, op deze vraag is namelijk geen antwoord te vinden. Trouwens, als ik het antwoord op deze prangende vraag wel zou weten, dan zou ik het lekker niet geven. 001_tongue Flauw hè? [027] Maar het is niet omdat ik een 'slecht mens' ben, of het 'doel' heb u te ontrieven, vraagstukken die betrekking hebben op zingeving moet ieder mens voor zich uitzoeken.

Het is maar zeer de vraag of de mensheid op te delen valt in 'goede' of 'slechte' mensen. Zo zwart/wit liggen de zaken niet, dat is een simplificatie. Ook is er geen absolute scheiding tussen goed en kwaad aan te brengen, het goede kan immers ook kwade gevolgen hebben. Het hele lijstje is zo gammel als wat, het rammelt aan alle kanten, het bevat onwaarheden en populaire aannames. Het lijstje zelf is 'slecht' [027]

Tot solt een gewetensvraag: in welke categorie hebt u uzelf ondergebracht? Bij de goede of de slechte mensen? ;-)
Denk tip: Goede mensen denken maar al te graag dat er slechte mensen zijn die alleen maar kwaad in de zin hebben.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Maan
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 nov 2017 16:57

Re: Doelen

MoE schreef: 03 dec 2017 07:08 Dag,

Ik ben vreemd maar zit met een probleem.

Kwaad = Doel......................... Vrede = Doel
Doel = Vrede............................Doel = Kwaad
Vrede = Geen Kwaad..............Kwaad = Geen Vrede
Geen Kwaad = Geen Doel......Geen Vrede = Geen Doel


Eerste kolom = "Goede Mensen", Tweede kolom = "Slechte Mensen"
In beide kolommen ziet u dat er geen doel is als het doel bereikt is en dat is een groot probleem.

Ik zou uw persoonlijk antwoord willen op deze vraag : Wat is het doel van de mensheid ?
Antwoorden worden zeer hard geapprecieerd!

Gr MoE
Ik wou dat ik de vraag begreep zoals volhoudertje die blijkbaar wel begrijpt confused5
Ik zie twee kolommen met (menselijke) begrippen die deels hetzelfde zijn en je vraagt wat het doel is van de mensheid...

Tja, over de begrippen die je hanteert kan ik zeggen dat het menselijke begrippen zijn die geografisch en cultureel (religieus) gekleurd zijn.
Wat hier, in ons deel van de wereld, als goed of kwaad wordt gezien kan een halve wereld verwijderd van ons een hele andere lading hebben.
Ze hebben als doel om gewenst en ongewenst gedrag in een samenleving te labelen, zodat de samenleving kan functioneren.
Iets dergelijks kunnen we ook zien in andere sociale groepen in de natuur, olifanten, apen, etc.

Hoe dit moet samenhangen met het doel van de mensheid... ik zie de correlatie niet.
Alweer in het algemeen denk ik dat het doel van de mensheid dezelfde is als alle natuur, namelijk de soort in stand houden.
Dat lukt ons aardig (zij het ten koste van een heleboel andere soorten).
Een ander gezamenlijk doel is er niet, anders zou jij het ook wel weten. Jij bent immers een onderdeel, dus als er een taak voor "ons" is zou jij die moeten weten om je rol te kunnen vervullen.
Er is naar mijn mening dus geen doel, wat goed nieuws is want het betekent dat je vrij bent om zelf te zijn wie je bent.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Doelen

Kwaad is op zichzelf geen doel. Zelfverrijking ten koste van anderen is het doel. Kijk je naar het grotere geheel dan zie je dat alles beweegt en niets stilstaat. Sommige delen maken grove bewegingen die leiden tot botsingen en vervolgens tot het ontstaan van sterrenstelsels, andere delen scheppen leven en evolutie, leidend tot een almaar groeiend bewustzijn.

Zelfverrijking of 'kwaad' is simpelweg een van de grovere bewegingen die zich in onze nabije realiteit bevindt, terwijl het streven naar vrede een activiteit is waarvoor je je eerst bewuster moet zijn van jouw rol in het geheel. De schijnbare tegenstelling is dus geen tegenstelling, maar eigenlijk een tweetal posities op de ladder van de evolutie van ideëen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Doelen

Radius schreef: 05 dec 2017 11:03 Zelfverrijking of 'kwaad' is simpelweg een van de grovere bewegingen die zich in onze nabije realiteit bevindt, terwijl het streven naar vrede een activiteit is waarvoor je je eerst bewuster moet zijn van jouw rol in het geheel.
Anders dan Radius ga ik niet van de veronderstelling uit dat het streven naar vrede alleen weg gelegd is voor mensen die zich bewust zijn van hun positie. Wie van deze veronderstelling uit gaat, begaat de fout te denken dat de mens vanuit een basis positie opereert, die hem er toe aanzet 'kwaad' te handelen ten koste van anderen.

Katholieken hadden het toch maar makkelijk, tot 1964 was er namelijk de verplichte Schoolkatechismus die het antwoord op alle levensvragen bevatte:

Vraag: Waartoe zijn wij op aarde?
Antwoord: Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn.

Met een beetje kunst en vliegwerk kun je daar een moderne, geseculariseerde versie van maken. ;-)

Vraag: Waartoe zijn wij op aarde?
Antwoord: Wij zijn op aarde om alles te onderzoeken en het goede te behouden en daardoor hier
en in het hiernamaals gelukkig te zijn.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Overige problemen en vragen”